1 Embryo verplicht terugplaatsen bij 2e ivf

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Nassira, 24 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nassira

    Nassira Actief lid

    6 nov 2014
    103
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb een vraagje over de (kennelijk) nieuwe wetgeving dat je slechts 1 embryo mag terugplaatsen bij een 2e ivf poging en anders vergoedt de verzekering de ivf-poging niet.

    Wie van jullie heeft hier eerder mee te maken gehad en heeft wat kunnen afdwingen? In NL of in het buitenland? Is toch jammer voor vrouwen die al weinig kans hebben en niet kunnen wachten tot na hun 38e jaar.

    Deze voorwaarde kom ik namelijk bij meerdere verzekeringen tegen terwijl ik weet dat het vroeger niet zo was:

     
  2. Zahia

    Zahia Lid

    23 apr 2015
    98
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als deze regel vanaf 2015 is ingegaan dan weet ik het niet ik heb vorige jaar bij tweede icsi poging twee tp gehad
     
  3. LaLaS

    LaLaS Fanatiek lid

    13 sep 2013
    1.100
    197
    63
    Vrouw
    De regel is er in ieder geval in de Nederlandse wet sinds erhens in 2013. Dit staat ook op de website van Freya en is ons uitgelegd in 2 ziekenhuizen. Mag alleen bij de 3e poging of inderdaad boven de 38 jaar... dit heeft de regering besloten om de vele (meer risicovolle) meerlingzwangerschappen terug te dingen...
     
  4. Deebje

    Deebje Bekend lid

    2 mrt 2013
    960
    27
    28
    Vrouw
    Klopt.
     
  5. Tess27

    Tess27 Fanatiek lid

    31 jul 2013
    3.477
    1.140
    113
    Almere
    Zolang wij gestart zijn is dat idd bekend. Nu 2 terug gehad en komende keer hopen we ook maar dat is dan de 3e poging en ben 29. Maar wij komen dus bijna aan de zelf betaalde poging
     
  6. lillypie

    lillypie Actief lid

    1 jul 2014
    255
    0
    16
    Helaas klopt het wel ja.
    zelf wil je de kansen op een kleintje zo hoog mogelijk maken natuurlijk.
    Betaal je je poging zelf mag je kiezen 1 of 2..
    helaas hebben wij ook nog geen geldboompje dus eerst voor de vergoede pogingen
     
  7. Deebje

    Deebje Bekend lid

    2 mrt 2013
    960
    27
    28
    Vrouw
    De rede is de risico's van een meerlingzwangerschap, die hebben ze afgewogen ennnnnn die kans op een zwangerschap bij 2 embryo's is niet heel veel groter dan bij 1. Wel iets, maar zeker niet het dubbele. Dus als ze 2 mooie embryo's hebben of meer vriezen ze dus in, zodat je 2 kansen hebt. Dit is in een notendop, maar aangezien wij met ECD bezig zijn, derde poging IVF van onze vergoeding, werd dit ons uitgelegd door het hoofd van de fertiliteis afdeling. Wij wilden er ook 2 laten terugplaatsen, maar ziekenhuis wil dat dus liever niet....
    Succes
     
  8. Nassira

    Nassira Actief lid

    6 nov 2014
    103
    0
    16
    NULL
    NULL
    Wat ik nu heb begrepen is dat je wel er 2 kunt terugplaatsen zolang de verzekering daar niets van weet. De verzekering zou dat ook niet mogen vragen. Dus het ligt aan het ziekenhuis of ze het vermelden bij de declaraties.
     
  9. In het buitenland kan het sowieso, in Nederland vrijwel nooit. Hier zijn ze meer van de protocollen en de regeltjes..
     
  10. lamaris

    lamaris Niet meer actief

    We mogen juist blij zijn dat dit beleid is ingevoerd. Want het was of dit, of nog maar 1 vergoede IVF-poging per 1 januari 2013. Het is een kostendrukkende maatregel, want meerlingzwangerschappen brengen nu eenmaal heel veel kosten mee ten opzichte van eenlingzwangerschappen.

    Het is trouwens wel zo dat bij de derde poging wel 2 embryo's terug mogen worden geplaatst.
     
  11. Kaila

    Kaila Fanatiek lid

    7 mrt 2014
    1.593
    215
    63
    Ik ben inderdaad ook allang blij dat er überhaupt nog 3 pogingen vergoed worden!
    Zelf geen ervaring met jouw vraag, maar ik zou het gewoon overleggen met je arts! Misschien dat niet elk ziekenhuis zo strak met de regeltjes is? (hoewel ik tot nu toe niet vaak lees dat er vanaf geweken wordt)
     

Deel Deze Pagina