Cito en zeer uiteenlopende scores

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door botervliegje, 19 apr 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. botervliegje

    botervliegje Fanatiek lid

    30 dec 2007
    1.725
    69
    48
    Hoi allemaal,
    Mijn zoon zit in groep 6 (groep 5 overgeslagen). Hij loopt op verschillende vlakken voor; hij is erg goed in rekenen en spelling, topografie en Engelse woorden gaan meer dan prima. Hij heeft veel talent voor piano spelen (nu een fase dat hij 1,5 uur per dag speelt, echt hyperfocus) . Op de citotoetsen heeft hij op alles AI gescoord, maar op begrijpend lezen EV. Helemaal een verrassing is het niet. Via een IQ-test (er blijkt een kloof van bijna 40 punten) en onderzoek bij logopedist wisten we al dat dit voor hem een zwak onderdeel is, woordenschat ook ruim ondergemiddeld voor zijn leeftijd. Binnenkort hebben we een oudergesprek. Zou dit nog 'bij te spijkeren' zijn? En niet omdat ik wil dat hij overal maar supergoed in moet zijn, maar als t niet verbetert gaat het moeilijk worden om een schoolniveau te kiezen met zo'n profiel.
    Hij leest trouwens wel een beetje, maar dan informatieboekjes. Bij verhalen raakt hij al snel de draad kwijt. Iemand ervaring misschien? Thanks vast voor meedenken.
     
  2. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.909
    3.328
    113
    Begrijpend lezen is ook het meest idiote vak wat er is. :roflmao::roflmao::roflmao:
    Ik snap er geen bal van. Ik kan het niet. Haalde altijd onvoldoendes voor leesteksten. Ophalen met spelling en woordjes leren.
    Ook de leervakken waren door die teksten altijd slechter. Geschiedenis was het meest dramatisch. Aardrijkskunde was ook weer wat snap werk, dus ging beter.

    Wellicht op een andere manier de informatieve teksten behandelen. Mindmaps maken, posters, werkstukken.
    Of tekeningen over het gelezen stukje.

    Maar de kloof blijft natuurlijk, een deel is wellicht te trainen, maar een deel is ook niet haalbaar.

    Ga in gesprek met leerkracht en ib’er. Kijk of er tips en trucjes zijn.

    Ennn, ik heb uiteindelijk een universitaire opleiding afgerond, dus er is best wat mogelijk.
     
  3. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.955
    7.884
    113
    Vrouw
    #3 Zonnestralen, 19 apr 2022
    Laatst bewerkt: 19 apr 2022
    Bij de woordenschat zou ik kijken hoe het gevraagd wordt. Mijn zoon scoorde ruim boven gemiddeld op waardenschat iq wijs. Maar als ik naar de stencils kijk voor de woordenschat uitleg die hij krijgt ben ik blij dat ik de betekenis weet want ik zou geen pindakaas kunnen maken van de uitleg die hij krijgt. Ik probeer het voor hem te vertalen. Maar het gebruik in een zin blijft voor ons veel duidelijker dan het moeten geven van uitleg. Het verschil tussen uitleggen wat een woord betekend en het begrijpen als het gebruikt wordt is bij hem groot. Het is een abstracte denker die het niet vertaald kan krijgen in woorden. Qua cito scoort hij er onder gemiddeld op. Terwijl hij vanaf jongs af aan opmerkelijke woorden in zijn vocabulaire had die niet misplaatst werden. Zo is het eigenlijk met veel dingen. De vraagstelling maakt of het goed en duidelijk beantwoord kan worden. Als er na een vraag veel mogelijke antwoorden zijn dan zit dat probleem niet bij het kind. Om er in het systeem een weg in te vinden zal je dan een beetje aan moeten passen aan de vragen steller.

    Dus wat de score ook is. Ga eerst na wat jouw gevoel erbij is. Mijn zoon scoorde eerst tientallen punten lager op dit vlak. Welke test het ook is. De vraagstelling maakt voor een deel het resultaat. Informatie boekjes lees je niet zomaar. Daar zijn een hoop vaardigheden voor nodig die tegenstrijdig zijn aan de resultaten dat jij nu aangeeft.
     
  4. botervliegje

    botervliegje Fanatiek lid

    30 dec 2007
    1.725
    69
    48
    Haha! Ja, gelukkig tellen spelling en woordjes leren ook mee! Tis alleen wel een heel groot deel van de cito...Maar klinkt alsof je prima op je pootjes terechtbent gekomen :D
    We gaan zeker in contact met school en vragen om wat extra begeleiding.

     
  5. botervliegje

    botervliegje Fanatiek lid

    30 dec 2007
    1.725
    69
    48
    Mijn gevoel... ja, lastig... Ik herken eerlijk gezegd wel dat ik soms dingen zelf heel duidelijk vindt en 3x moet uitleggen voordat het kwartje valt. Het valt uiteindelijk wel, dat dan wel.
    Ik denk dat er misschien ook autisme speelt. Hij is ook erg op zichzelf (maar vindt dat niet erg). En/of wellicht spelen minder goed ontwikkelde executieve vaardigheden een rol. Hij heeft bijzonder laag op metacognitie gescoord toen dit getest werd vorig jaar. Weet niet zo goed in hoeverre dit allemaal ontwikkelbaar is...

     
  6. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.747
    736
    113
    Mijn eerste vraag is eigenlijk waarom er toch een klas is overgeslagen als begrijpend lezen zo achter blijft. Hier is steeds gezegd dat begrijpend lezen de beste voorspeller is voor het VO niveau. Dit omdat je verschillende teksten goed moet kunnen begrijpen en verwerken. Ik zou idd in gesprek gaan met de IBer en vragen hoe zij hier tegenaan kijken.
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  7. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.955
    7.884
    113
    Vrouw
    Dit. Als je beeldend ingesteld bent in dit systeem dan loop je snel tegen muren aan. Er zijn zoveel vakken waarin taal belangrijk is dat dit wat mij betreft echt een aandachtspunt is. Zelfs soms in wiskunde lessen of boeken. Op het moment vind ik het belangrijker om de informatie in eigen woorden te kunnen herhalen dan het goed kunnen lezen. Zelf heb ik echt heel veel leeskilometers moeten maken om leesvaardigheden op te kunnen doen. Je kan wel een hoop truckjes toepassen om om te gaan met minder begrijpend kunnen lezen, zoals markeren en daarmee samen vatten. Maar als je echt goed begrijpend kan lezen bespaard dat ontzettend veel tijd. Ik zou veel samen gaan lezen om de vinger te kunnen leggen op de moeilijkheid. Dat kan hem zitten in bijvoorbeeld de concentratie, woordenschat of de leerstijl. Als je het pijnpunt vindt is het makkelijker om een oplossing te verzinnen.
     
  8. pinguin72

    pinguin72 VIP lid

    7 jan 2006
    7.831
    0
    36
    Ik ben het daar niet mee eens. Mijn zoon( inmiddels 15) deed het altijd heel goed op cito's ( I ) behalve begrijpend lezen, daar had hij meestal een IV en met geluk een III. Hij kreeg een HAVO advies mee. Hij is in maart doorgestroomd van HAVo naar VWO. Begrijpend lezen vindt hij nog steeds lastig. Lezen is sowieso niet zo zijn ding. Hij heeft geleerd eerst de vragen te lezen en daarna pas teksten. Op de basisschool is zo gehamerd op dat hij niet KAN begrijpend lezen dat hij nu nog steeds verbaasd is als hij een voldoende haalt voor een toets waarin hij moet begrijpend lezen.
     
  9. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.747
    736
    113
    Ik heb het niet zelf verzonnen ;)
    Sowieso heb ik er een hekel aan wanneer wordt benadrukt wat kinderen (en volwassenen) niet kunnen. Een positieve benadering levert veel meer op.
     
  10. botervliegje

    botervliegje Fanatiek lid

    30 dec 2007
    1.725
    69
    48
    Behalve voor begrijpend lezen loopt hij bij bijna alles erg voor. Lees: brugklas vwo wiskunde zou hij al aan kunnen (net 9 geworden), overige onderdelen van taal gaan heel goed bv. spelling was al niveau groep 8 toen hij 7 was, presentaties geven kan hij goed, etc.
    Hij beheerste bij de overgang naar groep 3 al een groot deel van de stof tot bijna groep 5. Het begrijpend lezen bleef wel achter. Technisch lezen kon hij wel al voor groep 3. Maar later bleek wel dat begrijpend lezen dus echt problematisch is. Maar verder heeft hij de uitdaging wel echt nodig, ook de zaakvakken die verder ook goed gaan als het niet alleen lezen en vragen beantwoorden is.

    QUOTE="debq, post: 24166954, member: 39080"]Mijn eerste vraag is eigenlijk waarom er toch een klas is overgeslagen als begrijpend lezen zo achter blijft. Hier is steeds gezegd dat begrijpend lezen de beste voorspeller is voor het VO niveau. Dit omdat je verschillende teksten goed moet kunnen begrijpen en verwerken. Ik zou idd in gesprek gaan met de IBer en vragen hoe zij hier tegenaan kijken.[/QUOTE]
     
  11. botervliegje

    botervliegje Fanatiek lid

    30 dec 2007
    1.725
    69
    48
    Dat stemt hoopvol, Pinguin72! Thanks voor het delen!
    Klinkt ook alsof het wel echt naar werd met het begrijpend lezen op de basisschool. Ik hoop dat bij allebei onze kids er (weer) plezier in lezen komt, dat zou misschien ook best wat schelen.

     
  12. botervliegje

    botervliegje Fanatiek lid

    30 dec 2007
    1.725
    69
    48
    Goeie tip! Lijkt me inderdaad fijn om nog wat beter te weten waar het precies mis gaat. De school heeft tot nu toe nog niet echt ingezet op ondersteuning, hopelijk gaat dar nu wel gebeuren.

     
  13. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.578
    4.623
    113
    Mijn ervaring is dat begrijpend lezen steeds belangrijker gaat worden als je in de hogere klassen komt. Goed kunnen lezen is leuk maar als je niet weet wat er nu precies staat heb je daar niets aan. En het komt in alle vakken terug (de taalvakken op het VO maar ook wiskunde en economie hebben veel teksten waar je de essentie uit moet halen). Ik zou daar zeker samen met school in investeren.

    Daarnaast schrijf je dat hij erg op zichzelf is. Hoe staat het met zijn sociale vaardigheden en EQ? Dat is namelijk net zo belangrijk als IQ en op dat gebied heb ik heel wat jongeren (en volwassenen) vast zien lopen. Doet hij bijvoorbeeld wel aan sport en heeft hij vriendjes? Als dit punt achter blijft zou ik ook kijken wat je hierin kunt doen.
     
  14. botervliegje

    botervliegje Fanatiek lid

    30 dec 2007
    1.725
    69
    48
    Hij doet aan sport (selectie). Hij heeft een paar vriendjes. Verder ligt hij neutraal in de klas. Hij heeftniet echt behoefte aan meer contacten. Hij is verder erg vrolijk en blij, vandaar dat ik het ook wat laat, tenzij het verandert natuurlijk.
     
    Amberxx vindt dit leuk.
  15. Sopje1234

    Sopje1234 Bekend lid

    30 okt 2018
    735
    477
    63
    Misschien kan de juf hem eens een keer een tekst laten maken om te zien hoe hij te werk gaat en of het komt omdat hij de tekst niet snapt of niet doorheeft hoe hij het moet doen. Mijn zoon haalde de eerste paar jaren zware onvoldoendes voor begrijpend lezen omdat hij niet wist dat je de tekst meerdere keren mocht lezen, die las het 1 keer en beantwoordde daarna de vragen zonder weer even in de tekst te kijken. Toen hij dat wist, ging het meteen stukken beter. Het zou ook kunnen dat zijn antwoorden zijn en niet die uit de tekst of dat hij te ver doordenkt.
     
  16. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.591
    3.483
    113
    Nou precies, daar kwam ik dus ook achter tijdens de thuisonderwijsperiode.
     
  17. Patty86

    Patty86 Fanatiek lid

    8 okt 2012
    3.263
    2.437
    113
    Vrouw
    Mijn dochter scoorde op alles A of B en een lage C op rekenen. Dat vonden we zonde. Nu doe ik sins die cito 3x per week een half uurtje rekenen. We oefenen vooral de verhaaltjessommen. Dat gaat nu al veel beter. Ze heeft veel zin in de cito nu. ik wil ook nog een x een begrijpend lezen tekst met haar oefenen. Gewoon om even te zien hoe ze het aanpakt. Ik hoop dat de scores wat stabieler gaan worden in groep 5
     
    botervliegje vindt dit leuk.
  18. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.009
    5.150
    113
    Hier scoort dochter op cito’s in extremen en wisselend. Begrijpend lezen is wel altijd hoog, rekenen gaat van I+ naar IV en dan weer I+. Technisch lezen ging van I naar nu V-. Vanwege het grote verschil tussen onderdelen en cito-momenten (en ook vanwege haar dromerigheid in de klas), gaan we nu kijken of er meer speelt (zeer waarschijnlijk wel, vermoeden is hoog iq en adhd).
     
  19. botervliegje

    botervliegje Fanatiek lid

    30 dec 2007
    1.725
    69
    48
    Goed om eens uit te zoeken wat er aan de hand is inderdaad. Lijkt me echt momentopname die lage scores, misschien afgeleid?

     

Deel Deze Pagina