20 weken echo - ervaringen

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door MDvD96, 23 apr 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MDvD96

    MDvD96 Fanatiek lid

    2 dec 2018
    1.006
    1.510
    113
    Vrouw
    Hier over 2 weken de 20 weken echo, en moet zeggen dat ik het toch wel heel spannend vind.. Vooral ook omdat het niet via de verloskundige verloopt maar via een prenataal centrum..

    Wat zijn over het algemeen jullie ervaringen met de echo?
     
  2. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.871
    15.311
    113
    Gelukkig twee keer een ‘goede’ 20-weken echo mogen hebben dus was hier vooral ontzettend interessant en gaaf om alles zo gedetailleerd te kunnen meekijken :)
     
    nizzie86 en MDvD96 vinden dit leuk.
  3. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.910
    1.188
    113
    Nederland
    Bij ons worden de SEO of GUO standaard in het ziekenhuis gedaan en ook niet bij de verloskundige. Mijn ervaringen zijn prima, tuurlijk is het spannend, maar dat vond ik van de 1e echo ook.
     
    MDvD96 vindt dit leuk.
  4. Loolaa

    Loolaa Fanatiek lid

    6 apr 2015
    1.770
    427
    83
    Vond het beide keren ook heel spannend. Hier ook niet bij de vk maar bij een echo bureau. Hoop dat je de tijd een beetje kunt doorkomen. Die twee weken lijken dan opeens eindeloos te duren. Heel veel sterkte en hoop dat je een goede echo hebt straks.
     
  5. Wij2018

    Wij2018 Actief lid

    21 jul 2018
    465
    156
    43
    Vrouw
    Vond de eerste keer niet spannend, dat was bij verloskundige zelf. Had een soort oergevoel dat het goed zat (Wat ook zo was)

    De tweede keer vond ik het mega spannend. Aan begin van zwangerschap was ik geopereerd omdat ze dachten aan een buitenbaarmoederlijke zwangerschap en had toen ook medicijnen gekregen die ik daarna niet meer mocht toen ze erachter kwamen dat ik wel een goede zwangerschap had. Ik was zo bang dat, dat schade had aangebracht. Had het uiteindelijk in het ziekenhuis de 20 weken echo en ondanks alle zenuwen was alles goed!

    Succes en maak je niet te druk!
     
  6. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    Eerste keer vond ik spannend, maar toen de echo vorderde en alles goed was kon ik ervan genieten.
    2e vond ik minder spannend en bleek ook alles weer goed.
    Deze 3e keer vond ik heel spannend. Ik ben besmet met de 5e ziekte en dat kon/kan gevolgen hebben.
    Moest ineens een guo in Utrecht wkz. Gelukkig was alles toen prima! Nu nog wekelijks terug voor controle.
     
  7. jolien 1986

    jolien 1986 Niet meer actief

    Mijne was niet goed .. Was grote groeiachterstand te zien. Dit werd op einde verteld

    Oorzaak kon bureau niet geven, daarvoor doorverwezen naar gynaecoloog /perinatoloog voor een Guo.
    Ze gingen niet suggereren, was puur dat de meting niet binnen kaders van normaal viel waarvoor meer onderzoek nodig was.

    Ik vond het hele boeiende echo waarbij heel Intressant is om alle organen en lichaamsdelen te zien.
    Ondanks niet zo'n goede uitslag was, toch fijn opgevangen

    Na wat opstart problemen nu kern gezonde dochter trouwens
     
  8. stiertje88

    stiertje88 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.207
    360
    83
    Vorige x GUO, nu krijg ik ook binnenkort de SEO.
    Vorige x vond ik het niet zo spannend.
    Deze x wel, ben zo bang dat het niet goed is. Dat is verder nergens op gebaseerd maar toch...
     
  9. MDvD96

    MDvD96 Fanatiek lid

    2 dec 2018
    1.006
    1.510
    113
    Vrouw
    Ik vraag me dan altijd af of bepaalde grote dingen echt pas met de 20 weken echo te zien zijn.. Ik heb vorige week nog een echo gehad bij de gyneacoloog toen zag alles er perfect uit. Grote afwijkingen zouden dan toch al wel zichtbaar zijn? Ik zou het best wel vreemd vinden als er nu iets heel ergs uit zou komen terwijl alle andere echo’s altijd goed geweest zijn!
     
    RobinBird vindt dit leuk.
  10. Chrissie1990

    Chrissie1990 Fanatiek lid

    26 aug 2016
    1.180
    1.079
    113
    Hulpverlener
    Ik heb halverwege mei de 20 weken echo. Ik maak me er niet zo druk om. Ik heb al 6 echo’s gehad en tot nu toe zag alles er uitstekend uit. Zou het heel raar vinden als er ineens een grote afwijking naar voren komt.
     
    RobinBird vindt dit leuk.
  11. jolien 1986

    jolien 1986 Niet meer actief

    Ik heb in soort test pilot een soort van 20 weken echo met 12 weken gehad.

    Op 12 weken was alles wat te zien was goed, (zelfs de hartkamers waren al te zien,) super gaaf en bijzonder.

    Sommige hartafwijkingen zouden toen bijvoorbeeld al gezien kunnen zijn, dus ja grote dingen zullen vast opvallen.

    Echter kan er natuurlijk daarna ook vanalles gebeuren met de 20 weken werd er bij mij te weinig vruchtwater, te klein hoofdje en te smalle buikomvang ontdekt die met 12 weken niet was of niet opviel.
     
  12. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Ze zijn inderdaad aan het onderzoeken of een vroege GUO met 13 weken mogelijk is. In geval van ernstige afwijkingen kan je dan eerder laten afbreken/er kan eerder worden ingegrepen.


    Ik was stik zenuwachtig. Ik werk zelf in de medische zorg en weet wat er mis/fout kan gaan.
    Alleen jammer dat de echoscopiste zich versprak mbt geslacht :confused:
     
  13. stiertje88

    stiertje88 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.207
    360
    83
    16 weken zal ook vast al anders zijn dan 12 weken (voor de meeste vrouwen is de eerstvolgende echo na de 12 weken met 20 weken)
    Met 12 weken is de baby zo'n 5 cm en met 20 weken zo'n 20 cm dus dat lijkt me wel verschil maken.
     
  14. MDvD96

    MDvD96 Fanatiek lid

    2 dec 2018
    1.006
    1.510
    113
    Vrouw
    Ja dat maakt zeker verschil, zelf loop ik zowel bij de gyneacoloog als bij de verloskundige waardoor ik iedere 2 weken wel een echo heb. Vorige echo met 16 weken zag alles er goed uit. Dus dan lijkt het me onwaarschijnlijk als er hele grote dingen uit de 20 weken echo komen!?
     
  15. RobinBird

    RobinBird Fanatiek lid

    21 okt 2018
    1.317
    1.011
    113
    Mijn ervaring is heel goed. Maar ik denk dat het er alles mee te maken heeft dat we geen slecht nieuws hebben gekregen en alleen maar goed nieuws.

    Ik heb gisteren de 20 weken echo gehad van ons eerste kindje. Alles werd nagelopen:
    - Hersenen met alle kamertjes, grote hersens, kleine hersens.
    - Hartje met alle kamers en kleppen en de bloedstroming.
    - Omtrek van buik en schedel.
    - Lengte van bovenbeen. Totale lengte van de hele baby.
    - Stand van de voetjes.
    - Botjes, onder andere in de onderarmen.
    - Twee handjes, twee voetjes, tien vingers en tien tenen.
    - Aanwezigheid en werking van nieren, darmen en blaas, stroming van de sappen.
    - Afwezigheid van open ruggetje en hazenlip.
    - Ruggengraat-botjes.
    - Voldoende vruchtwater.
    - Ligging placenta.
    - Geslacht.
    - Beweging.
    - Oogkassen.

    Volgens mij was dit het. Misschien mis ik nog iets maar denk het niet. Ze keek heel zorgvuldig en moest veel foto's maken voor in het dossier.

    Hoofdje had een smalle vorm, geen ronde vorm en ze gaf aan dat dat wel klopte als ze zo naar de hoofden van vader en moeder keek. Dat verschilt dus per baby en daarin houdt ze rekening met de bouw van de ouders.

    Verder vond ze het kindje wel druk qua bewegingen maar alles was binnen de marge. Ze gaf in ieder geval niet aan zich ergens zorgen over te maken.
     
  16. Vrouw1982

    Vrouw1982 Fanatiek lid

    17 mei 2012
    2.195
    464
    83
    Vrouw
    Onze ervaring met de 20 weken echo bij mijn zoontje was niet goed. We hebben nu wel hoop dat het beter zal zijn, omdat nu de verloskundige de 20 weken echo maakt. Toen moesten we naar zo'n centrum van de star. Die mevrouw sprak zeer slecht Nederlands, was gehaast, en kortaf. T enige wat ik min of meer begreep was dat t lastig was vanwege 'zware moeder' (ca 10 kg overgewicht toen). Op een bepaald moment werden we de gang op gestuurd (gel zat nog op mijn buik). Even later moesten we terugkomen. Iets met de navelstreng was niet in orde. Wat precies, geen idee. We verstonden haar niet en konden ook geen vragen stellen, want ze had inmiddels de volgende al binnengeroepen...
    In de middag ben ik gebeld door mijn verloskundige. Bleek bij mijn zoontje dat er niet 3 maar 2 vaten aanwezig waren in de navelstreng. De verloskundige kon niet precies uitleggen wat nu precies de consequentie was. Dit zou namelijk of verschillende afwijkingen kunnen duiden (en in het ergste geval zwangerschap afbreken). Dit was net voor het weekend, dus dat weekend is echt het zwaarst van ons leven geweest. Maandagochtend een afspraak in het Erasmus gehad en daar zijn we echt heel fijn geholpen. Die arts deed heel de 20 weken echo nog eens over, legde alles uit en stelde ons helemaal gerust. Naast het ontbreken van dat ene vat waren er geen afwijkingen aangetroffen. Dat vat wat ontbrak is reserve. Die andere vaten deden het heel goed, dus helemaal geen reden tot paniek of extra controles. Na de bevalling heeft de gyn nog uitgelegd hoe dat zat met die vaten (hebben het mogen zien).

    We hebben nu met 13 weken al een extra echo gehad waar al het e.e.a. gecheckt is en dat voelt wel fijn. Natuurlijk kan er tijdens de 20 weken echo iets naar boven komen, maar in ieder geval kan die persoon nu verstaan, weet ik van haar al dat ze alles uitlegt en de tijd neemt om je vragen te beantwoorden.

    Dat is ook mijn tip aan jullie; als je vragen hebt stel ze dan. Laat je niet afschepen zoals bij ons gebeurd is.
     
  17. Kimmetjuh90

    Kimmetjuh90 VIP lid

    14 dec 2017
    16.976
    9.921
    113
    Vrouw
    Postbezorgster
    bij mn 1e dochter vond ik het echt rete spannend, ik kreeg toen een GUO in het VU omdat ik zelf met ernstige afwijkingen geboren ben, en ze zeker wilde weten dat mn dochter die afwijkingen niet had.. ik zweette echt peentjes.. was uiteindelijk nergens voor nodig, ze is kerngezond geboren :)

    Nu zwanger van een 2e dochter, en ook dit keer vond ik het heel spannend, maar minder als de eerste keer, omdat ik al een gezonde dochter heb (klinkt misschien heel raar), ook bij deze GUO lijkt alles in orde, maar omdat ze 1 afwijking ECHT goed willen uitsluiten, omdat ze die niet goed genoeg konden beoordelen, krijg ik 14 mei een 2e GUO, en omdat er nu dus een 2e GUO nodig is, begin ik zo langzamerhand weer peentjes te zweten... hoop dat dit meisje ook niks mankeert..
     
  18. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.542
    3.775
    113
    Overijssel
    Heb ik in 2014 ook gehad, werd tijdens de echo van de combinatietest gedaan.
    Toen ik later bij de 20 weken echo opgelucht was toen alles goed was, zei de echoscopiste : met de 12/13 weken echo was toch alles goed? Dus ik kon er blijkbaar wel behoorlijk van uit gaan dat dan de 20 weken ook wel goed was ofzo blijkbaar....:rolleyes:
     

Deel Deze Pagina