20 weken echo en 2 softmarkers

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Noaahhhx, 22 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Noaahhhx

    Noaahhhx Lid

    22 mrt 2019
    6
    1
    3
    Vrouw
    Heyy ladies,

    Ik ben nu 21 weken zwanger van ons eerste kindje. Ik vind het allemaal best wel spannend en alles is ook helemaal nieuw voor mij.

    omdat wij nu op de helft zijn hebben wij ook de 20 weken echo gehad en daar kwam dit als resultaat uit: bij ons zoontje is een kleine vlekje op het hartje gevonden en de navelstreng heeft maar 2 bloedvaten inplaats van 3. De verloskundige zei je hebt meer kans op kindje met down syndroom omdat er twee softmarker zijn gevonden.

    Wij hebben een nipt test gehad en die uitslag was perfect er was niks gevonden en alles was goed. Maar toch maak ik mij een beetje zorgen omdat ik weet dat de test 99% betrouwbaar is en er nu ook 2 softmarkers zijn gevonden. Mijn vriend en ik staan er nog vrij nuchter in maar vinden het wel spannend. Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Ik probeer me zo min mogelijk druk te maken, maar je schrikt wel als je zoiets hoort. Allehoewel in alle gevallen ons kleine mannetje nog van harte welkom en geliefd is.

    Groetjes
     
  2. Chrissie1990

    Chrissie1990 Fanatiek lid

    26 aug 2016
    1.180
    1.078
    113
    Hulpverlener
    Kan je niet meerdere echo’s krijgen, dat ze nog een keer extra naar je baby kijken, of er nog andere ‘afwijkingen’ kunnen vinden?
     
  3. Daphne91

    Daphne91 Fanatiek lid

    5 dec 2013
    2.073
    465
    83
    Vrouw
    Drenthe
    Dat is niet helemaal het nieuws waar je op hoopt nee. Ik neem aan dat er nog vervolgonderzoeken komen en ik neem aan een GUO omdat het wel belangrijke dingen zijn? Ik wil je niet ongerust maken maar ik doe de aanname dat dit standaard een procedure is na softmarkers?
     
  4. Indy89

    Indy89 Fanatiek lid

    19 dec 2015
    2.020
    681
    113
    Vrouw
    Hoi hoi,

    Ik wilde zojuist een zelfde topic openen. Bij mij precies het zelfde verhaal. Dus iig een dikke digi hug!

    Goede NIPT maar wel 2 softmarks. Ook de 2 aderige navelstreng en echodense in de darmen. Ik heb weinig info gekregen behalve dat ik morgen door de VK wordt gebeld en dat ik door verwezen wordt naar het UMC. Omdat het daar heel druk is twijfelde de echoscopiste of ze dit wel ernstig genoeg zouden vinden voor een GUO.. Dus snap er ook niets meer van. Buiten dat was haar hoofdje ook echt aan de kleine kant, ik maak me dus wel zorgen..
     
  5. gemini020

    gemini020 Actief lid

    28 sep 2014
    444
    57
    28
    Wij hadden ook de soft marker op het hart. Ik moest vanwege iets anders en week later terugkomen en toen was dat vlekje weg. Met een goede NIPT test zou ik minder waarde hechten aan softmarkers maar kan me voorstellen dat je vanwege de navelstreng sowieso een extra controle krijgt en dan kunnen ze het vlekje op het hart ook checken, waarschijnlijk is hij weg.
     
  6. Noaahhhx

    Noaahhhx Lid

    22 mrt 2019
    6
    1
    3
    Vrouw
    We zijn naar het umcg geweest en hebben daar een echo gehad om te kijken naar de markers. We werden goed geholpen, en ze gaaf aan dat het focus op het hartje er wel was maar zo klein is dat het misschien eventueel zelfs iets anders zou kunnen zijn. Ze maakte zich er niet te druk om en zei dat ik bij de 30 weken echo kon kijken of het plekje er nog zit of is verdwenen. Als het er nog zit gaf ze aan dat het een kleine kans zou kunnen hebben op een afwijking en het eigenlijk afwachten is tot de bevalling.
     
  7. Noaahhhx

    Noaahhhx Lid

    22 mrt 2019
    6
    1
    3
    Vrouw
    We hebben inderdaad een tweede echo gehad om en naar te laten kijken in het umcg. Ze was er positief over en zei dat de focus op het hartje heel minuscule was. Het is nu afwachten of het eventueel is verdwenen en dat kunnen we zien bij de 30 weken echo of een vruchtwaterpunctie te doen om het zeker te weten voor onszelf. We hebben voor gekozen om het op ons af te laten komen, en dat we wachten na de 30 weken echo
     
  8. Daphne91

    Daphne91 Fanatiek lid

    5 dec 2013
    2.073
    465
    83
    Vrouw
    Drenthe
    Dat is zeker fijner nieuws. Als ik je goed begrijp geen reden tot paniek nu :) en dat de navelstreng 2 ipv 3 vaten heeft, is dat nog iets om te monitoren?

    Hoe ben jij hieronder? Je berichtje klinkt opgelucht in elk geval :)
     
  9. Noaahhhx

    Noaahhhx Lid

    22 mrt 2019
    6
    1
    3
    Vrouw
    #9 Noaahhhx, 25 mrt 2019
    Laatst bewerkt: 25 mrt 2019
    Heyy hoi, oh bah dat is ook niet fijn om te horen. Bij ons was gelukkig de rest wel de goede lengte en de kleine groeit gelukkig ook nog goed! De echoscopiste vond de focus op het hartje erg klein en zei dat we ons er niet te druk over moesten maken. grote kans dat het vlekje over paar weekjes verdwenen is. We hebben dus eigenlijk best goed nieuws gehad,
    Maar je houd het wel altijd nog in je achterhoofd!

    Altijd vervelend om zulke dingen te horen want je hoopt gewoon dat alles goed zit. Weten jullie al eventueel iets meer over jullie kleine ? Of nog steeds afwachtende?
     
  10. Noaahhhx

    Noaahhhx Lid

    22 mrt 2019
    6
    1
    3
    Vrouw
    Jaa klopt, dat is wel fijn om te horen gelukkig ! we moeten nu even afwachten maar krijgen wel extra groei echo’s om de kleine zijn groei bij te houden omdat dat eventueel een achterstand zou kunnen krijgen in het derde trimester.
    We waten niet heel erg bekend met de markers, maar als de echocopiste aan geeft dat het eigenlijk wel goed zit dan gaan we daar ook vanuit. Onze vk helpt ons gelukkig er ook goed doorheen! Nu afwachten en genieten.
     
    Daphne91 vindt dit leuk.
  11. Chrissie1990

    Chrissie1990 Fanatiek lid

    26 aug 2016
    1.180
    1.078
    113
    Hulpverlener
    Wat fijn zulk nieuws. Lekker genieten van de zwangerschap.
     
  12. Indy89

    Indy89 Fanatiek lid

    19 dec 2015
    2.020
    681
    113
    Vrouw
    Gelukkig klinkt het aardig positief! Zei ze verder nog wat over de twee aderige navelstreng?

    Gekke vraag, maar zou je ook als je dat zou willen nu de vruchtwaterpunctie mogen doen?

    Ik mag a.s. Maandag pas, dus moet nog een week afwachten.
     
  13. Noaahhhx

    Noaahhhx Lid

    22 mrt 2019
    6
    1
    3
    Vrouw
    Jaaa klopt, gelukkig positief nieuws! ik krijg omdat ik 2 aderige navelstreng heb extra groeiecho’s. Er wordt namelijk extra gekeken naar de groei van ons kindje in het derde trimester. Wij zouden eventueel wel nog een waterpunctie kunnen doen als we dat graag zouden willen, maar de echocopiste gaf zelf aan 1 marker is erg minuscule en dat is het focus op het hartje. Dus zei gaf duidelijk aan dat het niet nodig zou zijn omdat zij het wel vertrouwde en eigenlijk haast wel zeker weet dat er niks aan de hand is.

    Heb jij een goede 20 weken echo gehad?
     
  14. Indy89

    Indy89 Fanatiek lid

    19 dec 2015
    2.020
    681
    113
    Vrouw
    Hier eigenlijk het zelfde verhaal. Na de GUO bleek ook dat de softmarker op de darmen eigenlijk minimal was. De missende ader in de navelstreng was ook niet zorgelijk, maar idd ook extra groei echo's.

    Hopelijk blijven onze kindjes goed groeien. Fijne zwangerschap nog!!!!
     

Deel Deze Pagina