Groep 3 en letters door elkaar halen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Ilse84, 16 nov 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ilse84

    Ilse84 Fanatiek lid

    25 nov 2016
    1.278
    755
    113
    Hi

    Iemand hier ervaring mee? Mijn dochter zit in groep 3. Ze blijft letters door elkaar halen, de d/p/b de f/t en de w/m. Contact met de juf verloot moeizaam, ze is startend docent en nog erg jong. Ze geeft zelf aan dat ze hier nog niet echt verstand van heeft. zelf ben ik alert op dyslexie. Dochter heeft nooit gekropen of billen geschoven en de fysio gaf aan dat het een indicatie kan zijn voor dyslexie. Toevallig een juf hier verstand die hier verstand van heeft?
     
  2. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.644
    3.771
    113
    Het kan natuurlijk maar ze is net 10 weken bezig... Ben je niet een beetje vroeg hiermee? Mijn zoon zit ook in groep 3 en haalt ook dingen door elkaar. Moet bij de b en d altijd zijn ezelsbruggetje gebruiken. Niet zo raar, lijkt mij.
     
    Mapje, Ilse84 en MamaChantal vinden dit leuk.
  3. 1991Mamavanvier

    1991Mamavanvier Fanatiek lid

    1 apr 2020
    1.689
    1.292
    113
    Vrouw
    Snap het wel, hier wisselt hij ook regelmatig de d,b,p bedoel ze lijken op elkaar maar staan anders. Niet heel gek… geef het tijd! :)
     
    Ilse84 en Vero0504 vinden dit leuk.
  4. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.827
    14.156
    113
    Heb t aan mn man laten zien (die is dyslectisch) maar die herkent t niet als zodanig.

    Zijn natuurlijk ook precies de letters die vanaf een andere kant af de andere letter zijn.

    Als wij gebarentaal zouden leren bijv met gebaren die zo veel op elkaar lijken, gaan we ook geheid op onze plaat.

    Zou t ff in de gaten houden en kijken hoe t zich ontwikkeld, maar wel even meer tijd geven.
     
    Lies1611 vindt dit leuk.
  5. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.198
    2.837
    113
    Hier hetzelfde, lijkt mij nog heel normaal
     
  6. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.151
    1.943
    113
    Misschien een gekke vraag, maar hoelang heeft jouw dochter gekleuterd?
     
  7. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.079
    3.519
    113
    Op zich is dat normaal dat ze begin groep 3 nog letters door elkaar halen, maar alert zijn is inderdaad wel belangrijk. Er komen in rap tempo nog veel klanken bij en om te kunnen lezen moet de klank-tekenkoppeling wel goed geautomatiseerd zijn.
    Dat de juf er zelf nog weinig ervaring mee heeft is logisch als ze startend is, maar niet iets waar je genoegen mee zou moeten nemen natuurlijk. Deze juf hoort dan wel advies te vragen aan een meer ervaren collega of de intern begeleider.
    Wat wordt er nu extra gedaan om je dochter te helpen? Er zijn wel extra interventies nodig om te zorgen dat ze die letters wel goed gaat beheersen zodat het lezen ook goed op gang komt. Veel letters flitsen bijvoorbeeld of werken met een programma zoals BOUW (is van Lexima). Als er tzt een dyslexie onderzoek aangevraagd zou moeten worden, moet school ook aan kunnen tonen dat ze extra tijd hebben geinvesteerd (een uur per week bovenop het basisaanbod en structureel extra aanbod binnen de groep).
     
    Syane, Ilse84 en hummeltje5 vinden dit leuk.
  8. Ilse84

    Ilse84 Fanatiek lid

    25 nov 2016
    1.278
    755
    113
    Ah fijn deze antwoorden. Nog even niet druk maken dus. Zelf deed ik dat ik ook nog niet echt, totdat ik haar vriendinnetjes hoorde lezen en toen viel me het op.

    Dochter is van maart dus ze heeft 2,5 jaar gekleuterd
     
  9. Ilse84

    Ilse84 Fanatiek lid

    25 nov 2016
    1.278
    755
    113
    Heb twee weken geleden hiervoor een gesprek met de juf gehad. Ze zou dingen uitzoeken en een terugkoppeling geven van een test. Na twee keer vragen is dat nog steeds niet gebeurd. Bedankt voor je uitgebreide antwoord hier kan ik zeker wat mee!
     
  10. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    #10 tupp, 16 nov 2021
    Laatst bewerkt: 16 nov 2021
    Op zich is het in zo in de eerste helft van groep 3 niet vreemd of zorgwekkend al er nog letters worden omgedraaid. Veel kinderen die dat in de eerste weken / maanden van groep 3 nog doen, leren uiteindelijk prima lezen en schrijven. Bij een klein deel kun je later zeggen; achteraf bezien was dat al een signaal dat ze dyslexie heeft.
    Snap je wat ik bedoel? Je kunt nu niet op basis hiervan in de toekomst kijken en bepalen dat er sprake is van dyslexie. Als je straks vanuit de toekomst terugkijkt, kan het 2 kanten op. Kans is groot dat je dan denkt: ze heeft het geleerd. (Of überhaupt al bent vergeten dat het nu zoveel moeite kost.) Maar misschien kijk je later terug en denk je: het was toen eigenlijk al zichtbaar.

    De combinatie letters omdraaien en niet gekropen hebben, kan een extra signaal zijn. Maar het is nog steeds geen zekerheid dat er sprake is van dyslexie. Het is denk ik wel belangrijk om bij de school te checken of ze een dyslexie-protocol hebben. Dat houdt in dat ze met kinderen met lage scores extra gaan oefenen. En als die scores ondanks het extra oefenen laag blijven, kan er op een gegeven moment een onderzoek aangevraagd worden.

    Verder zou ik je willen adviseren om thuis elke dag even 10 minuutjes met haar te lezen. Houd het leuk! Om de beurt een stukje lezen. Of jij leest een alinea eerst voor en daarna leest je dochter hem voor. Je kunt ook kiezen voor om de beurt een woord lezen. Of om de beurt een zin. Wissel lekker af, dat houdt het leuk.
    Een paar keer per week kun je letters flitsen. Gewoon kaartjes maken waar steeds één letter op staat (die ze op school al geleerd heeft). Je houdt het kaartje omhoog en zij zegt de klank van de letter (dus aa buh duh e / ee fff ggg huh etc.) In groep 3 maak je nog onderscheid tussen e en ee, o en oo. Dat zijn dus aparte kaartjes!
    Je kunt ook aan de juf vragen of bij de methode die op school wordt gebruikt, zulke letterflits-kaartjes al gewoon kant en klaar beschikbaar zijn. Sommige methodes werken bijvoorbeeld met verschillende kleuren voor korte klanken / lange klanken / medeklinkers / twee-tekenklanken (ui oe au etc). Daar kan je dochter in het begin wat extra steun aan hebben.

    Met het flitsen houd je dus een kaartje omhoog en zij zegt de klank. Doet ze dit goed en vlot, leg je dat kaartje weg. Maakt ze een foutje of duurt het te lang, zeg jij de klank terwijl je het kaartje nog omhoog houdt. Daarna gaat het kaartje onderop de stapel, zodat die nog eens langs komt. Als je dat een aantal keer geoefend hebt, kun je een wedstrijdje maken. Hoeveel letters kan ze goed lezen in een minuut?
    Vliegenmeppen kan ook leuk zijn: geef haar een liegenmepper en leg de flitskaartjes open op tafel. Jij zegt een klank, zij mept op de juiste letter.

    Als het flitsen met de letters lekker vlot gaat, kun je op een gegeven moment de overstap maken naar korte, simpele woorden. Maar zorg er eerst maar eens voor dat die letters er goed inkomen!

    Maar nogmaals: houd het ook een beetje leuk en gezellig. Per dag 10 minuutjes lezen of een spelletjes met letters en woordjes. En als elke dag niet haalbaar is, dan een paar keer per week 10 minuutjes. In ieder geval proberen leuke verhaaltjes te lezen. Dat is goed voor het leesplezier. Bij veel lesmethodes kun je ook rijtjes woorden krijgen om thuis te oefenen. Dat is wat saaier. Maar je kunt met wat afwisseling en creativiteit ook dat nog wel een beetje leuk houden. Er zijn op youtube bijvoorbeeld filmpjes waarbij ze joggend moeten lezen en na een paar woorden steeds even een dansje doen (Bijvoorbeeld ) Maar daarbij is het wel handig om te weten welke methode ze gebruiken en bij welk hoofdstuk ze zijn. Dan kun je daar mooi bij aansluiten.

    En vergeet niet om ook zelf lekker voor te lezen. Leesplezier is echt ontzettend belangrijk om goed te leren lezen.
     
    einad en Syane vinden dit leuk.
  11. MissXray

    MissXray Fanatiek lid

    19 sep 2020
    1.693
    1.613
    113
    Vrouw
    Deed mijn kind ook in groep 3. Vooral heel vaak de D en B. Ik dacht ook aan dyslexie. Hij is nu 7 en leest M6 zonder het verdraaien van letters. Het hoeft dus zeker geen dyslexie te zijn.

    Hier ging hij overigens met 5 al naar groep 3 (nu 7 en groep 5 dus). Ik denk dus dat hij even moest rijpen nog. Zijn net zo jonge zus deed het dan weer niet in groep 3 dus waar het precies aan ligt...?
     
  12. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.322
    1.054
    113
    Hier deed zoon het ook. We moesten extra letters flitsen. Dit scheelde wel. In de loop van het jaar ging het lezen steeds beter. Echter nu na 1,5 jaar toch vermoeden van dyslexie. Onderzoek wordt binnenkort aangevraagd. Het kan dus alle kanten op. Maar letters flitsen kan al een hoop schelen om het lezen makkelijker te maken.
     
  13. Kleintjuh85

    Kleintjuh85 Fanatiek lid

    5 feb 2014
    3.985
    2.280
    113
    Noord-Brabant
    Mijn dochter heeft ook 2.5 jaar gekleutert en haalde in het begin van groep 3 vooral de D en B en de A en E door elkaar. Nadat wij haar s'avonds zelf ons voor lieten lezen en ze ook meer interesse erin heeft gekregen doet ze dat niet meer en zit ze nu zelfs in een plus klasje. Onze dochter wil soms dingen te snel doen en houd ze zich soms gewoon van de domme. Ook is ze wat onzeker. Ze leest ons nu iedere avond voor.

    Ik denk dat het een kwestie is van interesse erin krijgen en blijven oefenen zonder te veel te pushen.

    Onze dochter liep trouwens met 10 maanden en heeft ook nooit gekropen of billen geschoven dus dat wil denk ik weinig zeggen.
     
  14. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.038
    3.121
    113
    Mn oudste zit in groep 4 en doet b_d nog steeds met schrijven.. lezen niet. Zelf heb ik dyslexie maar is dit pas heel laat geconstateerd dus ben er ook wel alert op maar begin groep 3 is wel erg vroeg om nu al echt zorgen om te maken denk ik.
     
    Ilse84 vindt dit leuk.
  15. RLSD

    RLSD Fanatiek lid

    4 jul 2020
    1.575
    1.128
    113
    Vrouw
    Hier haalde de middelste in groep 3 ook letters door elkaar, voornamelijk de B en D.

    Heeft even tijd nodig gehad, thuis iedere dag 10 minuten extra lezen en nu in groep 4 hoor/zie ik het hem niet meer door elkaar halen :)
     
  16. Ilse84

    Ilse84 Fanatiek lid

    25 nov 2016
    1.278
    755
    113

    Onwijs bedankt voor je reactie! Ik ga letters flitsen met haar!! En vragen welke methode ze gebruiken

    Echt fijn om te horen dat dit nog echt normaal is. Vergelijken in dit geval is niet echt handig geweest ..
     
  17. Indiana

    Indiana Fanatiek lid

    3 mei 2015
    1.036
    1.271
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Hier ook, met name de b- d en ei- ie, meester heeft deze uitgedraaid (d en ie) en hebben we op een aantal plekken in huis gehangen. Hier trok de meester zelf aan de bel, niet omdat het zorgelijk is, wel omdat het goed is om in de gaten te houden. (Dochter wist het eerst wel, maar hoe meer ze erover nadenkt hoe ingewikkelder ze het zichzelf maakt..)
     
    Ilse84 vindt dit leuk.
  18. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.459
    10.661
    113
    Goed dat je alert bent. Hier was het ook zo dat hij letters door elkaar haalde en ineens enorm zakte qua taal. Bleek later toch dyslexie. Trajecten duren lang en er moet van alles geprobeerd zijn dus goed om het in de gaten te houden. Extra oefenen is nooit verkeerd.
     
    Ilse84 vindt dit leuk.
  19. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier was dat hij de oudste ook. Ze hadden voor de b een ezelsbruggetje: het been (het streepje) schopt de bal (het rondje). Ik hoop dat je hem snapt ;)
     
  20. Ilse84

    Ilse84 Fanatiek lid

    25 nov 2016
    1.278
    755
    113
    Ja zoiets heb ik geprobeerd met de b. Denk aan de b van buik, zei ik dan. Maar de buik kan natuurlijk naar links en rechts wijzen, dus het maakte haar alleen maar meer in de war!
     

Deel Deze Pagina