2 delige placenta

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door misty1984, 22 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. misty1984

    misty1984 Fanatiek lid

    17 mrt 2009
    1.550
    1
    0
    Noord Brabant
    Hallo,

    Bij de 20 weken echo is gezien dat ik niet alleen een laagliggende placenta heb, maar dat deze ook nog eens uit 2 delen bestaat.
    Een hoofd en een bij placenta. Tevens is er in de vliezen ik het vruchtwater een stolsel gezien. Nu had ik al bloedingen tussen week 14 t/m 19.5 weken ivm een hematoom tussen de vliezen en baarmoederwand, maar dit komt er dan dus nog bij. Loop al bij de Gyneacoloog ivm de vorige zwangerschap. Had toen vanaf 20 weken veel harde buiken, bij 22 weken verweekte baarmoedermond en bij 29 weken weeën. Deze zijn toen geremd en bij 31.5 weken braken mijn vliezen. Ons kleintje is toe geboren met 32.1 weken. Nu maak ik me toch best zorgen over de bloedingen die ik heb gehad en de bevindingen van de 20 weken echo. Is de kans reëel dat we weer en vroeggeboorte krijgen? En wat zijn de risico's van die bloeding in de vliezen en de placenta die uit 2 delen bestaat? Naar aanleiding van de 20 weken echo krijg ik met 32
    Weken nog een x een echo in een academisch ziekenhuis. De volgende controle is bij 22 weken en de laatste was dus bij 18 weken bij de gynaecoloog. Zal dan mijn vragen daar ook stellen, maar merk dat ik me er toch best zorgen over maak.

    Ook kregen we naar de geboorte van onze jongste te horen dat we bij een volgende zwangerschap proluton (progesteron) zouden krijgen, omdat de kans op een vroeggeboorte zou verkleinen. Echter vind de gynaecoloog bij wie ik nu ben dit niet zinvol. Ze gaf aan dat de werking hiervan helemaal niet bewezen is, dit terwijl ik op forums omtrent prematuur geboren kinderen bijna niks anders lees bij een volgende zwangerschap. Ook begreep ik dat ik geregeld een baarmoederhals meting zou gaan krijgen. Echter is dit pas 1x gemeten bij 16 weken. Is dit niet veel te weinig? Gezien mijn voorgeschiedenis?

    Sorry voor de vele vragen. Hoop dat je me wat duidelijkheid kunt geven, zodat we niet nog 1,5 week ongerust hoeven te zijn. De volgende controle is ook bij een andere Gyneacoloog ivm de vakantie van mijn eigen Gyneacoloog. Ik zit al sinds 14 weken in de ziektewet op advies van de Gyneacoloog en mag vrij weinig (niet tillen, bukken, veel lopen, geen gemeenschap etc.) de Gyneacoloog heeft ook al meerdere keren gezegd dat ze voor de 24 weken niks kunnen doen. Dit maakt me ook onzeker merk ik... Denkt zij dan dat we dat niet gaan halen?

    Groetjes,
    Een bezorgde mama...
     
  2. Brigitte

    Brigitte VIP lid

    25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Misty1984,

    ik denk dat je gyn zo benadrukt dat er voor de 24 weken niets gedaan kan worden om geen valse verwachtingen te wekken. Want je kunt voor die tijd ook echt niets doen. Je meet de cervix is het begin, maar zolang je geen wee-achtige buikpijn hebt, zullen ze voor de 24 weken niet nog eens meten. Maar ik moet zeggen dat ik het protocol daaromtrent niet precies weet.
    Een placenta bilobata zoals dat heet is inderdaad een minder voorkomende vorm van de placenta, maar niet onbekend. Het is belangrijk dat wordt gekeken waar de vaatverbindingen tussen de twee delen zitten. Die vaatverbindingen is hetgeen waar men goed op moet letten. Zitten die hoog in je baarmoeder is dat gunstiger dan dat de bij de uitgang in de buurt lopen.
    Het stolsel kan erop duiden dat er toch altijd een sluimernede bloeding aanwezig is doordat er steeds een vaatje geirriteerd is/knapt, waardoor er steeds wat bloed lekt en dit een stolsel vormt. Dit hoeft op zich niet erg te zijn, maar zolang niet duidleijk is waar het vandaan komt wordt altijd uitgegaan van het vervelendste, dus wordt geadviseerd heel voorzichtig te doen en willen ze wederom geen valse hoop wekken.
    Ik denk dat je alles bij elkaar wle een kandidaat bent voor een vroegtijdige bevalling, maar ik heb geen percentages oid. Het is week voor week bekijken en hopen dat het gewoon goed gaat. IDe kans zal echt groter zijn dan dat het niet goed gaat, want anders zouden ze er ook direct eerlijk over zijn. Ik denk dat niemand je cijfers of geruststelling kan geven. Daarom voelt het zo naar en onzeker. Is geen onwil, maar het is niet anders. Je kunt niet meer doen dan jezelf goed in de gaten houden en al je vragen steeds weer stellen. Na de 24 weken zul je waarschijnlijk meer cervixmetingen krijgen omdat er dan actief een beleid kan worden opgesteld om de bevalling te remmen mocht de cervix verkorten en je weer premature weeën krijgen.

    Groetjes Brigitte
     
  3. misty1984

    misty1984 Fanatiek lid

    17 mrt 2009
    1.550
    1
    0
    Noord Brabant
    Hallo,

    Bedankt voor de heldere uitleg. Maandag hebben we weer controle bij de Gyneacoloog. Vooral de onzekerheid hoe dit verder gaat lopen is lastig inderdaad, maar we houden goede hoop op een goede afloop met straks een mooi nieuw leventje in ons gezin.

    Leef nu naar die 24 weken toe en hoop dat de vliezen sterk genoeg zijn, zodat er nog veel meer weken bij komen.
    Hopelijk wordt bij de echo duidelijk hoe de vaten liggen van de placenta en breken voor die tijd niet de vliezen of krijg ik voor die tijd al weeën, zoals bij ons jongste dochtertje..

    Groetjes!
     

Deel Deze Pagina