20 weken echo, kindje te klein

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Blosje89, 10 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Blosje89

    Blosje89 Fanatiek lid

    12 jan 2016
    1.325
    242
    63
    Er zullen ongetwijfeld ervaringen zijn van andere dames die hetzelfde hebben meegemaakt.

    Alle organen vd baby zijn in orde, maar de metingen laten een te kleine baby zien.

    Onze eerste dochter bleek ook dysmatuur bij geboorte (niet gediagnosticeerd in de zwangerschap).

    Dit kindje laat nu dus al tekenen zien...

    Deze baby
    Hoofdomtrek p 5,2
    Buikomtrek p 5,7
    Beenlengte p 47,9

    Beenlengte is dus wel normaal.

    Wie heeft ervaring?
    Hoe verliep de rest vd zwangerschap?
    Hoe deed de kleine het na geboorte? En was het kindje dan idd te klein?

    Wat deed je of kreeg je aan advies om de groei te bevorderen?

    Toch een beetje ongerust na vandaag...
     
  2. Blosje89

    Blosje89 Fanatiek lid

    12 jan 2016
    1.325
    242
    63
    @RoGiJuLi hoe zat dat bij jou met de 20-weken echo’s? Werd dit toen ook al gezien?
     
  3. Danty88

    Danty88 Fanatiek lid

    27 jul 2011
    2.899
    584
    113
    huismus
    Ik lees even mee als je dat goed vindt. Hier namelijk hetzelfde en nu nog steeds morgen weer een groeiecho.
     
  4. jolien 1986

    jolien 1986 Niet meer actief

    Ja hier ervaring hoofdje p1, buikje p5 en benen p70.

    Uiteindelijk in verdere Guo werd kleine hoofdje bijzaak en vruchtwater tekort hoofdprobleem. Eigenlijk per toeval ontdekt door opvolgen van haar hoofdje en buikje.

    Onze dochter is met 36 weken gehaald met ks (2400 gram) en deed het niet zo goed. Kon niet op temperatuur blijven niet drinken en had tussen de 20-50 ademstops per dag, dus ook extra zuurstof maar. Kindjes van 32 weken gingen eerder naar huis. Zelfs nog een hersen echo gemaakt in het ziekenhuis . Waar gelukkig niks uit kwam. Uiteindelijk vervroegd ontslag met sondevoeding. Oorzaak van vruchtwater tekort en groei achterstand was een slechte placenta terwijl op de echo's bloed flow wel goed leek .

    Nu kerngezonde dochter met ja lange beentjes, mager en klein koppie. Niks loos. :)
     
  5. jolien 1986

    jolien 1986 Niet meer actief

    Groei bevorderen kon niet volgens mijn gynaecoloog .. Bloeddruk was goed, geen stress.

    Mocht alles blijven doen behalve naar het buitenland (op vakantie)
     
  6. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    Zkh zijn erg klinisch, als jij denkt dat rusten jou beter doet bijv, lekker je rust pakken. Je hebt nu ongetwijfeld stress, dus doe waar jij je goed bij voelt. Sterkte met alles.
     
  7. MamavanHayden

    MamavanHayden Fanatiek lid

    11 dec 2014
    2.257
    1.990
    113
    Vrouw
    Mijn kindje is ook te klein.
    De gyn heeft niet gesproken in P termen, maar moet nu elke 2 weken een groei echo laten maken.
    Zo lang ze naar haar lijntje blijft groeien kunnen de artsen achterover gaan zitten (zo zei ze het zelf) als dat niet het geval is, ja dan weet ik niet wat de volgende stappen zijn.

    Ze woog de laatste keer 330 gram ipv de 450 gram die ze zou moeten zijn (volgens het boekje)
    Organen enzo waren gelukkig ook gewoon goed.
     
  8. meisje1977

    meisje1977 VIP lid

    1 mrt 2013
    8.108
    472
    83
    Onze kleine man was rond de p 3-5. Ik heb frequente groei echo’s gehad. Hij is geboren met 2790 gram en 46 cm. Ik ben ingeleid. De kleine had een moeilijke start ivm navelstreng om de nek. In mei was hij ca 88 cm en 11,7 kg. Hij is klein en smal maar doet het verder prima qua ontwikkeling
     
  9. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.605
    15.069
    113
    Nabij Utrecht
    Nee met de 20 wkn echo's liepen ze allemaal op schema. Ze begonnen hier rond de 33e werk af te buigen vd curve met zowat allemaal p1 metingen op het eind.
    Hele kleine kindjes, maar ze mochten allemaal gelijk mee naar huis, geen couveuse gezien en de jongste (de kleinste bij de geboorte) is nu 2jr en 9 mnd en inmiddels 95 cm en ruim 15,5 kilo :D

    Maar hey... 1 meting zegt niks hoor.
    Wellicht krijgt het kindje vandaag ineens een groeispurt waardoor het weer mooi op termijn ligt.
    Om te kijken of het idd achter ligt, moet je meerdere groeiecho's laten uitvoeren met 2 wkn tussen de echo's.

    Nog geen reden tot ongerustheid dus :)
     
  10. Danty88

    Danty88 Fanatiek lid

    27 jul 2011
    2.899
    584
    113
    huismus
    Mag ik vragen met hoeveel weken jij toen bevallen bent ? Want hier was het met de 20 weken ook nog goed en vanaf week 28 begon ze af te buigen
     
  11. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.605
    15.069
    113
    Nabij Utrecht
    De oudste met 37+5 (woog 2640 bij 47 cm).
    De middelste met 37+5 (woog 2285 gram bij 45 cm)
    De jongste met 37+6 (woog 2170 gram bij 45 cm).
     
  12. Danty88

    Danty88 Fanatiek lid

    27 jul 2011
    2.899
    584
    113
    huismus
    Oké dan, ja maak mij ook best zorgen dat als ik rond 36-37 weken zou bevallen of ze dan zo te klein is en in gevaar is vandaar :oops: ik krijg zometeen weer een groeiecho en heb ze al om de 2 weken nu
     
  13. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.605
    15.069
    113
    Nabij Utrecht
    Mijn kindjes waren dus heel klein, maar mankeerde niks, mochten gelijk mee naar huis etc :):)
    Te klein betekent niet altijd dat ze in gevaar zijn ;)
     
    Danty88 vindt dit leuk.
  14. Danty88

    Danty88 Fanatiek lid

    27 jul 2011
    2.899
    584
    113
    huismus
    Dat is erg fijn om te horen dankjewel :oops::rolleyes:
     
  15. Blosje89

    Blosje89 Fanatiek lid

    12 jan 2016
    1.325
    242
    63
    @Danty88 hoe was je groeiecho vandaag? Spannend! Hopelijk je kleintje wel gegroeid!

    @jolien 1986 was de guo naar aanleiding van 20-weken echo waarbij t kindje te klein bleek? Goed om te lezen dat je kindje het nu gewoon goed doet! Ondanks alle opstartproblemen...

    @Cindy1977 bedankt voor je lieve reactie! Ik heb er inderdaad stress van en alleen daarvan ben ik nu erg moe...

    @MamavanHayden ook spannend voor jullie! Eerste kindje? Om de twee weken is best intensief, zou dit per zkh verschillen? Hier lijkt het erop dat ze het gaan opvolgen om de 4 weken...

    @meisje1977 fijn dat jullie kleine het nu goed doet ondanks de moeilijkheden in t begin! Met hoeveel weken is hij uiteindelijk geboren?

    @RoGiJuLi fijn dat alle kindjes het zo goed deden ondanks dat ze klein waren! Ben even kwijt of jij medicatie hebt gebruikt? Wel iets van bloedverdunners toch?

    Lees toch dat de meeste dus groeiechos om de twee weken krijgen, zou dit per zkh verschillen?

    Ik heb morgen een afspraak om de gynaecoloog hierover te spreken. Benieuwd wat ze gaan zeggen!

    Onze oudste bleek bij bevalling ook dysmatuur, niet opgemerkt in zwangerschap en bij 20 weken nog prima binnen de nornaalwaardes. Daarom baart het me nu extra zorgen dat deze baby nu al te klein is...
     
  16. jolien 1986

    jolien 1986 Niet meer actief

    Ja, na de 20 weken echo werd ik doorverwezen naar gynaecoloog voor Guo. Had afspraak voor vrijdag maar werd gebeld of ik niet maandag daarvoor kon komen (dus ze wouden me wel graag zien) En ook daar was groeiachterstand gemeten. Eventueel kon ook vruchtwater punctie doen maar die wou ik niet omdat mijn combinatie test goed was. (vond ik onnodig risico)

    Heel fijn dat nu alles goed is inderdaad. Kon ik 3 Jr geleden alleen maar van dromen.
     
  17. MamavanHayden

    MamavanHayden Fanatiek lid

    11 dec 2014
    2.257
    1.990
    113
    Vrouw
    Het is voor mij de 2e en voor mijn vriend zijn eerste.
    Mijn zoontje was met 41 weken 3410 gram en 47cm.
    Ik liep sws al in het ziekenhuis omdat ik in februari een maagverkleining heb gehad.
    Maar geen idee of het per ziekenhuis verschilt.
    Miss als ze straks zien dat ze haar eigen lijntje goed volgt dat ik dan wat minder vaak hoef te komen.
    Houd je ons wel een beetje op de hoogte?
     
  18. Danty88

    Danty88 Fanatiek lid

    27 jul 2011
    2.899
    584
    113
    huismus
    @Blosje89 lief dat je het vraagt :oops: ze is weer binnen de curve gaan zitten met de groei hoofdje, bovenbeentje zit op 30 wk en 5 dagen en buikje loopt ze een wk achter 29 wk en 5 dg. De gyn was in ieder geval tevreden erover gelukkig :) alleen met mij gaat het niet goed en val nog teveel af dus ze willen overleggen voor sondevoeding
     
  19. Jajo

    Jajo Fanatiek lid

    7 aug 2015
    3.462
    904
    113
    Tussen een groeien o moet minimaal 12 dagen en het liefst 14 dagen zitten. Anders zegt het niks. Hier om de 2 weken groeiecho’s en elke week een Doppler onderzoek van de doorbloeding van de navelstreng en de hersentjes. Baby stagneerde in groei van p75 naar p30 naar p17. Ze verwachten dat ze uiteindelijk 2700 gram is bij de geboorte, dus dat valt mee. Ander verhaal dan bij jullie, omdat hier de curve vooral afbuigt en maar ze wel tussen de normaalwaardes blijft. Ik word volgende week ingeleid
     
  20. Danty88

    Danty88 Fanatiek lid

    27 jul 2011
    2.899
    584
    113
    huismus
    Ja klopt ik heb ook pas weer over 14 dagen een groeiecho. Maar geen idee wat ze bij de geboorte zal wegen is niet verteld nog alleen dat ik rekening moest houden met een maatje 44 en klein kindje. Nou was mijn oudste ook maatje 44 en 2835 gr en nu een gezonde jongen van 6 jaar. Wel een fijn mannetje maar wel lang. Hun papa is dan ook 2 meter. De jongste is 3180 gr en is niet tenger maar een vol gezond ventje gewoon normaal.. dus echt grote kindjes heb ik ook niet gehad
     

Deel Deze Pagina