2e bevalling vs de 1e, beide ingeleid, ervaringen gevraagd

Discussie in 'De bevalling' gestart door Spikkeltje, 2 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Spikkeltje

    Spikkeltje Fanatiek lid

    Ik ben de eerste keer ingeleid met 38 weken ivm zwangerschapssuiker. Het inleiden gebeurde eerst dmv tabletten, dag 2 kreeg ik er een ballon bij. Uiteindelijk is onze eerste op 38+2 geboren, zaten er zo'n 9 uur tussen het (kunstmatig) breken van de vliezen en de geboorte, en is hij met een vacuümpomp en knip gehaald ivm dreigende foetale nood.

    Voor de tweede staat er ook een inleiding gepland, ik heb nog geen vaste datum maar dat zal ook wel weer met 38 weken zijn (tenzij de baby besluit om spontaan eerder te komen uiteraard). Ditmaal is het de bedoeling om meteen te starten met de ballon. Mijn vraag is of er meer dames zijn die tweemaal ingeleid zijn en hoe de tweede bevalling verliep ten opzichte van de eerste. Gaat bij een inleiding de tweede bevalling meestal ook sneller?
     
  2. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Tabletten en een ballon zijn eigenlijk geen inleiden maar heet "primen" van de bmm dacht ik.

    Hebben ze je wel weeopwekkers gegeven uiteindelijk?

    Ik ben 2x ingeleid met 37wk. Primen ging bij de eerste beter dan bij de tweede maar bij de tweede mag ik ook niet klagen (eerste keer had ik zelf al 3cm, alleen vliezen gebroken toen, tweede keer eerst een ballon en daarna vliezen gebroken. Door die ballon duurde het langer).

    Over inleiden daarna met weeopwekkers, ging het in mijn geval veel sneller en beter,met maar een fractie van de weeopwekkers tov de eerste.
    Eerste keer ook een knip en pomp na 92min nutteloos persen. Tweede keer 17minuten incl schouderdystocie (geen knip wel gescheurd. Prima genezen).

    Oh bereid je voor dat na de bevalling van de 2e het litteken van je knip van de eerste verschrikkelijk kan gaan jeuken (dat viel me zo tegen)
     
  3. Spikkeltje

    Spikkeltje Fanatiek lid

    Dankjewel voor het delen van jouw ervaring! Ik heb na twee dagen kl..en met tabletten en ballon ook weeenopwekkers gekregen. Iedere 20 min werden ze hoger gezet, daardoor liep het best wel snel op. Dat viel mij eerlijk gezegd een beetje tegen, ik kreeg vrij snel al om de anderhalve minuut weeën en toen moest ik nog zo'n eind ontsluiting. Vandaar dat ik mij nu heel erg afvraag hoe het de tweede keer zal gaan!
     
  4. Maritiem

    Maritiem Fanatiek lid

    8 jul 2015
    1.394
    1.285
    113
    Ik ben drie keer ingeleid (wegens oplopende bloeddruk en eiwitten in urine). De eerste twee middels een ballon, derde met een hormoonveter.

    De eerste bevalling een weeenstorm gehad, had weeen van mezelf maar de opwekkers gingen er toch bij. Bevalling duurde 9,5 uur (vanaf breken vliezen). Tweede bevalling geen weeenstorm en infuus bleef laag staan. Bevalling duurde 4,5 uur. Derde bevalling ook aan de opwekkers, ook geen weeenstorm van gebroken vliezen naar baby in 1 uur en een kwartier. Opwekkers zijn toen op de laagste stand gebleven. Tijdens de bevallingen verder geen complicaties. Wel alle drie de keren hechtingen nodig gehad ivm scheuren.
     
  5. Snananas

    Snananas Actief lid

    20 nov 2015
    327
    380
    63
    Even laten weten dat ik er -gezien het tijdstip - nog op terugkom. Een hele positieve ervaring hier in ieder geval met de 2e ingeleide bevalling (gestart met ballon) na een vergelijkbare eerste bevalling zoals jij hebt beschreven :)
     
  6. Mamabella12

    Mamabella12 Bekend lid

    22 okt 2017
    789
    790
    93
    Ik ben beide keren ingeleid dmv een ballon. De 1e keer kreeg ik direct heftige weeen en veel bloedverlies. Na 32u incl. weeenopwekkers eindigde die bevalling in een spoedkeizerenede. Nu dik 3 weken geleden opnieuw ingeleid met een ballon maar kreeg pas na een paar uur lichte weeen en geem bloedverlies. Dag erna de vliezen gebroken en zonder weeenopwekkers was nr. 2 er binnen 6uurtjes. Dus bijna twee uiterste ervaringen!
     
  7. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    1e ingeleid , geen ontsluiting dus een ballon
    Smorgens had ik 4cm dus vliezen gebroken.
    Rugweeen die doortrokken naar mijn heupen.
    Uiteindelijk had ik zoveel pijn en het gevoel dat ik uit elkaar getrokken werd dus kreeg ik Pethidine.
    Werd zo stoned als een garnaal:rolleyes: en viel vanaf dat moment constant in slaap.
    Van vliezen breken tot geboorte 7 uur.
    Heb 45 min geperst, gyn kwam mee duwen op mijn buik en met een knip is ze geboren.

    2e ingeleid, had 1cm dus een ballon
    Volgende ochtend 3cm.
    Die bevalling was zo relaxt! Zat echt in mijn bubbel.
    4 uur later werd ie na 9min persen geboren.
     
  8. Snananas

    Snananas Actief lid

    20 nov 2015
    327
    380
    63
    Hier beide keren ingeleid ivm zwangerschapsdiabetes.

    1e zwangerschap op donderdag om 10:00 gemeld in het ziekenhuis, toen 37+6. Eerst aan de CTG en uiteindelijk pas tegen 12 uur de eerste tablet om de bmm te primen. Rond 15 uur de tweede en daarna stopten ze voor die dag. De volgende ochtend nog een tablet ingebracht en rond 11 uur konden ze de vliezen breken. Er gebeurde niets, dus na een uur afwachten gingen de weeënopwekkers aan. Toen een enorme weeënstorm en om 16:00 vroeg om een ruggenprik, die pas na 18:00 gezet werd. Net voor de ruggenprik hebben ze nog gecontroleerd en zat ik op 5cm. Na de prik zat ik in een paar uur op volledige ontsluiting, maar ik heb na de prik niets meer gevoeld. Ook geen persweeën of persdrang. Na 2 uur persen kwam er alsnog een vacuümpomp met knip aan te pas, ook ivm foetale nood. De navelstreng bleek om het nekje te zitten. Uiteindelijk is hij zaterdag om 00:56 geboren.

    De tweede bevalling (ander zh) in de avond gemeld om 20:00 uur en na een uur aan de CTG werd de ballon geplaatst. Ik had toen al 1cm. In het zh geslapen en de volgende ochtend om 08:00 uur kwam de gynaecoloog controleren. De ballon had zijn werk gedaan, 3cm ontsluiting en vliezen werden gebroken. Na een uur zonder weeën infuus met weeënopwekkers aan. Maar dit werd een stuk gedoseerder gedaan dan bij zoon 1. Op mijn verzoek werd hij tijdens de weeën niet opgehoogd, ondanksdat ik volgens de monitor geen krachtige weeën gehad. Om 11:00 kwamen ze kijken en zouden ze om13:00 uur weer terugkomen. Om 11:30 moest ik echter plassen en poepen, dacht ik. Bleek dat het snel gegaan was en er alleen nog een klein randje stond, moest een pa awr persweeën wegpuffen. Na een kwartier persen was hij er, net na 12 uur.

    Zéker in vergelijking met de eerste bevalling een hele fijne tweede bevalling gehad. Wereld van verschil. Mij is verteld dat de tabletten vaker zorgen voor een heftigere reactie dan wanneer alleen de ballon gebruikt wordt. En het ging de 2e keer duidelijk stukken sneller en zonder pijnstilling. Ik teken voor nog zo'n bevalling
     
  9. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.873
    15.314
    113
    Hier beide keren ingeleid:

    1e, 38+0, 3cm ontsluiting dus geen ballon, vliezen doorgeprikt en weeënopwekkers gekregen. Totale duur bevalling 3u50min waarvan 14min persen.

    2e, 37+6, 4cm ontsluiting dus geen ballon, vliezen doorgeprikt, weeënopwekkers gekregen maar na enkele minuten weer uitgezet. Totale duur bevalling 47min waarvan 3min persen. Inderdaad vlotter dus :)
     
  10. AvdY

    AvdY Niet meer actief

    1e x weeenopwekkers ivm lang gebroken vliezen en geen weeën bij 39 weken, 7h tussen start medicatie en geboorte, geëindigd met knip en vacuüm extractie ivm foetale nood.
    2e x priming met tabletten met 38 weken (plan was ballon, maar dit was niet mogelijk ivm teveel pijn bij pogingen deze te plaatsen), na 2e tablet bij 3cm vliezen gebroken, 2,5h later was de baby er. Geen weeenopwekkers gehad. Hechtingen door scheur en mini knip ivm dreigende foetale nood.
     
  11. Spikkeltje

    Spikkeltje Fanatiek lid

    Wow, zo'n bevalling als jouw tweede bevalling, daar teken ik voor! En jouw verhaal over het niet ophogen van het infuus neem ik mee, dank je wel.
     
    Snananas vindt dit leuk.
  12. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Ik hoor niet te reageren want de eerste kwam spontaan met 38+2.

    Tweede werd ik ingeleid met 38+5. Ik had toen al 4 cm ontsluiting en het rommelde al 4 dagen (ook al 2x gestript). Het inleiden bestond voor mij dus uit breken van de vliezen. Daarna kwam ons zoontje binnen 3 uur!
     
  13. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Edit: de tweede keer was echt een onwijs fijne en relaxte bevalling. Lekker zitten netflixen en chillen. Op een gegeven moment kreeg ik een ruggenprik. Ik ging in een half uur van 5 naar 10 cm ontsluiting en voelde mij op een gegeven moment wat dizzy worden. Zwart voor de ogen en wat hoofdpijnachtig gevoel. Ik moest op mijn linkerzij liggen en ik kreeg meer natrium toegediend, want lage bloeddruk. Ik voelde mij beter maar wilde direct terug draaien want ik moest écht heel nodig poepen dacht ik. Nou mooi niet, ik had volledige ontsluiting. 26 min later was hij er. Ondanks dat ik behoorlijk pijn had omdat de ruggenprik nog maar net zat, vond ik dit zo'n enorm fijne bevalling!
     
  14. esklessebes

    esklessebes VIP lid

    23 mrt 2014
    6.476
    3.332
    113
    Hier beide keren ingeleid beide zonder ballon oid en zonder pijnstilling.

    1e omdat ik bijna geen vruchtwater meer had, begon met 2cm, vliezen breken en aan het infuus. Deze werd steeds iets hoger gezet. Bij 8 cm werd het pas zwaar maar toen was hij er ook zo.
    Alles binnen 6/7uurtjes.

    2e omdat mn bloeddruk steeg, begon ook met 2cm, vliezen breken en aan het infuus. Deze werd niet hoger gezet want ging allemaal zo snel. Binnen 3u was hij er.
     
  15. MyMiracle

    MyMiracle Fanatiek lid

    2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    #15 MyMiracle, 8 dec 2019
    Laatst bewerkt: 8 dec 2019
    Sorry het lukt mij nooit zo goed om kort van stof te zijn....:oops:

    Bij de eerste bevalling niet ingeleid, maar wel na 38u onregelmatige weeën en 5cm ontsluiting naar het ziekenhuis voor een infuus met oxytocine. Het infuus werd vrij snel opgehoogd met als effect onregelmatige, maar enorm lange en heftige weeen. Soms meerderen achterelkaar en dan zaten er weer 4 minuten tussen. Elke wee duurde vrij lang, viel de verpleegkundige op. Na 44u weeën en 4x persen(bij de 2de X persen een knip ivm zuurstof tekort kind) is de oudste geboren. Gelukkig ging het persen voorspoedig, anders was het een spoedkeizersnede geworden.
    Bevallen met 41+2, na 3 keer strippen. Alle weeën waren rugweeën:confused:

    Bij de de 2de bevalling met precies 42weken ingeleid. Bij binnekomst 2 of 3 cm ontsluiting zouden ze de vliezen breken en zou ik weer een infuus met oxytocine krijgen. Ik had alleen 1 á 2 cm ontsluiting, dus kreeg ik om 11.00u een hormoonveter ingebracht. Deze moest 12u blijven zitten. Het plan was, hormoonveter 1, in de avond verwijderen, overnachten, volgende ochtend eventueel hormoonveter 2 of vliezen breken bij 3cm ontsluiting en aan het infuus met oxytocine.
    Wat ze vertelde over de hormoonveter:
    De hormoonveter zorgt voor het verstrijken van de baarmoeder mond en geeft dan iets ontsluiting. De bevalling begint er vrijwel niet door. Je kan wel flinke mentruatieachtige krampen ervan krijgen, hier mag je paracetamol voor slikken.


    Ik lag het eerste half uur comfortabel tv te kijken. Langzaam kreeg ik krampen, maar weinig bijzonders. Rond half 3 de verpleging opgeroepen, omdat deze krampen wel heel erg op (rug)weeën leken. De verpleegkundige was verbaasd, want het leken inderdaad echt weeën en dat hadden ze niet verwacht. Ze wilde de ontsluiting niet opmeten, omdat het leek dat ik vruchtwater verloor. Dat is uitgezocht, was niet zo:oops:. De weeën werden steeds heftiger en rond 17.00u ben ik naar de verloskamer gereden.
    Rond 18.10u ben ik zelf gaan persen(bij beide bevallingen een enorme verlichting van die helse pijn in mijn onderrug). De verloskundige geroepen, die kon bij binnenkomst, tijdens die 1ste X persen, het hoofdje al zien. 18.18u is ons 2de kindje geboren. Tussen de 2de en 3de keer persen moest ik even wachten, omdat de navelstreng om het nekje zat. Terwijl de verloskundige deze over het hoofdje haalde scheurde de navelstreng...dus (lichte paniek bij de verloskundige). Ze heeft op beide uiteinde een klem gezet. De volgende(3de) x persen is ons 2de kind geboren.

    Ik had bij beide bevallingen geen echt persweeën. Zodra de pijn in mijn rug opkwam zetten begon ik zelf te persen voor verlichting. Dat oergevoel van je lichaam, waardoor je bijna niet anders kan dan persen heb ik nooit ervaren. Ik ken het wel van mijn tijd als kraamverzorgende.
     
  16. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Die weeopwekkers iedere 20minuten hoger was voor mij de eerste keer killing. Ik had 5x het gevoel dat ik dood ging en een weeenstorm klinkt als een verkleinwoordje ;)

    In mijn bevalplan van de tweede is expliciet opgenomen dat het VEEL rustiger aan moest met evt weeopwekkers. Dat heeft geholpen. Daardoor was het feitelijk niet heel veel sneller maar wel een stuk beter/normaler
     
  17. 81kaatje

    81kaatje Actief lid

    26 mei 2015
    391
    43
    28
    hoi.

    bij de eerste 2 had ik al 3cm ontsluiting en kon in gelijk aan de weeënopwekkers.
    allebei binnen 3uur geboren.
    bij de 3e kreeg ik een tablet tot 2 x toe en daarna aan de weeën opwekkers.
    toen de vliezen gebroken werden en infuus aan was hij er ook binnen 3uur.
    bij de 4e had ik nog geen ontsluiting en kreeg ik avond van te voren een ballon, volgende dag aan de weeën opwekkers en na iets meer dan 2uur was ze er.

    bij de laatste ging ik voor een ballon. , maar had toen al 2 cm en hebben ze gekozen om een tablet te doen omdat ze nog erg hoog zat en dan pas vliezen breken en weeën opwekkers.,
    maar die waren niet nodig, na inbrengen van tablet kwamen de weeën vanzelf op gang.
    dit waren echt hele andere weeën dan de opgewekte weeën.
     
  18. LMSB

    LMSB Fanatiek lid

    24 feb 2017
    3.989
    3.319
    113
    De eerste bevalling begon spontaan maar uiteindelijk eindigde dat alsnog met weeënopwekkers. Na 17 uur weeën waarvan 1,5 uur geperst is ze geboren d.m.v. vacuumpomp.

    2e werd ik ingeleid d.m.v. Een hormoonveter. Ik had al wel 2-3 cm ontsluiting maar mijn baarmoedermond was nog niet rijp genoeg. Enfin, die veter werkte voor geen meter. Zorgde alleen maar voor valse weeën. Dus uiteindelijk de volgende dag alsnog met 2-3 cm de vliezen gebroken en infuus met weeënopwekkers. Na nog geen 4,5 uur weeën waarvan 5(!!!!!!) minuten persen is ze geboren. Beide dames waren trouwens ongeveer even groot. :thumup:
     
  19. LMSB

    LMSB Fanatiek lid

    24 feb 2017
    3.989
    3.319
    113
    Dit vind ik wel fijn om te lezen. Mocht ik oooooooit in de toekomst nog een kindje mogen krijgen en mocht dit ook een inleiding worden zal ik dit ook aangeven. Die weeën zijn zo hels. Ik herinner de spontane weeën (in het begin :rolleyes:) bij mijn eerste bevalling ook veel relaxter.
     
  20. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik heb ook aangedrongen op vliezen breken en dan een paar uur wachten. Ik wilde zelf 24u maar dat was te veel ivm infectiegevaar (ik ben een speciaal geval ;) ) dus 3 a 4u aangekeken. Voordat we met ik en fractie begonnen.

    Wat een fijne, normale bevalling was het.

    Wel in een ander ziekenhuis dan de eerste
     

Deel Deze Pagina