Is dit normaal in groep 3?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Hippopotamus, 18 okt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.153
    2.046
    113
    Vrouw
    Nederland
    Dat zegt ts letterlijk in haar openingspost; ze moeten thuis oefenen en binnen 1 minuut zoveel mogelijk woordjes oplezen. Daar reageer ik op.

    Dat heb ik dus nooit gedaan.
     
  2. PotjeGoud

    PotjeGoud Bekend lid

    27 jan 2020
    665
    535
    93
    Vrouw
    Ik heb niet alle reacties gelezen.
    Hier hebben ze ook al 2 toetsen gehad, maar dat is volgens mij meer om de kern af te sluiten. Ze krijgen wat leesbladen mee naar huis, ongeveer 2x per week, om thuis te lezen. Zoontje heeft nu ook rijtjes mee om op snelheid te lezen, na de vakantie wordt dan getoetst op welk niveau ze lezen.
    Ik denk dat ze zo "prestatiegericht" zijn tegenwoordig, omdat het lezen nogal een probleemgebied blijkt te zijn onder basisschoolleerlingen en daarna. Dat proberen ze zo te voorkomen denk ik, of in ieder geval, meer aandacht aan te besteden.
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  3. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.035
    15.044
    113
    Ik vind vooral het ELKE DAG MOETEN te gek voor woorden en heb de juf ook verteld dat ik dat niet ga doen. Na schooltijd moet ze kunnen spelen en na het eten heb ik wel meer te doen dan samen te lezen. Ze leest prima op niveau dus ik vind 3x echt zat. De juf doet mijn werk niet dus ik haar werk niet.

    Overigens leest dochter wel elke dag uit een boek als ze op bed ligt dus het is niet dat ze niks leest thuis
     
  4. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.535
    113
    Dat is een keuze die je maakt natuurlijk. Ik vind het zelf normaal om elke dag te lezen, dat hoeft de juf niet te zeggen, dat doen we toch al.
     
    Mapje vindt dit leuk.
  5. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.035
    15.044
    113
    Ik vind er wel verschil in zitten of ze vrijwillig een zelfgekozen boek lezen of verplicht rijtjes van school
     
    tupp vindt dit leuk.
  6. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier vanaf groep 3 10 minuutjes lezen per dag van huiswerkblaadjes - meestal woordjes, wat later in het jaar korte verhaaltjes, soms ook woordenrijtjes en dan 1 minuut lezen. Ik heb het nooit als veel werk gezien, we lazen telkens 10 minuutjes ‘s avonds en daarna las ik voor. Dochter had daarnaast ook nog oefeningen voor logopedie iedere dag, maar had echt genoeg tijd om ook nog fijn te spelen na school etc.

    Vanaf groep 4 krijgen ze huiswerk dat ze moeten maken, 1 blaadje taal/spelling en 1 blaadje rekenen. Wij doen dat meestal in 2 keer, dan komt het ook neer op 10 minuutjes maximaal per keer.
     
    tuc vindt dit leuk.
  7. Hippopotamus

    Hippopotamus Actief lid

    10 apr 2018
    143
    206
    43
    Vrouw
    Bedankt allemaal voor jullie antwoorden. Goed om te horen hoe het bij andere gaat, hier zit dus wel veel verschil tussen.

    En begrijp me niet verkeerd, wij lezen elke avond samen met haar uit boekjes en van bladen. Dit gaat altijd prima en vind ze ook leuk om te doen.

    Het is misschien gewoon het gevoel wat ik erbij heb en dat is waarschijnlijk ook wel beïnvloed door wat we met de oudste hebben meegemaakt. Het is gewoon lastig, je wil dat je kind goed kan lezen, maar is dit de manier om dat te bereiken vraag ik me soms af. Daarbij het denk ik toch ook een verschil of je kinderen vanaf het begin met alles goed mee komen of dat ze wat meer moeite (of meer tijd nodig hebben) met sommige dingen.
     
  8. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Dit hadden mijn kinderen ook in groep 3, dat was 7-8 jaar geleden.

    Vanuit de leesmethode volgden ze dan ook 2 manieren:
    - rustig en juist leren lezen, dit is volgens mij technisch avi lezen
    - woordenrijtjes snel lezen, manier om lezen te automatiseren (DMT). Het zijn ook woorden die Tuc boven noemt in het begin. Het traint de leesvaardigheid van het kind.

    Hier vonden ze het hartstikke normaal om thuis de rijtjes te oefenen, zo'n belasting was dat echt niet. Want lezen deden we toch iedere dag.
    En ze hadden iedere week leestestjes om het niveau en de voortgang te bewaken.
     
    tuc en hummeltje5 vinden dit leuk.
  9. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Elke dag (samen) iets leuks lezen: perfect.
    En in groep 3 is het helemaal niet verkeerd om af en toe ook met rijtjes woorden te oefenen. Herhaling en training is gewoon nodig om woordbeelden vlot te gaan herkennen, in plaats van 'hakken en plakken'. Maar dat hoeft echt niet met een stopwatch ernaast. Tenzij je kind dat leuk vindt. Wedstrijdje tegen jezelf, steeds een beetje sneller... maar dan wel lekker op een speelse manier.
    Er is geen kind dat zo slecht leert lezen, als een kind dat een hekel heeft gekregen aan lezen!

    Na groep 3: stoppen met die flauwekul met woordrijtjes. Op school rijtjes woorden in dezelfde categorie: helemaal prima. Dat valt onder inoefenen. En het is aan kinderen prima uit te leggen dat je zo een (nieuwe) categorie aanleert en traint zodat ze die vlotter kunnen lezen. Van vlot lezen heb je veel gemak, dus daar moet je nu eenmaal wat moeite voor doen.

    Maar allerlei soorten woorden door elkaar: echt volslagen nutteloos. Geen kind gaat er beter van lezen. En je breekt het leesplezier rijtje voor rijtje af.

    DMT is een signaleringsinstrument. Geen doel op zich. Teksten goed en vlot lezen is wel een doel. Leesplezier ook.
    Die rijtjes op tijd lezen is alleen een check die een paar keer per jaar moet gebeuren, zodat je kunt signaleren of een kind (mogelijk) leesproblemen heeft. Als een kind te ver achterblijft op leeftijdsgenootjes, ga je oefenen door vaker te lezen met intensievere begeleiding. Maar je moet wel het werkelijke doel voor ogen houden: een mens moet een tekst kunnen lezen. Geen betekenisloze rijtjes. Dus moet het lezen van teksten ook het voornaamste doel zijn.
    Het lezen van rijtjes (met woorden uit éénzelfde categorie) zijn alleen ter ondersteuning om teksten vlotter te kunnen lezen.

    Ik vind het heel waardevol dat jullie elke dag samen met je kind lezen. Sowieso in groep 3 en 4. Maar ook daarna is het geweldig als je lezen blijft stimuleren. Ook door voor te lezen of je kind zelf te laten lezen en belangstelling te tonen voor het boek waar ze in bezig zijn.
    Daarnaast vind ik het prima om in groep 3 ook losse woordjes te lezen, als het rijtjes zijn met woorden in dezelfde categorie. Maar dat hoeft echt niet elke dag. In de meeste gevallen is 2-3 keer per week (een paar minuten) voldoende. En probeer dat ook een beetje leuk te houden.
    Bij rijtjes zou ik trouwens voor-koor-door-lezen. Jij lijst voor. Daarna samen in koor. En tenslotte leest je kind zelf. En na die rijtjes gewoon weer lekker een verhaaltje lezen.

    Ken je trouwens de samenleesboeken? Die zijn in de bibliotheek wel te vinden. Zeker voor groep 3 een aanrader. Het zijn boeken met teksten op 2 niveaus. Je kind leest de makkelijkere teksten met grotere letters. Jij leest de lastigere stukjes. Daarin kunnen ze wat lastigere woorden kwijt. En dat maakt het verhaal wat leuker dan
    "Kip zei tok. Er is een ei. Kip is blij."
     
    hummeltje5 en Jo79 vinden dit leuk.
  10. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Hier ook werkbladen mee naar huis.
    Snelheidsblad zit er ook bij.
    Bij elke nieuwe kern word er getoetst op welk niveau het kind zit.
    Hoe dat precies getest word durf ik niet te zeggen.
    Wij hebben op het begin van het schooljaar een info blad gekregen met de verwachtingen vanuit de leraar naar de ouders en wat wij kunnen verwachten dit schooljaar op leer gebied.

    wij halen elke maand nieuwe boeken bij de bieb.
    Ze leest nu avi start en leest elke dag 2 bladzijdes.
    Ipv dat ik haar voorleest leest zij mij nu voor en dat vind ze geweldig om te doen.
    Ze wilt graag der zusjes gaan voorlezen dus is daar hard voor aan het oefenen :)
     
    hummeltje5 en owly vinden dit leuk.
  11. lovemy2kids

    lovemy2kids Fanatiek lid

    3 nov 2010
    2.458
    1.407
    113
    Ik ben leerkracht van groep 3.
    De methode veilig leren lezen heeft als “toetsing” dat je na iedere kern woordrijtjes leest met de kinderen.
    Veel kinderen zullen dit echter niet ervaren als een toets; ik doe dit in de klas terwijl iedereen aan het werk is.. en ik zeg ook niet dat ze een toets krijgen maar even lezen bij de juf.

    het is absoluut niet toegestaan om die woordrijtjes vooraf mee naar huis te geven, thuis te laten oefenen en dan in de klas te “toetsen”.
    Dat geeft geen reëel beeld van de leesontwikkeling van het kind. Daarmee toets je alleen of hij of zij die woorden kan onthouden..

    vooraf aan iedere kern geven wij wel leesbladen mee naar huis; hierin staat verwerkt wat we de komende weken op school leren en kan thuis extra geoefend worden.
    ook geven wij zeer vaak aan dat iedere dag 10 minuutjes hardop lezen thuis erg belangrijk is. het leesproces moet geautomatiseerd worden en daarom is veel oefenen en herhalen noodzakelijk!
    daarnaast is het ook belangrijk dat leesplezier bevorderd wordt.. zo geven wij leesbingo’s mee in de vakantie waarin gestimuleerd wordt om iedere dag te lezen maar dan op “gekke” plekken zoals onder tafel, in het donker met zaklamp etc..
     
    Fristi2012 en owly vinden dit leuk.
  12. MissXray

    MissXray Fanatiek lid

    19 sep 2020
    1.679
    1.608
    113
    Vrouw
    Ja vanaf groep 3 hier ook leesbladen mee. We lieten de kids het leesblad thuis een keer voorlezen en gingen dan om het spannend te maken ook nog timen. Kids vonden het super leuk om elke keer hun tijd te verbeteren en hadden er totaal geen weet van of dat voldoende was of onvoldoende. Dat boeit namelijk ook helemaal niet. Lekker aan tafel na het eten, kopje thee er bij en plezier maken met een saai blad. Ik zie het probleem niet.

    Hadden ze er even geen behoefte aan dan waren we op die leeftijd niet streng en ging het lekker terug in de tas. Ik vind lezen super belangrijk, maar wel op een leuke manier. Onze oudste leest de mooiste boeken en was met 8 jaar AVI UIT. Onze jongste is verslaafd aan de Donald Duck, hij kan daar uren in lezen. Zijn leesniveau ligt ook voor, ondanks het feit dat hij dus voornamelijk strips leest. Maak er geen strijd van en doe waarvan jij denkt dat het goed is.
     

Deel Deze Pagina