Levenloos geboren kindje registeren

Discussie in 'Vlindertjes tot 16 weken' gestart door Lizzy2019, 4 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lizzy2019

    Lizzy2019 Niet meer actief

    Hallo

    Morgen 3 jaar geleden hebben wij ons kindje totaal onverwachts met 12 weken verloren.
    En het knaagt de hele tijd dat ik het kindje toch zal willen registeren om bevestiging te hebben dat ons kindje er echr is geweest. maar ik durf het ziekenhuis niet te bellen voor een doktersverklaring dat wij het kindje hebben gekregen.
    Dit hebben we nodig voor de registratie.

    Ik denk dat ik gewoon even mijn verhaal kwijt wil


    En zijn hier mensen die hun kindje hebben aangegeven en hoe hebben jullie dit vervolgens gedaan?
    Alleen registeren of hebben jullie het thuis nog herdacht door bijv een kaarsje aan te steken of een ballon op te laten?
    Of hebben jullie wat anders gedaan?

    Groeten en heel veel sterkte aan de mensen die dit ook mee moeten maken
     
  2. liefmeimeisje

    4 mrt 2019
    52
    20
    8
    Hallo,

    Wat verdrietig dat jullie je kindje hebben verloren.
    Heel veel sterkte, zeker ook vandaag.

    Ons kindje is met 19 weken levenloos geboren. Ik heb ons kindje laten registreren. Dit omdat ik haar een stukje bestaansrecht wilde geven, en voor mezelf een soort van bevestiging dat ik ook moeder ben, ook al is er geen kindje om voor te zorgen.

    Mijn man heeft dit overigens niet gedaan, je kunt namelijk als iedere ouder een afzonderlijke keuze maken. Je hebt eerst inderdaad een verklaring van een arts nodig. Vervolgens kun je dan bij het gemeentehuis van de gemeente waar je kindje is geboren een akte van levenloos geboren kind opvragen. En daarna naar de gemeente waar je woont (kan natuurlijk dezelfde zijn) voor de registratie.

    Herdenken heb ik niet specifiek op de dag van de registratie gedaan, ik ben van plan om dit op de geboortedag te gaan doen. En dan inderdaad door een kaarsje op te steken.

    Waarom vind je het lastig om contact op te nemen met het ziekenhuis?
     
    Lizzy2019 vindt dit leuk.
  3. Lizzy2019

    Lizzy2019 Niet meer actief

    Jij ook heel veel sterkte!

    Ik denk dat ik het lastig vind omdat ik er zo verdrietig van word
     
  4. liefmeimeisje

    4 mrt 2019
    52
    20
    8
    Dat kan ik me voorstellen.
     
  5. Lizzy2019

    Lizzy2019 Niet meer actief

    Even denken wanneer ik de stap ga zetten
     
  6. Kolibrie2

    Kolibrie2 Fanatiek lid

    9 nov 2018
    1.332
    1.135
    113
    Vrouw
    Wij hebben bij 22 weken een kindje verloren en hebben een akte van levenloos geboren kind. Dat vonden wij zelf voldoende, al sluit ik niet uit dat we dat ooit in ons leven wel zullen doen.
     
  7. mamavanJorn

    mamavanJorn Actief lid

    27 mei 2019
    497
    387
    63
    Vrouw
    Wat ontzettend verdrietig, heel veel sterkte!

    Ons zoontje is met 22 weken levenloos geboren. In het ziekenhuis konden we hem ook aangeven en de ambtenaar heeft alles op de dag van geboorte geregeld. Wij hebben hem nog 3 dagen thuis gehad voordat hij gecremeerd werd, dus ik heb veel met hem kunnen knuffelen. Volgend jaar april ben ik of hoog zwanger of net bevallen, maar we gaan wel zijn 1e verjaardag vieren. Met taart en slingers.

    Als wij het niet direct in het ziekenhuis hadden kunnen regelen, weet ik niet of we hem al geregistreerd zouden hebben. Het lijkt mij inderdaad erg moeilijk om te moeten vragen om de akte. Hopelijk vind je een moment waarop het je lukt!
     
  8. Robijn89

    Robijn89 VIP lid

    1 feb 2015
    7.723
    4.689
    113
    Vrouw
    Ik heb het tot nu nog niet gedaan omdat we heel slecht behandeld zijn in het zkh en er vervelend weg zijn gegaan. Ik wil niet nog een keer moeten bellen voor een doktersverklaring.
     
  9. Sammetje83

    Sammetje83 Bekend lid

    27 okt 2016
    943
    613
    93
    Vrouw
    Wij zijn ons kindje verloren met bijna 15 weken. We hebben het niet laten registreren. Ik zie daar persoonlijk de meerwaarde niet van in. Voor ons is ons kindje er geweest, we hebben er herinneringen aan en we hebben beide een tatoeage laten zetten. Hierdoor zal ons kindje altijd bij ons blijven. We gedenken hem op z'n geboortedag door een kaarsje aan te steken (destijds bij de asverstrooiing gekregen, een grote dikke kaars met vlinders erop. Die gaat de komende jaren nog wel mee).
     
  10. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    #10 Liefeling, 30 okt 2019
    Laatst bewerkt: 30 okt 2019
    Wat verdrietig. Het feit dat je bevestiging van het bestaan van dit kindje zoekt hoeft hem niet te zitten in een document of registratie. Maar als dat voor jou de manier is, dan zit er maar 1 ding op.
    Is het niet zo dat je het vanaf 17 weken kan laten registreren omdat het van tevoren een miskraam is en geen immature of premature geboorte? Of is dat uiteindelijk niet in de wet opgenomen?

    Wat is het document dat je nodig hebt? Een zwangerschapsverklaring? Of een bewijs van einde zwangerschap? Of een akte?
    Wordt er überhaupt een akte van levenloos geboren kind afgegeven bij een miskraam?

    Wij hebben onze zoon wel laten registreren (was later in de zwangerschap), maar hij heeft geleefd en daardoor viel hij binnen een andere wet. De akte werd niet moeilijk over gedaan bij de zorgverlener, maar was een iets andere situatie.

    We hebben ook nog een miskraam gehad (na het overlijden van zoontje) en deze niet als kind laten registreren omdat dit voor ons toch wel anders voelde. Ik denk dat het voor iedereen anders is hoe je zoiets kan afsluiten.
     
  11. dreumesje

    dreumesje VIP lid

    7 jan 2014
    7.308
    1.782
    113
    Vrouw
    Ik wil ons kindje (geb met 14+5) nog wel laten registreren maar wat heb ik daar allemaal voor nodug en waar kan ik dat halen?
     

Deel Deze Pagina