2 borsten aanbieden of bijvoeden met fles?

Discussie in 'Voeding' gestart door Els225, 10 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Els225

    Els225 Lid

    8 dec 2006
    66
    0
    6
    Mijn zoontje van 10 dgn oud is sinds gisteren erg hongerig. Hij mag 100 cc drinken, maar ik vroeg me af of hij genoeg kreeg. Ik heb gekolfd en krijg ongeveer 50 cc uit eem borst. Te weinig dus. Wat is nou het best? Hem 2 borsten per voeding aanbieden of bijvoeden met flesvoeding? Hoe doen jullie dat?
     
  2. missgwen

    missgwen Bekend lid

    23 apr 2007
    775
    16
    18
    aan het water
    dat hij uit je borst drinkt of jij kolft het af is nogal een groot verschil, ik zou hem ook geen fles nagegeven.
    ik zou hem eerst 1 borst laten leegdrinken en dan eventueel de 2de aan bieden als hij nog meer wil, maar geef je hem op verzoek?
    of geef je op vaste tijden, en als hij iets meer drinkt is het niet erg, het is borstvoeding
    weeg je hem voor en na die tijd? omdat je zegt van die 100 ml
    en volgens mij klinkt dit trouwens als een regeldag
     
  3. missgwen

    missgwen Bekend lid

    23 apr 2007
    775
    16
    18
    aan het water
    Regeldagen
    Wat je beschrijft klinkt als de regeldagen. Bijna alle moeders overkomt het: een paar dagen lang is de baby huilerig en wil heel vaak drinken. Je hebt het gevoel droog te staan, omdat je borsten zo slap aanvoelen. Maar die melk is er wel. Je borsten krijgen gewoon niet de tijd om vol te lopen! Als je haar zo vaak laat drinken als ze wil, duurt het een paar dagen. En zo plotseling als het opkwam zo plotseling houdt het dan weer op. Haar kleertjes zijn te klein geworden, en je kunt zien dat ze gegroeid is.

    Regeldagen komen voor rond de leeftijd van tien dagen, drie weken, drie maanden en zes maanden. Maar ook op andere momenten kunnen regeldagen voorkomen. Bijvoorbeeld als het kind een virus onder de leden heeft. Door vaak om de borst te vragen, krijgt het extra veel antistoffen binnen waardoor de ziekte bestreden wordt. Vaak merk je als ouder niet eens dat het virus er is, behalve dan aan het vele drinken.

    Ook op andere momenten waarop de melk wat is teruggelopen kan je dochter vaak om de borst vragen. Als je daar aan toe geeft, komt de melkproductie weer heel snel op peil!

    gekopieerd van
    www.borstvoeding.com
     
  4. Bumbaloe

    Bumbaloe Actief lid

    1 jun 2007
    372
    0
    0
    Altijd een 2e borst aan bieden. Verder zegt de kolfopbrengst niks over de heoveel heid die je kindje zelf bij jou drinkt.
    Verder is het bij bv zo dat het niet nodig is om op de aantal cc inname te letten, dat moet je snel maar laten varen. Ook wegen na een voeding (als je dat al doet) is eigenlijk niet nodig.
    Als je voedt op verzoek en elke keer de 2e borst als toetje aanbiedt krijgt je kindje zeker genoeg. je hoeft dus ook geen 2 of 3 uur tussen een voeding te laten zoals bij kunstvoeding wel vaak moet.

    Zoals de andere dames zeggen het zouden wel eens regeldagen kunnen zijn.
    Hou je 1 ding voor ogen, van borstvoeding kunnen ze nooit te veel krijgen dus je hoeft niet bang te zijn dat je je kindje overvoert. als je voedt op verzoek weet je kindje zelf al heel goed hoeveel hij wanneer nodig heeft.
    Succes.
     
  5. stranger

    stranger Fanatiek lid

    28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Het klinkt6 inderdaad als regeldagen. Gewoon op verzoek voeden, vooral ook beide borsten aanbieden en dan is met een paar dagen meestal wel weer goed.

    Ik begrijp alleen je verhaal over de 100cc en 50cc niet. Waarom mag hij 100cc, als je bv geeft weet je toch niet hoeveel hij krijgt?

    En hoe weet je dat van die 50cc. Door voor en na te wegen? Of door het kolven? het kolven zegt namelijk helemaal neits over de hoeveelheid melk die je kindje drinkt. Die is veel effectiever en kan er meer uithalen dan je kolf. Bovendien is kolven ook iets wat je moet leren. Sterker nog, als net begint met kolven is 50cc enorm goed.
     
  6. missgwen

    missgwen Bekend lid

    23 apr 2007
    775
    16
    18
    aan het water
    daarom vraag ik ook stranger of zij weegt voor en na die tijd, vanwege die 100 ml, lijkt mij wel anders weet je het ook niet
    (ik zelf heb mijn zoontje eerst wel gewogen, omdat hij te vroeg was en geen zuigkracht had en hij melde zich eerst ook niet)
     
  7. Els225

    Els225 Lid

    8 dec 2006
    66
    0
    6
    dank voor jullie antwoorden. de 50 cc is van het kolven en dat hij 100 cc mag heeft de kraamverpleegster mij verteld. waarschijnlijk heb ik me daar een beetje te strak aan gehouden, ook aan het voeden om de 3 a 4 uur. ik voed hem nu op verzoek en hij is veel meer tevreden. de kraamverzorgster heeft mij aangeraden 100 cc te kolven voor een late voeding, zodat hij wat langer doorslaapt. dat werkt wel, maar verder moet ik er dus flxibeler mee omgaan. en wat jullie zeggen over regeldagen; dat klinkt idd zo. maar het kan dus geen kwaad als hij de ene keer na 5 uur komt en de andere keer na bv 1,5 uur?
     
  8. missgwen

    missgwen Bekend lid

    23 apr 2007
    775
    16
    18
    aan het water
    als hij goeie plas en poep luiers heeft dan is het geen ramp als hij na 5 uur komt
    en hij geeft zelf wel aan of hij de snacht door slaapt ja of nee
    want ookal zou je hem 100 ml geven het is geen garantie of hij wel of niet doorslaapt
    en ze mogen maximaal zoveel uur door slapen
    anders is het niet goed voor de suikerspiegel die zakt
    Volgens mij moet je na 9 a 10 uur de baby wakker maken
    maar met voeden op verzoek komt de kleine toch wel eerder
     
  9. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    Op hoeveel voedingen per dag zit je kindje nu ?
    Als hij/zij steeds om de 5 uren komt vind ik dat toch wel lang duren voor zo'n klein kindje.
    Maar in de regel weet je kindje heel goed wat hij/zij nodig heeft en zal dit dan ook nemen. Gewoon voeden op verzoek, komt het allemaal wel goed.
     
  10. Els225

    Els225 Lid

    8 dec 2006
    66
    0
    6
    de luiers worden idd weer wat voller. maar nu ik hem op verzoek voedt spuugt hij ook en heeft meer de hik..
     
  11. ster

    ster Fanatiek lid

    1 nov 2005
    1.549
    0
    0
    Een baby kan heel veel uit de borst halen (veel meer dan jij kan kolven zegt men). 2 borsten aanbieden is sowieso een goed idee, dan zit je vast wel goed!
     
  12. Loeki2

    Loeki2 VIP lid

    3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Ik zou zeggen doe wat je gevoel je ingeeft. Ik heb in de eerste weken ook zitten klooien op advies van de kraamhulp. IK merkte dat toen ik op gevoel ging voeden het stukken beter ging.
     
  13. Bumbaloe

    Bumbaloe Actief lid

    1 jun 2007
    372
    0
    0
    Ik denk dat dit van voorbij gaande aard is. Alles wat ze te veel binnen krijgen spugen ze uit :) Dat past zich ws wel aan. Tja en de hik... hapt hijniet te veel lucht? Boert hij goed indien nodig? Dan zou ik me om de hik niet te druk maken wordt ook vanzelf minder.
    Het is gewoon even zoeken wat voor hem en jou het beste werkt.
     
  14. angela80

    angela80 Fanatiek lid

    8 jan 2006
    1.488
    0
    0
    ik heb dit probleem dus ook,mn verloskundige zegt dat ik nadat ik borstvoeding heb gegeven en ik merk dat ie nog niet voldaan is dat ik dan een flesje moet geven met kunstvoeding.
    ik wil eingelijk alleen maar borstvoeding geven,dus heb dit nog niet gedaan.
    ik leg hem wat vaker aan,maar soms heb ik hem net gevoed en dan wil hij na een half uur alweer,of hij valt half in slaap tijdens het voeden en dat denk ik dat ie genoeg heeft maar dat blijkt later toch niet zo te zijn...
    denken jullie dat dit ook regeldagen zijn?en dus gewoon vaker moet aanleggen ook al heeft hij net gehad?
     
  15. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    @Angela80 als ik jou was zou ik een lactatiekundige inschakelen. Mischien drinkt je kindje niet effectief genoeg. Ik zou niet snel beginnen met een flesje kv omdat je dan het vraag/aanbod systeem beinvloed.
     
  16. Zeeuwsmeisje

    Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

    9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Wat een vk :confused:

    Anyway... idd vaker aanleggen. Ook als hij net heeft gedronken. Ik weet niet hoe vaak je normaal voedt maar ik voedde de eerste weken overdag om ong. de 2u, snachts mocht er meer tijd tussen zitten.

    Nu een flesje geven kan funest zijn voor je bv. Je kindje groeit hard en heeft dus steeds meer melk nodig, als je niet vaker aanlegd dan krijgen je borsten geen seintje dat ze harder moeten werken en blijf je dus steeds net zoveel melk aanmaken als nu. Vaak aanleggen zorgt ervoor dat je meer melk gaat aanmaken. Verder veel drinken en genoeg rusten.

    Leg bij twijfel ook je vragen voor op borstvoedingsforum.nl
    Je wordt daat zeker geholpen!
     
  17. lintjezuur

    lintjezuur Actief lid

    5 nov 2006
    430
    0
    0
    @Angela80: Als je zoontje vaak in slaap valt tijdens het drinken kun je proberen hem een beetje wakker te houden door aan zijn handjes/voetjes te kriebelen. Tussendoor een luier verschonen kan ook wel eens helpen. Daarna de andere borst geven. Het kunnen idd regeldagen zijn. Gewoon aan toegeven dan komt het vaak vanzelf weer goed. En als je geen kunstvoeding bij wilt geven moet je dat zeker niet doen. Daardoor heb je ook kans dat je borstvoeding juist achteruit loopt. Zeker omdat hij nog zo klein is. Succes ermee hoor.
     

Deel Deze Pagina