17 weken zwanger. Bloedonderzoek. Anti CMV IgG positief - behandeling?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Tobyn, 9 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tobyn

    Tobyn Nieuw lid

    9 nov 2018
    1
    0
    1
    Man
    Hallo iedereen!

    Ik heb een vraag betreffende het bloedonderzoek.

    Mijn vrouw is ondertussen al 17 weekjes zwanger en alles verloopt naar omstandigheden goed. Twee weken geleden heeft ze in Indonesië een bloedonderzoek laten uitvoeren en de resultaten hiervan toonde aan dat bijna alles goed zit, alleen reageerde ze sterk op Anti CMV IgG. Op Anti CMV IgM reageerde ze daarentegen niet. Zoals ik het heb begrepen betekent dit dat ze in het verleden (ruim voor de zwangerschap) een Cytomegalovirus infectie heeft doorgemaakt, daar IgM antistoffen 4-6 maanden na de infectie aantoonbaar zijn. Wel blijft CMV altijd latent aanwezig en kan het ook weer gereactiveerd worden.

    Nu is mijn vraag: hoe wordt dit normaal gesproken in Nederland tijdens de zwangerschap behandeld?

    Ze heeft in Indonesië al een recept voorgeschreven gekregen, maar ik heb gezegd hier nog even mee te wachten, omdat ik eerst wil verifiëren hoe dit doorgaans bij ons wordt behandeld. Ze hebben haar Acyclovir voorgeschreven.

    Groetjes,
    Tobyn
     
  2. Simmy

    Simmy Fanatiek lid

    2 mrt 2013
    1.067
    312
    83
    Een oude infectie kan geen kwaad en Wordt ook niet behandeld.
    Alleen een eerste infectie tijdens de zwangerschap zou een risico voor de baby kunnen zijn maar dat is bij jouw vrouw dus niet het geval.

    Bij mij kwam hetzelfde uit het bloedonderzoek tijdens mn vorige zwangerschap en t academisch kinderziekenhuis vertelde me dat t geen probleem is en geen behandeling behoeft.

    Ik hoop dat jullie zo een beetje gerust gesteld zijn!
     
  3. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Nee! Niet met aciclovir beginnen. Dit middel werkt niet tegen CMV maar alleen tegen herpesvirussen. Bovendien is zo niet bewezen dat ze een acute infectie heeft want 80% van de bevolking loopt met positieve IgG rond wat uitgelegd wordt als ‘je hebt het ooit gehad dus je bent beschermd’. Aciclovir weggooien en genieten!
     
    Simmy vindt dit leuk.
  4. momim

    momim Niet meer actief

    Ik zou het niet nemen, want virus is niet meer actief. Heel veel vrouwen hebben voor zwangerschap het al eens doorgemaakt en die worden echt niet allemaal alsnog behandeld. Aciclovir is overigens wel veilig in de zwangerschap, maar zal echt niets doen
     
  5. AvdY

    AvdY Niet meer actief

    #5 AvdY, 10 nov 2018
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 nov 2018
    In Nederland heeft ongeveer 40% van de zwangere vrouwen het al doorgemaakt. Doormaken beschermt helaas niet tegen het opnieuw actief worden tijdens de zwangerschap of besmet worden met een andere variant. Maar die kansen zijn heel klein. Waarom is er gecontroleerd? Had ze klachten? IgM kan soms in de zwangerschap namelijk ook foutief negatief zijn. Is er een aviditeittest verricht? In Nederland wordt de zwangere niet behandeld, wel het kind als er sprake was van een infectie tijdens de zwangerschap. En aciclovir is niet echt werkzaam tegen CMV. Valganciclovir wel. Wonen jullie in Indonesië? Of zijn jullie op wereldreis? Ik zou voor jullie geruststelling anders even bellen voor overleg met een Nederlandse zorgverlener, dat kan een verloskundige zijn (als jullie er een kennen), maar ook een gynaecoloog of de GGD. Die helpen ook telefonisch mensen die in het buitenland zitten.

    https://www.rivm.nl/Onderwerpen/C/Cytomegalovirusinfectie/Cytomegalovirusinfectie_CMV_en_zwangerschap
     

Deel Deze Pagina