Snappet

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door LisbethSalander, 22 sep 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LisbethSalander

    LisbethSalander Fanatiek lid

    1 dec 2015
    2.737
    5.393
    113
    Op de school van mijn kinderen wordt veel gewerkt met snappet. Rekenen, taal, spelling, automatiseren en technisch lezen wordt op snappet gedaan.

    Nu werkt snappet met niveaus en weet ik dat de niveaus zich aanpassen aan het niveau van het kind. Maar hoe verhoudt dit niveau zich tot het leerjaar en wat is de verhouding tussen niveau en het schooladvies wat ze gaan krijgen?

    Op het snappetrapport welke ze af en toe meekrijgen staat ook de DLE. Daaruit maak ik op dat mijn oudste een DLE heeft van einde groep 6. ( zit nu net in groep 6) Het snappet niveau staat op 4.

    Iemand die op school werkt en daar wat meer uitleg over kan geven? ( natuurlijk ook op school gevraagd maar daar werd ik niet heel veel wijzer van dan dat ik al was)

    Wellicht @tupp -> jij werkt in de bovenbouw toch??

    Topic mag wat mij betreft algemeen gebruikt worden voor alle vragen over snappet :)
     
  2. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik werk inderdaad ook met Snappet, al heel wat jaren. Ik dacht dat Snappet weinig geheimen voor me had. Maar dat Snappet een DLE aangeeft, is nieuw voor me. Weet je zeker dat dat van Snappet was? CITO werkt wel met een DLE.

    Even vertaling: DLE = Didactische Leeftijds Equivalent. Een kind dat (voor het eerst) start in groep 3, heeft een 'didactische leeftijd' (DL) van 0. Per schooljaar zijn er 10 (school-)maanden. Dus aan het einde van groep 3 heeft een kind een DL van 10 maanden. Eind groep 4 is de DL 20 maanden enzoverder.
    CITO kan een toetsscore omzetten in een DLE. Stel dat een kind midden groep 5 een CITO toets maakt. Dan is dat dus 2,5 jaar na de start in groep 3. De didactische leeftijd is dan 25 maanden. Een kind dat de toets 'gemiddeld' maakt, krijgt een DLE van 25. Die loopt dus precies langs de gemiddelde lijn. Een kind dat veel beter scoort krijgt dan een DLE van bijvoorbeeld 30 of 32. En een kind dat wat minder goed scoort een DLE van 20.
    Tegenwoordig wordt in plaats van DL en DLE ook vaak het 'functioneringsniveau' (FN) gebruikt. Als een kind halverwege groep 5 een functioneringsniveau van E6 heeft, betekent dat in wezen dat hij in de toets net zo veel / weinig fouten had als wanneer een 'gemiddelde' leerling eind groep 6 dezelfde toets had gemaakt. Vaak wordt dan gezegd dat een kind 1,5 jaar voorsprong heeft. Maar dat is niet per se waar. Want een kind met FN E6 zal niet perse een voldoende score halen voor de E6 toets, omdat daar onderwerpen in kunnen zitten die in groep 5 helemaal nog niet aangeboden zijn.

    Voor zover ik weet, werkt Snappet niet met DL / DLE of FN. Die scores kun je wel krijgen bij de uitslagen van de CITO-toetsen.
    Snappet werkt wel met niveau 1 tot en met 5. Dat is, om de verwarring compleet te maken, precies het tegengestelde als bij CITO. Bij CITO is niveau I het hoogst, dan komt II. Niveau III is gemiddeld, IV zit daar net onder en niveau V is het laagst.
    Bij Snappet is niveau 5 het hoogste niveau, daaronder niveau 4. Niveau 3 is gemiddeld, met daaronder niveau 2 en niveau 1 is het laagst. Dus: CITO niveau I is Snappet niveau 5. CITO niveau V is Snappet niveau 1.
    In beide gevallen staat elke niveau trouwens voor een groep van 20% van de kinderen. Bij Snappet zit je dus in niveau 5 als je bij de 20% best scorende leerlingen hoort.

    Screenshot 2021-09-22 20.32.08.png

    Als je wil kan ik het nog ingewikkelder maken ;) Snappet werkt namelijk, net als CITO met kleuren. Het hoogste niveau is donkergroen. Dan lichtgroen, geel, licht oranje, donker oranje. Maar die kleuren worden niet alleen gebruikt om het niveau aan te geven, maar óók om 'groei' uit te drukken. Een kind kan dus bijvoorbeeld in niveau 3 zitten (gemiddeld) maar ineens flink vooruit gaan. Dan krijgt hij een donkergroen poppetje, vanwege de sneller groei. Bijvoorbeeld:

    Screenshot 2021-09-22 20.34.49.png Screenshot 2021-09-22 20.34.39.png Screenshot 2021-09-22 20.34.17.png

    Deze leerling (mijn zoon, dus AVG goedgekeurd ;)) zit bij spelling in het laagste niveau en gaat op dit moment niet / nauwelijks vooruit. Als hij zo doorgaat, zit hij dus over een tijd nog steeds in niveau 1.
    Bij rekenen zit hij in het één na laagste niveau, maar is hij wel keihard aan het groeien. Als hij dat zo volhoudt, zou hij dus in niveau 3 terecht kunnen komen. Bij taal zit hij al in niveau 3 en is hij ook flink aan het groeien. Dus ook daar is het mogelijk dat hij over een tijdje in een hoger niveau zit.

    Dat is even wat achtergrondinformatie over de niveaus en de bijbehorende kleuren. Beetje (te) lang verhaal misschien. Complimenten dus als je de eindstreep gehaald hebt. :D Groen poppetje verdiend.
     
    olleke, Beertje8, Archie83 en 7 anderen vinden dit leuk.
  3. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Oh ja, wat betreft relatie niveau / VO-advies. Daar moet ik een beetje voorzichtig mee zijn. Je kunt niet zomaar een CITO-score of Snappet-niveau omzetten in een advies. We kijken daarvoor echt naar een langere periode. En dan niet alleen naar CITO en Snappet-niveau, maar ook naar de punten voor toetsen, werkhouding etc.
    Maar goed, met name CITO speelt wel een grote rol natuurlijk. En we kijken ook wel naar Snappet niveau. Dus ik zal er grofweg wat over roepen. Maar bedenk wel: je kunt hiermee niet zomaar bij de leerkracht van je kind aankomen van 'mijn kind hoort dit advies te krijgen want tupp van het forum zegt...' Dit is echt een globale indeling.

    Niveau 5 (hoogste niveau) hoort dus bij de 'beste' 20%. In Nederland gaat (ongeveer) 15% van de kinderen naar het VWO. Dat zijn dus de 15% best presterende kinderen (op cognitief gebied.) Ongeveer 25% gaat naar de HAVO. Grofweg kun je dus zeggen: kinderen met een (hoge) score op niveau 5 zitten op VWO-niveau. Een lagere score op niveau 5 en niveau 4, komt ongeveer overeen met HAVO. Op die manier doortellend komt niveau 3 (ongeveer) overeen met MAVO, niveau 2 met VMBO-kader en niveau 1 met VMBO-basis.

    Nogmaals: dit is een grove verdeling om een beetje een indruk te krijgen waar je kind ongeveer staat. Haalt een kind jarenlang op Snappet overal niveau 4 en op CITO niveau II, met bijpassende punten op het rapport etc. dan is het natuurlijk vrij duidelijk. Maar dat is natuurlijk lang niet altijd het geval. Er zijn verschillen per vak (zie voorbeeld hierboven) en deze niveaus zijn meestal ook niet 3 jaar lang steeds precies hetzelfde. En ook het Snappetniveau en CITO-niveau komen niet altijd overeen.
    En dan heb ik het nog niet eens over zaken zoals inzet in de klas, huiswerkattitude, doorzettingsvermogen, concentratie etc. Houdt dus wel in gedachten dat je niet alleen nu naar één aspect kijkt, maar dat je alle relevante zaken meeneemt.
     
    LisbethSalander vindt dit leuk.
  4. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    en de weging van de verschillende cito niveau's.
    Hier nl een zeer uiteenlopende cito grafieken, waar 2 cito uitslagen ruim VWO aangaven in de grafiek en 2 VMBO basis.
    Wat dus een VMBO basis advies werd. Prima passend in dit geval, maar voor heel talige kinderen kan dat wel eens minder uitpakken.
     
  5. LisbethSalander

    LisbethSalander Fanatiek lid

    1 dec 2015
    2.737
    5.393
    113
    Bedankt @tupp voor je uitgebreide antwoord. Veel was me bekend of had ik het vermoeden dat het zo werkt. ( bijvoorbeeld de poppetjes die stilstaan of rennen)

    Ik weet zeker dat de DLE op het snappetrapport staat welke mijn kind krijgt. Het betreft de uitdraai waar de zwarte lijn over het rode/oranje/gele/licht groene/donkergroene vak loopt en die het niveau van de afgelopen jaar/jaren aangeeft. Kan me niet voorstellen dat de school hier zelf info vanuit cito aan toevoegt. Want verwacht dat ze niet zo handig met computers zijn;).

    Even nog een vraagje. Werkt iedereen op groep 6 niveau onafhankelijk van het snappet niveau 1 t/m 6? En zo ja, waaruit bestaat dan het verschil in vragen?
     
  6. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    #6 tupp, 22 sep 2021
    Laatst bewerkt: 22 sep 2021
    Welke lessen kinderen maken, wordt niet bepaald door Snappet maar door de school. En als dit afwijkt van de rest van de klas, gebeurt dit (als het goed is) in samenspraak met de ouders. Op dit moment heb ik toevallig een klas waarin iedereen bij alle vakken dezelfde leerlijn volgt. En dus bij alle vakken in principe voor het grootste deel dezelfde lessen maakt. Maar we hebben in veel klassen ook wel kinderen die op een ander niveau werken. Bijvoorbeeld een leerling in groep 7 die rekenlessen krijgt op het niveau van groep 6. Dan krijgt zo'n leerling dus echt andere lessen, apart uitleg etc.

    Hoe je Snappet precies inzet, kan per school verschillen. Maar de geadviseerde manier vanuit Snappet is als volgt:
    - Geef instructie aan de klas. Leg uit, oefen wat opgaven samen etc. Kinderen die aan de slag kunnen, gaan aan het werk. Kinderen die na die eerste uitleg nog extra uitleg nodig hebben, krijgen meer uitleg.
    - De opgaven die kinderen maken direct na de uitleg, zijn voor heel de klas hetzelfde. Iedereen krijgt dus in eerst instantie precies dezelfde opgaven. Deze zitten op het niveau dat getoetst wordt.
    - Na deze eerste set opgaven (die voor iedereen gelijk zijn) gaan de kinderen werken aan "plusjes". Dit zijn opgaven die adaptief zijn, ze passen zich dus aan, aan het niveau van het kind. Scoort een kind goed, worden de opgaven moeilijker. Vind een kind het lastig, dan komen er makkelijkere opgaven langs. Zodra die beheerst worden, gaat het niveau een stapje omhoog.

    Maar je hoeft het niet per se op deze manier te doen. Een school kan er ook voor kiezen om alleen lessen aan te bieden waarbij iedereen dezelfde opgaven maakt. Of juist veel meer naar het adaptieve te gaan. Wat ik hierboven beschrijf is dus niet op elke Snappet-school de praktijk.

    Even een voorbeeld van de adaptieve opgaven (ik hoop dat het een beetje leesbaar is):
    Screenshot 2021-09-22 22.06.16.png
    Dit is een rekenles begin groep 7. Na de opgaven die voor iedereen hetzelfde zijn, krijg je dus als leerling opgaven uit het niveau waar je op dat moment in zit. In het makkelijkste niveau zijn dan de getallen wat makkelijker of er staan in de opgave als tussenstappen die je kunt invullen.
    Normaal staan hier trouwens per niveau voor ons als leerkracht ook bij welke leerling in het betreffende niveau zit (d.m.v. initialen). Maar vanwege herkenbaarheid (zowel van mezelf als van leerlingen) heb ik dat nu even weggehaald.

    Hieronder nog een voorbeeld, alleen dan uit een les met breuken:
    Screenshot 2021-09-22 22.09.48.png
     
    LisbethSalander vindt dit leuk.
  7. LisbethSalander

    LisbethSalander Fanatiek lid

    1 dec 2015
    2.737
    5.393
    113
    Dank @tupp ! Erg verhelderend :thumup:
     
  8. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.534
    6.228
    113
    zuid-holland zuid
    Zijn jullie eigenlijk tevreden over Snappet? Tijdens het thuiswerken in de lockdown heb ik eea ervan meegekregen, maar ik vond met name het begrijpend lezen echt vreselijk. Per opdracht moest je dan iedere keer een andere ongerelateerde tekst lezen en daar kwamen dan 1 multiple choice vraag over… maar ik had echt heel vaak ook echt geen idee welke we dan moesten kiezen. (En ik had een 9 voor Nederlands op het vwo:cool:) Begrijpend lezen is zelden leuk, maar als je 1 interessante tekst pakt en je gaat die dan in stukjes uiteenrafelen, nou ja dat heeft nog wel wat…. Maar ik vind dit echt vervelend.​
     
  9. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Begrijpend lezen is inderdaad niet ideaal op Snappet. Sowieso lezen van een scherm al, natuurlijk. Er zijn ook hele lessen die over 1 tekst gaan. Maar zodra je plusjes of werkpakketjes gaat doen, krijg je inderdaad per opgave een nieuwe tekst. Hetzelfde geldt trouwens voor studievaardigheden.
    Dus wat ik hierboven vertelde over uitleg - opgaven die voor iedereen hetzelfde zijn -> adaptieve opgaven, geldt vooral voor rekenen - taal - spelling. Bij begrijpend lezen (nieuwsbegrip) en studievaardigheden, doen wij met de hele klas en les met allemaal dezelfde opgaven. We laten ze daarvan geen werkpakketjes / plusjes maken.
     
  10. LisbethSalander

    LisbethSalander Fanatiek lid

    1 dec 2015
    2.737
    5.393
    113
    Begrijpend lezen maken ze hier alleen de opdrachten die horen bij nieuwsbegrip. Dit krijgen ze wekelijks als huiswerktaak.

    Mijn kind vindt het lastig dat als je een vraag goed hebt je maar heel weinig punten krijgt en bij een vraag fout er direct meer dan 20 punten af gaan. Ook viel me op dat als je een vraag goed hebt je een klein groen kringeltje in de hoek krijgt en een fout antwoord betekent een dikke rode streep over het hele scherm. Jammer want dat zou best een positievere aanpak kunnen hebben.

    Verder is het wel fijn dat ieder op zijn of haar niveau kan werken. Dat voorkomt een hoop verveling.
     
  11. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Het aantal punten erbij en eraf is soms wel een dingetje. Het aantal plus en minpunten wordt bepaald door je eigen niveau & het niveau van de opgave. Zit je al in een hoog niveau, krijg je geen of weinig pluspunten bij een makkelijke opgave. Maar wel veel minpunten als je hem fout maakt. Zit je nog in een wat lager niveau en krijg je een moeilijkere opgave, kun je dus veel punten scoren door hem goed te maken en wordt het je minder zwaar aangerekend als je een fout maakt.
    Als leerkracht kun je dat trouwens een beetje manipuleren geloof ik, door het 'streefniveau' aan te passen. Maar ik zie daar niet altijd resultaat van. Ik hoop nog steeds op de functie waarbij je het tonen van de plus en minpunten kunt aan of uit zetten.
     
  12. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Voor ouders misschien ook nog wel goed om te weten: snappet past bij een deel van de opgaven dus steeds het niveau aan. Echt fijn, op papier zou je nooit zo snel en makkelijk kunnen differentiëren. Maar wel een valkuil soms: als je een kind helpt bij een aantal opgaven, waardoor hij / zij steeds het antwoord goed heeft, gaat het niveau omhoog. En worden de opdrachten steeds lastiger. En dat is echt niet meteen zo als je bij 1 of 2 opgaven helpt. Maar als je heel intensief begeleidt en hele lessen samen maakt, gebeurt dat wel. En zal je kind dus steeds moeilijkere opgaven krijgen en juist steeds meer hulp nodig hebben.
    Moraal van het verhaal; laat je kind fouten maken. Ik moet dan ook soms op mijn handen zitten hoor! Maar als ik een flink aantal sommen samen doe, laat ik een kind ook gewoon eerst inleveren wat hij zelf denkt. Ook al heb ik al gezien wat hij fout doet. Of als hij het echt niet weet: even een 0 invullen en dan pas helpen.
    Ik leg natuurlijk wel uit waarom ik dat zo doe.
     
    olleke vindt dit leuk.
  13. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Oh ja, die krul en streep;
    Ik werk al heel lang met Snappet. (Bijna vanaf het begin). Vroegah kregen kinderen na elke opgave een grote krul of grote streep. En daarna verscheen de volgende opgave. Of, bij een fout antwoord, dezelfde opgave opnieuw.
    Nu krijg je inderdaad bij een goed antwoord meteen de volgende opgave te zien, met nog even een krul onderin als bevestiging dat de vorige goed was. Het idee daarachter is volgens mij: tempo hoog houden. Het zal op verzoek van leerkrachten / leerlingen zo gedaan zijn. Want zo werkt Snappet wel. Er wordt heel goed geluisterd naar gebruikers feedback. Toen die wijziging werd doorgevoerd, waren mijn leerlingen er in ieder geval blij mee. En de kinderen die dus het vorige systeem nog kenden, waren aan die grote rode streep al gewend en hadden daar denk ik niet zo'n moeite mee dat die streep groot bleef en de krul klein was. Die waren gewoon al blij dat ze bij een goed antwoord meteen door konden in plaats van elke keer naar die krul te moeten kijken. ;)

    Maar ik kan me voorstellen dat als je 'nieuw' bent bij Snapoet, dat het gek overkomt en niet fijn voelt. Ik hoor mij leerlingen er trouwens nooit over. Ze weten niet beter. Maar ik zal binnenkort als ik weer contact heb met Snappet, deze opmerking wel meenemen. Ik snap hem wel namelijk.
    Ik denk dat ze bij een fout met dat tussenscherm zijn blijven werken omdat je (bij de 1e foute poging) altijd terug gaat naar de betreffende opgave. Kans om te verbeteren. Dat is wel goed natuurlijk. Maar misschien is de grootte van de streep inderdaad toe aan een update.
     
    LisbethSalander vindt dit leuk.
  14. MissXray

    MissXray Fanatiek lid

    19 sep 2020
    1.690
    1.612
    113
    Vrouw
    Hoe weet je dan aan de hand van de CITO het eventuele schoolniveau? Ik heb een kind in groep 7 dus die krijgt sowieso een pre advies en dan horen we het wel. Maar ik zie bij de cito alleen 1tm5 en geen referentie naar welk niveau dat zal zijn. Zie jij dat wel? Ik begrijp uiteraard dat als je alleen 1en scoort het advies hoger zal zijn dan wanneer je 5en scoort.
     
  15. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Wij kregen in groep 7 en 8 bij het voorlopige en definitieve advies een blad mer grafieken. Daarin lieten ze zien hoe de cito scores zich verhouden tot het uitstroomniveau. Je ziet per cito onderdeel een zwarte lijn lopen en de uistroomniveau's hebben gekleurde lijnen
     
    MissXray vindt dit leuk.
  16. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    @MissXray ter aanvulling: grofweg is het ongeveer zo.
    Scoort een kind uitsluitend 1 dan kun je uit gaan van een VWO advies.
    1-2 HAVO/VWO
    2 Havo
    2-3 TL/HAVO
    3 VMBO TL
    3-4 KADER/TL
    4 KADER
    4/5 BASIS/kader
    5 basis
    5- praktijkonderwijs.

    Als net als bij ons de uitslagen erg uit een lopen (2 cito's 1+ en 2 cito's 5:roflmao:) dan moet je kijken naar rekenen en begrijpend lezen, die zijn voor cito doorslaggevend. Maar het advies bestaat niet enkel uit cito scores.
     
  17. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Zou niet moeten, maar helaas gebeurt dat nog wel te vaak. Hier zijn ze daarin echt heel erg star.
     
  18. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Klopt hoor, ik hoor het vaker. Gelukkig zie ik op onze school ook voorbeelden hoe het anders kan.
    Dat werkt overigens 2 kanten op. Een kind met een TL score op cito die een dijk van een inzet heeft en graag wil kan wel een tl/HAVO advies krijgen.
    Maar een kind met VWO scores dat totaal ongeïnteresseerd is en niks uitvoert krijgt bij ons rustig een HAVO advies.
     
  19. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    En dat heb ik al vaker gezegd , maar vind ik dus heel raar. Kind verveelt zich namelijk waarschijnlijk dood als het met niks doen toch vwo scores haalt en dat zegt niks over het vo en moet een leraar doorheen kunnen kijken.
     
    Fuddey vindt dit leuk.
  20. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ik vind het dus niet raar. Als je aan 1 kant kinderen met lagere cito scores de kans op een hoger advies willen geven vanwege de wil en de inzet moet dat andersom ook kunnen.
    Voor een kind dat moeite heeft kan de motivatie ook ver zakken, maar vaak zie je juist dat die nog meer hun best gaan doen. Dat mag je dan ook verwachten van een kind dat makkelijk mee komt.
    En ik weet echt waar ik over praat, ik heb 1 kind aan de onderlijn en 1 aan de bovenlijn. Ik vind het voor beiden naar dat zij niet "gewoon gemiddeld" zijn. Maar verwacht ook van beiden een goede inzet, hoe vervelend het soms ook is.
     

Deel Deze Pagina