Gisteren heb ik een groeiecho gehad omdat dinsdag de vk vond dat ik nogal 'vol' met kind zat . Nu blijkt onze knul al ca. 2850 gram, wat gelijk staat aan 36 weken zwangerschap . Hij doet het ook prima, voor de rest ziet alles er goed uit. Nu moet ik vandaag 3 x naar het zh om een suikercurve te laten maken voor de zekerheid (vanmiddag nog 1 keertje). De gyneacoloog verwacht het niet direct, maar wil het toch uitsluiten. Mijn vruchtwater was ook ruim, maar zeker niet extreem. Het kan een groeispurt zijn geweest, mijn buik is 6 cm gegroeid in 2 weken tijd, maar het kan ook doorzetten. Op 19 mei as. krijg ik nogmaals een groeiecho om te kijken of hij in dit tempo door blijft groeien. Zo ja, dan kunnen ze besluiten om me in te leiden. Heeft iemand ook iets soortgelijks meegemaakt? Moet ik rekening houden met een eerdere bevalling? Bij de 12 weken en 20 weken echo liep hij overigens ook al 5 dagen voor in groei, maar nu is het wel extreem hard gegaan .
De mijne liep telkens (vooral op het eind) 2 weken voor op de groei! (echo's om de 2 dagen gehad vanaf de 34e week). Uiteindelijk is hij geboren met 37+5 weken en woog hij "slechts" 2640 gram en was 47 cm lang. De echo's hadden het dus allemaal fout!
Op hoeveel zou je dan uitkomen met 40 weken? Ik heb geen idee hoe je dat gewicht met dat termijn moet interpreteren Heb er overigens geen ervaring mee verder, al had ik wel een redelijk zwaar kind met de geboorte (4 kilo en 38,5 week).
Op zo'n 4200 gram, mits hij gelijkmatig blijft groeien vanaf nu en dat is natuurlijk ook niet te peilen. Ik heb ook geen idee hoor, ik heb geen ervaring . Volgens de gyneacoloog hoefde het helemaal niet te betekenen dat ik vroeger zou bevallen, maar het kon wel.....tja, lekker vaag dus!
Mijn dochter liep vanaf de 29 weken ook 2-3 weken voor op groei. Dit hebben ze trouwens alleen 'op de tast' gevoeld, dus heb toen geen groeiecho gehad, ook niet later. Rond de 37 weken vond de vk het weer 'gemiddeld', terwijl een andere vk met 39 weken ook zei dat het geen kleintje zou worden. Al met al... ze hebben het nooit over 'eerder halen' gehad en ben met 40 + 5 ingeleid omdat m'n vliezen braken maar de weeen niet op gang kwamen. Ze woog idd 4225 gram. Volgende week krijg ik wel een groeiecho, puur om het feit dat dit een jongetje is en deze vaak (nog) zwaarder zijn. de vk vertelde wel, als dit idd het geval zal zijn, ze me niet overtijd laten lopen.
Mijn zoontje liep ook altijd voor op groei. Zo'n ruime twee weken. Hij is uiteindelijk geboren met 41 weken en woog 4170 gram. Hij is wel met een keizersnede geboren, want de ontsluiting vorderde maar niet en Sven bleef zitten waar hij zat. Maar waarom kon de gyn niet verklaren. Het had moeten passen volgens hem.
Mijn dames zijn pas vanaf 34 weken flink gaan groeien. Voor die tijd waren ze gemiddeld. Bij Lisa ook een groeiecho gehad, bij Eva is er alleen gevoeld. Vanaf 38 weken zei de verloskundige dit keer dat ik toch wel weer rekening moest houden met een 8 a 9 ponder. Dat klopte dus. Eva is geboren met 41 weken, Lisa met 40 weken en 4 dagen, dus niet bepaald eerder . Gewicht zegt ook weinig over hoe je bevalling zal zijn, ik heb 2 prima bevallingen gehad. Als het maar past, het gewicht maakt dan verder niet uit.
Ik maak me ook niet zo'n zorgen om de bevalling , dat speklaagje geeft vast wel mee . Alleen ben ik niet zo groot en willen ze het kindje niet zo groot laten worden dat ik het wellicht niet aan zou kunnen. Dat wordt nu goed in de gaten gehouden en mocht hij over 2,5 weken in dit tempo zijn doorgegroeid (geschat gewicht dan 3700/3800 gram) dan is er een goede kans dat ze me inleiden. Maar het kan zich ook normaliseren en een groeispurt zijn. Ik wacht het maar af!
Bij mijn oudste dochtertje rekenden ze ook op een 'wat grotere' baby en ze bleef mooi zitten tot 40+3 en werd geboren met een lengte van 56 cm en een gewicht van 4700 gram! Helaas paste dit niet bij mij en werd het een ks nadat de ontsluiting bleef hangen op 8 a 9 cm. Bij mijn 2e dochtertje werd de groei in de gaten gehouden d.m.v. groeiecho's vanaf 30 weken en zij liep ook gemiddeld 2 tot 3 weken voor op de groei (hoofd 3 tot 4 weken) Zij is met een geplande ks gehaald bij 38+3 en woog toen al bijna 4 kilo. Bij je 1e kijken ze het meestal gewoon aan....niemand weet nl. of jij een grotere baby gewoon kan baren of niet!
Ja dat bedoelde ik ook, het moet natuurlijk wel passen . Ik ben zelf ook niet zo heel groot, maar wel brede heupen en blijkbaar een breed bekken . En daar moet het kind eruit en daar gaat het dus om.
Zouden ze niet gaan kijken of je bekken groot genoeg is, als ze vermoeden dat het kind echt heel groot gaat worden? Aan de andere kant, als het niet past, komen ze daar toch wel op tijd achter en dan kunnen ze alsnog beslissen om in te grijpen. Ik zou dan wel in het ziekenhuis willen bevallen. Bij Lisa twijfelde ik heel erg op een gegeven moment of ik in het ziekenhuis wilde bevallen, omdat Eva er moeizaam uit kwam (door haar ligging), maar had er op het laatst toch wel alle vertrouwen in en inderdaad, in 5 minuten floepte ze er zo uit
Nope...bij mij niet iig.....misschien als je echt zeker weet dat het een groot kind gaat worden, omdat ze dat dus gezien hebben op de groeiecho's? Bij mij wilde ze die niet eens maken, want het zou wel rond de 4 kilo uitkomen en dat moest eigenlijk toch gewoon kunnen..... Tja, iets ernaast dus.....en bij mij paste het niet! Gewoon liggen bevallen met wee-opwekkers, ruggenprik en uiteindelijk bij 8-9 cm en persdrang dus een heldere gyn die zei dat het niet ging passen!
Mooi dat ze in elk geval even controleren op suiker. Mocht het wel zo zijn dat je diabetes hebt, kun je de groei met behulp van een dieet of insuline vaak al een heel eind in de hand houden. Maar ook alle kans dat je 'gewoon' altijd grote baby's krijgt. Ik ben trouwens zelf diabeet en onze laatste zoon was maar 2720 gram bij de geboorte. Dus ook dan hoef je niet altijd zware kindertjes te krijgen. Succes ermee hoor!
Dank je voor alle reacties! 't Is zeker goed dat ze controleren op suiker, je kan het maar weten of uitsluiten tenslotte. Ik beval zowiezo in het ziekenhuis en mochten ze over 2,5 weken bij de groeiecho constateren dat hij lekker doorgroeit dan krijg ik gelukkig wel de controle of hij gaat passen, voor zover ze dat kunnen bepalen. Op zich maak ik me daar niet zo druk om eigenlijk, daar heb ik toch geen invloed op. Het is fijn dat ze het zo goed 'monitoren' en voor de rest moet ik het maar even afwachten . Wellicht valt het reuze mee!