2 folikkels eerste IVF-poging. Door laten gaan?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Nassira, 23 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nassira

    Nassira Actief lid

    6 nov 2014
    103
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik vroeg me af of meerdere dames dit hebben gehad? Ben 33 en heb een zeer lage amh-waarde (lager dan 0,01).

    Begonnen aan IVF maar bij de eerste echo na 7 dagen dosering van 300 eenheden menopur zien we dat er alleen 2 eitjes zijn (eentje van 15 mm en de andere van 17 mm). Heb overmorgen weer een afspraak voor een echo en als alles goed is doorgegroeid zou ik vrijdag de punctie hebben.

    2 eitjes (1 eitje van 28 en eentje van 15) had ik ook al bij clomid dus er is eigenlijk niets veranderd. En ik heb zelfs zonder clomid al 2 eitjes gehad, eentje was gesprongen en één follikel was 17 mm.

    Nu vroeg ik me af of meerdere dames dit hebben ondervonden en of ze andere medicijnen hebben geprobeerd om meerdere eitjes te krijgen.

    Ik zit nu ook in het dilemma om mijn eerste ivf poging af te blazen maar de dokters zeiden dat elk eitje bij mij mooi meegenomen is vanwege het lage eicelvoorraad.

    Wat zouden jullie doen?
     
  2. chantie07

    chantie07 Actief lid

    29 jan 2013
    390
    3
    18
    Ik werk
    Hoi
    Zelf had ik me 1e poging 3 follikels
    Met 225 eenheden dit was hoogste war
    Mocht spuiten
    Ik had van de 3 follikels
    2 eitjes Waarvan 1 bevruchting
     
  3. Nassira

    Nassira Actief lid

    6 nov 2014
    103
    0
    16
    NULL
    NULL
    Gefeliciteerd met je zwangerschap!

    Wat was voor jou doorslaggevend om toch door te gaan? Had je een lage eicelreserve?

    Vroeg me af hoe het ging bij jouw tweede succesvolle poging? Hoeveel follikels had je toen?
     
  4. chantie07

    chantie07 Actief lid

    29 jan 2013
    390
    3
    18
    Ik werk
    Hoi
    Dank je wel...
    Bij mijn 2e poging had ik maar
    5 fokkikels
    3 eitjes
    2 bevruchtingen
    1 terug geplaatst
    1 ingevroren

    Het was tevens bij mij me laatste kans
    Omdat ze dachten dat als deze x niet zou lukken
    Helemaal niet zou lukken...

    Ik heb geen eicel reserves meer Vandaar ik
    Met 225 maar zo weinig follikels had
     
  5. Nassira

    Nassira Actief lid

    6 nov 2014
    103
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hoe kunnen ze nou zeggen dat het je laatste kans was als je bij de 1e poging gewoon 3 follikels had?

    Hoeveel was je amh waarde als ik vragen mag...

    Zit zo in een dilemma. Heb tot nu toe geen succesverhalen gelezen van ivf-dames die met 2 follikels zwanger zijn geworden...
     
  6. Jippie

    Jippie VIP lid

    3 feb 2007
    11.784
    775
    113
    Ik zou eerst proberen uit te zoeken of je met een hogere dosis medicatie of een andere soort hormonen een grotere opbrengst zou hebben. Omdat je eicelreserve laag is, heb je kans dat je dan weer zo slecht reageert of zelfs nog minder follikels hebt. Wellicht kan de gyn je hierbij helpen, ze hebben vaak wel ervaring op dit gebied of kunnen het elders voor je navragen. Als de kans erin zit dat je dan weer niet meer dan twee follikels hebt, zou ik deze behandeling laten doorgaan en er het beste van hopen.

    Natuurlijk zijn er wel vrouwen met maar twee follikels zwanger geworden. Stel dat het goede eicellen zijn, dat ze beide goed bevrucht raken en dat er twee goede embryo's ontstaan. Dan kun je heel goed zwanger worden! Dus ik zou de moed niet meteen opgeven. Op internet lees je voornamelijk de slechte verhalen. Succes!
     
  7. Nassira

    Nassira Actief lid

    6 nov 2014
    103
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb de hoogste dosis al gehad, 300 eenheden menopur dus ik weet niet of het nog zin heeft om het opnieuw te proberen en deze af te breken.

    De gyn zei dat ik het gewoon moest proberen aangezien ik een laag eicelreserve heb en dus met alles blij moet zijn.

    Maar ik denk van: ik heb al eerder 2 follikels gehad met clomid en zelfs zonder, dus hoe kan ik dit keer maar 2 follikels hebben...

    Aan de andere kant is elke cyclus anders en kun je op dezelfde medicijn weer anders reageren, dus is een ander medicijn het echt waard om te proberen terwijl menopur toch wel aanslaat bij wat oudere vrouwen...

    Ik weet het allemaal niet meer. Ik probeer op fora naar succesverhalen met 2 follikels te zoeken maar tevergeefs...
     
  8. Jippie

    Jippie VIP lid

    3 feb 2007
    11.784
    775
    113
    Je hebt nu de maximale dosis Menopur gespoten. Over het algemeen wordt bij IVF/ICSI Puregon gebruikt. Bij vrouwen met een lage eicelreserve wordt meestal overgestapt op Menopur. Menopur werkt vaak in dat geval iets beter.

    Met de maximale dosis Menopur had je maar twee follikels. In mijn ogen heeft het niet zoveel zin om over te stappen op een andere soort hormoonmedicatie, omdat je al de meest geschikte voor jouw situatie hebt geprobeerd. Waarschijnlijk slaat Puregon nog minder aan.

    Ik zou daarom deze behandeling niet afbreken, maar doorgaan met de twee follikels die je hebt. Misschien komen er toch nog een paar bij als je de Pregnyl gespoten hebt. Soms heb je ineens een groeispurt door de Pregnyl. Je hebt kans dat je de volgende keer maar één follikel hebt, met een nog kleinere kans van slagen. Ik geef de gyn dus gelijk en zou deze kans benutten.

    En zoals ik al schreef: de meeste succesverhalen vind je niet op internet, aangezien de meeste vrouwen niet op fora schrijven. En wordt er geschreven, dan gaat het vaak over de negatieve zaken. Dus ik zou stoppen met zoeken op internet. Het zegt namelijk ook nog eens niks over jouw kansen. Als het bij een ander niet lukt, hoeft dat niet voor jou te gelden. En andersom helaas ook.
     
  9. chantie07

    chantie07 Actief lid

    29 jan 2013
    390
    3
    18
    Ik werk
    Ik heb geen menopur of pruegon gespoten
    Ik heb gonal f gespoten en decapeptyl
    Ja vond ook erg raar zhuis het zij
    Ik weet me amh waarden niet
    Weet alleen dat rond me 35ste in de over gang kan raken al
     
  10. Nassira

    Nassira Actief lid

    6 nov 2014
    103
    0
    16
    NULL
    NULL
    Dank je wel voor het advies.

    Denk niet dat er na de pregnyl injectie wat zal ontstaan, aangezien op de echoscopie slechts 2 follikels te zien was en voor de rest helemaal niets. Dat binnen 2 a 3 dagen plots een follikel ontstaan, heb ik niet eerder gehoord?

    Ik denk dat ik wel voor deze ivf zal gaan.

    Toch heb ik in mijn achterhoofd dat er meerdere follikels mogelijk zouden zijn in een andere gunstige cyclus, of dat een andere medicijn misschien beter zou aanslaan. Heb wel wat succesverhalen gelezen over vrouwen met een lage amh waarde en weinig folikels die overgingen naar een ander dosis/medicijn en plots meer follikels hadden.

    En als ik voor deze ivf poging kies en uiteindelijk mislukt vrees ik dat dit gevoel sterker zal worden aangezien het toch 1 waardevolle poging is. Daarna wil ik naar het buitenland.

    Ik zal er een nachtje over slapen en overleggen met de gyn.
     
  11. Muzieknootje

    Muzieknootje Bekend lid

    26 jul 2014
    990
    127
    43
    Klussen
    Zuid-NL
    Veel succes!!
     
  12. Celia2

    Celia2 Actief lid

    22 apr 2009
    204
    0
    0
    Hoi Nassira,

    Bij mijn eerste ivf-poging groeiden er 3 goede follikels en 1 kleine (wel 4 eitjes), uiteindelijk maar 2 bevruchtingen waarvan 1 is teruggeplaatst en die ander was niet goed genoeg om in te vriezen. Dit was met 225 eh Gonal-f met Lucrin.
    Bij mijn tweede ivf-poging zijn we overgestapt op Menopur 300 eh, dat leverde in eerste instantie 3 follikels op waarvan maar 2 groot genoeg (bij de eerste echo), bij de punctie werd er toch nog een follikel gevonden en waren er in totaal 4 eitjes, waarvan 1 bevrucht. Helaas is deze ook niet blijven plakken.
    Oorzaak bij mij is endometriose, o.a. in mn eierstokken. Dit heeft de eierstokken beschadigd waardoor er minder eitjes groeien.

    Mijn gynaecologe legde uit dat je de hoogte van de hormonen kunt vergelijken met een spons in water. Als je een spons in een emmer water doet dan zuigt die spons zich vol, hoe veel water je ook in de emmer doet...die spons is op een gegeven moment vol en die kan niet nog meer water opnemen. Zo gaat het ook met hormonen. Het zou bij mij geen zin hebben om de hormonen nog meer op te hogen, mn lichaam neemt het maximale al op, het resultaat zal een eventuele volgende keer ongeveer gelijk zijn.

    Ik kan je niet helpen, maar hoop dat je er wat aan hebt. Heel veel succes!
     
  13. Nassira

    Nassira Actief lid

    6 nov 2014
    103
    0
    16
    NULL
    NULL
    Nou heb mijn punctie erop zitten. In 1 follikel bleek geen eicel te zitten (terwijl de arts zei dat dit zelden voorkomt) en in de andere follikel wel.

    Moet het met 1 eicel nu doen terwijl ik die altijd al heb gehad. Vraag me af waarvoor dat gespuit en gesnuif goed voor was...? Dan had ik het gewoon in mijn normale cyclus kunnen proberen en met de neuspray mijn eisprong proberen te onderdrukken...

    Ach ja, nu afwachten of er uberhaubt een bevruchting plaatsvindt.
     
  14. Mootje2015

    24 feb 2015
    7
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,
    Ik had ook al een lage amh. Wij zijn ook al 3 jaar bezig en hebben er onlangs een punt achter gezet. Gelukkig hadden we al een prachtdochter.
    Wij zijn voor onze behandelingen naat Gent gegaan (na een slechte ervaring in Rotterdam, waar ze ons meteen al 'afschreven'). Ik ben de eerste keer begonnen met 300 eh Menopur. Dit heb ik 3 pogingen gehad. Resultaat: 1ste keer 5 follikels, 2e keer 4 follikels, 3e keer 1 follikel. Daarna hebben ze het geprobeerd met 450 eh Menopur. Resultaat: 2 follikels. Het had dus bij mij geen resultaat. In Gent zijn ze veel eerder bereid de dosis te verhogen, zijn daar echt fantastisch behandeld, een zeer persoonlijke benadering! Denken mee en doen er echt alles aan, ook al hadden ze ook het idee dat het niet meer zou gaan lukken. Ze hebben ons de beslissing laten nemen en dat is heel fijn voor het acceptatie-proces. Al blijft het moeilijk hoor, je wens op te moeten geven.
    Ik wens je onwijs veel succes. Ik hoop dat het gaat lukken!
     
  15. Nassira

    Nassira Actief lid

    6 nov 2014
    103
    0
    16
    NULL
    NULL
    Dankjewel voor je verhaal. Begrijp ik goed dat je al jouw ivf-pogingen in Gent hebt gehad?

    Wat ik niet snap is waarom je in Gent alleen menopur hebt gehad. Hebben ze niet geëxperimenteerd met andere medicijnen of een combinatie van andere medicijnen zoals Gonal e.d.?

    Wat ze nu ook willen proberen is IUI dus misschien is dat nog een optie voor jou. Want als je gewoon een eisprong hebt zou dat nog een mogelijkheid zijn...
     
  16. Mootje2015

    24 feb 2015
    7
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb inderdaad alle pogingen in Gent gehad. 4 puncties, waarvan alleen de eerste keer een terugplaatsing (toen nog op dag 3 na de punctie).
    Voordat we zijn begonnen met IVF en ICSI, hebben er 7 IUI behandelingen gehad.
    Nee, ze hebben geen andere medicatie toegepast. We hebben binnenkort een exit-gesprek in Gent en zal dit eens navragen. Als je wilt, kan ik je op de hoogte houden.
     
  17. chantie07

    chantie07 Actief lid

    29 jan 2013
    390
    3
    18
    Ik werk
    Het is nooit 100% zeker of er een eitje in een follikel zit
    Ik had ook ma 1 eitje bij me 1ste poging en die bevruchte
    Het was toen niet gelukt
    2e keer 3 eitjes 2 bevruchtingen
    1 tp en zwanger
    Hou moed ook al is het moeilijk ik kon haf ook weinig moed erin
     
  18. Nassira

    Nassira Actief lid

    6 nov 2014
    103
    0
    16
    NULL
    NULL
    @Mootje, dat stel ik op prijs want bent best benieuwd. Heb je al een pm gestuurd. Ik wil hierna naar Gent dus ben benieuwd hoe het daar gaat ivm amh-waarde, behandelingen e.d.

    Ik heb vandaag tp gehad van het enige embryo dus ben nu aan het wachten.
     
  19. Maya1982

    Maya1982 Actief lid

    7 okt 2014
    140
    0
    0
    Dag Nassira,

    Ik zit zo'n beetje met dezelfde situatie hier! Mijn eerste ivf traject, AMH < 0,16, hoogste dosering hormonen. Resultaat: met moeite 3 follikels. Team heeft vandaag overlegd of het IUI zou worden of toch punctie. Ze kozen voor punctie (komende vrijdag). Ze denken dat ik het ook bij volgende poging niet veel beter zou doen door lage AMH. Mijn vertrouwen zit inmiddels ook zo'n beetje op -20 en vraag me ook af of dit het nou allemaal waard is. Die hele molen en nu zoveel medicatie spuiten met deze lage opbrengst.... De kans bestaat dat dit ook gelijk laatste ivf is want dat hadden ze bij start aangegeven, namelijk dat als opbrengst zo laag is ze mogelijk geen vervolgpogingen zullen doen.

    Hoop dat tp succesvol blijkt te zijn, ben benieuwd! Succes!!
     
  20. Nassira

    Nassira Actief lid

    6 nov 2014
    103
    0
    16
    NULL
    NULL
    Nou Maya geef de hoop vooral niet op. 3 follikels zijn zat vergeleken met andere dames met een lage amh waarde.

    En als ze met de behandelingen willen staken kun je altijd nog naar het buitenland die ook veel verder zijn in behandelingen voor vrouwen met een lage amh-waarde.

    Laat ons weten hoe de punctie is verlopen en de ontstane embryo's/cryo's! Ik zal je onthouden in mijn gebeden.
     

Deel Deze Pagina