Snappet

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door LisbethSalander, 22 sep 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Tja, ik denk er totaal anders over en ja ik heb een zoon die zo was. Gelukkig dachten de leraren niet zoals jij, want wat zonde zou dat zijn geweest.
    Hier heb ik jarenlang aangegeven dat mijn zoon zich verveelde, maar daar hadden ze geen ruimte voor. Dan moet je niet gaan jammeren als een kind niks meer gaat doen en de motivatie weg is. Na 1x overkijken haalt mijn zoon een 10 (zelfs nu op vwo soms nog). Zit nu in de 2e van vwo en heeft alweer 4 tienen binnen, maar hij had maar naar de havo gemoeten omdat hij zich dood verveelde op de basisschool? Vreemde conclusie.

    Edit vind het trouwens net zo stom om een kind te pushen hogere cito scores te halen als dat er niet in zit. Wie wordt daar nu gelukkiger van? Kind zeker niet als het daarmee op zijn tenen moet lopen.

    Ik ben wel van mening dat inzet een grotere rol moet spelen bij het advies, mijn dochter haar scores waren niet zo hoog als die van haar broer, maar haar inzet was wel veel hoger. Maar dat werkt prima 1 kant op, hoef je niet iemand die het makkelijk kan voor te "straffen".
     
  2. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.533
    113
    Dat is dan aan het beleid van school. En als dat hier zo ging, dan ging ik voor mijn zoon een andere school zoeken.
    Je vervelen is niet zieliger dan op je tenen lopen. Het is beide vervelend.
    Maar als je vindt dat inzet een grotere rol moet spelen dan werkt dat imo altijd 2 kanten op.
     
  3. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Ja, ik kan het niet verder met je oneens zijn (behalve dat we een andere school hadden moeten vinden, maar zo simpel is dat niet).
    Op je tenen lopen vind ik zieliger en ik zou dat nooit willen voor mijn kind. Dan liever een niveau lager. Welke boodschap geef je een kind mee als je telkens pusht om hoger of beter te scoren. Je kunt je best doen als kind, maar meer ook niet en doe je je best dan is alles goed.
    En waar moet een kind die zonder moeite tienen haalt de motivatie vandaan halen? Dat hoor je dan als leraar te pakken. Wat kan een kind immers zelf daaraan doen?
     
  4. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.533
    113
    Het gaat niet om hoger of beter scoren.
    Dan begrijp je mij niet goed. Het gaat om leerlingen die cito gewijs op een lager niveau uitkomen dan dat ze zelf willen en dat wellicht ook uit de gewone schoolresultaten blijkt. Ik meen dat inzet dan zwaarder mee gewogen moet worden.
    Ik was zelf zo'n kind. Cito gaf MAVO, ik wilde per se HAVO (omdat ik een specifiek beroep voor ogen had). Mijn leerkracht in groep 8 was ervan overtuigd dat ik het kon en gaf een mavo/havo advies.
    Ik heb de havo met 2 vingers in de neus gedaan (op wiskunde na).
    Ik wil dus dat scholen die inzet zwaarder laten wegen.
    Maar dat werkt voor mij andersom dus ook.
    Bovendien betekend een HAVO advies dus ook niet dat je sowieso HAVO gaat doen, zoek een school met goede dakpanklassen en als VWO erin zit blijkt dat snel genoeg. En dan ws met de juiste motivatie
     
    Mapje vindt dit leuk.
  5. Tafellamp

    Tafellamp Actief lid

    17 sep 2019
    249
    103
    43
    Vrouw
    Misschien kan iemand mij wat meer vertellen over de “plusjes”. Ik begreep van hier en van school dat de plusjes adaptief zijn. mijn inziens betekend dat dat de vragen steeds een beetje moeilijker worden, zolang het kind goede antwoorden blijft geven? Klopt dat?
    Dochter gebruikt snappet voor rekenen, groep 4. Ik kan als ouder de resultaten niet inzien maar ga even af op wat dochter verteld. Ze scoort niveau 5, donkergroen. (Hoogste niveau toch?) volgens haar blijven de “plusjes” erg makkelijk, is het dan zo dat ze de stof van groep 4 al goed beheerst? gaan die “plusjes” ook groepsoverstijgend verder?
     
  6. LisbethSalander

    LisbethSalander Fanatiek lid

    1 dec 2015
    2.725
    5.363
    113
    Tupp heeft op pagina 1 ( bericht 6 geloof ik) erg uitgebreid uitgelegd hoe het werkt met de plusjes en welke mogelijkheden de school heeft.
    Hieruit kun je veel info halen. Maar wellicht kan zij nog eea verduidelijken voor je.

    @tupp heb je nog gekeken of er bij jou op school ook de DLE zichtbaar kan zijn bij snappet?
     
  7. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    In principe krijg je bij de plusjes opgaven die bij dat leerdoel horen. Dus stel het leerdoel is 'erbijsommen tot 20', tja: dan houd je sommen tot 20. Waarbij ze in het makkelijkste niveau misschien niet over het 10-tal gaan of er een afbeelding / getallenlijn bij geven. En bij het moeilijkste niveau met een vleksom werken. Maar het blijven sommen tot 20. En dus op een gegeven moment te makkelijk.
    Een enkele keer zie ik bij plusjes wel eens sommen voorbij komen die dan, in mijn visie, eigenlijk bij een volgend leerdoel horen. In sommige situaties kan dat wel. Als een kind erbij-sommen tot 20 goed beheerst, is de stap naar sommen tot 100 niet zo spectaculair. Zelfde principe, alleen grotere getallen. Een vlotte rekenaar kan die overstap in principe zelfstandig maken.

    Maar ik ben nu bijvoorbeeld in de klas bezig geweest met het leerdoel 'breuken vergelijken door gelijknamig maken' Dan krijgen ze bijvoorbeeld 3/5 en 2/6 en moeten zeggen welke het meest is. In diezelfde leerlijn zit, een paar doelen verderop, ook het doel 'breuken, procenten en kommagetallen in elkaar omzetten en vergelijken' (ofzo). En die kwam bij een paar leerlingen ook in het plusje langs van breuken vergelijken. Moesten ze ineens 0,666 - 2/5 en 45% op volgorde zetten van klein naar groot.

    Die opgaven meld ik wel bij Snappet om ze uit die set plusjes te halen. Want: mijn leerlingen hebben überhaupt nog niet met procenten gewerkt. Laat staan dat ze weten dat 2/5 gelijk staat aan 40% en 0,4 En dat is iets waarvoor ook de meeste sterke rekenaars echt eerst even een instructie nodig hebben. Ze pikken dat snel op hoor, maar moeten het wel een keer gehoord of gezien hebben.

    Dus: in principe komen in een plusje sommen aan bod die bij dat leerdoel horen. Wel adaptief, maar uiteindelijk kun je sommen binnen een bepaald leerdoel eigenlijk niet meer moeilijk genoeg maken omdat dat leerdoel gewoon volledig beheerst wordt.
    Soms komen er wel opgaven in terecht die bij een verder leerdoel horen. Maar dat is eigenlijk niet de bedoeling. Als een kind dat nodig heeft, zou het de leerkracht moeten zijn die een volgend leerdoel open zet. Of op een ander manier aan de leerbehoefte van het kind voldoet. (Bijvoorbeeld rekentijger o.i.d.)

    Snappet is behoorlijk adaptief. Maar de leerkracht moet ook nog steeds aan het werk. Als een leerdoel te makkelijk is, moet de leerkracht met een ander aanbod komen. Uiteindelijk blijft het de leerkracht die het ècht adaptief maakt. Snappet is daarbij een hulpmiddel dat het voor ons een stuk makkelijker maakt.
     
  8. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Nee. Het schooljaar is nog maar net begonnen en ik zit nu al in een 'ik weet van voren niet meer of ik vanachter nog leef'-periode. :roflmao: Begint al vroeg dit jaar. Paar invalcrises, ICT-crises en we hebben iets te fanatiek nascholing gepland. Maar ik ga er zeker nog een keer naar kijken met mijn meest-Snappet-vaardige collega. Het zit nog wel ergens in mijn hoofd en we willen toch nog een keer bij elkaar zitten. Maar eerst moeten we nog een paar weken overleven met schoolreis, MR en studieavonden.
     
  9. LisbethSalander

    LisbethSalander Fanatiek lid

    1 dec 2015
    2.725
    5.363
    113
    Lekker begin van het schooljaar…. Hopelijk blijft het bij de crisissen en verloopt de rest van het jaar minder hectisch.
     
  10. Tafellamp

    Tafellamp Actief lid

    17 sep 2019
    249
    103
    43
    Vrouw
    Dankjewel Tupp, duidelijke info. Rekentijgers, levelwerk e.d zijn ook al ingezet bij dochter
     

Deel Deze Pagina