18 weken zwanger, veel harde buiken, bloeding en zorgen over vroeggeboorte

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door MamaInSpee, 9 sep 2025.

1. MamaInSpee

MamaInSpee Nieuw lid

9 sep 2025
    3
    1
    3
    Vrouw
    Hoi allemaal,

Ik ben nu 18 weken zwanger en heb de laatste tijd heel veel harde buiken. Ze voelen zo strak dat ik mijn buik bijna niet kan aanraken.

Daarnaast heb ik veel buikpijn; liggen, zitten, draaien, alles doet pijn. Soms krijg ik ook heftige rugpijnaanvallen, waarbij ik maar in 1 houding kan zitten en de tranen over mijn wangen rollen.

Op advies van de verloskundige heb ik de afgelopen dagen veel rust gehouden, maar zelfs dan blijven de harde buiken de hele dag aanwezig – soms wel een uur lang achter elkaar. Ook had ik een paar dagen geleden een bloeding, maar na controle vonden ze geen duidelijke oorzaak.

Met de baby gaat het gelukkig goed, en ik mag gewoon werken, mits ik niet te veel harde buiken heb.

Dat laatste vind ik lastig, want juist die heb ik continu, waardoor ik eigenlijk steeds weer meer rust moet nemen – lekker tegenstrijdig dus.

Zijn er hier anderen die veel harde buiken hadden rond deze termijn en dit herkennen?

Of mensen die ervaring hebben met vroeggeboorte in combinatie met harde buiken? Ik ben hier zo bang voor.

Ik wil zo graag weer aan het werk, maar twijfel of dat verstandig is zolang het zo heftig blijft.

Bedankt voor het meelezen en reageren ❤️

Het zou me veel rust geven om jullie ervaringen te horen.

Liefs,
    MamaInSpee

2. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    14.041
    16.067
    113
    Vrouw
    Je mag werken MITS je niet te veel harde buiken hebt. Je hebt wel veel harde buiken, dus lijkt werken mij niet verstandig.
    Ik denk dat je het fijn zou vinden als je verloskundige zou zeggen: je mag niet meer werken. Nu voelt het denk ik meer als jouw eigen beslissing en dat kan naar je collega's vervelend voelen.

Ik denk dus dat je er verstandig aan doet om per direct te stoppen met werken.
    Met 18 weken al zoveel harde buiken is niet goed.
    Sterkte en ik hoop dat je toch nog een goede zwangerschap zult hebben.

3. MamaInSpee

MamaInSpee Nieuw lid

9 sep 2025
    3
    1
    3
    Vrouw

Bedankt voor je reactie! Het is precies zoals jij het zegt, zelf de keuze maken vind ik heel lastig. Als de verloskundige het tegen mij zou zeggen zou het inderdaad al anders zijn.

Dankjewel!

Zxcvb vindt dit leuk.
  4. Milena92

Milena92 Fanatiek lid

13 nov 2019
    4.016
    3.523
    113
    Vrouw
    Eens met bovenstaande inderdaad! Mega lastig om zo voor jezelf te kiezen inderdaad maar ga er goed over in gesprek met verloskundige enzo, het is niet jouw schuld dat t zo loopt.

Veel harde buiken is overigens wel herkenbaar. Ik voel het zelfs vanaf een week of 13 al heel lichtjes, omdat je baarmoeder dan nog klein is. Maar vanaf jouw termijn heb ik ze deze, en vorige zwangerschap ook de hele dag door. Alleen bij mij lijkt t een soort van gevoeligheid te zijn, dus bij plassen, bij bewegen, lopen, allerlei soorten stress of emotie. Dus dat is anders dan bij jou denk ik he? De ene keer is het echt alleen harde buik, anders keer ook met pijn in mn onderbuik erbij. Dus harde buiken opzich hoeft niet gerelateerd te zijn aan vroeggeboorte, maar dat kan natuurlijk wel.

Succes meid, kies voor jou en je baby!

5. MamaInSpee

MamaInSpee Nieuw lid

9 sep 2025
    3
    1
    3
    Vrouw

Dankjewel voor jou reactie! Het lijkt nu de hele dag door te zijn ook als ik rustig op de bank lig of als ik bijv ga slapen, wordt dan ‘s nachts ook echt wakker.

Vervelend dat jij er ook zo’n last van hebt gehad in jou zwangerschappen. Gaat bij jou wel alles goed voor de rest?

Misschien moet ik toch de verloskundige nog een keer gaan bellen, maar ik voel me al zo’n zeikerd

6. Milena92

Milena92 Fanatiek lid

13 nov 2019
    4.016
    3.523
    113
    Vrouw
    Hii,
    Ja bij mij heeft t blijkbaar helemaal geen invloed gelukkig:p Maar ik had helaas dan wel dat ik tijdens de bevalling ook overal extra weeën van kreeg. Dus diezelfde gevoeligheid als tijdens de zwangerschap met harde buiken, was tijdens de bevalling met weeën. En dat was heel lastig aangezien ze zo heftig waren, bleef ik maar in 1 houding zitten.

Maar meid inderdaad, gewoon bellen. Je hier niet bezwaard over voelen. Het is toch vreemd dat ze in rust ook zo veelvuldig komen. Het kan goed zijn dat er niks aan de hand is, maar je neemt gewoon het zekere voor het onzekere. Je kiest voor jezelf en je baby en dat zou iedereen doen! En de verloskundige vind normaal gesproken geen vraag te gek, en willen ze juist dat je niet aarzelt om te bellen. Onze verloskundigen zeggen altijd, bij twijfel: bellen!

7. Indiana

Indiana Fanatiek lid

3 mei 2015
    1.350
    1.541
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Is je urine al gecontroleerd? Blaasontsteking kan tijdens zwangerschap a symptomatisch zijn maar moet wel behandeld worden omdat het anders wel gevaarlijk kan worden..

8. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    14.041
    16.067
    113
    Vrouw
    Dat moet je zeker doen. Met zulke klachten ben je zeker geen zeikerd hoor.

Oh dat is ook nog een goeie. Daar zou ik zeker naar vragen.

9. Kramertje

Kramertje VIP lid

4 apr 2019
    7.505
    6.072
    113
    Vrouw
    Ik zou dit gewoon eens neerleggen bij de arbo-arts. Wij hebben hier op het werk ook iemand gehad in een soortgelijke situatie. Zij vond het ook lastig om een stapje terug te doen. Na een gesprek met de arbo-arts die haar verplichte 50% minder te gaan werken, kon ze zich erbij neerleggen en ging het meteen ook een stuk beter qua harde buiken.

10. Dinobaby

Dinobaby Actief lid

12 mei 2024
    110
    22
    18
    Vrouw
    Met mijn 3e kindje heb ik 9 maanden lang bloed verlies gehad gemiddelt 3 x per week en dan onderzoeken en alles in het zieke huis, vanaf 18 weken 3 cm ontsluiting en continue harde buiken en voorweeen. Ze gingen er van uit ik de 24 weken niet zou halen, moest rust rust en nog meer rust.
    Uit eindelijk is hij kern gezond geboren met 38.5
    Nooit een reden gevonden voor het blijvende bloeden etc. Maar hij is nu een heerlijk ventje van bijna 8 alweer

11. Caithxxx

Caithxxx Fanatiek lid

27 mrt 2019
    2.494
    2.333
    113
    Vrouw
    Je zou kunnen vragen of ze je cervix meten, geeft niet altijd 100% duidelijkheid. Ik had ook veel harde buiken en mijn cervix was met 25 wkn al bijna op, met 33 wkn bevallen

12. Saartjee

Saartjee Actief lid

8 jun 2019
    423
    317
    63
    Vrouw
    Ik schrijf dit niet om je af te schrikken. Ik deel puur mijn eigen ervaring. Ik had zelf rond dat termijn ook een harde buiken gevoel. Ging zelfs naar een bekken fysio omdat ik dacht dat het erbij hoorde. Op 21 weken lag het me niet lekker en liet ik mijn cervix meten. Bij mij bleek deze niet goed en bleken mijn klachten weeën te zijn.
    Ik kreeg uiteindelijk een noodcerclage en de kleine is met 35 weken geboren. De harde buiken werden echt minder omdat ik gedwongen werd te stoppen met werken en plat te liggen.

Uiteindelijk kan het van alles zijn, het enige wat ik kan meegeven is volgens je gevoel, maar mijn tip is ook laat een cervixmeting uitvoeren om dat in elk geval uit te sluiten.

13. Loekash

Loekash Nieuw lid

24 jul 2024
    2
    0
    1
    Vrouw
    Ik heb sinds 17 weken ook regelmatig harde buiken en weet ook niet zo goed wat ik er mee aan moet.. evengoed in rust. Ik denk ook wel dat ik het kindje voel sinds die week. Ben nu 18 weken. Liefst stop ik met werken en laat ik mijn cervix opmeten of bijt ik door tot de 20 weken echo.. ik ga het de komende dagen aankijken..

Deel Deze Pagina