10 weken verdikte nekplooi, iemand ervaring mee?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door biepje80, 13 apr 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. biepje80

    biepje80 Actief lid

    14 mei 2016
    193
    32
    28
    NULL
    NULL
    Hoi,
    Vandaag konden we eindelijk naar de gynaecoloog voor onze echo. Tot onze grote spijt was er een verdikte nekplooi te zien. Het was echt wel prominent aanwezig 2.2 mm nu. De gynaecoloog vertelde dat het beide kanten op kan gaan. Volgende week moeten we terug op controle in de hoop dat de baby gegroeid is en de nekplooi niet groter geworden is, aangezien het wel nog vroeg is om al te meten. Het vocht was ook wel behoorlijk uitgestrekt over het lichaampje, maar voor de rest was alles ok. Goede hartslag, beweging, navelstreng, grootte klopte ongeveer met wat verwacht werd.
    Een behoorlijke klap, natuurlijk weet je wel dat de kans groter is eens je 40 bent, maar het was toch wel verschieten. Zeker aangezien we ons eerste zoontje totaal onverwacht hebben verloren op 39 weken. Momenteel ben ik even het noorden kwijt dus misschien helpen verschillende ervaringen alles een beetje in perspectief te kunnen zien.

    Heeft iemand hier ervaring mee? Positief of negatief?
    Alvast bedankt voor je reactie.
     
  2. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    @Vero0504

    wat heftig.. heel veel sterkte met alle spanning , ik ga keihard duimen voor jullie
     
    biepje80 vindt dit leuk.
  3. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.849
    3.614
    113
    Vrouw
    Thuis
    Dat is schrikken.

    Ik begrijp dat je nu al aan aangeboren afwijkingen denkt?

    Ikzelf heb twee zoons met een genetische afwijking, unieke mutatie waar ik drager van ben. Beiden zitten op het ZMLK onderwijs.

    En ja, dat is soms zwaar, maar de leuke momenten zijn toch echt veel talrijker dan de zware.

    Mocht blijken dat je kindje een aangeboren afwijking heeft, dan kan ik je ten zeerste aanraden contact op te nemen met ouders van kinderen met een vergelijkbare afwijking. Ikzelf vond in het ziekenhuis alleen maar kille cijfers die alleen over de afwijking gingen en niet over een kind met een afwijking.

    Maar voor nu hoop ik voor je dat je zorgen ongegrond zijn en je straks een gezonde baby zonder aangeboren afwijkingen mag verwelkomen.
     
    Tootsie vindt dit leuk.
  4. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.693
    14.045
    113
    Hier helaas wel ervaring mee, bij ons was t hygroma colli. Er is een heel spectrum aan zaken die het kan veroorzaken.Als ik me goed herinner zelfs bloedarmoede.

    Het kan ook ineens spontaan wegtrekken zonder dat ze een reden vinden. Sommige dingen zijn zelfs te fixen in de baarmoeder (vond dat echt bijzonder).

    Bij ons was er met een eerdere echo, geen vuiltje aan de lucht. Toen we terug kwamen voor termijn echo waren wij in juich stemming, hartslag en beweging jahoooo! En een lijk witte vk...niet jahooo. Door naar het Erasmus, helaas vakantie en nieuwjaar dus paar weken wachten...Gewapend met een paar vage echo's waar niks van een hygroma colli van te maken was, toch een ander bureau gebeld of ze alsjeblieft even kon kijken (we wisten dat ze een medische echo had staan) wilde geen uitslag of diagnose alleen een beeld wat ik wel kon herkennen ipv een blur.

    Helaas heeeel duidelijk beeld, man man man overal om hem heen.

    Erasmus vlokkentest, die mislukte teveel maternale cellen. Arrayonderzoek liep nog bliept m gelijk op. Ik had gelijk met mn vermoeden van een zoontje maar het was ook helaas correct wat de afwijking betreft.

    Syndroom van Down was hier de oorzaak (gewoon pech, niet erfelijk) maar daar hield het bij hem ook niet op.

    Een aantal anderen die bij t zelfde echocentrum waren geweest als die ons uit de brand hielp hadden werkelijk geen enkel idee. Kwam niks uit de testen.

    Op de GUO was er ook verschrikkelijk veel schade op te merken. Nog voordat de uitslag van Down door was, was t beeld al heeeel grimmig. De hoeveelheid vocht op zn nek gaf ook wel t vermoeden dat dit een geval zou worden dat áls hij voldragen kon worden (op basis van ervaring <5% kans) er met de geboorte een ingrijpende operatie moest plaatsvinden want intuberen zou onmogelijk zijn. Ongeoefende longen, verkoudheidsvirus was al levensbedreigend. Factor pijncentrum erbij gerekend, verschrikkelijk slecht hart...Nope niet goed. Had een miskraam moeten wezen, hij was zelfs verbaasd dat die kleine nog leefde en waarschuwde dat dat elk moment ook zomaar over kon wezen.

    Vermoedelijk in een van de eerste cellen al gelijk misgegaan. Wij hadden al een keuze gemaakt in de f. lange tijd die we al moesten wachten voordat we terecht konden door vakantie en de tig onderzoeksrapporten die ik had gelezen in de tussentijd. Beeld aldaar plus die kennis konden we terplekke al aangeven wat de keuze in geval van a, b,c ,d of e zou wezen vanwege reden k t/m z.

    Zaterdags voordat we de intake hadden met t ziekenhuis heeft mn moeder nog bij de VK de echo meegemaakt, heb nog een filmpje van m. Die zondagochtend daarop was de laatste dat ik m voelde. Maandagochtend niet meer gevoeld. Maandagavond die antiprogesteron en woensdags t ziekenhuis in.

    Met 15 weken ben ik bevallen van ons zoontje. Opgelucht dat bleek dat zijn hartje er al eerder mee gestopt was als dat wij de definitieve stappen ingingen met de antiprogesteron. Heel mooi mannetje, alles er op en er aan...maar zo gruwelijk veel mis met m. Het was goed zo.

    Mn dochter hoort zn naam nog wel eens al snapt ze t concept broertje/zusje nog niet echt en vraagt er ook niet naar. Hij staat met zijn namen bijgeschreven in ons trouwboekje en we hebben die aparte "akte" van zijn geboorte. Foto's die ik van m heb zijn niet geschikt voor mn dochter...zelfs in zwart wit en bewerkt. Dat ziet ze wel als ze ouder is.

    Ik heb geprobeerd een portret tekening te maken en dan dat stuk achterwege te laten, niet fixen maar gewoon "out of focus" zeg maar mijn portret skills zijn drama en ik kom er ook niet omheen technisch de skills nog niet en te verbonden. Doet ook nog steeds zeer en dat mag.

    Ik snap de shit en de stress waar je door gaat nu. Maar het KAN ineens verdwijnen, het KAN relatief onschuldig zijn en ja er kan ook meer zijn en geloof me ik heb weken lang alles gelezen wat er te vinden was in 5 talen, maar afgezien dat je bijna een afstudeerscriptie kan gaan schrijven, je veranderd er niks mee.

    Het enige wat je kan doen is hopen op een meevaller en wij kunnen keihard voor je duimen of een kaarsje branden voor hoop en praten met iemand die je gewoon aan wilt horen en ookal is t de 100ste keer gewoon aanhoort. Iets doen waar je je mee afleidt. Ik haakte de deathly hallows, een patronus in tweekleur, letters LOVE etc en ik kan nog geen telpatroon fatsoenlijk maken en heb een deken gehaakt in de tussentijd terwijl die kleine rond tolde (voelde m al vroeg) dat is de door "ons" gemaakt deken en ben er nog steeds blij mee.

    Ik ben nu net 36 en ben precies met DIE week bij de VK voor t eerst en ik schijt kleuren werkelijk waar. Been there done that en toch probeer ik me rustig te houdende dat, wetende wat het ook moge zijn, het ligt niet in mijn controle en er is NIKS wat ik er aan kan veranderen behalve met zo veel mogelijk me rustig houden die gup een voordeel te geven wanneer er gewoon niks aan de hand blijkt te wezen of wat onschuldigs waar prima mee te leven valt hetzij met wat aanpassingen en creativiteit.

    Moest even zoeken maar mijn draadje heb ik ook gevonden. Echo's staan er ook nog bij als t goed is. Besef wel goed: Ons zoontje hoeft echt geen voorbeeld te wezen wat bij jullie gaande is, ookal is de echo optisch gelijkend.

    Ik duim in elk geval keihard op een "poeeeeh gelukkig!" momentje voor jullie.

    https://www.zwangerschapspagina.nl/threads/12-weken-zwanger-vermoeden-hygroma-colli.686961/
     
  5. rocketscience

    rocketscience Fanatiek lid

    16 feb 2015
    4.163
    3.120
    113
    Vrouw
    Hier een positieve ervaring! Mijn zoontje had ook een nekplooi van 2.2 en bij de combinatietest waren de bloeduitslagen van mij een beetje verontrustend. Enorm in de stress gezeten want we lieten een nipt doen maar dat kon niet direct dus het duurde voor mijn gevoel allemaal heel lang maar uiteindelijk was de uitslag van de nipt helemaal goed. Met 41 weken een gezonde zoon op de wereld gezet. Hij is nu bijna 4 en een heerlijk kind.

    Het kan dus ook allemaal meevallen! Wel vervelend die zorgen op dit moment. Hopelijk hebben jullie snel duidelijkheid.
     
    biepje80 vindt dit leuk.
  6. Visje79

    Visje79 VIP lid

    9 jan 2019
    5.029
    5.934
    113
    Vrouw
    In nabije omgeving verdikte nekplooi ook ergens rond jouw termijn. Bij controle na 2 weken verdwenen en een goede nipt. Volgens mij is tien weken te vroeg om er iets zinnigs over te zeggen of conclusies te verbinden aan de verdikte nekplooi. Het kan idd alle kanten op, maar ook de goeie. Succes met wachten, ik ga duimen dat het niks betekent en mooi wegtrekt.
     
    biepje80 vindt dit leuk.
  7. M_L_M

    M_L_M Actief lid

    6 mei 2017
    165
    83
    28
    Hier ook bij 10 weken, bij 12 weken niets meer van te zien. Arts gaf later ook aan dat ze dat bij 10 weken ook nog helemaal niet officieel mochten zeggen, pas na een later termijn omdat het bij 10 weken nog goed weg kan trekken...

    Sterkte en succes!
     
    biepje80 vindt dit leuk.
  8. biepje80

    biepje80 Actief lid

    14 mei 2016
    193
    32
    28
    NULL
    NULL
    Dankjewel voor jouw reactie. Dit geef inderdaad ook een extra kijk op de zaak en zullen we zeker doen moesten we in deze situatie komen. Gezien mijn leeftijd is de kans er natuurlijk. Spijtig genoeg heb ik in mijn omgeving ook al gezien dat dit zeker niet evident is en soms ook tot heel moeilijke en soms schrijnende situaties kan leiden. Maar ik ben heel blij dat jullie ook een positief licht kunnen laten schijnen. Bedankt!
     
  9. biepje80

    biepje80 Actief lid

    14 mei 2016
    193
    32
    28
    NULL
    NULL
    Wat een verhaal zeg, dankjewel om dit te willen delen. Ik hoop ook dat alles goed komt, we hebben al zoveel meegemaakt. Soms is het moeilijk om de moed er in te houden, maar we kunnen nu eenmaal niet anders doen dan afwachten en hopen dat onze kleine uk het goed doet en volgende week de waarden beter zullen zijn.
     
  10. biepje80

    biepje80 Actief lid

    14 mei 2016
    193
    32
    28
    NULL
    NULL
    Dag iedereen,

    Spijtig genoeg kregen we gisteren het nieuws dat de nekplooi nog dikker geworden is (5,6mm), en er ook een vermoeden is van hygroma colli / hydrops feotalis. Beiden zaken die heel ernstig zijn. We zien het dus heel somber in. Aangezien de kans op een miskraam bij een vlokkentest 1/100 is en bij een vruchtwaterpunctie 1/300 is hebben we voorlopig gekozen om voor de vruchtwaterpunctie te gaan. Deze week kunnen we wel al een nipt doen. Dan weten we toch wel al iets. Al weet ik niet of ik het zo lang uit zal houden. Misschien gaan we dan toch voor de vlokkentest.
    Momenteel zit ik er toch wel wat door. Zeker na het verlies van ons zoontje terug iets gelijkaardigs mee te moeten maken weegt echt zwaar.
     
  11. Visje79

    Visje79 VIP lid

    9 jan 2019
    5.029
    5.934
    113
    Vrouw
    Oh wat verdrietig zeg. Hopelijk krijgen jullie snel meer duidelijkheid. :(
     
  12. bluedrake

    bluedrake Fanatiek lid

    1 aug 2018
    3.658
    4.038
    113
    Vrouw
  13. rocketscience

    rocketscience Fanatiek lid

    16 feb 2015
    4.163
    3.120
    113
    Vrouw
    Wat een verdrietig bericht, had zo gehoopt dat het bij de volgende meting goed zou zijn.

    Hopelijk is er snel meer bekend, veel sterkte.
     
  14. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.693
    14.045
    113
    @biepje80 jeetje...het nieuws waar je niet op zot te wachten, had zo gehoopt op beter nieuws. Hopelijk snel duidelijkheid. Moeten afwachten is killing, wij hebben 3 weken moeten wachten tussen "we zien een hygroma colli" en "welkom bij t EMC".

    Probeer wat om handen te vinden wat niet te ingewikkeld is en wel je verstand even verzet. Het helpt maar minimaal maar het helpt wel iets.

    Heel veel sterkte jullie.
     
  15. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.448
    2.261
    113
    Ach wat vreselijk voor jullie en al helemaal gezien jullie voorgeschiedenis
    Sterkte met wachten oo meer duidelijkheid!
     
  16. Mya

    Mya Fanatiek lid

    12 apr 2012
    2.599
    2.170
    113
    Wat ontzettend heftig, hoop op een wonder voor jullie. Heel veel sterkte!
     
  17. mimi1988

    mimi1988 VIP lid

    7 apr 2015
    6.937
    4.152
    113
    Hej! Wat een verdrietig bericht. Zelf heb ik ervaring met een kindje met een verdikte nekplooi en vocht in het lijfje. Dit was bij onze dochter. Zij bleek een chromosoomafwijking te hebben.
    Ik wens jullie veel sterkte. Mocht je vragen hebben, je mag altijd een pb sturen.
     
  18. Mim89

    Mim89 VIP lid

    29 jan 2019
    8.712
    6.982
    113
    Vrouw
    Sterkte ❤
     
  19. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Heel veel sterkte!
    Wanneer krijgen jullie de uitslag?
     
  20. biepje80

    biepje80 Actief lid

    14 mei 2016
    193
    32
    28
    NULL
    NULL
    Dag iedereen,

    Na de vlokkentest zijn de resultaten vandaag binnen gekomen. Ons kindje heeft een heel ernstige genetische afwijking en is niet levensvatbaar. Ergens blijf je toch wel hopen tot de resultaten bekend zijn. Nu is die hoop vervlogen. Binnen enkele dagen moeten we afscheid nemen.
    Bedankt aan iedereen voor jullie steun.
     

Deel Deze Pagina