‘Go fund me’ voor verjaardag.

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door merah, 3 aug 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.178
    4.314
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Voor de verjaardag van mijn oudste zou ik graag iets opzetten om geld in te zamelen voor 1 groot kado ipv dat iedereen met een klein kadootje aankomt.

    Weet iemand via wat/wie ik zoiets zou kunnen doen? GoFundMe lijkt me niet echt geschikt, aangezien dit voor ‘goede doelen’ is, maar wellicht is er een ander platform die niet de indruk wekt dat we ‘zielig’ zijn :)
     
  2. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.178
    4.314
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    O en voor iemand zich afvraagt waarom we niet tevreden zijn met kleine kadootjes, dit heeft twee redenen:

    Mijn dochter heeft ass en bouwt graag Lego. Voor haar is dit echt ontsnappen aan alle overload aan prikkels en zich kunnen afsluiten van de buitenwereld. Ze maakt echt grote 18+ dozen, waar ze dus een tijdje mee bezig ‘moet’ zijn anders is het te snel klaar. En die zijn heel duur.
    Daarnaast moet elk kadootje of frutseltje bij haar altijd en eeuwig bewaard blijven. Je kunt je misschien voorstellen hoe haar kamer eruit ziet... Om praktische redenen is het dan ook beter (voor mij voor de schoonmaak, voor haar om te voorkomen dat haar kamer 1 chaos wordt) dat er 1 groot Lego-item komt ipv 20 kleintjes...
     
    Zulema en bosi333 vinden dit leuk.
  3. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.507
    494
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Laat ik vooropstellen dat ik geen ervaring heb met ASS. :oops: Dus op voorhand excuus wanneer ik iets "raars" zeg.

    Is het een idee om gewoon geld te vragen voor dr verjaardag? Ivm sparen voor een groter "iets". Of werkt dat niet bij je dochter icm haar ASS?
    Of dat een familielid als tussenpersoon optreedt om op voorhand het geld in te zamelen en dan in samenspraak met jullie het kado koopt?

    Onze oudste heeft voor haar 10e verjaardag van iedereen geld gevraagd, omdat ze graag een gitaar wilde kopen. Wel daarbij aangegeven dat wanneer men graag een kadootje wilde geven, dat ze evt ook nog wel wat kleinere wensen had.
    Maand later heeft ze haar eigen akoestische gitaar gekocht, wij hebben nog wat bijgelegd voor een tas en een standaard.
     
  4. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Oh, die kamer vol lego... herkenbaar. En een kind dat alles bewaard: idem. Vreselijk, die kamer van onze oudste. Dat is gewoon niet te poetsen. :confused: Overal waar je kijkt staat lego. En ik kasten staat nog allerlei zooi wat niet weg mag. Goedkope rotzooi van kindersurprise en MacDonalds en dat soort meuk. Niks mag weg. En eigenlijk wil hij nog meer tafels en kasten om lego op te zetten, want nu staat een deel in grote bakken onder zijn hoogslaper. (Die tafels gaan er trouwens niet meer komen. Hij heeft een best grote kamer en nu is al meer de de halft van het vloeroppervlak bezet.)

    Sorry, dat was geen antwoord op je vraag. Waarom wil je het geld digitaal hebben? Kun je niet gewoon enveloppen met geld vragen? Ik snap dat het leuk is als er op haar verjaardag zelf een echt cadeau is. Maar als gever vind ik het persoonlijk ook leuk als een kind weet dat een cadeau van mij komt. Dus als je de gasten vooraf geld laat overmaken en jullie overhandigen dan op haar verjaardag het cadeau, dan is dat cadeau gevoelsmatig van jullie. En de rest komt met lege handen.
    Voor de gevers is het dan denk ik leuker om met een envelop te komen. En dat je dan afspreekt met je dochter dat jullie op een ander moment de lego gaan kopen (tip: minibillund in Wagenberg!) of te bestellen.
     
  5. marloes80

    marloes80 VIP lid

    6 aug 2006
    22.005
    894
    113
    Onze jongste wilde laatst een Nintendo Switch, dat wist iedereen. Ik heb gewoon een Tikkie gestuurd waarbij ze zelf het bedrag mochten bepalen.
     
  6. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.178
    4.314
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Mmm. Ik begin te twijfelen nu...
    Met geld is nu zo dat het met een verjaardag in een spaarpot verdwijnt en dat ze tegen de tijd dat het er uitkomt idd geen idee meer heeft van wie ze het heeft gehad. ‘Die Lego-doos heb ik gekocht van mijn eigen geld! Punt.’, dat idee. Dus ik dacht met een actie als deze (waarna ik dus gelijk iets tastbaars koop) en een grote kaart met alle namen van de gevers, waar we ook naar refereren als diegene komen/bellen, dat het dan voor haar juist duidelijker is van wie het komt...
    Moet er wel eerlijk bijzeggen dat ik geld geven voor een verjaardag (in een envelop dus) echt vreselijk vind en dit zelf ook niet zo snel zou doen. Maar met zicht op een bestemming zou ik eerder geneigd zijn.
    Maar misschien ben ik te ouderwets?

    Gezellig hè, van die Lego-freaks :)
     
  7. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik zou dan een tikkie aanmaken waarbij mensen zelf een bedrag in kunnen vullen, volgens mij kun je daar zelfs een handige qr-code bij maken?
     
  8. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Zo met een kaart erbij waar alle namen op staan vind ik het wel een leuk idee. Is het voor haar tastbaar dat ze het van iedereen heeft gekregen.

    Een tikkie lijkt me dan wel handig idd, dat mensen zelf kunnen bepalen hoeveel ze geven.
    Al zal dat ook lastig zijn omdat je dan precies kan zien hoeveel iedereen gegeven heeft. Dat vindt niet iedereen fijn.
     
  9. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik heb er drie. Twee zoons en een man... We hebben dus ook DRIE kamers bomvol lego! Op de legokamer van mijn man kom ik gewoon niet. En de jongste heeft (nog) niet zoveel. Dus ik stoor me voornamelijk aan de lego van de oudste. Vooral omdat ik dus, als enige, huismijtallergie heb. Dus als ik zijn kamer op kom... Nou ja, nu valt het mee. Aangezien ik ook hooikoorts heb en vanwege corona voor het eerst ècht braaf dagelijks mijn pilletjes slik.

    Ik vind geld geven in een envelop inderdaad minder leuk dan een echt cadeau geven. Of een cadeaukaart, ook zo saai. Een persoonlijk uitgekozen, mooi ingepakt presentje is gewoon leuker om te geven. Om te krijgen ook, eigenlijk. Maar ik ben zelf iemand die in principe 'alles' al heeft. Tenminste... als ik iets nodig heb of wil hebben, heb ik het meestal zelf al gekocht. Behalve als het echt duur is. Dan koop je het gewoon minder makkelijk zomaar spontaan. Maar dan is het vaak ook te duur om aan iemand cadeau te vragen. Dus ik herken ook wel dat het dan gewoon fijn is om van verschillende personen geld te krijgen en van dat geld (dat dan niet voelt als 'eigen geld') in één keer heel decadent iets veel te duurs te kopen.
    Ik zeg dan wel vooraf waar ik voor spaar. En ik probeer het dan ook redelijk snel na mijn verjaardag te kopen en dan naar de personen waar ik geld van kreeg nog even een foto te sturen met een bedankje.

    Misschien is dat dus iets dat je zou kunnen doen? Het geld dat ze voor haar verjaardag krijgt, echt apart houden en niet in haar spaarpot stoppen. En dan echt binnen een week ofzo dat geld uitgeven en een berichtje laten sturen naar de 'donateurs' om ze te bedanken. Bijvoorbeeld van haar met de doos of als het bouwwerk af is. Dan blijft die link tussen de gevers en het cadeau voor je dochter misschien duidelijker zichtbaar. En voor de gevers zelf natuurlijk ook leuk om te zien wat er van gekocht is.
     
  10. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.441
    1.686
    113
    Ik vind dit een leuker idee, zeker als het op tafel staat als ik langskom om haar te feliciteren.
    Op de kaart staat dan mijn naam. Ik zou dat prima vinden. Leuker dan de zoveelste envelop te geven.
    En je dochter is er tenminste blij mee, vraag dat me nml weleens af bij alle troep die soms gevraagd wordt.
     
  11. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.178
    4.314
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Of net iets anders:
    Als ik nu een foto kopieer van de doos die ze graag wil (150 euro :oops:) en die plak ik op een groot vel. Ik maak er 30 vakjes onder. Elk vakje staat voor 5 euro.
    Iedereen die komt (help me het hopen dat Corona op een laag pitje blijft) kan dan geld geven en dit samen met dochter in 1 of meerdere vakjes plakken (met zo’n roze buddy of zo). Lekker visueel. Is dat wat?
     
    cowgirl80, pluk, Luna86 en 5 anderen vinden dit leuk.
  12. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.178
    4.314
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    @tupp ik lees nu pas je opmerking over die Mac Donalds speeltjes.
    Zooooooo herkenbaar! Ik word er echt gek van. Gelukkig heeft ze inmiddels wel door dat je ook een boekje bij je happy meal kunt krijgen, maar die zijn vaak ‘op’.
     
  13. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.507
    494
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Zeker wanneer het voor je dochter dan meer inzichtelijk is, is dat een prima oplossing.

    Een heel andere oplossing: Vraag inderdaad geld, koop op voorhand het grote kado. "trek" het dan uit elkaar in een x-aantal (net zoveel als het aantal gevers) verpak ze apart en zet het bij de ingang neer. Iedereen kan dan zijn deel pakken en het kado geven aan je dochter.
    Kom je niet met lege handen aan, voor je dochter inzichtelijker en heeft ze toch meteen haar kado.
     
    Roanna en NiVa0230 vinden dit leuk.
  14. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Dat is ook een idee! Meestal bestaan die grote legodozen toch uit meerdere zakjes.

    Ik geloof alleen dat mijn mannen een rolberoerte zouden krijgen. :roflmao: Ik weet niet of dit een autisme-proof oplossing is. (Hier geen autisme, maar onze oudste zoon heeft wel een 'blokjesbrein' heeft hij bij de kinderpsycholoog geleerd. En mijn man ook wel, eigenlijk. Dus ze zijn wat minder flexibel.)
     
    Hopmarjanneke vindt dit leuk.
  15. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.178
    4.314
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik vind het een super-idee maar, net wat @tupp zegt, ik weet niet of mijn dochter dit trekt. Ik zal er eens op broeden.
     
    Hopmarjanneke vindt dit leuk.
  16. Artemis88

    Artemis88 Niet meer actief

    Als je het echt belangrijk vindt dat duidelijk is wie heeft bijgedragen aan het cadeau, dan zou je een fotomapje of zo’n snelbinder mapje kunnen halen waar een kaartje en geld ingaan. Dan kan ze erdoorheen bladeren nadat het geld er uit is en de kaartjes opnieuw lezen. Volgend jaar of met sint/kerst haal je de kaartjes eruit en doe je nieuwe kaarten en geld er in. Desnoods zet je het mapje bij de voordeur en doet de visite het er ter plekke in.
    Het staat misschien een beetje raar, maar als het werkt voor je dochter dan moet iedereen het er maar mee doen toch. Ok geef veel liever geld als ik weet dat het zo goed terechtkomt.:thumup: Wij zijn ook altijd creatief met vieringen en de familie begrijpt dat. Het is anders, maar niet raar gelukkig.
     
    NiVa0230, Fristi2012 en Hopmarjanneke vinden dit leuk.
  17. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Leuk idee Artemis!
     
    Artemis88 vindt dit leuk.
  18. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.178
    4.314
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Dat vind ik ook een leuk idee. Mogelijk dat ik een combi ga maken van alles tips.
    Dank!
     
  19. Sopje1234

    Sopje1234 Bekend lid

    30 okt 2018
    732
    477
    63
    Leuk idee om het visueel te maken wie hoeveel heeft gegeven. Ik zou in ieder blokje de naam van de gever zetten, dus als oma 50 euro geeft in 10 vakjes oma zetten . Dat kan je ook doen als gasten het geld naar jou overmaken en dan kunnen ze als ze langskomen de vakjes invullen of jij kan dat doen. Voor de mensen die cash willen geven zet je dan een glazen pot neer.
     
  20. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.182
    2.834
    113
    Ik zou gewoon geld vragen of een cadeaukaart van een specifieke winkel waar ze die set hebben.
    En dan uitleggen aan dochter mensen geld geven en ze daar mee het cadeau kan uitkiezen.

    Zo doen wij het :)
     
    Amberxx vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina