tweetalig opvoeden

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Liyana89, 8 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liyana89

    Liyana89 Actief lid

    7 feb 2015
    333
    21
    18
    Dames er wordt bij ons heel veel Turks gepraat en heb een dochter van 13 maanden. Ze vindt boekjes lezen heel leuk. Ik lees in het Nederlands voor maar wat is eigenlijk nou de beste? Voorlezen in het Turks of Nederlands.
     
  2. elliepellie

    elliepellie Fanatiek lid

    28 jun 2014
    1.887
    1.011
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Venlo
    Ik zou dat met het consultatiebureau bespreken. Maar omdat jullie veel Turks spreken is het ook verstandig haar met de Nederlandse taal in aanraking te laten komen.

    kinderen zijn op die leeftijd erg gevoelig voor taal en pikken het snel op. Omdat je twee talig opvoed krijg je waarschijnlijk straks een VVE indicatie. Daarmee mag je dochter 4 dagdelen naar de peuterspeelzaal. Vaak zie je dag kinderen dan ook snel Nederlands onder de knie krijgen.
     
  3. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.042
    113
    Vrouw
    Nederlands :) als turks voornamelijk voertaal is, maar je woont in Nederland dan zou ik Nederlands voorlezen. Zodat die taalvergaring er wel is
     
  4. elliepellie

    elliepellie Fanatiek lid

    28 jun 2014
    1.887
    1.011
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Venlo
    Ik werk trouwens op een kindcentrum met VVE aanbod
     
  5. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.431
    2.867
    113
    Zijn jij en jouw partner beide Turks? Je zou anders zo kunnen doen dat 1 ouder alleen Nederlands praat en de ander alleen Turks. Op deze manier ben ik ook tweetalig opgevoed (niet Turks, maar wel op deze manier ;) )
     
  6. elliepellie

    elliepellie Fanatiek lid

    28 jun 2014
    1.887
    1.011
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Venlo
    zo voed ik ook mijn beide zoons op.... na ja twee talig :p vader spreekt alleen dialect (Venlo) met ze en ik alleen Nederlands
     
    Poolvos vindt dit leuk.
  7. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.431
    2.867
    113
    :roflmao:
     
  8. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.892
    25.243
    113
    In je moedertaal spreken en voorlezen.
    Spreken jullie beide Turks?
    Komt ze in aanraking met de Nederlandse taal? Bijvoorbeeld via de crèche?

    Wij voeden ook tweetalig op. Onze kinderen horen dagelijks 4 talen maar spreken/verstaan 2 talen goed.
     
  9. Liyana89

    Liyana89 Actief lid

    7 feb 2015
    333
    21
    18
    Wij spreken indd beide Turks. Ze gaat ook niet naar de creche. Ze hoort dus weinig Nederlands ik dacht misschien zingen en voorlezen in het Turks.
     
  10. Liyana89

    Liyana89 Actief lid

    7 feb 2015
    333
    21
    18
    Ik zelf spreek niet heel goed Nederlands en mijn man is gewend om Turks te praten. Dit is wel de beste manier om tweetalig op te voeden maar is niet geschikt voor ons
     
  11. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Ik zou praten dan vooral op het Turks houden.
    Voorlezen en zingen kan denk ik prima allebei, ook voor je eigen Nederlands wel prettig om te oefenen, bijvoorbeeld samen meezingen met liedjes. Hierbij hoef je zelf geen zinsopbouw of woorden te bedenken, dus zul je minder fout aanleren.
    Dan kan je straks ook met iets meer vertrouwen met bijv juf op school praten.
     
  12. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.892
    25.243
    113
    Als je het leuk vindt dan kan je best in het Nederlands blijven voorlezen. Je kan ook alle Netflix filmpjes op Nederlands zetten. Regelmatig Nederlandse kinderliedjes opzetten. Het zal haar taalontwikkeling alleen maar goed doen.
    Maar ik raad wel aan om in jullie moedertaal, dus Turks, tegen haar te blijven praten. Dat is het beste voor haar en voor jullie :)

    Als je je zorgen maakt om de Nederlandse taal dan kun je bijvoorbeeld overwegen om haar 2x per week naar een opvang te brengen. Hoeft niet nu hoor, dat kan ook met 2 jaar bijvoorbeeld.
     
  13. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Je schrijft goed Nederlands!
    Jullie wonen en blijven in Nederland?
    Dan zou ik zeker zoveel mogelijk Nederlands invoeren. Dat het niet helemaal correct is is geen enkel probleem. De klank daar gaat t om. Voorlezen en zingen dus sowieso in het Nederlands en misschien thuis vaker spreken.

    Persoonlijk zou ik de voertaal van het land waar je woont belangrijker vinden dan mijn moedertaal als je in dit geval in Nederland je toekomst hebt. Het Turks zullen ze echt wel oppakken thuis en bij familie.
     
  14. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.892
    25.243
    113
    duidelijk dat je geen kennis en ervaring hebt want dit is fout advies.

    Met de moedertaal krijgt het kind de eerste klanken en de daarbij horende emoties van de moeder mee, en ontwikkelt het zijn relatie met de ouders, familie en vrienden, maar ook met zijn eigen verleden, toekomst en met de eigen cultuur.
    Een ouder die in de moedertaal spreekt spreekt met een bepaalde zekerheid welke het kind voelt en goed is voor de taalontwikkeling en een goede basis voor meertaligheid.

    Het is daarnaast zeker goed voor een kind om de voertaal van het land waar hij woont te leren, maar die ‘moet’ niet van de ouders komen als dit niet de moedertaal is.
     
    Berenmama, conejita, Poolvos en 4 anderen vinden dit leuk.
  15. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.507
    494
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik ben het met KleineLai eens. Wij wonen in Duitsland (sinds de geboorte van de oudste), maar hebben beide als moedertaal Fries/Nederlands. Wij hebben heel bewust dus GEEN Duits met de kinderen gesproken. Je maakt onbewust zoveel fouten/vergissingen, wanneer het niet je moedertaal is. En het AFleren van fouten duurt heel erg lang (helaas).
    Wel hadden we bijv vaak Duitse kinderprogramma's op tv. En hoorden ze wel Duits van de buren of bijv bij het boodschappen doen. (passief dus)

    Onze meiden gingen vanaf 3 jaar en 2 jaar en 4maanden naar de KinderGarten en daar werden ze echt ondergedompeld in de Duitse taal. Je wilt echt niet weten hoe snel de taalontwikkeling dan gaat. Bij mijn oudste kregen we in de 2e klas (groep 4) zelfs te horen dat ze bij de beste leerlingen zat en in de derde zelfs dé beste qua taal. De oudste verbetert ons nu dus regelmatig :oops:
     
    Berenmama, dreumesje en KleineLai vinden dit leuk.
  16. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Vriendelijk dank je. Het is zoals ik schrijf mijn mening en dus geen feit. Maar bedankt voor je advies
     
  17. Liyana89

    Liyana89 Actief lid

    7 feb 2015
    333
    21
    18
    Bedankt voor je tip wij spreken indd ook veel Turks thuis alleen boekjes lees ik in het Nederlands. Ik twijfel dus of ik het goed doe. In welke taal las je boekjes ? In het Nederlands of Duits?
     
    Hopmarjanneke vindt dit leuk.
  18. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.507
    494
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Volgens mij zijn we begonnen met Fries en Nederlandse boekjes en gaandeweg wat Duitse boekjes er bij. Zeker de "start" boekjes zijn relatief eenvoudig in taalgebruik, dus lijkt het me dat je hier niet direct veel fout kunt doen. In ieder geval niet qua zinsopbouw.
     
  19. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.431
    2.867
    113
    Volgens mij zijn jullie helemaal prima bezig! En onthoud dat de hersenen van kleine kinderen net een spons zijn. Ze leren zo snel. Al helemaal al ze straks naar de peuterspeelzaal/basisschool gaat.
     
    Arwen86 vindt dit leuk.
  20. Boordevol

    Boordevol VIP lid

    26 jun 2009
    6.068
    4.178
    113
    @Liyana89 @Hopmarjanneke

    Ik snap dat uit onderzoek blijkt dat je je moedertaal met je kinderen moet spreken zodat ze een zo groot mogelijke woordenschat krijgen. Ze hoeven dsn later alleen een vertaalslag te maken (auto in het Turks bv vertalen naar het Nederlands). Als de kinderen een kleine woordenschat hebben en bv het begrip auto helemaal neit kennen, dan moeten ze eerst nog leren wat het is en dan pas het woord ervoor onthouden.

    Maaaaaar wat ik in de praktijk heb gezien, met name bij Turkse kindjes, is dat er thuis alleen Turks tegen ze is gesproken en dat ze in groep 1 bijna zonder een woord NL binnenkomen en altijd een achterstand in de Nederlandse taal hebben en houden. Ik weet dus niet in hoeverre het in de praktijk verstandig is enkel en alleen Turks te praten. Er zaten daarbij ook kindjes die reeds naar de PSZ waren geweest. Die kenden dan wel wat woordjes in het NL maar ook echt onvoldoende om goed mee te komen.
     
    Jessi79 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina