Hi Iemand hier ervaring mee? Mijn dochter zit in groep 3. Ze blijft letters door elkaar halen, de d/p/b de f/t en de w/m. Contact met de juf verloot moeizaam, ze is startend docent en nog erg jong. Ze geeft zelf aan dat ze hier nog niet echt verstand van heeft. zelf ben ik alert op dyslexie. Dochter heeft nooit gekropen of billen geschoven en de fysio gaf aan dat het een indicatie kan zijn voor dyslexie. Toevallig een juf hier verstand die hier verstand van heeft?
Het kan natuurlijk maar ze is net 10 weken bezig... Ben je niet een beetje vroeg hiermee? Mijn zoon zit ook in groep 3 en haalt ook dingen door elkaar. Moet bij de b en d altijd zijn ezelsbruggetje gebruiken. Niet zo raar, lijkt mij.
Snap het wel, hier wisselt hij ook regelmatig de d,b,p bedoel ze lijken op elkaar maar staan anders. Niet heel gek… geef het tijd!
Heb t aan mn man laten zien (die is dyslectisch) maar die herkent t niet als zodanig. Zijn natuurlijk ook precies de letters die vanaf een andere kant af de andere letter zijn. Als wij gebarentaal zouden leren bijv met gebaren die zo veel op elkaar lijken, gaan we ook geheid op onze plaat. Zou t ff in de gaten houden en kijken hoe t zich ontwikkeld, maar wel even meer tijd geven.
Op zich is dat normaal dat ze begin groep 3 nog letters door elkaar halen, maar alert zijn is inderdaad wel belangrijk. Er komen in rap tempo nog veel klanken bij en om te kunnen lezen moet de klank-tekenkoppeling wel goed geautomatiseerd zijn. Dat de juf er zelf nog weinig ervaring mee heeft is logisch als ze startend is, maar niet iets waar je genoegen mee zou moeten nemen natuurlijk. Deze juf hoort dan wel advies te vragen aan een meer ervaren collega of de intern begeleider. Wat wordt er nu extra gedaan om je dochter te helpen? Er zijn wel extra interventies nodig om te zorgen dat ze die letters wel goed gaat beheersen zodat het lezen ook goed op gang komt. Veel letters flitsen bijvoorbeeld of werken met een programma zoals BOUW (is van Lexima). Als er tzt een dyslexie onderzoek aangevraagd zou moeten worden, moet school ook aan kunnen tonen dat ze extra tijd hebben geinvesteerd (een uur per week bovenop het basisaanbod en structureel extra aanbod binnen de groep).
Ah fijn deze antwoorden. Nog even niet druk maken dus. Zelf deed ik dat ik ook nog niet echt, totdat ik haar vriendinnetjes hoorde lezen en toen viel me het op. Dochter is van maart dus ze heeft 2,5 jaar gekleuterd
Heb twee weken geleden hiervoor een gesprek met de juf gehad. Ze zou dingen uitzoeken en een terugkoppeling geven van een test. Na twee keer vragen is dat nog steeds niet gebeurd. Bedankt voor je uitgebreide antwoord hier kan ik zeker wat mee!
Op zich is het in zo in de eerste helft van groep 3 niet vreemd of zorgwekkend al er nog letters worden omgedraaid. Veel kinderen die dat in de eerste weken / maanden van groep 3 nog doen, leren uiteindelijk prima lezen en schrijven. Bij een klein deel kun je later zeggen; achteraf bezien was dat al een signaal dat ze dyslexie heeft. Snap je wat ik bedoel? Je kunt nu niet op basis hiervan in de toekomst kijken en bepalen dat er sprake is van dyslexie. Als je straks vanuit de toekomst terugkijkt, kan het 2 kanten op. Kans is groot dat je dan denkt: ze heeft het geleerd. (Of überhaupt al bent vergeten dat het nu zoveel moeite kost.) Maar misschien kijk je later terug en denk je: het was toen eigenlijk al zichtbaar. De combinatie letters omdraaien en niet gekropen hebben, kan een extra signaal zijn. Maar het is nog steeds geen zekerheid dat er sprake is van dyslexie. Het is denk ik wel belangrijk om bij de school te checken of ze een dyslexie-protocol hebben. Dat houdt in dat ze met kinderen met lage scores extra gaan oefenen. En als die scores ondanks het extra oefenen laag blijven, kan er op een gegeven moment een onderzoek aangevraagd worden. Verder zou ik je willen adviseren om thuis elke dag even 10 minuutjes met haar te lezen. Houd het leuk! Om de beurt een stukje lezen. Of jij leest een alinea eerst voor en daarna leest je dochter hem voor. Je kunt ook kiezen voor om de beurt een woord lezen. Of om de beurt een zin. Wissel lekker af, dat houdt het leuk. Een paar keer per week kun je letters flitsen. Gewoon kaartjes maken waar steeds één letter op staat (die ze op school al geleerd heeft). Je houdt het kaartje omhoog en zij zegt de klank van de letter (dus aa buh duh e / ee fff ggg huh etc.) In groep 3 maak je nog onderscheid tussen e en ee, o en oo. Dat zijn dus aparte kaartjes! Je kunt ook aan de juf vragen of bij de methode die op school wordt gebruikt, zulke letterflits-kaartjes al gewoon kant en klaar beschikbaar zijn. Sommige methodes werken bijvoorbeeld met verschillende kleuren voor korte klanken / lange klanken / medeklinkers / twee-tekenklanken (ui oe au etc). Daar kan je dochter in het begin wat extra steun aan hebben. Met het flitsen houd je dus een kaartje omhoog en zij zegt de klank. Doet ze dit goed en vlot, leg je dat kaartje weg. Maakt ze een foutje of duurt het te lang, zeg jij de klank terwijl je het kaartje nog omhoog houdt. Daarna gaat het kaartje onderop de stapel, zodat die nog eens langs komt. Als je dat een aantal keer geoefend hebt, kun je een wedstrijdje maken. Hoeveel letters kan ze goed lezen in een minuut? Vliegenmeppen kan ook leuk zijn: geef haar een liegenmepper en leg de flitskaartjes open op tafel. Jij zegt een klank, zij mept op de juiste letter. Als het flitsen met de letters lekker vlot gaat, kun je op een gegeven moment de overstap maken naar korte, simpele woorden. Maar zorg er eerst maar eens voor dat die letters er goed inkomen! Maar nogmaals: houd het ook een beetje leuk en gezellig. Per dag 10 minuutjes lezen of een spelletjes met letters en woordjes. En als elke dag niet haalbaar is, dan een paar keer per week 10 minuutjes. In ieder geval proberen leuke verhaaltjes te lezen. Dat is goed voor het leesplezier. Bij veel lesmethodes kun je ook rijtjes woorden krijgen om thuis te oefenen. Dat is wat saaier. Maar je kunt met wat afwisseling en creativiteit ook dat nog wel een beetje leuk houden. Er zijn op youtube bijvoorbeeld filmpjes waarbij ze joggend moeten lezen en na een paar woorden steeds even een dansje doen (Bijvoorbeeld ) Maar daarbij is het wel handig om te weten welke methode ze gebruiken en bij welk hoofdstuk ze zijn. Dan kun je daar mooi bij aansluiten. En vergeet niet om ook zelf lekker voor te lezen. Leesplezier is echt ontzettend belangrijk om goed te leren lezen.
Deed mijn kind ook in groep 3. Vooral heel vaak de D en B. Ik dacht ook aan dyslexie. Hij is nu 7 en leest M6 zonder het verdraaien van letters. Het hoeft dus zeker geen dyslexie te zijn. Hier ging hij overigens met 5 al naar groep 3 (nu 7 en groep 5 dus). Ik denk dus dat hij even moest rijpen nog. Zijn net zo jonge zus deed het dan weer niet in groep 3 dus waar het precies aan ligt...?
Hier deed zoon het ook. We moesten extra letters flitsen. Dit scheelde wel. In de loop van het jaar ging het lezen steeds beter. Echter nu na 1,5 jaar toch vermoeden van dyslexie. Onderzoek wordt binnenkort aangevraagd. Het kan dus alle kanten op. Maar letters flitsen kan al een hoop schelen om het lezen makkelijker te maken.
Mijn dochter heeft ook 2.5 jaar gekleutert en haalde in het begin van groep 3 vooral de D en B en de A en E door elkaar. Nadat wij haar s'avonds zelf ons voor lieten lezen en ze ook meer interesse erin heeft gekregen doet ze dat niet meer en zit ze nu zelfs in een plus klasje. Onze dochter wil soms dingen te snel doen en houd ze zich soms gewoon van de domme. Ook is ze wat onzeker. Ze leest ons nu iedere avond voor. Ik denk dat het een kwestie is van interesse erin krijgen en blijven oefenen zonder te veel te pushen. Onze dochter liep trouwens met 10 maanden en heeft ook nooit gekropen of billen geschoven dus dat wil denk ik weinig zeggen.
Mn oudste zit in groep 4 en doet b_d nog steeds met schrijven.. lezen niet. Zelf heb ik dyslexie maar is dit pas heel laat geconstateerd dus ben er ook wel alert op maar begin groep 3 is wel erg vroeg om nu al echt zorgen om te maken denk ik.
Hier haalde de middelste in groep 3 ook letters door elkaar, voornamelijk de B en D. Heeft even tijd nodig gehad, thuis iedere dag 10 minuten extra lezen en nu in groep 4 hoor/zie ik het hem niet meer door elkaar halen
Onwijs bedankt voor je reactie! Ik ga letters flitsen met haar!! En vragen welke methode ze gebruiken Echt fijn om te horen dat dit nog echt normaal is. Vergelijken in dit geval is niet echt handig geweest ..
Hier ook, met name de b- d en ei- ie, meester heeft deze uitgedraaid (d en ie) en hebben we op een aantal plekken in huis gehangen. Hier trok de meester zelf aan de bel, niet omdat het zorgelijk is, wel omdat het goed is om in de gaten te houden. (Dochter wist het eerst wel, maar hoe meer ze erover nadenkt hoe ingewikkelder ze het zichzelf maakt..)
Goed dat je alert bent. Hier was het ook zo dat hij letters door elkaar haalde en ineens enorm zakte qua taal. Bleek later toch dyslexie. Trajecten duren lang en er moet van alles geprobeerd zijn dus goed om het in de gaten te houden. Extra oefenen is nooit verkeerd.
Hier was dat hij de oudste ook. Ze hadden voor de b een ezelsbruggetje: het been (het streepje) schopt de bal (het rondje). Ik hoop dat je hem snapt
Ja zoiets heb ik geprobeerd met de b. Denk aan de b van buik, zei ik dan. Maar de buik kan natuurlijk naar links en rechts wijzen, dus het maakte haar alleen maar meer in de war!