‘Voorlopende / snellere' kinderen (deel 2)

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Deliana, 14 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.595
    3.483
    113
    Hoogbegaafdheid was voor de kleuterschool iets wat werkelijk nog nooit bij me was opgekomen, eerder ad(h)d ofzo.
    Hield me ook niet bezig met andermans kinderen en hun ontwikkeling, had ook weinig kinderen van die leeftijd van vriendinnen en familie, dus dan weet je ook niet wat gemiddeld is of niet.
    Vond wel dat ze al erg jong moeilijke vragen stelden en geen genoegen namen met een eenvoudige uitleg.
    Als de kleuterjuf het niet had aangekaart, had het waarschijnlijk wel een tijd geduurd voor we wisten waar bepaald gedrag door kwam of dat ze toch wel wat sneller waren dan gemiddeld.
    Overigens zijn ze pas later getest, zoon in groep 3 en dochter eind groep 6, omdat het bij de dyslexietest hoorde. Zoon hb en dochter mb en dyslexie.
    Mijn dochter wordt nog wel eens onderschat, want het is een heel rustig meisje en door de dyslexie schrijft ze als een kind van 2 jaar jonger. Blijft ook gewoon een ‘braaf’ kind in de groep als ze onder haar niveau werkt.
    Mijn zoon wordt een draak als hij onder zijn niveau werkt, dus dat valt gewoon op.
     
  2. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.144
    15.212
    113
    Hier vanaf groep 1
     
  3. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.048
    4.241
    113
    Nee niet herkenbaar voor mij, hier leest mijn dochter hooguit een paar bladzijdes per dag (vaak voor het slapen) maar zij duikt echt in het verhaal, gaat het naspelen met de barbie's , verteld het verhaal ook net alsof ze de personages persoonlijk kent en vergeet daarbij vaak dat wij het boek niet kennen en reageert ook bozig wanneer wij het even niet snappen (vaak omdat we haar verhaal niet aan een boek linken )

    Leest ze dan ook echt de hele tekst of pakt ze er stukken uit en plakt ze zo een verhaal aan elkaar? Loopt ze qua technisch lezen en begrijpend lezen gelijk (of redelijk gelijk) zodat je er van uit kunt gaan dat ze het verhaal ook echt begrijpt als ze zo snel leest.
     
  4. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.048
    4.241
    113
    Hier vanaf groep 5
     
  5. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.333
    113
    Ik herken het van mezelf. Ik las ook altijd heel erg snel, maar nam het eigenlijk niet in me op. Ook leesboeken kon ik gerust nog een keer lezen en las altijd nieuwe dingen.
    Ik had toch echt alle boeken gelezen voor mn mondeling literatuur en kon minder vertellen dan de klasgenoten die alleen de samenvattingen hadden gelezen.
    Echt leren leren en leren lezen heb ik dan ook pas in t tweede jaar van de universiteit gedaan.

    Ik was ook altijd slecht in begrijpend lezen. (Vergeleken de andere vakken dan). Ook in de vreemde talen was ik heel slecht in tekstverklaring.

    Wat voor mij goed helpt is hardop lezen. Dan kan je gewoon niet sneller dan je mond en neem je het veel beter in je op. Je wordt dan veel bewuster van wat je leest.
    Fluisterend lezen kan ook.
    En direct na een paar pagina`s na laten vertellen wat er gebeurt kan ook. Of anders een tekening laten maken van het verhaal, zodat ze er toch nog mee bezig moet zijn. (Later met leerstof is een mindmap misschien ook wel wat) Kijken of ze dan bewust wordt van wat ze heeft gelezen.

    Goed dat je hier nu bewust van bent, het kan haar enorm helpen om dit anders te gaan doen.
     
  6. nerdygirl123

    nerdygirl123 Actief lid

    20 jun 2014
    295
    60
    28
    Ze zit wel echt helemaal in het verhaal. Maar ze neemt niet alles op nee. Volgens mij vooral de dingen die zij interessant vindt (?).
    Welk percentage dit is, dat is de vraag dus idd.

    Ze leest op t moment Harry Potter en daar is ze helemaal vol van (deel 6 nu). Zoals ik zei, bepaalde details weet ze feilloos (toverspreuken, namen, plaatsen). Maar als ik de samenvatting ernaast hou (ik heb t boek zelf nog niet gelezen), dan heeft ze niet alles opgepikt.
    We kijken wel samen naar de films en als ik iets vraag, dan is het wel 'oh mam.. weet je dat nou nog niet'.

    Begrijpend lezen is haar minder sterke vak idd. Daar heeft ze een B voor (rest A en avi uit). Ze is daar op het moment wel mee aan het oefenen, omdat ze ervan baalt :p. En volgens mij gaat dat nu met de methodetoetsen iig al beter.
    En heb dr gisteren een begrijpend lezen tekst gegeven en toen ging ze wel langzamer lezen. Oh ja, bij begrijpend lezen, dan lees ik wel wat langzamer ;)
    Haar vader herkent het ook wel, maar die leest nooit boeken. 'Ik scan een artikel 3x en dan weet ik wel voldoende om er over mee te kunnen praten', zegt die. Maar ook niet op de snelheid waarmee zij dat doet dus.

    Ik was zelf vroeger slecht in tekstverklaren, maar dat lag niet aan te snel lezen ;)
    Kon idd ook wel boeken nog een keer lezen en dan nieuwe dingen ontdekken. Maar dat lag denk ik ook wel aan de leeftijd? Denk dat dat nu bij Harry Potter ook wel speelt.. deel 5/6 zijn volgens mij best heftig (vond film 4 ook al op het randje).

    Heb er het eea over opgezocht en het schijnt wel dat je een stuk sneller kan (leren) lezen dan dat je praat, met voldoende tekstbegrip.
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.
  7. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.048
    4.241
    113
    na ja zolang ze voor haar vrije tijd leest zou ik me daar niet al te druk om maken en op school valt ze denk ik snel genoeg door de mand als ze niet alles "leest" .

    Had mijn dochter ook toen ze voor het eerst zelfstandig door mocht werken en niet op de klas hoefde te wachten met de opdrachten van het tekst verklaren (ze las ze gewoon helemaal niet) Heeft ze heel snel van geleerd want in eens een blaadje hebben met heel veel rode strepen vond ze toch niet zo heel er leuk :D
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.
  8. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.501
    2.398
    113
    Nou dit idee inderdaad. Niet perse hoogbegaafd, maar wel pienter. Het komt er alleen niet uit. Op school, ze zit nu in groep 3, is ze gemiddeld . terwijl ze in groep 1 al eenvoudige boekjes las. Volgens de juf een dromertje. Af en toe van de wereld. School boeit haar niet zo. Thuis wil ze veel meer, oefent ze zelf al tafels . Lezen had ze op school m3 gehaald, maar thuis leest ze m4 boeken. Ik weet niet zo goed wat ik daar van moet vinden of hoe ze haar op school moeten motiveren. Ze is namelijk niet zo snel en zelfstandig waardoor zonwerk geen optie is. Rekenen is ze niet zo'n ster in, automatiseren lukt niet zo goed.
     
  9. maliro

    maliro Niet meer actief


    Ten eerste, ik heb geen kaas gegeten van hb dus wat ik denk is waarschijnlijk gebaseerd op vooroordelen ;)
    ik zou denken dat een hb-kleuter slim overkomt ofzo? Veel weet? Geen idee hoor. Maar mijn dochter kan gewoon heel erg niet-snugger zijn met bepaalde dingetjes. Gisteren was ze in paniek want ze hoorde gepiep. Bleken het de vogels buiten te zijn. Dat soort dingetjes. Ze is gevoelig voor geluiden en nog wel meer dingen, ik zou eerder denken richting ass.

    verder is ze volgens mij heel gemiddeld, met sommige dingen zelfs laat. Al haar mijlpalen kwamen laat (omrollen, lopen etc. ze wachtte altijd tot ze zeker wist dat ze het kon, nu is ze 5,5 en ze kan nog niet eens fietsen. ik zou denken dat een hb-kind met dat soort dingen juist vlot is?), het enige opvallende is dat ze kon lezen toen ze 2 was. Op de psz werd dit echter niet opgepakt, en op groep 1 van haar vorige school ook niet dus nu wil ze niks met letters.
    Ik heb me verder bewust niet verdiept in hb, mede op advies van de psych. Ik wil eerst hard bewijs zien.
    Overigens gaat ook mijn zoontje (7) getest worden. Gisteren wilde zijn juf (zoon zit op sbo, dochter regulier) me spreken. Lang verhaal, hij loopt anderhalf jaar voor op zn klas, alles is te makkelijk, hij verveelt zich en gaat klieren, etc. Juf heeft een hb-zoon en ziet veel overeenkomsten bij mijn zoon. Wel heel bizar dat beide scholen dit in dezelfde week aangeven zonder het van elkaar te weten.
     
  10. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.508
    8.358
    113
    maliro, heel gevoelig zijn en veel dingen opmerken is ook iets wat bij hoogbegaafdheid (heel) veel voorkomt. :)

    Als tweejarige kunnen lezen is overigens echt wel heel snel, hoor. :roflmao: Dat is echt wel een heel opvallend iets. Net als dat ze er nu niets meer van wil weten (aanpassen en vervolgens onderpresteren). Fysieke, cognitieve en sociaal en emotionele ontwikkeling lopen niet altijd gelijk met elkaar, een kind hoeft echt niet op al die dingen gigantisch snel te zijn of voor te lopen om hb te zijn (sterker nog: het kan zelfs op geen enkel gebied zo lijken). Daarnaast kan het prima dat ze veel dingen pas doet als ze zeker weet dat ze het kan (wat je zelf ook al zegt) en daardoor niet zo vlot líjkt, maar cognitief gezien is dat eigenlijk natuurlijk juist heel slim; waarom zou je het dmv vallen en opstaan (letterlijk en figuurlijk) leren als het ook zonder kan? (Niet dat het voor de algemene ontwikkeling goed is, maar het past in mijn ogen juist heel goed in het ‘plaatje’.)

    Tweede kinderen (met een oudere broer of zus die hb is) en met name meisjes worden heel vaak onderschat en ‘over het hoofd gezien’.

    Ik zeg niet dat ze hb is, want dat weet ik natuurlijk niet, hopelijk geeft de test daar duidelijkheid over. :)
     
    Syane vindt dit leuk.
  11. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.048
    4.241
    113
    Dat van de avi M3 en thuis boeken M4 lezen is niet zo heel vreemd hoor (althans hier niet) Bij de avi test moeten ze aan bepaalde voorwaarden voldoen, ze mogen een bepaald aantal fouten maken en moeten dan binnen de tijd het lezen. Mijn dochter zakt hier nog regelmatig voor omdat ze het te perfect wil doen. Wanneer ze een fout maakt begint ze opnieuw met de zin om de fout te herstellen waardoor ze het dus niet binnen de tijd haalt en ze dus ook geen niveau hoger mag gaan lezen.
     
  12. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.501
    2.398
    113
    Ja zoiets zal het zijn. Of de tijd niet halen. Maar dat is wel jammer voor haar want misschien doet ze daardoor nu wel te eenvoudig werk .
     
  13. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.508
    8.358
    113
    Kan, maar hoeft niet. Sneller en beter lezen doe je vooral door ‘leeskilometers’ te maken, al het lezen is dus oefening. :) Hier ook een kind dat thuis moeilijkere boeken leest dan op school, maar ook wel eens makkelijkere boeken, net wat ze wil. Ik vind leesplezier belangrijker, dus ze mag van mij lezen wat ze wil (tot op zekere hoogte, want sommige boeken vind ik niet geschikt voor een zesjarige ;)).
     
    Roanna vindt dit leuk.
  14. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.749
    736
    113
    @maliro ik sluit me bij niekekris aan, veel van wat je omschrijft vind ik ook typisch hb. Maar natuurlijk weet je het pas zeker na een test. Eerst iets kunnen en daarna niet meer doen herken ik wel van allebei mijn meiden (al is M natuurlijk nog super jong).
    Ik zou me er toch eens in gaan verdiepen, achteraf had ik dat bij Q ook graag eerder gedaan. Het heeft mij in elk geval geholpen om er veel over te lezen, al is dat natuurlijk ook weer persoonlijk.
     
    Syane en maliro vinden dit leuk.
  15. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.372
    561
    113
    Vrouw
    Helemaal mee eens.
    En ook veel angstig zijn zie je vaker bij hoogbegaafde kinderen. Bij mijn kinderen zie/zag ik dit ook. Komt denk ik omdat ze dieper over dingen nadenken en een hele grote fantasie hebben. Dan wil die fantasie wel eens op hol slaan.

    Heb je wel eens van
    overexcitabilities gehoord? Ik denk dat dat wel herkenning geeft.
     
    Syane vindt dit leuk.
  16. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.372
    561
    113
    Vrouw
    @bonnie1 , mijn jongste dochter leest thuis ook moeilijkere boeken dan dat ze avi kan halen. Daar leest ze niet snel genoeg voor.
    Wat kunnen lezen op kleuterleeftijd hoeft niet zo heel veel over een toekomstige ontwikkelingsvoorsprong te zeggen. Over het algemeen is het wel hoe groter en hoe breder de ontwikkelingsvoorsprong, hoe groter de kans is dat hij blijft.
     
    belize vindt dit leuk.
  17. maliro

    maliro Niet meer actief

    Dat laatste heb ik nooit van gehoord.
    Angsten zijn herkenbaar. Maar die heb ik altijd gelinkt aan autisme. Mijn zoon heeft (gediagnosticeerde) autisme en heeft veel angsten, duidelijk vanuit zn autisme. Mijn dochter heeft problemen met sensorische integratie, is snel angstig en een pietje precies. Vanwege haar broer denk ik bij haar dus ook snel aan autisme
    Maar het klopt idd dat zij angstig is omdat ze heel veel over dingen door denkt waar het bij mijn zoon meer een primaire reactie is.
    Interessante materie, maakt me wel nieuwsgieriger naar die test!
    Bedankt voor jullie input!
     
  18. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.501
    2.398
    113
    Klopt idd wel , al was het echt wel een hele snelle. zodra ze naar school ging stopte ze met willen leren. En idd, angsten door te ver nadenken over dingen ook, gefrustreerd als tekeningen niet lukte zoals ze wilde en het dan 10x overnieuw doen (met 2,5 jr al). Fietsen pas geleerd met 5,5. Zwemmen is nog steeds eng, bad is te diep (ze mag bijna op voor haar diploma). Dingen zijn niet leuk als het niet meteen lukt.
    Ze heeft wel hb kenmerken, maar verwacht dat het niet zo is en dat vind ik ook niet erg. Wat ik wel lastig vind, is dat ze op een of andere manier op school (al vanaf groep 1)niet laat zien wat ze kan en daar geen vinger achter krijg. Er is in groep 1 wel een Dhh-lijst ingevuld, maar doordat de juf op school niets bijzonders zag is daar verder niets uit gekomen.
     
  19. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.372
    561
    113
    Vrouw
    Het kan dat ze zich aanpast en onderpresteert. Als je daar bang voor bent zou ik daar een gericht onderzoek naar laten doen door een gespecisliseerde onderzoeker.
    Die DHH heb ik niet zo’n hoge pet van op. Het is maar net hoe de visie is van degene die hem invult.
     
  20. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.372
    561
    113
    Vrouw
    Google er maar eens op
     

Deel Deze Pagina