1e zwangerschap landurig ziek... 2e zwangerschap volgde snel, ook gezondheids problemen.. wat nu?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door KimKing90, 18 jul 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. KimKing90

    KimKing90 Actief lid

    6 mei 2017
    192
    198
    43
    Vrouw
    Dag UWV,

    Tijdens de bevalling van mijn 1e kindje heb ik een hernia in de onderrug opgelopen (april 2018) . Hiervoor ben ik in sept 2018 geopereerd. Na mijn revalidatietraject (afgesloten eind april 2019) is door een arts van het uwv beslist dat mijn rest klachten niet langer zwangerschapsgerelateerd zijn. Na bezwaar tekening in april is dit alsnog besloten en maart 2019 was de ingangsdatum.
    Omdat ik vanaf dan naar 75% van mijn loon zou gaan heb ik, eerder dan mijn herstel dat toeliet, weer fulltime moeten starten met werken. in juni 2019 was ik weer 100% aan het werk.

    In april 2019 ben ik zwanger geraakt van mijn 2e kindje. De rest klachten van de onderrug, zenuwpijn en bekkeninstabiliteit waren al een stuk beter toen ik weer aan het werk ging. Maar nu merk ik onlangs dat ik toch weer meer klachten krijg en moeite krijg met de dagelijkse dingen, waaronder dus ook werk. De verloskundige en manueel therapeut wijten dit aan de nieuwe zwangerschap en dat dit de klachten die ik al had verergeren.

    Mijn werkgever is nogal van de regels en er is weinig tegemoetkoming vanuit zijn kant om mee te denken in hoe ik dit aan kan pakken.

    Nu ben ik even benieuwd wat mijn rechten zijn omtrent de 2e zwangerschap. En als ik mij ziekmeld wat de gevolgen dan zijn. Is de verklaring van verloskundige en manueeltherapeut nodig om het onder zwangerschapsgerelateerd te laten vallen? Wat betekend een ziekmelding voor mijn inkomen? Telt deze ziekmelding op bij mijn vorige ziekmelding ( pas beter in juni 2019, in juli 2019 1 dag ziekgemeld ivm andere oorzaak, niet zwangerschapsgerelateerd) ??

    Ik heb nu een aantal verlof dagen op moeten nemen omdat ik niet in staat ben om te werken. Maar ik weet niet goed waar ik nu aan ln toe ben als dit langer aanhoud.
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo KimKing90,

    Wat rot voor je dat je nu tijdens jouw tweede zwangerschap niet meer in staat bent om te werken. Ik kan mij voorstellen dat je graag wilt weten hoe deze ziekmelding gezien wordt.

    Ik lees dat je na jouw bevalling ziek gemeld bent wegens de hernia die je hebt opgelopen tijdens jouw bevalling. Wanneer je hersteld bent gemeld en vervolgens ziek wordt door een andere reden, telt dit niet als dezelfde ziekmelding als van jouw vorige zwangerschap/bevalling.

    Het is natuurlijk niet de bedoeling om verlofdagen op te nemen, wanneer je ziek bent. Je kunt je bij de werkgever ziek melden ten gevolge van de zwangerschap. Jouw werkgever zal deze melding dan ook aan UWV doorgeven. In de meeste situaties ontvang je van ons een digitale vragenlijst met vragen waarop je jouw klachten kunt weergeven. Ik raad je aan om hierin duidelijk aan te geven dat dit om nieuwe zwangerschapsgerelateerde klachten gaat. Eventueel kun je daarbij aangeven dat dit is vastgesteld door de verloskundige en manueel therapeut. Er kan dan door UWV bekeken worden of dit voldoende informatie is of dat we nog aanvullende informatie nodig hebben om een beslissing te kunnen nemen.

    Ik wens je verder nog een voorspoedige zwangerschap toe!

    Met vriendelijke groet,

    Marjolein
    UWV Webcareteam
     
    KimKing90 vindt dit leuk.
  3. KimKing90

    KimKing90 Actief lid

    6 mei 2017
    192
    198
    43
    Vrouw
    Dankjewel voor je antwoord.

    De restklachten die ik over had gehouden aan het herstel van de hernia zijn nu het probleem. Deze zijn alleen verergert sinds dat ik opnieuw zwanger ben. Die link is wel te leggen, maar de klachten komen dan wel voort uit de vorige ziekmelding.
    Hoe wordt dit dan bekeken? Wat zijn hiervan de consequenties?
     
  4. KimKing90

    KimKing90 Actief lid

    6 mei 2017
    192
    198
    43
    Vrouw
    Ook ondervind ik nu veel stress van mijn werk omdat ik het al een tijd niet meer naar mijn zin heb daar. Ik wilde eigenlijk naar iets nieuws opzoek, maar solliciteren gaat nu wat lastig, niet alleen vanwege mijn gesteldheid maar ook vanwege de algehele thuissituatie. Die mentale klachten draag ik ook met me mee en zijn een grote factor in mijn dagelijkse bezigheden. In hoeverre zou dit ook zwangerschapsgerelateerd zijn? Het is namelijk niet iets fysieks, maar wel mentaal , wat uiteraard ook invloed heeft op mij fysieke gesteldheid. Hoe wordt daar tegenaan gekeken?
     
  5. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Graag gedaan, KimKing90!

    Omdat de link wel te leggen is, is het belangrijk om dit duidelijk aan te geven in de digitale vragenlijst. Hoe dit wordt beoordeeld hangt van veel persoonlijke factoren af, dit kan ik hier via het forum niet voor je beantwoorden. Daarvoor is eerst een ziek melding en inzage in je persoonlijke dossier nodig. Ditzelfde geldt voor de mentale klachten die je hebt.

    Je zou contact kunnen opnemen met onze telefonische klantenservice of een bericht kunnen sturen via Mijn UWV om zo, waar mogelijk, in contact te komen met iemand die deze beslissingen neemt.

    Sterkte gewenst in je situatie!

    Met vriendelijke groet,

    Marjolein
    UWV Webcareteam
     
    KimKing90 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina