HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 19 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.749
    736
    113
    De school die Q nu op de eerste plaats heeft staan heeft voor de eerste 3 jaar een andere ouderbijdrage dan in de bovenbouw, verschil is echt een paar honderd euro. Op de open dag hadden ze ook al uitgelegd dat het in de bovenbouw minder Engels is, maar het Engels dat ze dan nog krijgen van een ander niveau. Na het derde jaar krijgen ze een certificaat. Als ze in de bovenbouw ook nog TTO willen doen dan doen ze in de 6e ook zo’n apart examen voor Engels. De verwachtingen voor de bovenbouw zijn dus al wel wat getemperd gelukkig.
    Wel jammer dat het technasium zo tegen viel.
     
  2. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.594
    3.483
    113
    Oh, dat is wel eerlijker geregeld dan. Hier stoppen er dus veel in de bovenbouw.
     
  3. Pinkflower

    Pinkflower Fanatiek lid

    11 apr 2014
    1.051
    62
    48
    Allemaal bedankt voor de boekentips / internetsites.

    @debq: Wij geven ook aan dat iedereen zijn/haar kwaliteiten heeft. En hebben uitgelegd dat bij de ene dochter haar hersens wat sneller werken. Beide dochters vinden dit prima als uitleg. Wij willen ook niet de nadruk leggen op hoogbegaafdheid.

    Het lijkt mij ook frustrerend als je moet wachten op je klasgenoten voordat je verder kunt met leerstof. Dit blijf ik bij mijn dochter polsen en ook op school.

    @owly; kreeg je zoon in groep 3 geen extra begeleiding voor schrijven en automatiseren? Of hebben jullie vooral zelf er energie in gestoken?

    De uitleg van een sneltrein en wachtend op het station is mooi uitgelegd.
    Ik weet nog niet zo goed in hoeverre mijn dochter veel verder denkt dan anderen. Ze denkt wel anders merk ik. Bijvoorbeeld; beide dochters hadden van de week op een kunststof bewaardoos met stift getekend. Ik werd boos. Ene dochter begreep dat het niet mocht en dat ik daar boos om werd. HB dochter begreep dat het niet mocht, maar begreep niet waarom ik boos werd. Zij vond dat het handig was dat de dozen gemarkeerd waren met hun eigen tekening als herkenning. Andere dochter zei dat het niet nodig was, want ze konden er door heen kijken en zien welke spullen er in zaten. HB dochter gaf aan dat dat klopte, maar gaf nog steeds aan dat ze niet begreep waarom ik daar boos om werd. Wat doorgevraagd, maar dan komen we er niet uit. Het lijkt of ze het onterecht / onrechtvaardig vindt dat ik daar boos om wordt. Ik kan haar gedachtegang wel vaker niet helemaal volgen. Soms denk ik; waarom doe je dat!?

    @ZeroZero; wat frustrerend dat er in de kleuterklas niks aangeboden werd. Fijn voor hem dat hij het zo naar zijn zin heeft in groep 3. Gelukkig maar een weekje herfstvakantie voor hem.
     
  4. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.968
    8.771
    113
    Hij kreeg uiteindelijk extra begeleiding bij de ib'er maar dat bestond uit rekentijgers.

    Schrijven kon hij heel goed en had geen extra dingen nodig. Bij automatiseren hebben we veel tijd in kunnen steken omdat hij het geluk had dat het tijdens corona was. We hadden heel veel tijd over. We zijn toen begonnen aan het dino project.
    Dat had hij gekozen en we deden allerlei dingen die met dino te maken had. Woordveld maken, puzzels, knuffelen, geschiedenis zoeken, soorten dino, wat aten ze etc. Dat allemaal samen was een heel werkstuk.

    Ik snap dat je zelf vond dat het onlogisch was maar dat zou precies een actie zijn van onze knul. Hij zou duidelijkheid willen, dit is van mij en dat is van jou.
    Je dochter ziet echt niet in dat het niet goed is want in haar ogen is het goed door dacht. Mama ziet precies van wie het is. Het is duidelijk.

    Soms hebben we ook geen idee waarom hij bepaalde dingen zegt of doet maar inmiddels aardig gewend om door te vragen. We zeggen wel als je soms een goed plan hebt kun je soms ook beter even vragen of het plan ook kan.

    Onze zoon is ook van eerst doen en dan denken. Ze denken snel, maken snel een conclusie (of dat nou wel of niet waar is) . Nu zegt hij vaak dingen. We geven aan je zegt als of het waar is, maak er eens een vraag van.

    Je moet snel blijven schakelen maar dat is soms lastig. Dan vraag ik of hij mij mee wil nemen in zijn verhaal.
     
  5. Villa Kakelbont

    Villa Kakelbont Bekend lid

    13 okt 2020
    899
    1.507
    93
    Vrouw
    Ik kom mij ook melden. Onze zoon (groep 4) heeft een al vanaf dag 1 op school moeite om mee te doen in het keurslijf dat van hem werd verwacht. Hij bleek al snel heel anders tegen dingen aan te kijken en te denken dan zijn klasgenoten. Hij associeert door en door waardoor alles erbij gehaald wordt. Vorig jaar mocht hij uitzoeken waarom bananen krom groeien en daar een presentatie over maken. Hij begint dan heel goed met het lezen over bananen en op internet zoeken. Maar dan leest hij dat er zetmeel in bananen zit en zoekt hij op wat zetmeel is. Vervolgens ontdekt hij dat dit ook in doperwten zit en leest daar iets over de groene kleur van doperwten. Uiteindelijk gaat zijn presentatie over fotosynthese ipv waarom bananen krom zijn. Wanneer juf dan vraagt maar waarom zijn bananen krom kan hij dat wel uitleggen want dat is hij in het begin wel ergens tegen gekomen.
    Hij bleek erg top-down te denken, automatiseert niet, heeft zijn spullen niet op orde, executieve vaardigheden zijn slecht, maakt alles wat makkelijk is ingewikkeld om zichzelf een beetje uit te dagen. 28+13 is niet interessant genoeg dus doet hij 28-8+20+3-1 gewoon om het leuk te houden.

    Goed hij is veelvuldig besproken op school en voor de zomervakantie met de orthopedagoog erbij. Die gooide als eerst het balletje hoogbegaafdheid op en heeft hem de afgelopen periode getest. Vorige week hebben we de uitslag gekregen. Hij heeft de WISC afgenomen en onze zoon scoort een totaal IQ 140.
    Performance 145 en verbaal 140 (uit mijn hoofd)

    Goed dit is fijn om te weten, maar ja en nu? Het is niet dat hij nu opeens wel taakgericht bezig gaat natuurlijk. De orthopedagoog had wel met juf besproken hoe ze het aanbod kunnen gaan veranderen. Maar hij mag niet naar de plusklas omdat dit pas vanaf groep 5 is.
    Ik merk dat ik wat gefrustreerd ben over de stroperigheid en flexibiliteit van school. Hoezo is de plusklas pas vanaf groep 5?
    Ik ben benieuwd hoe het volgende week na de vakantie gaat en if we verschil in aanbod zien..
     
  6. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.968
    8.771
    113
    @Pleegmoeke ik snap je frustratie betreft de plusklas. Waarschijnlijk zou hij net zo goed mee kunnen doen met die groep.

    Wij hebben nooit plusklassen gehad op zijn school. Ze kregen hier wat extra via de interne begeleider. Hij kreeg uitleg bij haar en kon dan zo aan het werk in de klas. Niet dat het zo goed werkte voor een hb kind. Voor de kinderen die niet hb waren maar wel vlot ging dat prima.

    Ik zou in gesprek gaan met juf en interne begeleider. Wat gaan ze dan doen? Alleen het reguliere werk is dan niet afdoende.
     
    Villa Kakelbont vindt dit leuk.
  7. Pinkflower

    Pinkflower Fanatiek lid

    11 apr 2014
    1.051
    62
    48
    Owly; wat fijn dat jullie zelf zo betrokken zijn bij hem en tijdens lockdowns tijd hadden om er tijd in te steken.
    Bedankt voor de tips / herkenning in je laatste post.
    Ik heb nog veel te leren.
     
  8. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.968
    8.771
    113
    Je moet doen wat je denkt dat past. Het gaat hier ook niet allemaal even soepel.
    Betreft de lockdown had onze zoon veel geluk dat ik veel thuis ben. School had hem net laten versnellen en was nog niet zo ver om hem echte te begeleiden dus zo veel met hem doen was ook nood. Gr 3 was hier niet zo groot succes. Letterlijk achter de deur schuiven.

    Overigens hier spuien en hier lezen helpt ook enorm. Niet het gevoel hebben dat je er alleen in staat.
     
    Pinkflower vindt dit leuk.
  9. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.910
    3.328
    113
    Vandaag eerste dag plusklas gehad.
    Hij is gestart met rekentijger en prik en ko.
    Hij vond het leuk.
    Geen idee of ze nog meer gaan doen in de plusklas.
    Maar het gaat nu wel goed gelukkig. Hij komt redelijk vrolijk uit school, weinig frustratie thuis.

    En zwemles gaat ook weer goed, aantal weken geleden mocht hij voor het eerst met kleren aan zwemmen, maar begon tijdens de les te klagen over buikpijn, weer met kurkjes om te willen zwemmen enzo.
    Maar nu is het vertrouwen er weer en waarschijnlijk mag hij over paar weken afzwemmen voor A!
     
    Archie83, owly, Liekje81 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.285
    3.527
    113
    Fijn dat hij de plusklas leuk vind! Is hier ook nog steeds een succes, vooral omdat ze gewoon even wat anders doen en op een andere manier werken dan de standaard vakken.

    Wat goed zeg dat hij weer vertrouwen heeft in het zwemmen, hopelijk heeft hij A binnenkort binnen!

    Hier is R bezig voor zo B diploma, maar we zijn weer bezig met extra zwemlessen. Onder water blijft een gedoe, terwijl met vrijzwemmen hij er geen problemen mee heeft, maar nu moet hij dingen en klapt hij dicht. Hoop dat de extra zwemlessen werken en hij toch over een paar weken voor zn B kan.

    Vanmiddag gesprek met juf en IB om te evalueren hoe het nu op school gaat met hem. Rekenen in groep 5 vind hij niet heel leuk, maar hij kan de stof naar mijn idee wel prima aan, hij gaat verder wel met plezier en slaapt ook goed. Meestal ligt hij lang wakker als het op school niet loopt. Ben benieuwd wat de ervaringen van de juffen zijn.
     
  11. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.285
    3.527
    113
    Hier gaan we waarschijnlijk toch versnellen. Hij gaat nog met plezier naar school maar alles blijft te makkelijk. Hij hoeft bijna nergens moeite voor te doen. Zoals de juf zei, we moeten de afweging goed maken, maar we gunnen hem dat hij leert leren en uitdagingen aan durft en kan gaan, omgaan met dingen die niet direct lukken.
    Komende weken gaan we nog even door zoals nu en wordt er een plan van aanpak gemaakt. Er zal nog een orthopedagoog mee komen kijken en dan waarschijnlijk de laatste maanden groep 5 stof ook aanbieden en dan na de zomer naar groep 6. In tussentijd ook in de plusklas werken aan hoe ga ik om met dingen die niet in 1x lukken, hoe meer ik emoties meer onder controle te houden enz.
    Ik weet dat het uiteindelijk beter is voor hem, maar vind het wel erg lastig, zeker het sociale stuk, andere klas etc.
     
  12. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.910
    3.328
    113
    @Olifantje1991 spannend zeg. Lastig dat het nodig is, maar wel fijn dat school het aandurft en er in mee wil gaan.
    Hopelijk komt er een duidelijk plan op tafel, waar jullie allemaal achter staan.
     
    Olifantje1991 vindt dit leuk.
  13. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.968
    8.771
    113
    @Olifantje1991 wat goed dat ze zo alert zijn! Het is goed dat ze optijd zijn. Beter nu dan dat hij zijn plezier verliest en dan gaat het heel hard achteruit.

    Samen met de orthopedagoog, juf en ib'er komen jullie er vast uit. Ze moeten kijken wat het plan is voor de komende jaren. Kunnen ze hem voldoende aanbieden naast het reguliere werk.

    Hoe vaak mag hij naar de plusklas? Is dat 2 uur in de week of doen ze dat vaker?
     
  14. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.888
    16.248
    113
    Vorige week kreeg mijn zoon van 3 een iq test met een niet maar ook wel verrassende uitkomst, hij heeft een intelligentie kloof van 30 punten waar hij ook duidelijk last van heeft.

    Geen idee wat ik eigenlijk met deze post wil, ik merk gewoon dat het mij bezig houd en dat er zorgen zijn omtrent school waar hij in januari mee gaat starten. Gelukkig hebben we de goede mensen om hem heen verzameld zodat er een plan gemaakt kan worden, maar ik vraag mij ook af of jullie tips hebben voor thuis en op school. We zijn zoals jullie misschien wel merken nog heel erg zoekende. :oops:
     
  15. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.285
    3.527
    113
    Ja zeker, is echt een hele fijne school en ze willen ook echt de tijd nemen om te zien wat nu het beste is voor hem en zijn toekomst, de basis moet gewoon goed zijn.
    Heb er wel vertrouwen in dat we er met elkaar uit gaan komen.

    Plusklas is inderdaad 1x per week en volgens mij zelfs maar een uurtje, maar dat weet ik niet zeker. Ook dat liep niet helemaal lekker, hij is de enigste van groep 4 en dat vind hij lastig en de juf zette ook iets teveel in op de hogere groepen dus dat gaat ze nu aanpassen.
    Geen idee of er op andere scholen vaker plusklas wordt gegeven?
     
  16. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.963
    7.893
    113
    Vrouw
    Welke kant is hoger? Hoe uit het last ervan hebben zich?
     
  17. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.910
    3.328
    113
    @Olifantje1991 hier is plusklas ook 1x per week en dan werk mee voor in de klas voor de rest vd week.
    Maar hoe precies weet ik niet, want is pas vorige week gestart. Haha
     
    Olifantje1991 vindt dit leuk.
  18. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.888
    16.248
    113
    Verbaal is hoger.

    Hij heeft snel woede aanvallen en kan bijvoorbeeld niet goed schakelen van activiteit naar activiteit dus ik moet altijd 2 stappen vooruit denken en heel duidelijk zijn in wat de bedoeling is en wat er verwacht word.
    Hij zegt bijvoorbeeld ook heel duidelijk ‘ kan ik niet’ ‘mama daar moet ik ouder voor zijn’
     
  19. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.963
    7.893
    113
    Vrouw
    Lastig. Mijn oudste had het rond die leeftijd juist andersom op papier.
     
  20. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.285
    3.527
    113
    Ja dat heeft hij hier inderdaad ook en dan nog verrijkingsmateriaal en ze compacten z'n werk.

    Weet iemand of een intelligentietest noodzakelijk is wanneer je gaat versnellen? Vanmiddag vergeten te vragen.
    De juf zei al wel, ook met versnellen lossen we niet alles op, we zullen moeten blijven verrijken en misschien weer compacten.
     

Deel Deze Pagina