1 of 2 embryo's terug laten plaatsen

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Palmpje, 16 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Palmpje

    Palmpje VIP lid

    8 jul 2017
    8.603
    6.567
    113
    Vrouw
    Ik ga beginnen met ICSI poging 3 en dan mag je dus 2 embryo’s terug laten plaatsen. Bij mij in de kliniek werd een keer gezegd dat je de kans op zwangerschap alleen maar kan vergroten door 2 embryo’s terug te laten plaatsen. Wat is jullie ervaring hierin? Ik weet dat je vaak verschillende verhalen hoort van verschillende artsen.


    Vandaag had ik de uitgangsecho en er werd besproken dat er 1 embryo teruggeplaatst gaat worden. Toen ik aangaf dat ik er graag 2 teruggeplaatst wil hebben was haar verbaasde reactie, alleenstaand, 35 jaar, en je wil er 2? Uh ja, ik wil graag de kans op zwangerschap vergroten. Op het laatst van het gesprek zei ze, je hebt een litteken in je baarmoeder door de keizersnede dus het lijkt mij medisch gezien zeer onverantwoord. Dit vind ik heel erg gek omdat toen ik de vorige keer een andere arts sprak en ze toen aangaf dat ik ook voor IUI kan kiezen en dan wel met 2 eitjes, ook weer om de kans te vergroten. Maar dan heb ik toch ook kans op een tweeling?


    Misschien ook handig om te weten dat ik een lage amh heb en dus geen goede opbrengst, de laatste poging had ik maar 2 embryo’s, 1 daarvan kon ingevroren worden maar helaas is die niet goed ontdooit. Hiervoor heb ik 5 terugplaatsingen gehad en omdat deze allemaal niet gelukt zijn, wil ik liever de embryo’s die ik heb goed besteden en tegelijk terug laten plaatsen. Ik verwacht namelijk niet dat ik ineens een veel betere opbrengst ga hebben. Als ik dit keer maar weer 2 follikels heb dan ga ik misschien toch voor een escape IUI.


    Zou heel graag ervaringen en meningen van andere dames willen horen!
     
  2. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.819
    5.563
    113
    Vrouw
    Het is niet bewezen dat bij terugplaatsing van 2 embryo's je kans op een zwangerschap hiermee vergroot wordt. Het kan zelfs tegenovergesteld werken, dat de slechtere embryo de goede meetrekt en je helemaal geen innesteling hebt.

    Ik heb zelf 2x 2 embryo's teruggeplaatst gekregen en beide keren ook zwanger van beide embryo's. Mijn artsen (in zowel Nederland als bij het UZ Gent) geven aan dat het een "fabel" is dat het terugplaatsen van 2 embryo's meer kans biedt.

    De kans bij IUI dat er daadwerkelijk 2 eitjes springen, bevrucht worden en dan ook nog innestelen is wel wat kleiner dan dat er daadwerkelijk 2 embryo's al op de juiste plek in de baarmoeder geplaatst worden. Stap 1 en 2 bij IUI heb je hiermee dan al overgeslagen.

    Uiteindelijk is het de keuze van jezelf of je het wel of niet wilt doen (en uiteraard of het ziekenhuis het wil doen).
     
  3. Palmpje

    Palmpje VIP lid

    8 jul 2017
    8.603
    6.567
    113
    Vrouw
    Hmm bijzonder he dat de mengingen altijd zo verdeeld zijn. Bedankt dat je dit met me deelt! Ik ben er ook nog niet over uit wat ik nou wil. Zit echt een beetje in tweestrijd, en ik weet ook nog niet wat de kliniek wil, de arts ging overleggen.
     
  4. blij83

    blij83 Fanatiek lid

    5 jun 2012
    1.952
    1.712
    113
    Stel......je raakt toch zwanger van een tweeling. Hoe kijk je daar tegen aan? Zie je dat zitten qua zwangerschap, opvoeding, financieel enz. Vast moeilijk in te schatten zo op voorhand. Maar het is wel iets wat je in je overweging misschien mee kan nemen.

    Sowieso een hele moeilijke afweging. Moet je het op vokrhand beslissen. Of mag het ook als je weet hoeveel bevruchte eicellen er zijn?
     
  5. Palmpje

    Palmpje VIP lid

    8 jul 2017
    8.603
    6.567
    113
    Vrouw
    Daarover ben ik ook in tweestrijd met mezelf. Maar ben er eigenlijk meer van overtuigd dat er toch niet 2 zullen blijven “plakken”. Misschien naïef hoor maar dat is mijn gevoel er bij.

    Ik weet nog niet wat de kliniek gaat besluiten, dat hoor ik woensdag pas.
     
  6. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Bij mij in het academische ziekenhuis geven ze aan zelf onderzoek naar het terugplaatsen van 2 embryo’s te hebben gedaan en hebben daaruit gevonden dat het geen grotere kans op een kind geeft, maar wel grotere kans op een tweeling (met alle risico’s van dien)

    heel eerlijk, ik denk niet dat je het moet doen (rationeel gezien). Maar ik denk dat ik als ik in jouw schoenen zou staan het misschien ook wel zou doen.

    misschien eerst maar het resultaat afwachten? Of bijv eentje erbij laten terugplaatsen als 2e die ze waarschijnlijk niet kunnen invriezen?
     
  7. Palmpje

    Palmpje VIP lid

    8 jul 2017
    8.603
    6.567
    113
    Vrouw
    Bedankt voor je reactie. Fijn om te horen hoe andere ziekenhuizen erover denken.

    Ik wil idd eerst het resultaat afwachten, als ik meer dan 2 goede embryo’s heb dan zou ik er denk ik niet voor kiezen om er 2 terug te laten plaatsen. Als de kliniek het überhaupt wil doen..
     
  8. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Vergat er nog bij te vermelden dat ze het bij mij dus ook niet doen. Al helemaal nu niet. Want 2 cryo’s ontdooien is 2 plekken innemen. Met verse terugplaatsing is dat wel anders natuurlijk
     
  9. Palmpje

    Palmpje VIP lid

    8 jul 2017
    8.603
    6.567
    113
    Vrouw
    Snap het idd. Bij een cryo zou ik het zelf sowieso niet doen.
     
  10. Emmy30

    Emmy30 Fanatiek lid

    20 aug 2014
    2.285
    598
    113
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Hey lieve Palmpje... Wat een moeilijke keuze. Mijn eerste vraag, zoals iemand anders al schreef: is een tweeling opvoeden voor jou haalbaar? Zo ja, dan vooral je gevoel volgen. Zo nee of twijfel... Dan zou ik voor 1 gaan.
    Zelf heb ik bewust iui overgeslagen omdat er 10% meer kans is op een tweeling. Natuurlijk zou het welkom zijn als de natuur dat zo zou hebben besloten, maar ik wilde de kans niet bewust vergroten, omdat ik denk dat het als alleenstaande met al een kindje gewoon heel intens zal zijn....

    Succes met het maken van je keuze... Als je je eigen gevoel volgt, zit je denk ik altijd goed!

    Heb je vooraf ooit met jezelf afspraken gemaakt over meerdere terugplaatsen?
     
  11. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.293
    113
    Precies dit heb ik ook gehoord van een vriendin die in een ICSI traject zit.
    Mij lijkt persoonlijk een peuter en een pasgeboren tweeling in je eentje verzorgen een recept voor ellende ... dit zou ik dus hoe dan ook willen voorkomen
     
  12. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Ik zou het niet doen. Kans op gecompliceerde zwangerschap met een tweeling, het litteken van de keizersnede zit er, je hebt nog een kindje om voor te zorgen.
    Zou voor mij reden zijn om 1 per keer terug te plaatsen.

    Wat als je vanaf 20wk complicaties hebt en bedrust moet houden om de 2ling zwangerschap veilig uit te kunnen dragen.
    Grotere kans op zwangerschapsvergiftiging, en dat gaat vaak goed. Maar soms ook niet. En dan?

    Daarnaast begrijp ik je beweegredenen om 2 terug te plaatsen wel. Als ik geen ander kindje had rondlopen had ik die kans ws wel aangegrepen door 2 terug te plaatsen.
    Maar het kindje wat je al hebt, heeft mama ook nodig.
    En stel dat wel alles tegen zit, en je alle mogelijke complicaties krijgt.
     
  13. Palmpje

    Palmpje VIP lid

    8 jul 2017
    8.603
    6.567
    113
    Vrouw
    De afspraak met mezelf was altijd dat ik er 2 zou laten terugplaatsen zodra het mag.

    Ik besef me door dit topic dat ik waarschijnlijk echt te naïef ben door te denken dat ik geen tweeling zou krijgen. Het kán natuurlijk wel. Het is mijn aller laatste rietje en daarmee mijn laatste kans op een 2e kindje. Maar wat de andere hier ook zeggen, een peuter en daarbij nog een tweeling, das niet de meest ideale situatie. Dat besef ik me ook al te goed. Het is daarom denk ik ook echt beter om er maar 1 terug te laten plaatsen, en hopen dat als ik dan niet zwanger raak, ik nog meer kansen krijg uit deze icsi poging.
     
    Do1981 vindt dit leuk.
  14. Palmpje

    Palmpje VIP lid

    8 jul 2017
    8.603
    6.567
    113
    Vrouw
    Je hebt helemaal gelijk. Ik ben blij dat ik dit topic heb geopend. Dit heeft echt mijn ogen geopend. Zelf acht ik de kans op een tweeling heel klein, maar mocht het wel zo zijn dan is het alles behalve ideaal in mijn situatie. En ik moet ook aan mijn zoontje denken, die heeft mama idd ook nodig.
     
    liefmeimeisje, julia80, Zuul en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. Emmy30

    Emmy30 Fanatiek lid

    20 aug 2014
    2.285
    598
    113
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Maar jeetje wat sta je dan in een hoek gedrukt... Zo'n grote wens voor een 2e kindje en je laatste rietje... Pfff ik ga keihard voor je duimen!!!!
     
    Palmpje vindt dit leuk.
  16. Palmpje

    Palmpje VIP lid

    8 jul 2017
    8.603
    6.567
    113
    Vrouw
    Dank je, das lief! ☺️
     
  17. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Ik wens je alle geluk, en hoop dat je wens vervuld word.
     
    Palmpje vindt dit leuk.
  18. Palmpje

    Palmpje VIP lid

    8 jul 2017
    8.603
    6.567
    113
    Vrouw
    Dank je. Jij ook veel geluk gewenst!
     
  19. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Dank je
     
  20. blij83

    blij83 Fanatiek lid

    5 jun 2012
    1.952
    1.712
    113
    Zet hem op Palmpje! Alle geluk gewenst!
     
    Palmpje vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina