10 uurtje voortgezet onderwijs

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door heidiane, 17 aug 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. heidiane

    heidiane Fanatiek lid

    5 jul 2010
    1.720
    1.647
    113
    Op de basisschool kreeg mijn dochter altijd eruit mee. Nu gaat je naar het voorgezet onderwijs en ben benieuwd wat daar de gewoonte is. Ze is eigenlijk helemaal geen fruitmens maar gelukkig werd op de basisschool niets anders geaccepteerd. Brood voor tussen de middag. Maar om 10 uur? En bij een lange dag 15 uur? Misschien dat ik haar zeg gewoon brood te eten als ze trek heeft is het ook gelijk voedzaam. Maar wellicht steek ik door jullie ervaring ook wel wat op
     
  2. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Wat wilt ze zelf? Mijn ervaring is dat als er iets mee moest wat ik niet wilde het in de prullenbak belandde.. Misschien een compromis bedenken (bv stukje fruit of groente wat ze lekker vindt en bv rijstwafels met een smaakje, of een pakje sultana/extra boterham).
     
  3. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.409
    23.920
    113
    Mijn dochters maken hun eigen lunch en tussendoortjes klaar. Ik heb geen enkele illusie dat ze een fruithapje gaan eten als ik dat voor ze klaar maak. Dus naar school mogen ze gewoon zelf kiezen wat ze meenemen. Thuis kan ik ze dan altijd nog aan het fruit zetten en dat vinden ze dan ook prima.
     
    belize, Lizzy2019, Yellowsun en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.507
    494
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Onze oudste wisselt nogal eens van "smaak", dus ik vraag meestal wat ze mee wil. De ene dag is het brood/cracker, de andere yoghurt, soms appel/komkommer etc.
    Sinds een week hebben we zo'n handige yoghurtbeker met extra bakje voor de muesli, dus dat gaat prima mee en is dan rond 10 uur ofzo ook nog lekker knapperig. Verder wil ze meestal iets van komkommer of tomaatjes mee voor tussendoor.

    Sinds donderdag zit ze op het VO (in Duitsland met 10 jaar al) en de afgelopen twee dagen had ze yoghurt met appel en extra komkommer mee. Ze gaat dan om half zeven de deur uit en is rond twee uur weer thuis.
     
  5. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Ook mijn ervaring en dan was de schoolkantine heel gewillig (lees: snickers, mars etc). Dus ik zou je dochter vragen wat ze graag mee wil en/of samen met jou een paar goede opties bedenken.
     
    Whoopy vindt dit leuk.
  6. smax

    smax Fanatiek lid

    15 feb 2018
    1.939
    1.037
    113
    Vrouw
    Wij namen op de basisschool idd fruit mee, maar naar de middelbare school was dat een koekje.

    Onze school was maximaal 15:05 (of 15:10 uur uit. Dat weet ik niet meer), dus voor 15:00 uur hadden we niks mee.
     
  7. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.396
    10.594
    113
    Mijn zoon neemt altijd een banaan mee voor in de pauze. Eet makkelijk en snel weg. Hij neemt die wel in zo’n bananendoos mee. Anders is de banaan plat:p als hij op school aankomt. Voor de latere pauze neemt hij melkliga mee. En in de grote pauze gewoon boterhammen.
     
  8. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.091
    4.265
    113
    Home
    Ik zou haar vragen wat ze zelf wil.....

    Fruit kan ook later die dag
    Sultana of Liga
    Afspreken dat ze 2x per week iets uit de kantine mag halen mocht ze dat graag willen
     
  9. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.390
    4.245
    113
    Vrouw
    Ik geef les in het VO, één met een gezonde kantine en de andere locatie zonder kantine... dus weinig ‘rotzooi’ te koop.
    Ik zie heel veel fruit bij de leerlingen, verder ook inderdaad Liga’s, Sultana’s, ontbijtkoek etc. We zien ook chips, chocola en snoep voorbijkomen hoor, maar echt veel minder dan je zou denken.
    Wij hebben ook gezuiverd watertappunten op school, dus de leerlingen hebben ook allemaal een Dopper oid en drinken veel water, dat mag ook tijdens de lessen.

    (In mijn eigen middelbare schooltijd leefde ik trouwens op Roze Koeken! Ook heel voedzaam ;))
     
  10. Miss T

    Miss T Fanatiek lid

    3 mei 2012
    4.346
    297
    83
    De kleine pauzes in het VO zijn maar kort: 15 tot 20 minuten. In die tijd moeten ze vaak ook boeken wisselen in hun kluisje. Ik zou dus voor een makkelijk en snel tussendoortje gaan, zoals sultana of liga. Fruit kan ook, maar dan moet ze het wel zelf willen. Er belandt namelijk nogal eens wat in de prullenbak.
     
  11. heidiane

    heidiane Fanatiek lid

    5 jul 2010
    1.720
    1.647
    113
    Dank jullie voor de realistische antwoorden. Maakt mijn beeld weer wat breder.
     
  12. duikster

    duikster VIP lid

    13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Zoonlief eet vaak vast een boterham. Soms neemt hij nog een appel mee naar school.
     
  13. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.380
    3.901
    113
    noord holland
    Grappig van die prullenbak... ik deed dat vroeger ook, maar mijn kinderen nemen t gewoon ongegeten weer mee terug naar huis en ik vind dat dan in hun tas :rolleyes::D.
    Hier aten ze op de basisschool ook altijd fruit met z'n allen in de klas, dus 8 jaar gewend fruit te eten op school, maar helaas op t VO vergeten ze het/ hebben ze er geen tijd voor of zin in, etc.
    Ik geef t dus nu ook maar niet meer mee (soms weer eens een nieuwe poging) en geef ze thuis fruit in de middag of avond (ze pakken het nog steeds meestal niet uit zichzelf).
     
  14. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw
    Omg ja ik krijg opeens een flasback.
    De kantine, thee met een roze koek! :roflmao::thumup:
     
  15. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.507
    494
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Roze koeken of grote (gehalveerde) speculaasbrokken, volgens mij voor twee kwartjes (guldenkwartjes dan hè)
     
    Youtan en Zoe123 vinden dit leuk.
  16. Whoopy

    Whoopy Actief lid

    7 mei 2019
    445
    730
    93
    Vrouw
    Hier nemen ze ook geen fruit mee hoor! Dat komt dan geplet tussen de boeken weer mee naar huis.
    Meestal nemen ze een pakje sap en een koek mee voor de 10.30 uur pauze en brood en een flesje sap voor tussen de middag.

    Ook op onze VO scholen hebben ze een poging gewaagd om de kantine gezonder te maken.
    De kantine wordt nu genegeerd en de plaatselijke AH heeft een mega omzet:D
    Onze kinderen zijn daar dan ook vaste klant wat betreft frikandelbroodjes, pringles en andere vette, ongezonde zooi.
    Gelukkig fietsen ze die overdaad aan calorieën er wel vanaf en geef ik ze thuis maar wat extra vitamientjes.
     
  17. ShineBright

    ShineBright Fanatiek lid

    29 jan 2014
    2.247
    668
    113
    Dit zie ik bij mijn zoon straks ook gebeuren als hij naar het VO gaat :roflmao: Hij gaat nu naar groep 8 maar weet nu al dat hij straks sponsor van de kantine of AH is voor ongezonde zooi. Hij gaat nu al regelmatig naar de supermarkt met zijn vrienden om wat 'lekkers' te halen.
    Hij sport 4 x per week en is nog steeds een erg slank mannetje dus maak me er niet zo'n zorgen over en ik was vroeger ook zo door de bammetjes van mama weg te gooien en wat lekkers in de kantine te halen :cool::p
     
    Whoopy vindt dit leuk.
  18. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Mijn dochter is vorige week gestart op vo.
    Ze heeft mepal trommel mee, zn nieuw model met bakjes etc erin.
    Lunch pauze eet ze 2 boterhammen en bakje fruit leeg
    Kleine pauze een koek of bijv bifi. Iets wat snel op is. Met naar kluisje lopen, plekje zoeken etc blijft er amper tijd over om te eten.
    Drm heb ik het zo gedaan. 10 uur wat snel op kan en 12 uur brood icm stuk fruit. Ze heeft nu ook pas 11 uur kleine pauze en 1 uur grote pauze.
     
  19. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Hier mogen ze trouwens niet van terrein af in de pauzes. Wordt ook streng gecontroleerd.
    School ligt vlak bij grote weg dus erg blij mee. Brood gaat niet in zakjes en geen pakjes drinken. Eten weggooien zou ze ook niet doen haha. Milieuactivist
     
    Athina vindt dit leuk.
  20. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.474
    3.153
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Ik ben héél benieuwd hoe dat hier straks gaat... Ik had zelf nooit geld mee op de middelbare school (hoorde toen al bij een kleine groep) -maar dochter is nu ook niet nog niet gewend aan zelf geld bij zich te hebben. Dus ik hóóp dat ik haar net zo kan opvoeden als ik ben opgevoed: "als je wat lekkers wil, pak je het thuis maar uit de kast" zonde om daar je geld aan uit te geven. Maar we zullen zien. Ze is nu 11.... Kan wel aardig dooreten - dus in 5 a 10 minuten is die appel of dat bakje druiven echt wel op...
     

Deel Deze Pagina