1ste afspraak Gyn

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door debke83, 20 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. debke83

    debke83 Fanatiek lid

    24 jun 2008
    3.588
    0
    36
    Beek-Limburg
    Hallo allemaal,

    Hallo allemaal...
    Ik ben vandaag bij HA geweest omdat ik na 14 dgn overtijd op een cyclus van 37 dgn nog niet ongesteld ben.
    En omdat ik ook al een paar keer een licht streepje heb gehad met testen (dit elke dag lichter werd ipv donkerder) en nu al cyclus dag 51 zit wil hij me doorverwijzen naar Gyn. ook test bij HA was nega),
    Want hij denk aan een hele vroeg MK...
    En natuurlijk omdat mijn cyclussen alleen maar langer worden wil hij me laten onderzoeken!

    Baal natuurlijk ontzettend dat test negatief was...maar ben wel blij dat ie me meteen gaan doorverwijzen...ook heel spannend natuurlijk! Maar wat ik me dus afvroeg is: wat gaat een Gyn nou doen...wat zijn de eerste stappen?
    Heeft iemand hier ervaring mee?


    Liefs Deb
     
  2. lola2

    lola2 Bekend lid

    31 mrt 2008
    710
    1
    0
    Brabant
    Wat ze bij mij deden was beginnen met een cyclus-analyse. (= onderzoek)
    Dat betekent dat ze bloed prikken om waarde van FSH (follikel stimulerend hormoon) te bepalen en om te kijken of je geen chlamydia hebt.
    Daarnaast een zaadonderzoek bij partner. En verder hebben ze bij gekeken hoe mijn follikel (daar groeit je eitje in) zich ontwikkeld. Dat betekent dat je een paar dagen vlak achter elkaar (ik heb 3x moeten komen) moet komen voor een inwendige echo (deed bij mij absoluut geen pijn!) om te kijken hoe het follikel zich ontwikkelt. O ja, ze kijken dan ook direct of hoe het baarmoederslijmvlies eruit ziet (of het dik genoeg is).

    En dan kan het ook nog zijn dat ze een samenlevingstest afnemen. Dan heb je een paar uur vantevoren sex en dan kijken ze daarna of zaadjes in jou nog leven.

    Dus dat was bij me analyse. Daarna kregen we de uitslag en die was okee, dus ons hebben ze verder niet in behandeling genomen.
    Het is handig als je een overzicht van je cyclus hebt van de afgelopen maanden en die overhandigt aan de gyn

    Succes meid. Is spannend he?
     
  3. Ik moet ook naar de gyn, op 10 september pas, maar dan zit ik aan het einde van deze cyclus, heeft dat dan wel nut? Vraag ik me ff af..
     
  4. lola2

    lola2 Bekend lid

    31 mrt 2008
    710
    1
    0
    Brabant
    Tuurlijk heeft het nut. :D
    Op dag 3 van je cylcus prikken ze meestal het bloed (FSH), dacht ik. En dan anderhalve week verder begonnen ze bij mij met die follikelmeting.
    Dus als jij aan het einde van je cyclus zit, begint er toch automatisch weer een nieuwe cyclus.
     
  5. Kimmeding

    Kimmeding VIP lid

    13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Kan zijn dat ze een echo maken.
    Ook zal hij bloed af laten nemen en je controleren op bepaalde dingen.
    Ik heb net een miskraam achter de rug en ik vermoed zelf dat het al een tijd niet goed zat en nu pas kwam zeg maar.
    Ze hebben bij mij een inwendige echo gemaakt en bloed laten prikken op HCG ivm een evt BBZ.
    Dit was allemaal toen ik al bloed verloor dus bij jou kan ik het niet met zekerheid zeggen.

    Succes
     
  6. debke83

    debke83 Fanatiek lid

    24 jun 2008
    3.588
    0
    36
    Beek-Limburg
    Nou ik heb net de Gyn gebeld en kan volgende week vrijdag al terecht! Dus ben eens benieuwd!

    Liefs Deb
     
  7. FreeWilly8

    FreeWilly8 Fanatiek lid

    23 okt 2006
    2.055
    0
    36
    Gediplomeerd SPW4 WB'er, Rugzakbegeleider regulier
    Hardenberg
    Debke82, da's snel zeg. Mooi zo.

    Maar eh, de gyn deed bij mij bij 't eerste bezoek een vragenonderzoek, over de cyclus enzo, en een inwendig onderzoek en een inwendige echo, om te kijken hoe de vagina, baarmoeder en eierstokken eruit zien, of de eitjes goed rijpen en niet abnormaal groot zijn, of een hele klont ongerijpte eitjes ofzo. Dat schijnt standaard te zijn bij een eerste bezoek. Verder is er bloed afgenomen bij mij om te kijken hoe het zat met de hormonen in het bloed en of de schildklier goed werkte enzo. Op dag 21 heb ik nogmaals bloed moeten laten prikken.
     
  8. debke83

    debke83 Fanatiek lid

    24 jun 2008
    3.588
    0
    36
    Beek-Limburg
    Dank jullie wel voor de antwoorden...

    Het is idd snel denk ik...we zijn nu 10 mnd geleden met de pil gestopt.
    Maar omdat ik nu al zolang overtijd ben en een lichte positieve test heb gehad...wilde dokter me sowieso doorsturen om te kijken of het misschien een vroege miskraam is geweest...heb nog geen bloeding gehad...dus dan zou dat weg gehaald moeten worden,
    En daarbij worden mijn cyclussen steeds langer....dus vandaar.
    Hoop volgende week meer duidelijkheid te krijgen...zit er nu helemaal doorheen.
    Ben zelfs eerder naar huis gegaan van werk omdat het me ineens allemaal teveel werd.:(

    Liefs Deb
     
  9. Be Happy

    Be Happy Niet meer actief

    Interessant topic.
    Ik moet namelijk donderdag voor de eerste keer naar de gyn. En ik weet ook niet precies wat er de eerste keer als je daar komt, allemaal gaat gebeuren. Nu weet ik ongeveer wat ik kan gaan verwachten. Ik zal in elk geval mijn temperatuurkaartjes meenemen en een overzicht van mijn cyclussen tot nu toe.

    @ Debke: kan me voorstellen dat je er helemaal door heen zit. Mijn vriend kreeg gisteravond even een inzinking. Die zat bijna te huilen op de bank (en ik heb hem nog nooit zien huilen, vreselijk). Omdat ik afgelopen woensdag weer ongi ben geworden en hij wil zo graag een kindje. Hij is opeens zo bang dat het niet gaat lukken. Daarom ben ik ook erg blij dat wij donderdag al terecht kunnen bij de gyneacoloog. En over 2 weekjes op vakantie, er even een weekje tussenuit.
    Debke, veel sterkte. Laat je wat horen als je bij de gyn bent geweest?
     
  10. debke83

    debke83 Fanatiek lid

    24 jun 2008
    3.588
    0
    36
    Beek-Limburg
    @Be Happy: Wat vervelend voor jullie...weet precies wat je mee maakt! Hoelang zijn jullie al aan t proberen?
    Jij ook heel veel sterkte volgende week!
    Ik zal zeker wat laten horen, jij ook?

    Liefs Deb
     
  11. Be Happy

    Be Happy Niet meer actief

    Wij zijn bezig vanaf oktober 2007. Dus direct na het stoppen van de pil begonnen. Maar nuchter bekeken.... mag ik eigenlijk pas tellen vanaf begin februari 2008, want toen werd ik eindelijk eens een keer ongesteld na het stoppen van de pil. Mijn huisarts heeft ons doorverwezen vanwege onze leeftijd.

    Ik zal zeker laten weten hoe het bij de gyneacoloog is geweest. Ben erg benieuwd wat ons nu allemaal te wachten staat.
     
  12. Be Happy

    Be Happy Niet meer actief

    Zo, vanmorgen naar de gynaecoloog geweest. Maar bij ons gebeurt er nog niet veel.

    Hij heeft ons allerlei vragen gesteld, o.a. over onze gezondheid, medicijngebruik en mijn cyclus. Hij noemt mijn cyclus van 28 tot 34 dagen een beetje onregelmatig (hoewel ik dat zelf wel mee vind vallen eigenlijk). Ook zei hij (maar daar zat ik zelf van de week ook al aan te denken) dat we eigenlijk nog maar een half jaar bezig waren (omdat ik pas na 126 dagen na het stoppen van de pil ongesteld werd).

    Mijn vriend had laatst zijn zaad via zijn huisarts al laten testen. De huisarts zei toen dat de beweeglijkheid 50% was en dus minimaal. De gynaecoloog echter (die had het nagekeken in de computer) zei dat de uitslag prima was (mijn vriend maakte zich namelijk zorgen hierover). De gynaecoloog zei dat menig man met slecht zaad jaloers zou zijn op zo'n monster als die van mijn vriend. (Mijn vriend uiteraard glimmen van trots!). Ik had ook al tegen mijn vriend gezegd dat een gynaecoloog heel anders tegen een zaadtest kijkt (omdat die er meer verstand van hebben) dan een huisarts.

    De gynaecoloog heeft ons advies gegeven op welke dagen wij het beste kunnen klussen.

    Wij moeten het nu eerst nog een half jaar zelf proberen.

    Toch zijn wij niet helemaal voor niets naar deze gynaecoloog geweest. Ik ben namelijk 1.55 m. De gynaecoloog zei dat mijn lengte problemen zou kunnen geven bij een bevalling. Dus ik zou sowieso onder behandeling moeten komen te staan van een gynaecoloog als ik zwanger ben. Dus hoe je het ook wendt of keert: ik kom deze arts sowieso nog weer tegen: als ik niet zwanger wordt of als ik wel zwanger wordt!
     
  13. lily26

    lily26 Fanatiek lid

    29 feb 2008
    1.009
    0
    0
    @Debke

    He meid zie nu je topic hier weer staan....nou sucses dan he!Ben echt benieuwd meid!
    Laat je iets horen?Ben echt benieuwd!
    Snap goed dat je er ff door heeen zit!Sucses..!

    @Be Happy

    Wel fijn dat je nu weet dat het goed zit en een beetje geholpen bent/word niet?Ga ook voor jullie duimen voor een snelle positest!
     
  14. debke83

    debke83 Fanatiek lid

    24 jun 2008
    3.588
    0
    36
    Beek-Limburg
    Hallo allemaal hier mijn verhaal:

    Vandaag ben ik om 8:40uur bij de gynaecoloog geweest in het Maasland ziekenhuis in Sittard.Ik moest eerst nog een ponskaartje laten maken en een foto...nou daar stond ik me toch mooi op hihi!

    Toen kon de speurtocht beginnen...wat een doolhof zeg!We moesten op poli 38 gyneacologie zijn.Toen we daar aan kwamen konden we plaats nemen in de wachtkamer tussen allemaal zwangere vrouwen leuk he Om 8:45 uur waren we aan de beurt. De afspraak was bij Dr.Meire, een vrouwelijke gyneacologe met een Co-assistent.Daar heb ik verder geen problemen mee, zij moeten het tenslotte ook allemaal leren. Eerst moest ik mijn verhaal doen, heb verteld dat mijn cyclussen steeds langer worden en dat ik deze maand een licht possitieve test gehad heb, zei ging er dan ook meteen vanuit dat ik toch wel degelijk zwanger ben geweest maar dat het vroeg mis gegaan is.Verder heeft ze me allemaal vragen gesteld:-hoelang geleden ik met pil gestopt was -hoe mijn cyclus was voor het pilgebruik -op ik rook ;)enz. Daarna heeft ze een inwendige echo gemaakt...wat een comfortabele stoel zeg haha.

    Ze ging kijken naar de baarmoeder en de eierstokken die zaten er gelukkig! en ook waren er eitjes te zien! Hoera...heb iig eitjes...je weet immers maar nooit! Na de echo vertelde ze dat ze nog wilde dat ik even bloed liet prikken zodat ze ook na konden kijken of er wel nog HCG in mijn bloed zat.Hiervan zou ik vandaag nog de uitslag krijgen. En ze wilde me graag terug zien over 6 weken, zodat we deze cyclus even kunnen afwachten. Mocht ik zwanger raken deze maand hoef ik niet terug, zo niet gaat ze dan beginnen met een hormoonbehandeling.Hierbij worden eerste de eitjes weer opgemeten en dan moet ik vervogens een aantal keren terug gaan om te kijken hoe de eitjes groeien en of ik een eisprong heb. Wanneer dit niet het geval zou zijn wordt daar de behandeling aan aangepast.Toen maar even meteen aan afspraak gepland voor 14-10-2008 om 8:30uur.

    Meteen na de gynaecoloog door naar de prikdienst...weer door het doolhoof naar polinummer 62, daar moest ik net als bij de slager een bonnetje trekken en wachten op mijn beurt. Gelukkig was ik snel aan de beurt en kon het feest beginnen. Het viel allemaal reuze mee...heb eigenlijk helemaal niets gevoelt al heb ik nu wel een blauwe arm hihi.

    Om 15:30uur werd ik al gebeld door gynaecoloog, en het bleek dat er geen HCG meer in mijn bloed zit en dat ik goed mijn cyclus moet gaan bijhouden en dat ze me over 6 weken weer terug zou zien! Hoop dat het niet meer nodig gaat zijn Ik ben iig erg blij dat ik geweest ben en dat geeft me ook weer een heel stuk rust en moed om er weer helemaal voor te gaan deze maand!

    Nu gaan we lekker van ons weekend genieten:) Maandag pas weer werken!

    Liefs Debbie
     
  15. Brigitte77

    Brigitte77 Actief lid

    19 mei 2008
    374
    2
    18
    Limburg
    Hallo allemaal,

    Wij zijn ook al een jaartje of 3 bezig,heb het vorig jaar november een BBZ gehad,en lopen dus nu ook bij het ziekenhuis om te kijken of alles in orde is!
    Tot zover is nu alles in orde!
    Mijn man zijn zaad was ook matig maar daar hoefde wij ons ook geen zorgen over te maken!
    Maar ja doe je dat niet automatisch!

    Ik wens jullie allemaal veel succes ermee!

    groetjes Brigitte
     
  16. Devana

    Devana Actief lid

    8 mrt 2008
    138
    0
    0
    @be happy
    Sorry dat ik zo binnen kom vallen in dit forum..
    Maar er is een stukje dat ik net las, waar ik wat meer van wil weten.
    Ik ben zelf ook maar 1.58, en ik las dat jouw lengte een probleem kon geven bij de bevalling. Ik kan hier niks over vinden op internet..
    Hoezo kan dit problemen opleveren en wat is een minimum lengte dan? Ben erg nieuwsgierig :D

    @debke
    Ben blij voor je dat het bij jullie verder goed zit.. Dat jullie maar snel zwanger mogen zijn

    Liefs Devana
     
  17. Be Happy

    Be Happy Niet meer actief

    @ Devana: ik wist het ook niet hoor, totdat de gyneacoloog daar opeens over begon. Aangezien ik daar zelf ook wel een beetje van schrok, heb ik ook niet verder doorgevraagd, maar me er maar bij neergelegd dat ik sowieso de gyneacoloog tref als ik zwanger ben.

    Zelf denk ik dat het te maken heeft met dat als je klein van stuk bent, je bekken ook smaller zijn ofzo, dus wat minder ruimte om het kind geboren te laten worden.

    Aan de andere kant vraagt mijn moeder zich ook af hoe dit zit. Mijn oma kwam namelijk uit Indonesie en was ook rond de 1.55 m. Die heeft er ook 10 kinderen uit weten te persen.

    Ik ben sowieso wel van plan om, zodra ik zwanger ben, een nieuw topic te openen over "klein en zwanger". Want k ben toch wel erg benieuwd naar andere ervaringen. Misschien dat ik dat nu ook wel kan doen. Klein en zwanger worden ofzoiets... Om lotgenoten te treffen en uit te zoeken hoe het exact zit.

    Doe jij dan ook mee?
     
  18. Devana

    Devana Actief lid

    8 mrt 2008
    138
    0
    0
    Hoi Be Happy,

    Ik doe zeker mee met de nieuwe topic! Leuk...
    Mijn oma komt ook uit Indonesie, en zij was ook echt een mini mensje. Maar ze heeft ook 2 kinderen. Dus ben erg benieuwd naar de reden!

    Liefs Devana
     
  19. Be Happy

    Be Happy Niet meer actief

  20. Mezelve

    Mezelve Lid

    1 sep 2008
    19
    0
    0
    Misschien niet een berichtje op zijn plaats... maar ik maak me wat zorgen. Na ruim 40 dagen heb ik mijn maandstonden nog steeds niet :( Is het de moeite dan al waard om naar de gynaecoloog te gaan? Ik dacht nog een week of twee - drie te wachten. Had ik ze nu al tenminste één keer gekregen maar niks, helemaal niks in de verste verte te bespeuren :( En natuurlijk ben ik helaas niet zwanger...
     

Deel Deze Pagina