2 jaar en slapen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Claudje210, 15 nov 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Claudje210

    25 nov 2013
    7
    1
    1
    NULL
    NULL
    Hallo iedereen,

    Ik heb een dochter van 2 jaar, 26 maanden om precies te zijn. Het slapen is op dit moment echt dingentje thuis.

    Als ik haar s' middags in bed leg, slaapt ze niet... ze gaat roepen dat ze niet wil slapen of dat ze klaar is met slapen. Na een half uurtje haal ik haar er maar uit. Ze is dan de hele dag verder wakker en dat red ze eigenlijk prima, gaat niet zeuren of vervelend doen. Leg ik haar rond 19.00 / 19.15 op bed en is ze letterlijk binnen 3 minuten vertrokken.

    Als ze s' middags wel ineens in slaap valt, wat dus alleen op het KDV gebeurt of in de auto, dan krijg ik haar s' avonds dus niet meer in bed voor 21.00 / 21.30. Ze is dan echt klaarwakker en wil niet eerder slapen. Wat ik overigens wel probeer. Als ze heeft geslapen leg ik haar meestal tussen 19.30 /20.00 in bed, maar dan hebben we dus hetzelfde ritueel als s 'middags alleen dan echt met huilen en krijsen dat ze niet wil slapen.
    Ik heb nog een zoon van 4 jaar die de volgende dag weer naar school moet en niet kan slapen als zij zo krijst.
    Hierbij maakt het overigens niet uit hoe lang ze s' middags heeft geslapen, 1.5 uur , 1 uur, 30 min....... al heeft ze 10 min geslapen dan gebeurt dit in de avond.

    Ze is ook nog eens een vroege vogel, zeker sinds de wintertijd is ze om 05.45 uur wakker....... dus dat zijn dan lange dagen als ze niet meer slaapts s' middags.

    Ik vind het prima dat ze s' middags niet meer slaapt en baal eigenlijk eerder als ze wel in slaap valt, want dan is avond weg, want ze vraagt ook continu de aandacht....... en ff relaxen op de bank s' avonds heb ik toch ook wel ff nodig om weer op te laden voor de volgende dag.

    Hebben meer mensen met peuters last van "lastige" slapers op deze leeftijd ? Iemand tips? Is het een fase, en gaat het over?
    Vind haar namelijk nog best jong om niet meer te slapen overdag...... mijn zoon stopte met ruim 2,5 jaar.....
     
  2. Chechi

    Chechi Niet meer actief

    Hoe laat breng je haar naar bed voor het middag dutje? De oplossing kan nogal eens zijn - zeker gezien ze zo’n vroege vogel is - om haar al vroeg in bed te leggen voor haar dutje. Rond 12:00. Te laat op bed leggen zorgt namelijk voor weerstand en over slaap heen zijn. En dan zou ik haar maximaal een uur laten slapen.
     
  3. Claudje210

    25 nov 2013
    7
    1
    1
    NULL
    NULL
    Ze gaat rond 13.00 naar bed. Eerder kan ook niet want ze gaat naar de Peuterspeelzaal tot 12.00 of ze moet mee haar broer ophalen op 12.00.
     
  4. Chechi

    Chechi Niet meer actief

    Ik zou dan beginnen in het weekend of in een vakantie om haar ritme te verschuiven en haar wel vroeger naar bed te doen. Ik denk namelijk dat ze oververmoeid is. Dan beland je in een soort vicieuze cirkel: vroeg opstaan, vroeg dutje willen doen maar dus niet kunnen. Als je eenmalig het ritme opschuift kom je op een latere bedtijd uit; en dan kan het dutje weer later plaatsvinden.
     
  5. Annefien

    Annefien Bekend lid

    4 jan 2021
    553
    340
    63
    Vrouw
    Mijn zoontje heeft tot 2 jr en 10 mnd bij het kdv een middagslaapje gedaan, thuis tot ca 3,5 geslapen maar op een gegeven moment was het dan wel om de dag.

    Maar hij heeft ook een fase gehad tussen 2 en 2,5 dat hij overdag niet wilde slapen en ik dacht dit is echt te vroeg om te stoppen. Toen ben ik hem de keuze gaan geven, kiezen tussen slapen of even uitrusten in bed maar dan hoefde hij niet te slapen. Vaak koos hij uitrusten en viel hij alsnog in slaap.
    Hier maakte het dan alleen niet uit voor het ‘s avonds naar bed gaan.

    Ik zou zoals Chechi ook al noemt kijken naar het tijdsitp waarop ze ‘s middags slaapt, kijk of je dat kunt vervroegen en dan inderdaad niet te lang laten slapen.

    En misschien helpt het bij haar ook door haar een keuze te geven, slapen of iets anders maar wel rustig in bed. Hier werkte dus uitrusten, maar ik heb ook wel gezegd dan ga je je knuffels maar knuffelen of liedjes zingen ofzo, maar je blijft in bed. Dat kan je ‘s avonds evt ook doen als ze dan niet in bed wil blijven.

    Maar hier dus ook zo’n fase gehad en uiteindelijk toch nog een hele poos elke dag geslapen.
     
  6. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Mooie leeftijd om te stoppen toch.
    M’n dochter was 22 maand toen ze ermee stopte. Ja, het is vroeg. Maarja. De een is nou eenmaal eerder dan de ander.
    Savonds goed op tijd naar bed en dan zal de ochtend wellicht ook later worden.
     
    Sado vindt dit leuk.
  7. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.311
    1.048
    113
    Hier waren dat tekenen dat het middagslaapje niet meer nodig was. En ze gingen uiteindelijk vanzelf langer slapen in de ochtend. Evt. Gewoon rond 6/half 7 naar bed en hoe ouder ze wordt weer wat later maken.
    Zoon was 22 maanden toen het middagslaapje klaar was, dochter 20 maanden.
     
  8. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.260
    3.497
    113
    Hier was dat ook duidelijk het teken om te stoppen. Soms was hij dan opeens wel een keer moe en dan ging even 1x een middagdutje prima. Toen hij het middagslaapje oversloeg werd de nacht ook langer. Dus 6.00 wakker werd uiteindelijk zelfs tegen 8.00! En hadden we eens een verjaardag of iets s avonds dan ging hij wel even naar bed en kon dan prima mee tot een uurtje of 22.00 zat hij dan lekker te spelen. :roflmao:
     
  9. Ukje2014

    Ukje2014 Lid

    23 sep 2013
    97
    5
    8
    NULL
    NULL
    Yep, dit is het teken dat het slaapje eraf gaat. Mijn oudste was er ook voor z'n tweede jaar al klaar mee. De middelste sliep wel nog tot hij ietjes ouder was maar ging inderdaad dan veel later naar bed. Ik vond dat verder prima omdat het een rustig peutertje was. Maar ik snap dat je daar geen zin in hebt als ze veel aandacht vraagt. Soms kan het een fase zijn hoor dat ze tijdelijk even niet slapen maar als het blijft aanhouden zou ik het gewoon accepteren. Helemaal niet gek om rond die leeftijd niet meer te slapen in de middag.
     
  10. Vogelmeisje

    Vogelmeisje Fanatiek lid

    3 mei 2010
    1.003
    284
    83
    We hebben hier een fase gehad ook zo precies na de 2e verjaardag.
    Uiteindelijk bleek hij wel moe te zijn en hielp het om hem eerder op bed te leggen. Én naar een peuterbed te gaan. Én een slaapmuziekje af te spelen. Én zijn deur open te laten ipv dicht.
    Meneer had andere slaap wensen gekregen en het duurde even voordat we dat doorhadden.
     
  11. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.448
    2.261
    113
    Ik begrijp eigenlijk het probleem niet helemaal. Je zegt dat het haar goed afgaat om niet meer te slapen en dat ze 's nachts dan ook goed slaapt en dat jij het ook prima vindt, dan is het toch helemaal goed zo? Er zijn zat kinderen die vanaf 2 jaar niet meer slapen overdag. Ik persoonlijk ben er zelf wel fan van maar wanneer ze 's avonds pas heel laat willen slapen dan is het snel genoeg klaar
     
    Lies1611 en Sado vinden dit leuk.
  12. 2jongensmama

    2jongensmama Fanatiek lid

    17 jan 2020
    3.828
    3.601
    113
    Het klinkt of ze klaar is met haar slaapje. Hier was ook met stipt 2 jaar het middag slaapje eraf. En als hij nog wel eens sliep, was hij ook tot laat in de avond wakker. Zou dus zeggen tegen de opvang niet meer slapen!

    2 jaar is een normale leeftijd om te stoppen met middag slaapjes , ken een hoop kinderen die rond de 2 er klaar mee waren (mijn oudste en middelste beidde).
     
  13. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.691
    7.734
    113
    Vrouw
    Hier was mijn zoon ook jong toen hij er mee stopte. Ik zie het probleem niet zo nu. Ze is vrolijk overdag en wil niet slapen. Prima toch :)
     
  14. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.136
    1.058
    113
    Mijn beide dochters waren 2 jaar toen het echt klaar was met middagslaapje. Het lijkt me een duidelijk verhaal. Tijd om te schakelen naar nieuwe fase.

    (En eerlijk, om 19:00 uur in bed leggen en dan binnen 3 minuten vertrokken? :o: Ik zou er per acuut voor tekenen, want dat hebben mijn (slechte) slapers nooit gedaan... al helemaal niet op dat tijdstip)
     
  15. Claudje210

    25 nov 2013
    7
    1
    1
    NULL
    NULL
    Bedankt iedereen voor de reacties.....

    Ik heb het inderdaad maar zo gelaten. Ze slaapt in principe s 'middags niet meer. Heel af en toe valt ze toch in slaap op de bank of als ze naar het KDV is geweest waar ze wel slaapt 's-middags en dan accepteer ik maar gewoon dat ik haar pas om 20.30 / 21.00 in bed kan leggen.
     
    julia80 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina