2jarige brabbelt nog

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door deirdre, 29 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. deirdre

    deirdre Actief lid

    18 jul 2017
    194
    58
    28
    Vrouw
    Hoi iedereen,
    Mijn zoontje word 2 jaar binnen 2 weken.
    Bij de laatste keer bij het consultatiebureau werd er al gesproken over 2 woorden bij 2 jaar.
    Ze hadden het ook al over een speciale peuterzaal enzo.
    Ik vond dat toen wel te vroeg om daarover al te denken. Was nog maanden toen voor ie de 2 jaar zou halen.

    Maar ook nu vind ik het te vroeg.
    Is hun deadline wel redelijk?
    Ieder kind heeft een eigen tijd nodig.

    Zelf zijn we er ook mee bezig. We proberen hem woordjes te laten zeggen.
    Hij begrijpt het wel als je iets vraagt of zegt.
    Zelf vertelt hij ook hele verhalen, maar in een brabbeltaal.
    Buiten mama, papa, dit, dat, doeidoei, tataa, hello, aaike, mee,... Spreekt ie nog niet echt.

    Wanneer begonnen jullie kindjes met spreken?
     
  2. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Rond de 15mnd kende mijn zoontje zo'n 15 woorden
    En daarna ging het snel. Nu 2.5 jaar en spreekt met hele zinnen, in zowel Fries als Nederlands. Maar hij schijnt erg vroeg te zijn met praten en qua taalontwikkeling.

    Als je kindje wel alles begrijpt zal ie vast gaan praten. Sommige kinderen zijn gewoon wat langzamer, maar die zijn dan motorisch weer sneller qua ontwikkeling.
     
    deirdre vindt dit leuk.
  3. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.868
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    Met 2 jaar en een dag zijn eerste woordje.

    Hij zit inmiddels op het clusteronderwijs, oa vanwege een taalstoornis.

    Je hebt gelijk dat de kans groot is dat het vanzelf goed komt. Maar ik zou dit niet afwachten. Want de kans is ook aanwezig dat het niet goed komt en dan ben je er nu nog op tijd bij.

    Voor jou klinkt een speciale peuterspeelzaal heel zwaar, voor je kind betekent het dat hij naar een peuterschool gaat waar hij meer aandacht krijgt.
     
    deirdre vindt dit leuk.
  4. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.477
    1.715
    113
    Mijn zoon zei met het cb bezoek met 2 jaar ook niet veel hoor.
    Mama, papa, iets wat moest doorgaan voor zijn zus en cee voor wc (wc, omdat hij al zindelijk was en dat wel moest zeggen, anders kwam er geen hulp en plaste hij uiteindelijk in zijn broek :roflmao: ) Verder niks. Hij was van het motorische werk, kon al springen, rennen en was zindelijk, taal hoefde van hem nog niet zo.
    Bij het cb vonden ze het nog wel prima, hij snapte alles en communiceerde op zijn manier.
    Wel een extra afspraak met 2,5 om te kijken wat hij dan zou doen. Hij kon nu al door verwezen worden, maar ik vond het niet nodig, mannetje was met andere zaken bezig.

    Nou het leek wel of hij mee had geluisterd want binnen een paar weken begon hij ineens te praten.
    Gewoon in volledige zinnen ipv peutertaal. Zus was veel sneller met praten begon rond een jaar daarmee, maar zij begon wel met 2 woordszinnetjes enzo.
     
    deirdre vindt dit leuk.
  5. nora25

    nora25 Actief lid

    18 okt 2013
    340
    91
    28
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Als jouw gevoel zegt dat hij de tijd nodig heeft, zou ik hem ook de tijd geven. Mijn oudste zei rond zijn eerste verjaardag een paar woordjes en begreep ook alles. Daarna leek zijn spraak tot tweeënhalf jaar stil te staan. Daarna ontwikkelde het wel, maar wel minder dan andere kinderen. We hebben toen ook besloten hem de tijd te geven en dat werkte. Pas toen hij vijf was, vond ik dat hij goed ging praten. Nu is hij bijna zeven jaar en is verbaal ontzettend sterk, zelfs één van zijn kwaliteiten.
     
    deirdre vindt dit leuk.
  6. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Hier een enorme kletskous en papegaai.
    Ik zou het aankijken tot 2,5 jaar.

    Gaat hij naar het kdv?
    Contact met andere kindjes kan wel helpen namelijk.
     
    deirdre vindt dit leuk.
  7. deirdre

    deirdre Actief lid

    18 jul 2017
    194
    58
    28
    Vrouw
    Hij ging vanaf 7 maanden naar de kdv. Nu met de corona thuis gezeten bij mij.
    Binnenkort mag hij er weer naar toe. Hij leert er veel. Liedjes enzo. En hij is er ook erg graag.
     
    aicirtap vindt dit leuk.
  8. IkbenTess

    IkbenTess Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Mijn oudste sprak ook heel laat. Nu heeft hij wel ass maar daar komt het in zijn geval niet door zei de psychiater. Ze vermoedde dat hij pas wilde praten als het perfect ging en dat klopte ook wel, waardoor het pas met bijna 3 echt kwam. Toen sprak hij ook direct in volle zinnen enzo. Hij heeft er nooit hulp bij gehad. Nu is hij bijna 11 en ben ik blij als ie eens stil is :p
     
  9. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.436
    2.870
    113
    Mijn zoontje kende tot 2.5 jaar alleen de woordjes papa mama en namnam. Toen begon hij opeens uit het niks te praten. Mijn zusje sprak pas met 3 jaar.
     
  10. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.320
    1.052
    113
    Hier met 2 jaar een paar woordjes. Met 2,5 jaar veel 2 woord zinnen, enkele keer 3. Ze zegt wel veel nieuwe woordjes na en begrijpt de taal wel. Alleen is ze motorisch enorm ver vooruit waardoor taal veel minder haar ding is.
     
  11. Krabje

    Krabje Fanatiek lid

    8 dec 2011
    3.393
    1.780
    113
    Zijn de oren al gecheckt? Hoort hij goed?
    Misschien eerst een screening doen bij logopedie?
    Als alles goed is zou ik nog even afwachten, en dan met 2,5 jaar een vve verklaring ophalen voor de peuterspeelzaal.

    Mijn zoon kreeg voor zijn 2e buisjes en logopedie en toen ging het bij hem als een speer.
     
  12. Haver11

    Haver11 Fanatiek lid

    3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    De oudste begon met 8 maanden al, die kon al heel snel hele verhalen vertellen.
    De jongste dochter is nu 2 jaar en 3 maanden en zij begint nu pas grote stappen te zetten.
    Ze heeft ook altijd begrepen wat wij zeiden maar ze had gewoon geen zin om te praten, tot nu.. ze zegt woorden na, kan ineens zinnen zeggen ( nog niet heel verstaanbaar ) Maar wij verstaan haar wel.

    Mijn oudste dochter was veel sneller qua spraak, maar de jongste was dan weer heel snel qua grove motoriek. Die durft dingen die haar zus nu nog niet durft.

    Ik vind het nog vroeg. Komt vanzelf wel :)
     
  13. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Onderzoek vb 2 jaar zei hij alleen mama ;) was toen een week voor zn 2e verjaardag volgens mij. Ze hadden het toen ook over vve, ik heb ja en amen gezegd, verder niks.
    Week na zn 2e verjaardag is hij pas begonnen met meer te gaan praten.
    Zolang zijn begrip goed is zou ik me niet teveel zorgen maken, de één praat gewoon wat eerder, sneller en duidelijker dan de ander. Niet teveel op focussen. Spelenderwijs stimuleren, lekker veel voorlezen. En kijk over een half jaar nog eens rustig hoe het dan is.
     
  14. Jori88

    Jori88 Bekend lid

    26 apr 2020
    610
    497
    63
    Vrouw
    Ik werk op zo’n “speciale” peuterspeelzaal. En heel eerlijk, de kinderen die met 2 jaar bij ons binnenkomen zijn echt nog heel jong. Passen niet echt in de groep etc. Vanaf 2,5 jaar starten de meeste peuters bij ons en dan zien we ook al heel snel vooruitgang. Er komen kinderen binnen die geen enkel woord spreken, of alleen maar in een eigen taaltje brabbelen.

    Ik ben wel voor een psz (of kdv) bij peuters. Ter voorbereiding voor de basisschool en om de taalontwikkeling meer te stimuleren. Maar zou me als ik jou was nu nog niet te druk maken. Kijk over een half jaartje nog eens. Je zal zien dat er dan veel meer woorden uit komen :)
     
    Ella1988 vindt dit leuk.
  15. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.144
    1.066
    113
    Ik heb altijd begrepen dat de 'late praters' zonder onderliggend stoornis/probleem bijna altijd een (grote) inhaalslag doen tussen 2-2,5 jaar. Kinderen die een duidelijk onderliggende reden om laat te gaan praten maken die inhaalslag meestal niet en zou vanaf 2,5 jaar het absoluut meerwaarde hebben om te onderzoeken en te behandelen. Ook is taalbegrip belangrijk, kinderen die wel alles heel goed begrijpen wat tegen hen wordt gezegd, hebben minder kans op onderliggende stoornissen.

    Mijn oudste was een late prater die geen inhaalslag maakte en vooral ook slecht taalbegrip had en nog een hoop andere opvallende problemen en achterstanden had, wat het balletje aan rollen kreeg.

    Mijn jongste was ook een late prater, die tussen 2 en 2,5 jr een grote sprong maakte en daarna alleen nog opviel omdat ze slecht verstaanbaar sprak. Taalbegrip was goed. Ze is meerdere keren gezien (met 2,5 jaar, 3 jaar, 3,5 jaar, 4,5 jaar) door logopedie, die geen behandelindicatie kon vaststellen. Slordige uitspraak in spontane spraak, mond kreeg haar hoofd niet bijgebeend, maar ze kon alles op woordniveau. Nu heeft ze inmiddels een diagnose DCD/dyspraxie (probleem in motorisch planning, waardoor motorische vaardigheden moeizamer worden aangeleerd) en denk ik dat het haar wat extra moeite kostte om goed te articuleren, waardoor het langer heeft geduurd voordat ze bepaalde klanken automatisch goed kon uitspreken. Maar het was nooit opvallend genoeg en heeft ook nog nooit tot problemen geleid.

    Ik zou als het taalbegrip goed is nog even wachten tot max 2,5 jaar. Of je kunt een keer logopedie laten meekijken.
     
  16. maria80

    maria80 Fanatiek lid

    18 aug 2009
    1.960
    131
    63
    Bij allebei hier rond de 2e verjaardag met moeite 10 woordjes (zoon nog geen 5). Ja, ze liepen achter, maar begrepen alles. Wij maakten ons niet druk.
    Motorisch waren ze wel weer snel.

    En ja hoor, kwam vanzelf goed.


    Taalbegrip passief oké, dan komt bij de meeste kindje het actieve gedeelte ook wel! Misschien mbv logopedie (hier bij allebei niet nodig gehad), maar heb geduld!
     
  17. Suuzan

    Suuzan Fanatiek lid

    21 dec 2013
    1.804
    654
    113
    Mijn zoontje zei met 2 jaar zo’n 15 woordjes. Ik heb toen met het cb afgesproken dat ik contact zou opnemen met 2 jaar en 3 maanden als mijn zoontjes taal niet flink zou verbeteren. En helaas had hij maar zo’n 15 woorden bijgeleerd. Dus toen ben ik terug gegaan en kregen we een verwijsbrief voor logopedie en voor het VVE programma bij de peuterspeelzaal. Dus ik zou het nog 3 maanden afwachten en veel bezig blijven met praten, voorlezen, zingen etc.
     

Deel Deze Pagina