De eerste periode na de geboorte van onze 4e!

Discussie in 'De bevalling' gestart door Nina Sanders, 4 okt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Ik dacht altijd dat je baarmoedermond altijd rijp was (verweekt/verstreken) voordat er enige ontsluiting kon zijn. Vorige week was ik bij de vk en constateerde ze dat ik wel 2 cm ontsluiting had maar nog geen rijpe baarmoedermond.

    Vandaag was ik op controle en was er eigenlijk niets veranderd helaas. Ze zei dat ze me wel wat kon strippen omdat ik 2 cm ontsluiting heb en dat is op zich voldoende, maar ik snap zelf natuurlijk ook dat dit weinig zin heeft als je baarmoederhals nog niet verstreken is. :)

    De inleiding staat op donderdag gepland en ik vraag mij vooral af wie dit nog meer heeft gehad. Hoe groot is de kans dat ik in 1,5 dag opeens een rijpe baarmoedermond krijg? En als er toch ingegrepen moet worden om te primen, dan zullen er waarschijnlijk tabletten gebruiken worden en geen ballon (immers, er is al wat ontsluiting). En moet er altijd ingegrepen worden of kan een baarmoedermond ook rijpen als bijvoorbeeld de vliezen worden gebroken?

    Ik hoop enorm dat het primen niet nodig is. Bij de andere 2 inleidingen was dit uiteindelijk ook niet nodig en het voelt - ik kan er niks aan doen - een klein beetje als falen wanneer dit nu wel zo zou zijn! :o: Ben altijd heel positief ingesteld maar op dit moment even een paar minuten niet.
     
  2. Habibati

    Habibati Niet meer actief

    Hier had ik 3cm ontsluiting en baarmoeder niet verwerkt. Hebben gewoon de baxter met weeopwekkers aangesloten. Baxter aangesloten rond 23u en om 9.30 was ze er. Hopelijk geeft dit je een kleine oppepper. Veel succes voor donderdag.
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  3. beebje082011

    beebje082011 Fanatiek lid

    29 jul 2011
    1.400
    253
    83
    Mocht het primen nodig zijn: dit heb ik bij 1 inleiding gehad de dag vantevoren (wel met gel) maar het werkte prima en ik ben de volgende ochtend gewoon volgens planning ingeleid.

    Het stelt ook niet veel voor, dus ik zou me er niet druk om maken.
     
  4. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Wat voor gel is dat dan? Hier zou het geloof ik de voorkeur hebben met misoprostol tabletten. En dan ga ik googelen en lees ik dat misselijkheid en braken een veelvoorkomende bijwerking is.. (ben recentelijk nog behandeld voor emetofobie dus expres risico’s lopen om ziek te worden ligt nogal gevoelig hier).
     
  5. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Bij mij ook iets ontsluiting maar baarmoedermond was maar half verweekt (maar goed, 1e kindje zal ook schelen). Uiteindelijk ballon + gel nodig gehad. Als je opziet tegen de misoprostol zou ik om de gel vragen.
    Je bent natuurlijk ook nog niet over tijd. Dus opzich heeft je lichaam nog wel om te rijpen (maar snap dat je daar misschien niet op wilt wachten).
     
  6. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.694
    7.749
    113
    Vrouw
    Bij mij was het 1cm. Beetje gemasseerd. 2 dagen later 2cm maar nog onrijpe baarmoedermond, toen gestript.
    Die dag daarop ingeleid, zonder ballon ( die hoefde niet meer ) ze hebben mijn vliezen eerste gebroken en na een uurtje het infuus met weeopwekkers aangezet. Om 12:00 begonnen de weeen en om 19 was ze er!

    waarom zou er een gel of tabletten aan te pas moeten komen?
     
  7. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Om de baarmoedermond verder te rijpen ;). Deze was nu nog staand en niet korter geworden.
     
  8. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.694
    7.749
    113
    Vrouw
    Ah oké! Helder. Hopelijk hoeft het niet! Is anders een paar dagen later inleiden een optie? Dan hoeft het misschien niet?
     
  9. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Nou, eerlijk gezegd in mijn fysieke toestand momenteel niet. Want qua planning zit je hier dan weer minimaal een week verder. Komt er dan spoed tussen, dan zit je zo aan 39+ weken. Dat ga ik fysiek absoluut niet meer trekken. Deze donderdag was het voorstel van de gyn met ook de boodschap ‘het is fysiek voor jou echt genoeg geweest nu’. Als ik denk aan een extra 1,5 wk dan zou ik echt niet weten hóe :o:
     
  10. beebje082011

    beebje082011 Fanatiek lid

    29 jul 2011
    1.400
    253
    83
    Dat weet ik zo niet bij de tabletten, maar ik heb bij de prostaglandinegel in elk geval geen bijwerkingen ervaren buiten even een branderig gevoel na het inbrengen. Verder was het gewoon afwachten thuis, en de volgende dag bleek het al voldoende gewerkt te hebben en kon de inleiding doorgaan.

    Tegenwoordig zijn ze wel meer gericht op inleiden bij 39 weken heb ik gemerkt, juist vanwege de grotere kans op voldoende rijping en ook voor het kindje zelf zou elke week langer gunstiger zijn. Ik word ook weer ingeleid bij 38 weken, bij het zh gaven ze aan wellicht liever te wachten tot 39... maar vanwege het mogelijk hoge geboortegewicht zou 38 weken een optie zijn als dat op mijn verzoek is.

    Is er een bepaalde reden dat je met 38 al wordt ingeleid, of mag je ook nog even afwachten tot het wellicht zelf voldoende is?
     
  11. frummelke86

    frummelke86 Fanatiek lid

    17 feb 2017
    1.984
    2.530
    113
    Vrouw
    Naar mijn weten hoeft dat niet altijd. Vooral bij een tweede of meer bevalling en kan de baarmoedermond verder verstrijken tijdens het ontsluiten
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  12. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Klopt. Tegenwoordig doen ze dat liever bij 39 wk.

    Hoewel ik altijd prima zwangerschappen heb met weinig klachten, is de laatste fase voor mij altijd een uitputtingsslag. Ik ben 158 en ben heel tenger, maar heb altijd mega buiken. Zie buikfoto topic. Veel vruchtwater en weinig ruimte dus vanaf pak hem beet 30-32 weken begint het structurele slechte slapen (gem 3-4u per nacht), de rugpijnen, spataderen die steeds erger worden en in grote kluwen komen.. ben altijd nog veel aan het tillen (jongste loopt nog niet) en echt rust nemen voor mijn lijf is er ook niet echt bij: het is niet zo dat ik er gewoon even geen zin meer in heb, maar fysiek wordt het gewoon zó pittig, zeker omdat ik er al een paar rond heb lopen. Nu bij nr 4 merk ik dat mijn lijf echt op is (heb ze ook erg kort op elkaar allemaal en dat hakt er ook in voel ik, mijn 3e was 5 mnd toen ik weer zwanger was). Ik ben heel open het gesprek met de gyn aan gegaan en gezegd dat ik niet compleet uitgeput de kraamweek in wil gaan. Ik bedoel, mijn jongens hebben nu al niet zo veel aan mij, laat staan als ik helemaal uitgeput ben na de bevalling. Ik had weinig woorden nodig want ze zei zelf al dat ze het begreep en ook wel kon zien (en bedankt haha!). Gezien nr 2 en 3 ook ingeleid zijn en een meer dan goede start hadden, was haar voorstel om nu de inleiding do te doen op precies 38 wk. Ik ben echt al weken aan het aftellen.. kan niet wachten om weer fatsoenlijk uit bed te stappen ipv eerst 20 min te wachten tot de pijn wegtrekt.. :rolleyes:
     
  13. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Goed om te weten. En wie weet gebeurt het wel spontaan. Alles kan ;)
     
  14. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.694
    7.749
    113
    Vrouw
    Ja joh! Ik snap je helemaal. Ik werd met de rolstoel de kamer in gereden voor het gesprek en toen moest ik nog een paar weken. Maar had het eerder over 2 dagen extra ofzo haha. Sterkte. Het is zo zwaar.
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  15. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.796
    14.141
    113
    Bij mij waren de vliezen gebroken (1100) en ontsluiting maar geen verstrijking. Tempo leek niet bepaald er in te zitten maar meneer kwam die nacht toch nog. Had op t laatst nog haast ook potdorie!

    Wilde ze uitleggen dat pethydine niet ging, maar dat ze een pompje hadden en de perswee kwam al...

    Oke dat viel ook af...wel verdorie

    Krijg je ervan als je gaat dreigen dat ie tempo moet maken om een schapekop te worden anders werd t rotterdams.

    In jouw geval zou ik gewoon t telefoonnummer van een willekeurig rotterdams ziekenhuis opzoeken, dat alleen zou voldoende moeten wezen als motivatie. :roflmao:
     
    Mamavanvier95, SJD1988 en Nina Sanders vinden dit leuk.
  16. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Oh dat klinkt ook vreselijk zeg. Pfoe. Nee 2 dagen zou ik serieus nog overwegen. Maar dan zit je echt al richting 14 oktober ofzo en met een beetje pech het weekend erna. Nou ehhh, nee! :o:
     
  17. beebje082011

    beebje082011 Fanatiek lid

    29 jul 2011
    1.400
    253
    83
    Ohh, wel zwaar voor je idd, @Nina Sanders! Gelukkig mag je bijna.
    Wel fijn dat ze ook in zo'n geval goed met je mee denken! En bij een zoveelste bevalling wachten ze vaak ook nog even voordat ze de opwekkers aanzetten om te kijken wat je lichaam zelf gaat doen. Wie weet is er weinig tot niets meer nodig tegen dan.
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  18. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.694
    7.749
    113
    Vrouw
    Nee joh! Zou dat gelle’tje er persoonlijk in stoppen als ik jou was, gewoon voor de zekerheid :p

    Ja het was heel zwaar. In 38 weken zwangerschap, 20 verwijzingen naar het zh en veel opnames daar ook bij. Relaxed was anders, ik kon ook niet voor Luuk zorgen en kon eigenlijk niets zelf mee. Dus ik snap je helemaal als je er fysiek door heen zit. Ik was bevallen en sprong nog net het bed niet uit, zo goed voelde ik me. Gun ik jou ook!
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  19. blij83

    blij83 Fanatiek lid

    5 jun 2012
    1.948
    1.712
    113
    Hier misoprostol gehad om miskraam op te wekken, en geen bijwerking van misselijkheid gehad hoor. Dus wie weet valt het wel mee. De misoprostol deed zijn werk overigens prima en vlot
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  20. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Dank voor de reacties. Ja, ik ga er gewoon heel open in. Ik rijd er in elk geval zelf heen en meld me om 7.15. Ik wil graag dat man zelf even de jongste 2 afzet op de opvang om 7.30. De oudste wordt naar school gebracht door zn opa (wonen letterlijk 1 straat verderop) en dan is man rond 7.45 ook in het ziekenhuis. Krijg toch eerst een kopje thee, ctg etc. Wil het liefst dat de kinderen een zo relaxt mogelijke ochtend hebben en er niets van mee krijgen.

    Ik ga zelf al vroeg opstaan om me mentaal een beetje voor te bereiden. Lees: 5.00 wekker, ws knal ik de verwarming dan even aan zodat ik aangenaam in de warme badkamer kan douchen met een kop koffie (ik heb op dat moment echt lak aan de gasrekening), even een uurtje voor mezelf. Me simpel opmaken (altijd een flinke zwarte wing boven mijn ogen en flink aangezette wenkbrauwen, anders voel ik me niet mezelf haha) en spullen pakken. Panter broek en sokken, sowieso. Oversized trui van man.

    Het tweede uurtje dan even nog met de jongens. Oeh als ik dit zo typ voel ik wel een beetje spanning hoor.. ik ga in elk geval morgen op tijd naar bed en hoop op een goede nachtrust.
     

Deel Deze Pagina