30 weken zwanger. Peuter 5e ziekte. Wat nu?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door 81kaatje, 9 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 81kaatje

    81kaatje Actief lid

    26 mei 2015
    391
    43
    28
    hoi dames

    kunnen jullie mij helpen.
    mijn dochter heeft de 5e ziekte.
    ik zie op internet alleen informatie over het effect op zwangere voor de 20 weken en niks over het laatste trimester.
    ook vond ik een verhaal van iemand die haar kind verloor daardoor en al 25 weken zwanger was.
    kunnen jullie mij please aan wat informatie helpen .

    groetjes kaatje
     
  2. Anne2019

    Anne2019 Fanatiek lid

    14 apr 2019
    1.893
    2.682
    113
    Ik dacht altijd dat het in de tweede helft niet uitmaakte
     
  3. 81kaatje

    81kaatje Actief lid

    26 mei 2015
    391
    43
    28
    ja ik ook, maar op internet staan dus verhalen met fatale afloop na de 2e helft.
     
  4. ManonBB

    ManonBB Actief lid

    27 mei 2019
    287
    186
    43
    Vrouw
    Je kan je huisarts vragen om bloed te prikken of je antistoffen hebt (als je het zelf al ongemerkt een keer gehad hebt, dat is vaak het geval). Dan hoef je je in elk geval nergens druk om te maken.
     
  5. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.079
    113
    Vrouw
    Hele grote kans dat je dit zelf al hebt gehad als kind, vraag je ouders even :) en dan ben je resistent. En anders kun je huisarts of verloskundige vragen om je bloed te onderzoeken op antistoffen
     
  6. Jo913

    Jo913 Bekend lid

    14 mrt 2017
    751
    1.167
    93
    Ja dit zou ik doen. Voor je eigen geruststelling. Als je het zelf ooit hebt gehad is het sowieso niet gevaarlijk! En ik denk dat ze niet voor niks zeggen dat het voor 20 weken gevaarlijk is maar daarna niet meer (zo). Natuurlijk zijn er uitzonderingen, dat is altijd en dat is natuurlijk ook extreem heftig maar ergens denk ik wel dat er dan meer aan de hand is geweest. Ben je verder gezond? Groeit je baby tot nu toe goed en istie actief? Ik denk als jullie beiden gezond zijn en je bent al 30 weken (dat is dus heel erg ruim boven de 20) dat je je niet te veel zorgen hoeft te maken. Maar voor je eigen geruststelling zou ik het laten testen, scheelt toch stress.
     
  7. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
  8. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.013
    5.099
    113
    Inderdaad, alleen gevaarlijk voor de 20 weken en dat is al met een aardige marge hoor. Uitzonderingen vind je altijd op internet en dan denk ik: misschien is in die gevallen de besmetting voor de 20 weken geweest.

    In jouw geval zou ik me echt geen zorgen maken. Natuurlijk mag je je vk hiervoor bellen, misschien stelt die voor om een bloedtest te doen maar eigenlijk kan je daar nu ook niet zoveel mee. Als je in jouw bloed ziet dat je het vroeger gehad hebt en dus beschermd bent is dat fijn. Echter als je niet beschermd bent weet je niet of jouw zoontje je dan nu besmet heeft want dat zie je pas enkele weken later in je bloed. Je kan een eventuele besmetting ook niet meer voorkomen (je zoontje was namelijk al besmettelijk voor dat hij ziek was, dat wist jij toen nog niet). En áls jij besmet bent dan heeft het nu geen invloed meer op de baby, dat gaat namelijk meer om de periode waarin de organen etc. van je baby worden gevormd (vandaar dat 20 weken een hele ruime marge is). Jouw baby is al hoog en breed "af", hij of zij is vooral nog lekker aan het groeien bij je.

    Kortom, ik zou proberen je niet druk te maken, en geen horrorverhalen meer lezen op internet. En als je ongerust blijft gewoon je vk bellen en aan haar voorleggen.
     
    mom2be21 vindt dit leuk.
  9. 81kaatje

    81kaatje Actief lid

    26 mei 2015
    391
    43
    28
    dank jullie wel lieve dames.
    hele duidelijke uitleg.

    nou volgens mijn moeder heb ik vroeger nooit wat gehad alleen de waterpokken.haha.

    liefs kaatje
     
  10. Jo913

    Jo913 Bekend lid

    14 mrt 2017
    751
    1.167
    93
    Succes ermee!! Maar nog even tussendoor, de 5e ziekte wordt niet altijd herkent dus misschien heb je het gehad en is dat onopgemerkt gebleven of wel opgemerkt als zijnde 'niet fit en vlekjes maar geen idee wat het is en het gaat vanzelf wel over'.. niet alle kinderen worden er echt ziek van. Ik heb het wel gehad maar mijn moeder wist het ook helemaal niet, zelfs de waterpokken heeft ze bij mij niet gemerkt en die heb ik ook gehad dus kun je nagaan (Ik ben overal zo'n beetje op getest ivm werk). Maar inderdaad, maak je vooral niet teveel zorgen want officieel loopt je baby geen risico!
     
  11. 81kaatje

    81kaatje Actief lid

    26 mei 2015
    391
    43
    28
    en misschien heb ik het ook gehad toen een van de andere kinderen het gehadan heeft ooit?
     
  12. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.995
    5.821
    113
    soms is het ook meegeprikt bij de eerste bloedtest, ik zou heet even navragen bij je vk. Hopelijk kan zij je goed geruststellen. Want hoevaak wij ook zeggen dat het geen kwaad kan, je blijft je toch zorgen maken schat ik zo in.. :)
     
  13. mimi1988

    mimi1988 VIP lid

    7 apr 2015
    6.939
    4.153
    113
    Hier heeft zoontje het waarschijnlijk gehad toen ik net 21 weken was.
    Vk heeft gelijk contact opgenomen met de kinderarts en daar kwam het volgende beleid uit:
    - gelijk prikken
    - als ik het nog niet had door gemaakt, 3 weken er na weer prikken. Als ik dan niks heb door gemaakt is de kans ook erg klein dat zoontje mij besmet heeft.
    - 17 sep had ik geen antistoffen
    - gisteren weer geprikt. Morgen of maandag de uitslag.

    Als ik het wel doorgemaakt zou hebben, kunnen ze er weinig mee. Alleen extra echo’s.
     
  14. SAARC

    SAARC Fanatiek lid

    16 nov 2018
    1.676
    2.387
    113
    Dit stukje is gekopieerd vanaf de site van het rivm. Er is dus meer mogelijk dan alleen maar echo's mocht het nodig zijn:

    Wat is het beleid bij een aangetoonde parvo B19-infectie tijdens de zwangerschap?

    Indien de zwangere in de eerste 20 weken van haar zwangerschap een aangetoonde parvovirus B19 infectie heeft, dient zij verwezen te worden naar een gynaecoloog. Bij progressieve hydrops foetalis of ernstige foetale anemie kan een intra-uteriene bloedtransfusie worden gegeven

    https://www.rivm.nl/vijfde-ziekte/vijfde-ziekte-parvovirus-b19-en-zwangerschap
     
  15. mimi1988

    mimi1988 VIP lid

    7 apr 2015
    6.939
    4.153
    113
    Ja ze gaan de hydrops dan in de gaten houden zeiden ze. Onze dochter* had ook hydrops, konden ze niets aan doen..
     
  16. SAARC

    SAARC Fanatiek lid

    16 nov 2018
    1.676
    2.387
    113
    O ,wat erg... hopelijk heb je nu geen antistoffen.
     
  17. mimi1988

    mimi1988 VIP lid

    7 apr 2015
    6.939
    4.153
    113
    Hoop ook dat ik het nu niet doorgemaakt heb!
     
  18. Cindy29

    Cindy29 Fanatiek lid

    13 okt 2013
    1.601
    1.098
    113
    Hier bijna 25 weken zwanger.
    Zoontje heeft vermoedelijk roodvonk, maar het kon ook 5de ziekte zijn (nou als je het mij vraagt was het gewoon een keelontsteking maar goed)
    Omdat er op school bij andere kinderen wel 5de ziekte geconstateerd is, moest ik van mijn gyn toch meteen bloedprikken om te kijken of ik antistoffen heb.
    Dit heb ik gisteren gedaan, dus ik weet nog niets.

    Ik ben dus ook ruim over die 20weken en nee ze kunnen inderdaad niets als je het toch krijgt.... Maar ze willen het dus hoe dan ook wel c controleren, dus ik zou de vk wel even informeren
     
  19. 81kaatje

    81kaatje Actief lid

    26 mei 2015
    391
    43
    28
    ik heb maandag een afspraak, ga gelijk vragen om erop te prikken.
    beter zeker weten.
     
  20. Caro25

    Caro25 Bekend lid

    16 jan 2017
    542
    354
    63
    Vrouw
    Toevallig hier hetzelfde gehad toen ik 26 weken zwanger was. Veel contact gehad met huisarts en verloskundige. Na de 20 weken echo is het geen probleem meer. Voor de 20 weken kom je in aanmerking voor allerlei tests. Maar dat is dus niet nodig!
     

Deel Deze Pagina