20 weken echo, meer vocht bij hartje, vruchtwaterpunctie

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Evany, 5 aug 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Evany

    Evany Nieuw lid

    5 aug 2021
    4
    0
    1
    Man
    Hi allemaal!

    Ik ben gisteren naar het ziekenhuis geweest voor een uitgebreide 20 weken echo omdat ze bij de vorige echo echodense darmen hadden gezien en een placenta circumvallata. Bij de 20 weken echo bleken de darmpjes gelukkig weer normaal en ook de band van de placenta was bijna niet meer te zien. Dus dat was een hele opluchting. Echter werd ik later gebeld dat ze toch verhoogd perdicaalvocht hadden gezien bij het hartje. Elke baby heeft dat alleen normaal zit het in de kamers en bij ons kindje ook net iets daar buiten. De echoscopiste vertelde dat ze dit vaker zien en het meestal niks is maar om het echt zeker te weten dat het niks genetisch/afwijkends is we eventueel een vruchtwaterpunctie kunnen doen. Nou vind ik een vruchtwaterpunctie een heel eng idee en durf ik dit dus eigenlijk niet omdat er dan een kans bestaat dat je een miskraam krijgt. Maar soms ben ik ook wel heel erg bang dat er misschien iets mis is en kan ik nog steeds niet heel erg genieten van de zwangerschap.

    Heeft iemand misschien ook zoiets gehad en wat was toen jullie besluit? Alvast heel erg bedankt voor het lezen van mijn verhaal!
     
  2. SydneyGirl

    SydneyGirl Niet meer actief

    Jeetje wat een heftige berichten bij de vorige en deze echo. En dan eerst goed nieuws en later toch een telefoontje. Het spijt me voor je dat het niet onbezorgder allemaal is.

    Ik heb bij mijn vorige zwangerschap een ongunstige uitslag gekregen bij de combinatietest (2016, voordat de nipt werd aangeboden) en toen met 16 weken een vw-punctie gekregen. Vond het vreselijk eng maar de procedure op zich viel me mee. Binnen enkele dagen konden ze aangeven dat het niet 1 van de 3 meest voorkomende genetische afwijkingen was (down, edwards, patau). Maar heb vervolgens nog bijna 5 weken moeten wachten op de uitslag van het DNA-array onderzoek. Slopend en een ontzettend lange tijd om in onzekerheid te zitten (van week 10 met verdikte nekplooi tot week 21 met niets gevonden) maar kon het daarna wel afsluiten en eindelijk gaan genieten van mijn zwangerschap.

    Heb je de nipt laten doen? Zo nee, kan dat niet alsnog als ze naar iets genetisch op zoek zijn? Als dat geen optie is, hoe lang is het onderzoekstraject wat je nog te wachten staat? Is een GUO met extra aandacht voor het hart nog een optie? Heb ik ook gehad met 20 weken omdat verdikte nekplooi indicatie kan zijn voor genetische afwijking met hartafwijking.

    Als bovenstaande allemaal geen optie is, hoe bang ben je dat er iets mis is en wat denken ze dat er mis kan zijn? En als dit onverhoopt idd zo is, hoe sta je daar dan in? Maw, hoe belangrijk is duidelijkheid voor jou qua gemoedsrust en je toekomst?

    Wat je ook besluit, heel veel sterkte toegewenst.
     
  3. Evany

    Evany Nieuw lid

    5 aug 2021
    4
    0
    1
    Man
    Heel erg bedankt voor je reactie! Super fijn dat je uiteindelijk nog heb kunnen genieten van je zwangerschap!
    Wij hebben geen nipt laten doen omdat ik het eigenlijk niet aandurfde mocht er iets mis zijn dan een vruchtwaterpunctie te moeten doen. Ik heb het nog wel gevraagd of het als nog kon maar in het ziekenhuis gaven ze aan dat het dan eventueel valse hoop kan geven omdat een vruchtwaterpunctie een veel uitgebreidere uitslag zou geven dan de nipt. Ik krijg bij 26 weken nog een echo voor het hartje en bij 30 weken nog een echo voor de placenta. Omdat het kindje er verder helemaal goed uitziet en ook goed op de groeicurve ligt durf ik die punctie eigenlijk niet aan. Maar het zou inderdaad ook wel heel fijn zijn als ik een beetje zou kunnen genieten ☺️
     

Deel Deze Pagina