Tips voor verhuizing?!

Discussie in 'De lounge' gestart door emmen88, 8 okt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. emmen88

    emmen88 Actief lid

    1 sep 2014
    357
    463
    63
    Wij gaan over 2 maanden over naar onze nieuwe woning. Zelfde wijk dus lekker dichtbij. Maar wij zijn beiden nog nooit verhuisd; ja toen van huis uit in onze huidige woning kwamen. Dat is natuurlijk niet helemaal vergelijkbaar met deze verhuizing. 3 jonge kids en zwanger: wie heeft er tips??
    Voor zowel voorbereidingen als vooral de dag van het overgaan..
     
  2. TotalBella

    TotalBella VIP lid

    11 apr 2019
    6.579
    6.272
    113
    Nu al beginnen met het uitzoeken en inpakken van spullen.
    Ik nam dan steeds al wat dozen mee als ik naar het nieuwe huis ging, en als t kon pakte ik meteen al dingen uit.
     
    Luna86 en emmen88 vinden dit leuk.
  3. Loesje1988

    Loesje1988 Fanatiek lid

    24 nov 2019
    1.525
    1.563
    113
    Vrouw
    Kleding in koffers of vuilniszakken ipv dozen.

    Begin al met uitzoeken en inpakken van de zolder/berging etc en papierwerk wat in je dressoir ligt,en boeken wat amper gelezen wordt.

    Schrijf duidelijk op de label wat er in de doos zit, met inruimen is dit echt heel fijn.
     
    emmen88 vindt dit leuk.
  4. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Op tijd beginnen met inpakken! Wat je de komende 2 maanden niet meer per se nodig hebt, alvast in dozen / tassen / koffers.
    Het is nu ongezellig en zal wellicht soms in de weg staan. Maar het voordeel dat je ervan hebt bij de daadwerkelijke verhuizing, is het ongemak meer dan waard.

    Schrijf niet alleen op de doos wat er in zit, maar ook naar welke ruimte in huis het moet (slaapkamer 1, zolder, garage) Super fijn als mensen komen helpen en het meteen in de juiste kamer zetten ipv alles in de woonkamer kwakken.

    Maak dozen en bakken niet te zwaar. Dus wissel bijv. boeken af met lichtere spullen.

    Heb je ladekasten? En wil je in je nieuwe huis weer dezelfde spullen in de ladekasten? Niet inpakken dan! Lades eruit, kast in de verhuiswagen, lades er weer in. Zorgen dat ze onderweg niet open kunnen (bank ervoor of een spanband er omheen. Bij het nieuwe huis weer even lades eruit, kast op de juiste plek zetten en lades er weer in. Scheelt een hoop gedoe met in- en uitpakken.

    Neem iedere keer dat je naar je nieuwe huis gaat, alvast wat mee. Zijn er al bergruimtes / kastruimtes die je kunt gebruiken? Zet dan vast dingen op de juiste plek. Je kunt bijna niet voorkomen dat je dozen / spullen 2 of 3 keer in handen hebt. Maar voorkom wel dat je alles 6 keer in handen hebt.
    Daar hoort trouwens ook bij: als je iets niet meer nodig hebt, gooi het dan nu vast weg en verhuis het niet mee. Maak in je huidige woning ruimte voor een 'stortstapel'. En rij vlak voor je verhuizing (of erna, als je nog genoeg tijd hebt voor de sleuteloverdracht) in 1 keer met die spullen naar de stort.

    Over de sleuteloverdracht: als je huis leeg lijkt, is het zelden al echt helemaal klaar voor de sleuteloverdracht. Er ligt altijd nog wel wat losse rotzooi, er moet nog even geveegd o.i.d. Houd er rekening mee dat je de dag na de verhuizing waarschijnlijk nog even door je oude huis moet.

    Ga nu alvast adreswijzigingen sturen. En houd op een lijstje bij welke bedrijven je al gehad hebt. Houd de komende 2 maanden goed in de gaten van wie je post krijgt. Er is er altijd wel 1 bij waar je zelf niet aan had gedacht...

    Tijdens het klussen: zet potten verf meteen in de kamer waar je ze wilt gebruiken, liefst voor de juiste muur. Zelfde voor behang, laminaat e.d. Als er mensen komen helpen, wil je niet steeds met je eigen werk moeten stoppen om ze de juiste kleur verf te wijzen.
    Werk eventueel met post-its waar je op schrijft wat er gedaan moet worden. En maak een scrum-board: nog doen - mee bezig - klaar. Dan kunnen helpers ook snel zien wat ze kunnen doen. En je houdt zelf ook overzicht. En het is ook gewoon lekker om steeds meer post-its te zien opschuiven.

    Bewaar grote dozen. Briljant entertainment voor je kinderen terwijl je aan het klussen of jnpakken bent. Nog beter: oppas is goud waard. En accepteer dat je je kinderen tijdens een verhuizing tijdelijk verwaarloost / minder gezond te eten geeft etc. Het is maar tijdelijk, ze overleven het wel.
     
    Wish05, femkes, Kindje3 en 5 anderen vinden dit leuk.
  5. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.686
    9.653
    113
    Neem een verhuizer. Echt ideaal. Wij verhuisden zo'n 100 km verderop dus heen en weer rijden met een boedelbakkie zoals eerder zat er niet meer in. En echt, nooit meer dat ik nog zelf boxsprings en wasmachines de trap op ga sjouwen. Ze gaan als een tornado door je oude huis, en in je nieuwe huis zit je op je klapstoeltje instructies te geven waar dingen heen moeten. Een van die jongens had mans powerblock dumbbells te pakken: 42 kg per stuk, elke hand eentje, en hup naar zolder. Bij 35 graden. Zoals een patient van mij het ooit formuleerde: ik kon er heel goed naar kijken.
    Ik had het ook zwaar: ranja maken, ijsjes halen, lunch klaarzetten...

    Wij hadden alleen het verplaatsen van spullen afgenomen, je kan ze zelfs laten (de)monteren en in- en uitpakken.

    Oh en de kinderen uit de weg. Wij gingen over terwijl de kinderen op kamp waren. Dat zal bij jou nog niet spelen, maar ik zou oppas zoeken.
     
    Kolibrie2, emmen88 en Vero0504 vinden dit leuk.
  6. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.827
    14.156
    113
    Ik had van tevoren een planning geschreven wat in welke "wave" moest komen.

    Eerste wave waren spullen als koffiezet apparaatje, vuilniszakken, wc papier, verhuisfittingen etc.

    Gevolgd door gereedschap wat nodig was om te klussen. Ik had een ladekastje staan van kunststof (momenteel voor 20,- bij de Lidl) waar de nodige zaken in lagen als centraal gereedschapspunt.

    Zolder idd uitgesorteerd (hadden wat haast ivm optrekkende zwarte schimmel in de oude woning) al was dat vrij gehaast en bij lange na niet zo ver als ik had gewild.

    Ikea kasten etc. die in onze auto pasten en die overgingen leeggehaald, dan de kasten overgebracht en daar in elkaar gezet. Inhoud ervan bleef ff staan tot belangrijkste over was.

    Kinderkamer was als eerste klaar qua schilderwerk en vloer. Dus die ging qua meubels en decoratie etc in 1 dag compleet over zodat zij dr vertrouwde spullen direct "vast" om zich heen had ookal was t een andere kamer.

    Wij konden wel ff op een luchtbed/stretcher slapen. In de avond konden we dan nog laminaat verder afmaken terwijl zij lekker lag te pitten in haar kamertje (goede laminaatschaar is een musthave waar ik NOOIT meer zonder wil). Banken werden in t nieuwe huis bezorgd.

    Grote meubels hebben we via verhuizer gedaan. Idem voor droger, wasmachine en vaatwasser. Theoretisch gezien kon mn man dat wel met een vriend samen maar die verhuizers zijn t gewend en op elkaar ingespeeld.

    De rest wat standby stond in verhuisdozen met coderingen met meerdere auto's overgegooid.

    Op alle deuren stond een kleurcode die overeen kwam met de betreffende dozen. Merendeel kon gelijk hop de kasten daar in en lege dozen gingen weer terug. De mannen deden t sjouwwerk, de moeders aan de poets en catering en ik het inpakken (vooruit werkend) en inruimen.

    Achteraf gezien:
    Voorbereidend: uitzoeken wat in elk geval weg moet (en weg doen)
    Dozen huren/kopen via verhuizer en vast inpakken wat toch al ingepakt kan worden.

    Eerste spullen voor basic survival
    Klusmaterieel
    Klussen

    Alles inpakken en markeren
    Hele handel via verhuizer overgooien. Die hadden we toch nodig voor de machines en grote meubels.
     
    emmen88 vindt dit leuk.
  7. Relax

    Relax Fanatiek lid

    26 sep 2009
    1.602
    1.796
    113
    Vrouw
    Ik ben 3x verhuisd. De beste tip die ik kan geven: laat het doen door een erkend verhuisbedrijf.
    Oke het kost wat, maar je meubels worden uit elkaar en in elkaar gezet als je dat wilt, hangkleding uit de kast en weer in de kast. En verhuizers zijn zo professioneel dat ze alles zonder beschadiging op de makkelijkste manier boven krijgen. Ook de wasmachine, droger en grote kasten waarvan je zelf denkt dat het maar net door het trapgat past. Dat scheelt zoveel frustratie.
    Heb destijds 2000 euro betaald geloof ik (wel zelf inpakken) maar ik was in 6 uur over en die avond sliep weer iedereen in zn eigen bed.
     
    MadeInUSA, Kindje3, Vero0504 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.583
    1.204
    113
    randstad
    Alles in een doos stoppen wat je niet meer nodig hebt tot de verhuizing. Dus zolder, boekenkasten, zomer garderobe etc en alleen meenemen wat je echt gaat gebruiken. De rest wegdoen. En huur een verhuizer in. Wij hoefden 's avonds alleen de boekenkast nog uit te pakken. Alles meubels stonden weer in elkaar en meeste hadden we al weer kunnen uitpakken. En regel oppas voor de kinderen op de dag zelf zodat je zo veel mogelijk gelijk kunt uitpakken en je je weer wat thuis kunt voelen.
     
  9. Lenainlove

    Lenainlove Actief lid

    8 jul 2020
    280
    222
    43
    Vrouw
    Zo vroeg mogelijk (nu dus!) beginnen met ontspullen! Er is niks erger dan dingen verhuizen die je helemaal niet meer nodig hebt/ gebruikt/ mooi vindt.
    Lijstje maken van de meest essentiële dingen om in het nieuwe huis te kunnen (over)leven.
    Oppas regelen om even flink wat te kunnen doen.
    Perfectionisme bedwingen haha. Verhuizen geeft troep enzo, even niks aan te doen.
    Veel plezier in je nieuwe huis!
     
  10. consider

    consider VIP lid

    24 jan 2008
    13.989
    1.806
    113
    Provincie Groningen
    Dit jaar zijn wij verhuisd, wij hadden alles zo goed als klaar toen we echt over gingen.
    hierbij mijn tips:

    Begin op tijd met sorterenen, dingen weg doen en dozen inpakken. Zomerkleding kun je nu bijvoorbeeld al inpakken. Zet op de doos naar welke kamer het moet en wat erin zit.

    Koop verf en dat soort benodigdheden alvast en zet dit apart zodat je het gelijk mee kunt nemen als je de sleutel hebt.

    3 dagen voordat je de sleutel krijgt overal je adres wijzigen.

    Wacht niet tot het laatste moment met dingen inpakken. Decoratie heb je 2 weken voor je verhuisd echt niet meer nodig. Het hoeft niet meer gezellig te zijn in huis.

    2 dagen voor je verhuisd al de keuken bijna helemaal leeg halen en alles in de nieuwe keuken zetten. De laatste dagen zou ik niet meer gaan koken maar bij je moeder eten ofzo.

    Zorgen dat de kledingkasten al verhuisd zijn 2 dagen voor je echt over gaat. Dan heb je je kleding al netjes in de kasten als je er echt woont.
    Bedden van de kinderen hadden we 2 dagen van te voren ook al overgebracht. Ze sliepen 2 dagen op een matras op de grond. Maar in hun nieuwe huis stond hun bed al in elkaar. Scheelt erg veel als je op de verhuisdag bijna niks meer in elkaar hoeft te schroeven.
     
  11. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.827
    14.156
    113
    Hier waren we 1200 kwijt voor alleen t grote gebeuren. Voor dat verschil zou ik inderdaad alles uitbesteden. Zéker met meerdere kinderen!
     
  12. Loesje1988

    Loesje1988 Fanatiek lid

    24 nov 2019
    1.525
    1.563
    113
    Vrouw
    Ja een verhuisbedrijf is ook echt ideaal!

    Hebben wij ook gehad, alles zelf ingepakt,dozen en verpakkingsmateriaal van het bedrijf gekregen.
    Maar zij zijn zo snel met (de)monteren van alles,dat is zo fijn. Waar je zelf 2u mee bezig bent om een ikea kast uit/in elkaar te zetten, hebben zij dat binnen 10min gedaan met een paar man.
    Wij waren zo binnen een paar uur verhuisd en we hoefden niemand om hulp te vragen. We woonden eerst in een appartement zonder lift dus ze kwamen met een verhuislift, echt ideaal.
    En je spullen zijn verzekerd voor schade.
     
  13. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.866
    7.809
    113
    Amsterdam
    Wij gaan over een maand verhuizen. Zijn al aan het inpakken en hebben een verhuizer ingehuurd die straks alles overzet en de kasten etc doet.
     
  14. Milkyway7

    Milkyway7 Fanatiek lid

    28 apr 2020
    1.442
    938
    113
    Vrouw
    Noord-holland
    Ik weet niet of je er het budget voor hebt maar een verhuisbedrijf inschakelen! Ik ben in Juli verhuist en in 2 dagen was het gebeurd. Dag van te voren hebben ze alles ingepakt, wat was dat een goeie keuze! Heb geen doos zelf ingepakt. Anders zit je maanden / weken van te voren alles uit te zoeken, sorteren, weg te gooien enz. Dag later alles verhuisd en klaar was het. Beste keuze ooit. Heb totaal geen stress ervaren.
     
  15. februarimama

    februarimama Fanatiek lid

    23 okt 2014
    1.433
    784
    113
    Wij zijn vorig jaar verhuisd, kinderen van dezelfde leeftijd als de jouwe. Midden in de lockdown met 3 kinderen thuis terwijl man wel naar kantoor ging.. jaiks. Wij hebben de meubels laten demonteren, verhuizen en weer laten monteren. Dat was geweldig, alle losse spullen zelf gedaan en goed uitgezocht. Ik weet niet of je nog gaat verbouwen maar zo niet, ruim de keuken als eerste in en zorg dat iedereen wat kleren heeft binnen handbereik voor een dag of 2. Zorg dat iedereen kan slapen en dat je een toilettas apart hebt.
     
  16. Heartofhope

    Heartofhope Fanatiek lid

    14 mrt 2019
    1.027
    1.224
    113
    Veel is al gezegd maar bij adreswijziging. Hou er rekening mee dat je iedereen apart bij de bank moet doorgeven jij je man en elk kind. Als je kinderen bijv een spaarrekening hebben moet je ook hun adres wijzigen bij de bank of abonnement op een blad ofzo. Dat wordt vaak vergeten. Ook als je ergens donateur bent en je doet niks met de post ook wijzigen. Wij krijgen na jaren nog steeds post van de vorige bewoners. Post van de bank voor de kinderen of een lidmaatschap ergens van. Gaat nu regelrecht de papiercontainer in ze hebben tijd dat gehad om het eens te wijzigen. Zijn wel van die dingetjes die makkelijk gemist worden.
     
  17. TotalBella

    TotalBella VIP lid

    11 apr 2019
    6.579
    6.272
    113
    Zo ongeveer ging het hier ook. Had de wasmachine al snel overgebracht, deed de was in het nieuwe huis dan kon t meteen de kast in. Servies in het nieuwe huis in de vaatwasser, en daarna meteen inruimen in de nieuwe keuken.
    Dag van verhuizing hebben we 1 ritje met verhuiswagen gehad en toen was t klaar. Smiddags zaten we heerlijk op de bank, savonds zelfs nog naar een verjaardag gegaan.
     
    consider vindt dit leuk.
  18. TanjaK

    TanjaK Bekend lid

    29 mei 2019
    834
    640
    93
    Vrouw
    Het meeste is hier al geschreven. Ik ben 16x verhuisd en heb het altijd "zelf" gedaan. Heel belangrijk is dat het huis waar je heen gaat goed schoon is. Keukenkastjes/kledingkasten klaar om ingeruimd te worden en de plekken waar wasmachines en andere grote dingen moeten staan ook, zodat ze ook meteen op zijn plaats kunnen staan.

    Dozen met kookspullen rood merken zodat je die als eerste kunt gebruiken. Een paar aparte koffers met kleding en beddengoed voor de eerste dagen. Een doos met spulletjes die je echt nodig hebt voor de kinderen. Afstandsbediening samen met de TV verpakken.

    Als je het zelf doet bedden eerst opzetten.

    Gebruiksaanwijzing van de koelkast lezen. Soms moeten ze 24 uur vlak staan voordat ze weer gebruikt mogen worden. Voor de wasmachine verhuisbouten halen, zodat de trommel niet "ontzet" wordt.

    Als je al eerder in je nieuwe huis kunt zijn. Zorgen dat er licht is. Niets is vervelender dan stommelen door een vreemd donker huis dat vol met dozen staat. Planten vast overbrengen. Fietsen eventueel ook.

    Kijken hoe de situatie ter plaatse is. Past alles door de deuropening/in de lift?

    Is er iemand die op de verhuisdag voor het eten kan zorgen? Op de kinderen kan passen?
     
  19. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.616
    3.990
    113
    Dit! Echt nooit ga ik meer zelf verhuizen. Ja ik zoek uit en pak in. Maar al de dozen en meubels verplaatsen nee dat mogen ze voor me doen.
     
  20. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.063
    10.330
    113
    Als je verhuisoffertes vraagt, dan kan dat best schelen. Jij bent ook zwanger zag ik, ga ervan vanuit dat jij niks kan doen, alles wat dan wel gaat is mooi meegenomen.
    Wij hebben de afgelopen verhuizing grotendeels zelf gedaan, maar voor de echte verplaatsing hadden we een verhuisbedrijf. Dat kostte €800 en dan verplaatsen zij de wasmachine, kasten, bedden (vooral grote matrassen zijn nog best een uitdaging), dat soort dingen en dat scheelt al veel. Je kunt ook alles laten doen, inpakken, verhuizen, lampen ophangen aan toe, maar dat was voor ons niet nodig.
    Wat ik sowieso aanraad, huur verhuisdozen. Wij hadden er ongeveer 60 nodig om in 1 keer te verhuizen en hebben €50 betaald om er 50 te huren. Dat is zo fijn! Het scheelt je een vermogen aan dozen die je daarna toch niet meer gebruikt.
     

Deel Deze Pagina