“Ik kan niet slapen”

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door YaelStone, 22 nov 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. YaelStone

    YaelStone Fanatiek lid

    5 aug 2019
    2.284
    4.153
    113
    Jongens ik ben momenteel even radeloos, wie kan mij helpen of geeft mij wat herkenning?

    Sinds een week of 3 komt mijn oudste (8) moeilijk in slaap. Van alles geprobeerd en uiteindelijk de afspraak dat hij op mijn bed in slaap mag vallen. Dat ging een week goed, inmiddels is het drama vanavond. Hij lag al op mijn bed maar komt toch zo’n 6x beneden om te zeggen dat hij niet kan slapen.
    Ik ben ontzettend boos op hem geworden vanavond, ik ben gewoon even radeloos.

    Hij ligt er meestal tegen 8 uur in. Inmiddels slaapt hij volgens mij, na 2 uur te hebben lopen spoken. Heeft iemand herkenning, tips of wat dan ook?
     
  2. Beukenhaag

    Beukenhaag Fanatiek lid

    17 mei 2020
    1.433
    1.607
    113
    Ik ga er bij onze dochter, ook 8 jaar, bij liggen tot ze in slaap valt. Licht uit muziekje aan.. Maar dat zul je al wel geprobeerd hebben.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  3. joepy

    joepy Fanatiek lid

    12 okt 2017
    1.443
    952
    113
    Vrouw
    Heeft die wel echt de slaap nodig? ik slaap zelf maar 6 uur per nacht en heb het idee dat mijn kinderen ook minder nodig hebben dan andere kinderen.
     
  4. YaelStone

    YaelStone Fanatiek lid

    5 aug 2019
    2.284
    4.153
    113
    Dit deden wij toen hij een jaar of 3 was, toen had hij ook moeite met in slapen maar ik heb het nu niet geprobeerd, een beetje uit opstandigheid vanuit mij ook omdat hij nu oud genoeg is om te luisteren naar ons.
     
  5. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.498
    2.389
    113
    Zit zijn hoofd nog te vol? Hier helpt regenboogtrap om rustig te worden. Stilzitten als een kikker, is ook een cd met kindermeditatie.
    Onze kinderen slapen ook heel laat. 9-10 uur is geen uitzondering.
     
    YaelStone vindt dit leuk.
  6. Sylver

    Sylver Fanatiek lid

    17 sep 2014
    1.482
    1.441
    113
    Mijn oudste van 7 heeft ook zulke momenten. Meestal zit haar hoofd dan vol.
    Wat hier helpt is om gewoon te praten, niet eens altijd over wat haar dwars zit, want dat weet ze vaak niet eens precies.

    Ik moet wel zeggen dat mijn man daar veel beter in is dan ik. Ik breng haar en haar zusje vaak naar bed en als het dan niet lukt met de oudste raak ik gefrustreerd omdat ik ook nog even tijd voor mezelf wil hebben.
    Mijn man heeft dan al even een oplaad moment gehad en kan dan veel rustiger reageren.

    Hij praat dan gewoon met haar, over waar haar hoofd mee vol zit of gewoon over leuke dingen om haar mindset te veranderen. Of hij vertelt waar hij altijd aan denkt als zijn hoofd te vol is, zodat ze nieuwe handvaten krijgt om er mee om te gaan.
     
    NiVa0230 vindt dit leuk.
  7. YaelStone

    YaelStone Fanatiek lid

    5 aug 2019
    2.284
    4.153
    113
    Ah dankje, hier kan ik wel wat mee denk ik. Mijn zoon is een piekeraar en praat opzich ook wel over wat hem bezig houdt. Ik betrap mezelf erop dat ik vaak ook afgeleid ben. Hij slaapt normaal altijd prima, geen moeite met inslapen, ligt wel eens wakker maar komt dan niet bij ons.

    Sinds een paar weken is het echt “extreem”.
     
  8. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.484
    8.332
    113
    Gelooft hij nog in Sinterklaas/geeft deze periode hem extra stress (kan ook als hij niet meer gelooft trouwens)?
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  9. YaelStone

    YaelStone Fanatiek lid

    5 aug 2019
    2.284
    4.153
    113
    Hij gelooft niet meer, maar denk inderdaad dat dit ook mee kan spelen. We houden het zo rustig mogelijk, ze mogen 1 keer schoen zetten en pakjes avond.

    Uiteindelijk liep hij gisteren nog te spoken tot kwart voor 11 en toen heeft hij bij mij geslapen. Ik heb vanochtend mijn excuses aangeboden voor het boos worden en toen moest hij huilen, man soms vind ik het zo moeilijk dat ouder worden!
     
  10. Eruanna

    Eruanna Bekend lid

    13 mei 2013
    918
    903
    93
    Helpt het als hij in bed nog een halfuurtje mag lezen? Onze oudste wordt daar heerlijk rustig van, zonder lezen valt ze moeilijk in slaap.
     
  11. Mamavan2SE

    Mamavan2SE Fanatiek lid

    22 okt 2018
    3.930
    1.660
    113
    Vrouw
    Is dit het eerste jaar dat ie niet meer gelooft??
     
  12. YaelStone

    YaelStone Fanatiek lid

    5 aug 2019
    2.284
    4.153
    113
    Dat mag hij van mij, maar dat doet hij eigenlijk nooit. Hij is vanavond 2x beneden gekomen. Heb hem even flink geknuffeld en hij is daarna lekker gaan slapen!
     
    KleineLai vindt dit leuk.
  13. YaelStone

    YaelStone Fanatiek lid

    5 aug 2019
    2.284
    4.153
    113
    Nee, hij gelooft sinds zijn 4e niet meer.
     
  14. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.490
    3.160
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    als je denkt dat het aan het piekeren ligt; zou je ook de app insight timer kunnen downloaden (eventueel op een laptop) en daar de kinder meditaties opzoeken. Er staan er steeds meer op en soms kan het wel helpen.
    Ik kan me voorstellen dat je dat uit bed komen vreselijk vind ;) .

    hier kwam ons antwoord nog weleens ; Ja maar ik kan niet slapen! --> dan doe je maar alsof!

    :oops::rolleyes::|
     
  15. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.910
    1.188
    113
    Nederland
    Dit zeg ik ook wel eens:p

    Mijn oudste slaapt wel altijd goed, maar af en toe betrap ik hem ook wel dat hij om 22.00 nog wakker is, terwijl normaal om 20.30 op bed moet. Ik geef dan aan dat hij gewoon lekker op bed moet liggen, desnoods speelt hij nog maar wat in bed, maar hij blijft op zijn kamer in bed. 9 van de 10 keer is hij alsnog binnen 15 min vertrokken.
     
    YaelStone vindt dit leuk.
  16. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.629
    1.975
    113
    Vrouw
    Herkenning zeker wel, tips niet :rolleyes:
    Mijn oudste 'spookt' iedere avond, nou ja spookt.... het duurt altijd lang voor ze slaapt.
    Ze gaat tegen 20.00 uur naar bed en slaapt meestal rond een uur of 22.00 /22.30 uur. De laatste tijd komt het soms voor dat als ik naar bed ga ze me welterusten wenst :oops:
    Iedere ochtend is ze rond 7.00 uur uit zichzelf wakker en uitgeslapen.
    Als ik haar later naar bed bent valt ze ook later in slaap. Verder heeft het bij haar te maken met onderprikkeling (vermoeden we) en het verwerken van de dag.
    Ze mag in bed lezen of in haar puzzelboek maar in ieder geval niet op haar kamer spelen.

    En dan komt ze nog vaak wel een keer beneden. Dan zit haar vaak iets dwars en / of heeft ze trek. Dan mag ze een boterhammetje, praten we erover en gaat ze weer naar boven.
     
    YaelStone vindt dit leuk.
  17. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.949
    8.762
    113
    Herkenbaar wanneer zijn hoofd te vol zit. Dat komt tot uiting dat hij niet meteen kan slapen maar nog vaker dat hij midden in de nacht wakker ligt.

    Sinds kort hebben wij het boekje slaapkletst. Dan praat je over de dag aan de hand van vragen. Je beoordeeld de dag en kun je dus doorvragen. Bijvoorbeeld 2 sterren (van de 5) waarom dan maar 2 sterren, hoe komt dat, wat gebeurde er etc.

    We lezen hem voor omdat hij liever niet alleen boven leest. Het is een gezelschapsbeestje heeft nu ook meer knuffels nodig.

    Als hij trouwens ook niet genoeg gedaan heeft op een dag dan slaapt hij ook slechter
     
    YaelStone vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina