HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 19 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    3.950
    1.578
    113
    Dochter heeft vandaag weer plusklas gehad voor het eerst dit jaar. En vanavond een proefles volley. Ik stopte een heel tevreden enthousiast kind in bed, fysiek en geestelijk uitgedaagd. Daarnaast mag ze nu de schrijflessen van groep 3 volgen, zodat ze na de kerst daar niet mee achter ligt. Op deze manier gaat het eigenlijk wel heel lekker. In januari gaat ze dan meteen meedoen met de cito. Weten jullie waar ze in groep3 op testen? Ben wel benieuwd naar haar algemene niveau
     
    Zonnestralen en Fristi2012 vinden dit leuk.
  2. Pinkflower

    Pinkflower Fanatiek lid

    11 apr 2014
    1.050
    62
    48
    Ik ben benieuwd op welke manier er bij jullie op school verrijking wordt aangeboden in groep 2.
    Mijn dochter krijgt 1x per week een half uur in een klein (plus)klasje Smartgames en andere spelletjes aangeboden.
    Vorige week gaf ze al aan dat ze het niet meer leuk vindt. Ze wil woorden leren schrijven. Ook optellen en leren lezen vind ze leuk.
    Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en/of tips naar school toe.
     
  3. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.799
    8.664
    113
    Hij heeft maar 3 maanden in Gr 2 gezeten ( versneld) maar algemeen bij de kleuters hebben ze Smart games. Ze worden zo ingezet in groepjes wanneer ze binnen komen.
    Het is dus niet speciaal materiaal voor de vlotte kinderen. Geen plusklas.

    Sommige juffen kunnen bijvoorbeeld gebruik maken van de kinderen die de letters kennen of wat kunnen lezen of schrijven. Bijvoorbeeld in de kring helpen ze juf met opschrijven of lezen ze een woord.

    Hier hadden ze trouwens spelletjes ochtend. 1 keer in de week hielp een ouder 1 groepje. Ze deden bijvoorbeeld een coöperatief spel zoals max de kat of ander spel om ze de spellen te leren en uiteindelijk ook zelfstandig in een groepje te kunnen spelen. 1 had hulp van een moeder, 1 groepje deed een activiteit met de juf, 1 werkte zelfstandig en 2 of 3 groepjes gingen mee met 7/ 8 en die gingen voorlezen.

    Vooral coöperatieve spellen zijn dan heel geschikt.

    Zelf kralen plank ontwerpen vond onze zoon ook leuk. Was een leeg vel met cirkels ( internet) daar maakte ze een figuur op door de cirkels in te kleuren en daarna maakte ze het na.

    Ik zou in gesprek gaan met juf. Korte lijnen zorgde er voor dat het vol te houden was.
     
  4. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    @Pinkflower Hier gebeurde er in groep 2 niks eigenlijk. Maarja, dat was ook afgelopen jaar dus er mocht niemand anders de klas in.
    En m’n zoon wilde op school ook niks. Liet niet zien dat hij kon lezen. Deed wat ie moest doen. Maar toch hebben de juffen duidelijk gezien wat hij kon en een goede overdracht naar groep 3 gedaan.
    In groep 1 heeft ie maar weinig les gehad (8 weken van januari tot sluiting. En 8 weken van weer open tot zomervakantie). Dus daar ook eigenlijk niks extra’s aangeboden gehad.
     
  5. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.555
    3.456
    113
    De kleuterjuf was top. Had vanalles aangepast in groep 1 en 2 en dat zelfs in een heel grote klas. Maar goed, met inzicht en een goede planning kom je een eind.
    Er was een plusgroepje wat 2 x per week ofzo samen met een stagiair dingen deed, rekenen enzo, hij mocht boekjes uit de schoolbieb halen die hem interesseerden, dus geen Avi-gedoe en daar hielp de juf hem bij.
    Hij kreeg vaak ander werk, maar in hetzelfde thema als de rest van de klas. Maar hadden zij een simpel vouwwerkje met vier stappen, dan kreeg hij met nog een paar een origamiwerkje met 10 stappen. Ze gaf hem ook plaatjes van bouwwerken van Kapla of Lego, zonder stappenplan en dat moest hij dan nabouwen, was het thema supermarkt, dan leerde de meeste kinderen gewoon 7 appels te pakken, 3 pakken melk enz. Zijn groepje moest wegen en optellen. Mochten ze een tekening maken van een supermarkt, dan moest zijn groepje een plattegrond tekenen.
    Ik vond het prima, want al doe je werk op een ander niveau, je bent geen uitzondering, omdat je wel hetzelfde soort werk doet en binnen hetzelfde thema.
    In groep 2 is hij na een paar maanden met de overblijf op haar advies met de middenbouw op het plein mee gaan doen. Ze zei dat dat kleuterplein voor hem te saai was en de spelletjes die de andere kinderen deden ook niet aansloten. Dat beviel inderdaad beter.
    Helaas, met het handelingsplan deden ze in groep 3 weinig tot niets en dat jaar en de jaren er op waren een drama met leraren die er niets van begrepen en hem verkeerd aanpakten. De kleuterschool was prima op dat gebied.

    Oh, wij kregen vooraf al een uitgebreide intake, de juf was er heel alert op dat kinderen met een voorsprong zich niet meteen gingen aanpassen. Het was ook de eerste die ons er op wees dat hij wel eens hoogbegaafd kon zijn, wat nooit bij ons was opgekomen.
    Mijn dochter heeft op een andere kleuterschool gezeten in de vorige woonplaats. Die werd in groep 1 ook in een plusgroepje gezet, prettige juf. Helaas vertrok de juf en in groep 2 had ze juffen die er niets aan deden.
     
  6. Pinkflower

    Pinkflower Fanatiek lid

    11 apr 2014
    1.050
    62
    48
    Bedankt voor jullie reacties.
    Bij het startgesprek van dit jaar gaf de juf aan dat de kinderen in haar klas woordjes stempelen en dat zij de woordjes mag schrijven. Misschien krijgt ze wel meer soortgelijke verrijking, maar weet ik dat niet omdat de juf dat (nog) niet heeft gecommuniceerd. En dochter zal zelf thuis ook niet alles vertellen.
    De juf gaf aan dat ze in het klasje de spelletjes leren kennen en dat ze deze uiteindelijk ook in de klas mogen gebruiken. Maar mijn dochter heeft dus vooral voorkeur voor schrijven, tellen en lezen. Ze is teleurgesteld dat ze daar niet meer mee mag gaan doen. Thuis hebben we ook smartgames en daar speelt ze zo nu en dan mee.

    @owly; ik zal eens kijken naar een kralenplank. Dank voor de tip!

    @Jo79; fijn dat ze op de kleuterschool veel aandacht voor jullie zoon hadden. Maar wel slecht dat het vanaf groep 3 een drama was.

    Wij weten sinds een klein half jaar dat ze cognitief voorloopt omdat de juf aangaf dat ze zich in groep 2 zal gaan vervelen. Ze heeft een tweelingzus die een ‘gemiddelde’ leerling is. Verschil zagen we al jaren. Maar aan een voorsprong hebben we nooit echt gedacht.
    Ik heb de laatste tijd wat ingelezen over meerbegaafdheid / hoogbegaafdheid en er vallen wel wat puzzelstukjes op zijn plaats.

    Hebben jullie tips qua informatie / handvatten over HB (sites, boeken)?
    Wij lopen namelijk voor tegen haar eigenzinnigheid aan.
     
    owly vindt dit leuk.
  7. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.799
    8.664
    113
    Een voor ons fijne site is ieku. Kregen we als tip van zijn kleuterjuf in gr 1. Die ging zich verdiepen. ( door haar handelen zat er meer vaart in)

    Mocht juf het niet weten. Je kan altijd een gesprek aanvragen met juf en de interne begeleider. Die is daar ook voor
     
  8. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.737
    734
    113
    Wat voor een boeken zoek je, voor jezelf of voor je dochter?
    En haar eigenzinnigheid, hoe uit zich dat?

    In groep 2 kreeg Q hetzelfde als wat jij beschrijft. Al wilde zij toen al niet te veel opvallen en ging op school dus ook echt niet lezen, en als anderen woorden stempelden wilde zij dat ook, ipv schrijven. Ik zou dus wel goed in de gaten houden of ze het ‘andere dingen doen’ nog oké vindt.
     
  9. MrsBucket

    MrsBucket Fanatiek lid

    27 mei 2014
    1.158
    582
    113
    Tessa Kieboom heeft fijne boeken geschreven. Ik vind het boek Intens, authentiek en vrij van Renata Hamsikova heel fijn. Het is erg duur, maar wel een behoorlijk compleet naslagwerk.

    Over uhb vind ik Slapende Leeuwen van Els de Wit een prettig boek, maar niet compleet.
     
  10. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Een late reactie van mijn kant maar ik heb nu volledige zorg voor de kinderen, een nieuwe relatie en een baan :cool: dus vrij druk op dit moment.
    Dit klinkt toch prima? Ze kan het altijd proberen en als het niet bevalt dan laten vallen. Wij hebben toen ook naar technasium en naar tto gekeken maar uiteindelijk niet gedaan. Zoon wilde juist niks weten van al die projecten in groepjes en maatschappelijke problemen ed. En het tto hebben wij niet gedaan vanwege afstand. Hij doet nu atheneum plus en het bevalt hem erg goed.
     
    debq vindt dit leuk.
  11. Pinkflower

    Pinkflower Fanatiek lid

    11 apr 2014
    1.050
    62
    48
    @debq: haar eigenzinnigheid uit zich vooral in een sterke eigen wil en tegendraads zijn.
    Ik zoek boeken voor mijzelf, maar tips voor mijn dochter zijn ook welkom. 'Luce straalt weer' hebben wij thuis en daar herkent zij zichzelf in.

    Ik ga zeker zo nu en dan aan haar navragen of ze tevreden is over de dingen die ze aangeboden krijgt op school. De juf heeft vandaag een gesprekje met haar gehad en uitgelegd wat ze kan leren in het plusklasje. Vraag mij af of ze voor het starten heeft uitgelegd wat het inhoudt. We hoorden op woensdagmiddag dat ze was aangemeld en de volgende dag zou gaan starten. We wisten zelf niet eens dat ze hiervoor in aanmerking kwam.
    Dochter had andere verwachtingen; woorden leren schrijven, lezen, rekenen. De juf gaat nu wat meer standaard (boekjes, schrijfkaarten) voor haar klaarleggen in de klas zodat ze eraan denkt dat ze daar mee bezig kan gaan. Tevens zijn ze gestart om de klas 1x per week in 3 niveau groepjes in te delen om opdrachten te doen naar niveau.
    Hopelijk heeft ze hier wat mee.

    @owly; bedankt voor de Ieku tip. Ik had deze site via google al eens voorbij zien komen. Ik weet niet wat dochters IQ is. Ik zie dat de site voor uitzonderlijk begaafden is. Ik zal eens kijken.

    @Mrs Bucket; bedankt voor de boekentips!
     
  12. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
  13. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.799
    8.664
    113
    @Pinkflower

    Wij hebben veel tips van de site gehaald en er stonden interessante artikelen op.

    Onze knul is niet uitzonderlijk hoogbegaafd. In eerste instantie zouden wij niet testen. De school liep vast en hadden meer handvaten nodig maar dan is een iq test weer handig.

    Er kwamen meer mogelijkheden. Voor zijn nieuwe school hadden we ook een getal nodig. Maar een getal alleen maakt niet een kind slim. Er zijn veel meer dingen wat het samen hoogbegaafd maakt. Onder andere die eigenwijsheid, alles zelf willen doen, tegendraads, een hele grote eigen wil.

    Jullie school is goed bezig. Als ik dat zo lees zien ze haar ook echt. Fijn dat ze meer mogelijkheden krijgt en niet bang zijn dat ze een nog grotere voorsprong zal krijgen. Klinkt als een fijne plek
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  14. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    Hier staan de zijnskenmerken van volwassenen. Maar dat kan je voor een deel ook in kinderen zien. https://www.mensa.nl/hoogbegaafdheid?language_content_entity=nl
     
    owly vindt dit leuk.
  15. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.799
    8.664
    113
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  16. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.555
    3.456
    113
    @debq . Ik heb persoonlijk geen ervaring met TTO, mijn oudste had nog wel interesse, maar die ging een andere onderwijsvorm doen, waarbij dat niet mogelijk is. Mijn zoon wou TTO niet doen, hij wou ook niets meer van aparte dingen, extraatjes etc. op cognitief gebied weten, waarschijnlijk nog door de ervaring met een knullige interne plusklas etc. Hij heeft wel voor extra sport gekozen. De scholen hier bieden wel TTO en ik ken veel kinderen die het doen, bevalt over het algemeen prima.
    Wat wel bij eentje nogal tegenviel, is dat ze in de onderbouw veel deden, maar in de bovenbouw er amper activiteiten of extra’s zijn, terwijl je wel hetzelfde betaalt. Al kan dat per school verschillen, maar dus wel iets om rekening mee te houden.
    Verder ken ik nog een jongen die Technasium heeft gedaan en dat viel wat tegen. Het kwam er vooral op neer dat je verslagen moet schrijven en veel samen moet werken. Praktisch bezig zijn met techniek, zoals de naam doet vermoeden, was het niet. Hij zit nu wel op de TU.
     
  17. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.737
    734
    113
    @Pinkflower die sterke eigen wil en het tegendraads zijn herken ik wel. Hele duidelijke afspraken maken, veel uitleggen en soms ook laten ervaren wat het resultaat is als ze iets mogen doen op hun manier, werkt hier over het algemeen het beste.
    Zelf heb ik verschillende boeken gelezen, maar ik vond het vooral veel van hetzelfde. Ik heb ‘de begeleiding van hoogbegaafde kinderen’ gelezen. Dat vond ik vooral erg praktisch. De rest kwam hier ook allemaal wel op neer. Voor kinderen hoor ik wel dat ‘hoogbegaafd, nou en’ een fijn boek kan zijn. Wij hebben dat zelf nooit gekocht omdat we de nadruk niet op het hoogbegaafd zijn wilde (en willen) leggen, maar net haar vooral hebben gesproken over het anders denken. Toen ze nog in groep 2 en 3 zat hadden we het vooral over het snellere hoofd dat ze heeft en het niet bij iedereen op dezelfde manier werkt (Q vond het vaak frustrerend dat klasgenoten uitleg meer dan 1 keer nodig hadden, ze dacht dat er dan niet werd opgelet en ze daardoor langer moest wachten om nieuwe dingen te leren). En we leggen ook altijd de nadruk op het feit dat iedereen kwaliteiten heeft en dat het ene niet beter is dan het andere. Nu in groep 8 kunnen we daar veel dieper op in gaan dan in groep 2, maar je begrijpt vast de insteek.
     
  18. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.799
    8.664
    113
    @depq zo legde we het ook uit. Een sneller hoofd. Hij begreep inderdaad niet waarom ze weer het zelfde moesten horen en vroeg aan ons of ze inderdaad niet gelijk op konden letten.

    Zelf legde ik ook uit dat ik ook een van de kinderen was die extra uitleg nodig had omdat het niet bleef plakken. Ik moest het eerst vaker doen.

    In gr 3 had hij een grote hekel aan schrijven en automatiseren. Bij schrijfde legde we uit door het te doen en vaker te herhalen je hand het straks vlotter kan. Nu kost het wat meer tijd en straks profiteer je er van. ( daarna minder drama om het schrijven)

    Automatiseren van de sommen vond hij belachelijk. Het waren te makkelijke sommen. Door uit te leggen dat hij over de tiental ging, het steeds vlotter kon je daarna zo de grote sommen ook op kan lossen.

    Waar we hier ook tegenaan liepen is dat zijn gedachten zo snel gingen hij kinderen niet mee nam in het verhaal. Die kinderen maakte de denk sprongen niet die hij maakte en dan begrepen ze hem niet.

    Door uit te leggen dat hij een sneltrein was en ik op het station nog stond ging hij terug in het verhaal en nam hij je mee. Zo was vmhet voor een ander te begrijpen en voor hem minder frustrerend omdat het leek dat ze niet willen luisteren.
     
  19. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    @debq: Dat vind ik het fijne aan het boek wat ik noemde, daarvan vind ik de insteek heel anders en het helpt mij om (deels) anders situaties in te stappen, waardoor problemen soms voorkomen kunnen worden.

    Hier trouwens kinderen die allebei juist heel bewust niet voor TTO kiezen, ze willen er niet eens naar kijken. Dit door de ervaring op een TPO school. ;)
     
  20. ZeroZero

    ZeroZero Niet meer actief

    Hier veel te weinig helaas, hij vond er allemaal geen bal aan. Ze zagen zijn extreme voorsprong maar deden er niet veel mee. Nu in groep 3 is hij zielsgelukkig: was gewoon aan het huilen omdat hij geen vakantie wilde (hij was bang dat hij dan weer 6 weken niet naar school kon). Hele dagen thuis aan het lezen en schrijven.
     

Deel Deze Pagina