2 jaar en niet praten

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Sunshine89, 18 nov 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sunshine89

    Sunshine89 Actief lid

    1 feb 2015
    122
    3
    18
    Hallo,

    Graag zou ik wat ervaringen of tips horen. Ons zoontje van 2 jaar en 1 maand praat nauwelijks. Hij zegt veel klanken, maar daar blijft het bij. In zijn eerste jaar heeft hij veel dubbele oorontstekingen gehad (die vaak te laat gezien werden voor huisarts en we vaak naar huis gestuurd werden met de mededeling dat het wat rood keek, veel oorsmeer, naar verder niks aan de hand. Achteraf bleek er wel degelijk een ontsteking te zitten)en daarom uiteindelijk buisjes gekregen. Een maand of 2/3 geleden zeide ze dat de buisjes nog goed zaten.. toch zit het me niet helemaal lekker, omdat zijn spraak niet op gang komt. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik zie bij andere kindjes dat het plaatsen van nieuwe buisjes soms helpt,?! Maar dat zullen ze waarschijnlijk niet doen als ze zeggen dat het goed zit.

    We lezen iedere dag voor, benoemen alles, praten in korte en duidelijke zinnen. Overigens begrijpt hij alles perfect.
     
  2. Mamavan2SE

    Mamavan2SE Fanatiek lid

    22 okt 2018
    3.931
    1.660
    113
    Vrouw
    Ik zou eens contact opnemen met de huisarts

    Je kind zou nu toch wel meer moeten kunnen praten

    vriendin van me haar zoon deed dat ook niet met 2 jaar en bleek dat er een gat in zijn trommelvlies zat waardoor hij dus slechter hoorde en wat effect had op zijn praten
     
  3. breister

    breister Fanatiek lid

    9 aug 2019
    2.983
    648
    113
    Vrouw
    Even contact opnemen met de huisarts inderdaad. Wie weet is er iets anders aan de hand. Als je huisarts er niet uit komt, zal die je wel doorverwijzen naar de juiste instanties.
     
  4. 1991Mamavanvier

    1991Mamavanvier Fanatiek lid

    1 apr 2020
    1.689
    1.292
    113
    Vrouw
    Mijn oudste praatte ook niet met 2jr... Logopedie heen geweest maar die kunnen pas vanaf 2,5 wat doen.. Dus afwachten, eenmaal op de voorschool ging hij met grote stappen vooruit....

    Onze 2e zoontje is een ander verhaal, spenenkind geweest maar net als de oudste praatte hij ook niet.. Heeft luie spieren in de mond... Dus krijgt ook logopedie vele woorden beginnen bij hem ook met de T. (heeft ook buisjes gekregen omdat we vermoeden had hij niet goed hoorde ook door vele oorontsteking) maar gehoortest enzo was allemaal goed)

    En bij beide meiden vrijdag 2 geworden.. Maar zeggen al vele woorden, kennen de dierengeluiden en de dieren zelf. Voor mij is dit zeer snel natuurlijk omdat ik het niet gewend ben....maar er zit dus echt wel verschil is het kind en zijn/haar ontwikkeling.
     
  5. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.591
    3.483
    113
    Als hij zoveel problemen met zijn oren heeft gehad, kan dat wel meespelen. Zelfs al gaat het nu wel goed met buisjes, daarvoor zal hij minder geleerd kunnen hebben, doordat hij het niet goed hoorde.
    Ik weet wel dat er enorme verschillen in spraakontwikkeling van kinderen kunnen zitten en rond de tweede verjaardag amper praten ook niet alarmerend is. Maar goed, jouw kind heeft oorproblemen gehad en dat maakt de situatie toch wat anders.
    Voor de zekerheid zou je nog eens naar de huisarts kunnen gaan of je vraag op het CB stellen.

    Mijn zoon ging kort na zijn tweede verjaardag praten. Daarvoor zei hij maar 10 woorden, waarvan de helft verkeerd uitgesproken. Ik merkte wel dat hij mij begreep en volgens mijn moeder was ik ook een wat latere prater.
    Toen hij eenmaal begon met praten, ging het heel hard, sterker nog hij zong meteen hele liedjes. Mijn dochter praatte heel vroeg, als ik hem daarmee had vergeleken, had ik hem vast erg langzaam gevonden.
     
  6. KellD

    KellD Fanatiek lid

    29 aug 2016
    1.192
    525
    113
    Ik heb een nichtje en een neefje die hebben precies het zelfde. Broer en zus van elkaar. Beide slechte spraak ontwikkeling , en beide buisjes met onrustige oren. Nu dat de oren wat rustiger beginnen te worden , ontwikkelen ze zich ineens ook snel in hun spraak. Net of ze een inhaal slag maken. Weet dus niet of dit er ook echt mee te maken kan hebben , maar wellicht is dit een onderdeel van.
     
  7. Forumnaam

    Forumnaam Bekend lid

    19 okt 2019
    736
    1.503
    93
    mijn zoontje sprak tot zijn 3e jaar ook amper. Hij ontwikkelde uiteindelijk een soort eigen taaltje (hoempf was snoepje bijvoorbeeld) logopedie gehad en al, hielp niks, tot hij met 3 jaar eindelijk meer ging praten en toen ging het snel! Sinds hij 4 is praat hij echt heel goed. Uiteindelijk helemaal vanzelf gegaan. Het hoeft dus niet een langdurig probleem te zijn
     
  8. breister

    breister Fanatiek lid

    9 aug 2019
    2.983
    648
    113
    Vrouw
    Even nog ter aanvulling op de eerdere reactie van mijzelf en van anderen: het kan dus inderdaad zijn, dat er niets aan de hand is (dat blijkt wel uit de voorbeelden). Maar voor alle zekerheid wel even langs de huisarts of het CB (weet niet hoe die bij jou is). Als er niets aan de hand is, prima, dan ben je snel klaar :) En anders heb je alvast een verwijzing voor een onderzoek. Dat soort dingen kunnen soms even duren (zeker door Corona zijn er beperkingen) en dan loopt het traject alvast. De belangrijkste taalontwikkeling zit in de eerste paar jaar, dus alles wat dan is gedaan, is mooi meegenomen. In mijn eigen omgeving mee te maken gehad: in januari gesprek CB en sinds aantal weken pas is het traject echt begonnen. Het hoeft inderdaad niets te zijn, maar dan weet je dat in ieder geval zeker.
     
  9. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.954
    8.765
    113
    Langdurige problemen kan zeker een taal probleem geven. Zijn de oren nu ook rustig sinds ze geplaatst zijn?

    Anders nog eens na laten kijken.

    Er zijn ook kinderen die pas praten wanneer ze weten dat het woord goed is. Goed om te horen dat hij wel weet wat je wil.

    Als je gevoel niet goed is zou ik dit zeker bespreken met de huisarts
     
  10. elliepellie

    elliepellie Fanatiek lid

    28 jun 2014
    1.887
    1.011
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Venlo
    Meerdere langdurige oorontstekingen kunnen zeker invloed hebben op de taalontwikkeling, deze kàn later op gang komen.

    Hoe is zijn taalbegrip? Begrijpt hij wat jij zegt? Volgt hij bijvoorbeeld kleine opdrachten op? Hij maakt klanken zeg je, zijn dit gerichte klanken? (Flè = fles, da = daar etc.). Heb je wel het gevoel dat hij vooruit gaat? Of blijft de ontwikkeling stagneren.

    Elk kind is anders maar er zijn wel richtlijnen. Met 2 jaar moeten ze minimaal 10 woorden kennen. Als ze dat niet kunnen hoeft er nog niks aan de hand te zijn maar bij ons op het KDV is dat zeker een indicatie dat er actie moet worden ondernomen. (Meestal gaat hier al een langere tijd met gesprekken met ouders overheen, dus niet plotseling bam boem, hij is 2 dus nu actie!)

    Ik kan natuurlijk niet goed oordelen zo achter een schermpje maar ik proef dat jij je wel zorgen maakt. Ik zou zeker dit gaan aankaarten met de huisarts en/of CB
     
  11. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Het zoontje van mijn buren is net zo oud.
    Die heeft sinds 2 weken logopedie.

    Je kan ook om een doorverwijzing vragen via het cb.
     
  12. Sunshine89

    Sunshine89 Actief lid

    1 feb 2015
    122
    3
    18
    Zijn taalbegrip is super goed! Hij begrijpt alles.. van lastige opdrachten tot de meest simpele. Hij zegt idd gerichte klanken.. Maar daar blijft het bij. Op zo'n 5 a 6 woordjes na.
     
  13. Sunshine89

    Sunshine89 Actief lid

    1 feb 2015
    122
    3
    18
    Voor zover we het weten is het rustig nu. Tijd terug zei de kno arts dat buisjes nog goed zaten.
     
  14. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.954
    8.765
    113
    Lastig. Dan zou ik toch overwegen om in gesprek te gaan met de huisarts of cjb
     
  15. juf1987

    juf1987 Fanatiek lid

    30 sep 2014
    1.832
    1.663
    113
    Leerkracht
    België
    Hier zijn we ook al aan de gang vanaf 2 jaar... Toen een eerste test gedaan bij de logopedie: spraak liep ze inderdaad achter, taalbegrip ok. "Geef het wat tijd was het advies". Vanaf 2,5 naar school (Vlaanderen), juf gaf al vrij snel aan dat het toch opvallend was, dus op aanraden van haar contact genomen met MUCLA (die doen multidisciplinaire testing), er was wel een wachttijd. Op 3 jaar daar getest: motoriek, gehoor, oren, keel, taaltesten en IQ testen (paar dagen naar daar moeten gaan, gelukkig niet alles op één dag ;)).
    L. heeft een normaal IQ, normaal taalbegrip, vertraagde motoriek en fel vertraagde taal (scoorde toen als een 2 jarige en ze was 3).
    Advies toen was op start thuisbegeleiding door een logopediste.

    Vorig schooljaar na corona (sluiting scholen) merkten we een achteruitgang, ze moet thuis minder moeite doen om zich verstaanbaar te maken... dus logopedie opgestart. In september (ze is nu 4,5) is ze hertest bij het MUCLA. Blijft hetzelfde: motoriek wat vertraagd, uitspraak heel zwak (percentiel 0, dus ze scoort heel slecht hierop) maar door haar doorzettingsvermogen hebben de mensen die haar getest hebben wel gemerkte dat ze een uitgebreide woordenschat heeft en dus heel veel begrijpt (taalbegrip scoort ze gewoon gemiddeld-goed, IQ ook). Maar ze spreekt bijna elk woord verkeerd uit, waardoor het één grote warboel is...

    Nu intensief logo (2x in de week) + ondersteuning op school verder zetten (al van vorig schooljaar - ook 2x in de week).

    Mijn advies, blijf niet te lang wachten, kinderen leren nu nog heel veel bij. Als je je kind laat testen weet je welke stappen je het beste kan zetten. Succes!!!
     
  16. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.804
    14.144
    113
    die van ons was om te beginnen een spenenkind, was vaak ziekig en dan was die speen dr rustpunt. Dat vertraagde ook behoorlijk maar ze snapte ook comoleet onlogische opdrachtjes (zet je schoenen maar op de tafel) waarbij we bewust niet in de richting keken van de schoenen en de tafel. Knisperen van t zakje kaakjes hoorde ze ook prima aan de andere kant van de kamer.

    Uit ellende heb ik een pratende hamster gehaald om dr uit dr tent te lokken, toen kwamen er ineens klank verhalen, daarvoor maakte ze niet eens klanken (14 mnd). Pas wanneer zij wat deed deed hij t na. Eerste kennismaking was zij wat op afstand en deed ik t voor. Binnen no time ging die hamster t hele huis door en op thee visite en al...hele verhalen die twee.

    Paar maanden later, ze mankeerde niks aan dr oren, maar t was wel lekker makkelijk "mjam jam" voor eten, terwijl ze t woord "eten/lekkers" prima begreep en zo nu en dan (heeeeel zelden) ook zei. Nu is t ook een perfectionist, oefende stiekem in dr bed met lopen maar vertikte t in t zicht te doen of aan de hand of gesteund (terwijl we dr op de camera t hele bed rond zagen lopen).

    Dus dagje proef gedaan uiteraard wel dr boterhammetje gegegen maar dr banaan nog ff niet. En vervolgens even spontaan "niet begrijpen wat ze bedoeld met mjamjam"....Dochter...foeter foeter foeter...ja hoor daar kwam die: "eten!".

    Ja natuurlijk! Je bedoeld eten! Nu snap ik je heel goed!

    Kind spontaan 3 meter groter van trots.

    moment van t kaakje..."mjam jam" "wat bedoel je mop?" diepe zucht.."eten!" "Oooh je wilt eten, bedoel je je kaakje?"

    Dochter zal vast gedacht hebben, soooo dat is makkelijk! En ze had niet veel problemen er verder mee, zolang dat kaakje maar kwam. Dus dag 2 voortgezet en zowaar, kwam gelijk met "eten" op de proppen. Langzaam uitgebreid met andere belangrijke woorden en toen ze de smaak te pakken had ging ze compleet los en hield t ook niet meer op. Nog maar 2x een waarom vraag gehoord maar nederlandse, franse en engelse liedjes zingt ze inmiddels met volle overtuiging phonetisch mee, op heerlijk verbasterde kleuterwijze.

    (net als wij vroeger heel stoer in t engels telden en vertaald kwam t neer op: een twee boom vier)

    Je kan het een poging wagen, kijken of het bij jullie ook werkt. Maar hou die huisarts met doorverwijzing KNO ook zeker in gedachten. Huisarts ziet minder dan de KNO is de ervaring van mn man (chronische ooronstekingen de eerste 10 jaar).
     

Deel Deze Pagina