Álles zit strak!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Dress, 20 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dress

    Dress Actief lid

    29 mei 2017
    303
    809
    93
    Vrouw
    Volgens onze 3-jarige dochter..

    Maar het wordt steeds erger en ik weet het echt even niet meer. Is ze zo gevoelig of heeft dit een andere reden? Ik hoop dat er iemand is die dit herkent en dé oplossing heeft.

    Het begon met een staartje in haar haar, "zit zoo strak"! Daar kon ik inkomen en sindsdien laten we het lekker los.

    Vervolgens was het de gordel van haar autostoel die ineens niet lekker meer zat en zo strak zat. Overgegaan naar een nieuwe autostoel vanaf 15kg (dit is ze) zodat ze één gordel over haar schouder heeft ipv helemaal ingesnoerd. Helemaal leuk, dezelfde als haar zus. Niks meer aan de hand.

    Nu zijn het de luiers die zo strak zitten. Elke luierverschoning is een drama want hij zit zo strak en dan zit ze eraan te sjorren. Daarna hoor je haar er niet meer over. Zijn met het potje begonnen, heb haar vanmiddag ook de keus gegeven; of een onderbroek aan en op het potje of de luier aan zonder te zeuren. Toen koos ze voor de onderbroek en heeft ze ook netjes op het potje geplast. Dus hier kunnen/moeten we nu ook echt mee door gaan.

    Maar nu zitten haar kleren óók te strak. Zodra ze ook maar iets aan heeft roept ze direct dat het niet lekker zit en het te strak zit. Terwijl het echt prima passende kleren zijn.

    En vandaag zat de autogordel niet lekker en haar pyjama waar normaal niks mee aan de hand is was nu ook ineens te strak.

    Schiet mij maar lek, ik weet het even niet meer. Ik heb heel erg het gevoel dat ze ons op deze manier aan het uittesten is en negatieve aandacht aan het vragen is maar als je haar hoort lijkt het ook wel weer alsof ze er écht last van heeft. Mijn man zit het liefst morgen nog bij de huisarts om te vragen waar ze last van heeft.

    Waar het voorheen af en toe een lastig dingetje was is het nu een ware strijd geworden om haar te verschonen, aan te kleden en te vervoeren.

    Iemand die dit herkent? Tips? Zie ik iets over het hoofd?

    Alvast bedankt voor het lezen en het meedenken!
     
  2. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.979
    8.783
    113
    Op die leeftijd was dat bij ons ook zo. Betreft verschoning was het bij ons de omslag dat een luier verwisselen langer duurde dan een plas op de wc/potje.

    Dat herhaalde we heeeeel vaak. Betreft strak zittende sjaal, jas, trui etc is het bij ons ook veel erger wanneer hij verkouden is.

    Inmiddels mis hij 6 maar dan zit zijn sjaal/jas etc ook niet goed en geeft dat een benauwd gevoel.

    Maar goed met 3 kan het inderdaad ook zijn om grenzen op te zoeken. Ik ging er in zo verre in mee dat ik het dan iets anders deed.

    Natuurlijk kan het ook echt zijn dat ze last heeft van geurtjes, labels, bepaald gevoel wat passend is bij hele gevoelige kinderen.
     
  3. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.629
    1.979
    113
    Vrouw
    Ik herken het strak zitten/ niet lekker zitten bij mijn jongste dochter (ook 3 jaar). Alleen heeft zij het al haar hele leventje. Labeltjes moeten altijd uit haar kleding, kleding met borduurseltjes zijn uit den boze, spijkerbroeken weigert ze enz.

    Ondergoed zat altijd te strak. Ze heeft nu maat 122/128 aan terwijl ze maat 104 heeft.
    Ze draagt eigenlijk altijd soepele jurkjes en rokjes met een t-shirt /longsleeve. Truien zijn te dik of kriebelen.
    Haar pyama's zijn maat 110/116 anders zitten ze te strak om haar buik en borst.

    De zomer is haar favoriete maand. Dan ligt ze in haar onderbroek (zonder mag niet van mij) onder haar lakentje in bed. Overdag hoeft ze dan enkel een jurkje aan en een onderbroek.
    Sokken heeft ze ook een hekel aan.
    Al wil ze zelf het liefst helemaal niets aan de hele dag (wie weet gaat ze later wel naar een nudistencamping :D)

    Nu het weer weer omslaat moet ik soms praten als brugman om haar meer kleding aan te laten trekken, vooral 's nachts. Ik heb haar nu nog geen pyama aangekregen :rolleyes:

    Als baby zijnde was ze al vaak ontevreden als ze bepaalde kledingstukken aanhad. Maxi cosi vond ze verschrikkelijk.
    Luiers had ze ook een hekel aan. Zodra ze kon staan ben ik overgegaan op luierbroekjes (die vond ze fijner zitten) en met 2 jaar was ze dag en nacht zindelijk.

    Geen duidelijke tips maar wel herkenning :)
     
    tasje vindt dit leuk.
  4. tasje

    tasje Actief lid

    20 mei 2014
    463
    186
    43
    Hier ook herkenning.
    Ondergoed, pyjama, legging maatje groter, label uit kleding. Ze kan niet wachten om thuis te komen om haar sokken uit te doen.
    Geen staartjes in haar haar, omdat het te strak zit.
    Nieuwe kleding moet ze altijd even "testen".
    Geen sjaal en haar rits niet tot boven dicht.

    Ze is 6 jaar en ik ga er wel in mee. Niets zo vervelend als kleding wat niet lekker zit of afleidt.
    Wel moet ze zich kleden naar het seizoen en/of activiteit.
    In winter dan geen sjaal, maar wel een muts. Sokken aan, maar thuis uit.
    Zwemles haar in staart.
     
  5. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.749
    736
    113
    Bij bepaalde kleding merk ik het ook echt wel, het moet vooral zacht zijn. Spijkerbroeken wil ze écht niet aan. Leggings of andere ‘zachte’ broeken zijn wel prima. Ook shirtjes die stugger zijn of wil ze echt niet aan. Haar haren gaan soms in een staart of knotje, maar veel vaker een vlecht. Dat is fijner.
    Ik laat haar dan ook vaak zelf kiezen wat ze aan wil en hoe ze haar haren wil. Tot op zekere hoogte natuurlijk.
     
  6. Dress

    Dress Actief lid

    29 mei 2017
    303
    809
    93
    Vrouw
    Bedankt voor jullie reacties, toch wel fijn die herkenning.

    Als ik het zo lees gaan jullie er dus wel in mee maar tot op zekere hoogte. Dit gaan we nu maar uitproberen. We willen haar het gevoel geven dat we haar serieus nemen maar wel met grenzen. Een gordel moet nou eenmaal om.

    Vanochtend heb ik geprobeerd haar wat af te leiden wanneer ze over haar luier en kleren begon. Dit leek ook goed te werken. Niet de focus hierop leggen want zo creëren we alleen maar die strijd.

    @Koekie1 , moest wel even lachen om je nudistencamping opmerking. :roflmao: Wij grappen hier ook al tegen haar dat ze toch niet in haar blote billen over straat kan. Daar moet ze ook wel weer om lachen.

    We hopen haar nu met wat sturing zich prettiger in haar kleding te laten voelen. Zelf kleding kiezen etc. Maar wel aanhouden wat je gekozen hebt bijv.

    We gaan het zien! :)
     
  7. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Google eens op hoog sensitief zijn of er meerdere overeenkomsten zijn. Dit is er wel echt een symptoom van.
     
  8. Dress

    Dress Actief lid

    29 mei 2017
    303
    809
    93
    Vrouw
    Klopt, dit was het enige wat ik eruit kreeg op Google. Punt is alleen dat dit ook het enige op het lijstje is wat ze heeft. Mn oudste dochter heeft meer overeenkomsten haha.

    Het is ook puur het strak zitten. Labeltjes e.d. heeft ze geen last van.

    Maar bedankt voor het meedenken! :thumup:
     
  9. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Succes!
     
    Dress vindt dit leuk.
  10. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.828
    14.157
    113
    Hier ook hoor. Ze krijgt de keuze uit twee setjes. Uiteindelijk draagt ze dan ook "te strak" als t alternatief maar minder kleurrijk is, en dan is het ineens wel goed. Dus het lijkt hier meer een control dingetje dan wat anders.
     
  11. Dress

    Dress Actief lid

    29 mei 2017
    303
    809
    93
    Vrouw
    Grappig dat je dat zegt, dat denk ik dus ook. Maar hoe ver ga je daar in mee? Wil haar best het gevoel geven dat ze in control is maar de balans daar in zoeken vind ik best lastig merk ik. Wanneer is het haar haar zin geven en wanneer is het haar eigen keuzes laten maken. Man en ik zijn wel in gesprek hierover en hoop dat we de juiste aanpak vinden.
     
  12. Tassie74

    Tassie74 Fanatiek lid

    23 mei 2011
    3.145
    541
    113
    Utrecht
    Oh, zo herkenbaar....En zo irritant.
    Mijn dochter klaagt ook vaak over dat een kledingstuk te strak zit, wat echt niet zo is.
    Sokken (bij haar tenen), broeken (draagt ze dus ook niet), leggings, rokken.
    Verder heeft ze vaak een kriebel hier, een kriebel daar.
    Pfff. Ik kan er heel slecht tegen.
    Dat gemiep elke keer over niks (in mijn ogen dan).
     

Deel Deze Pagina