30 weken: zwangerschapsdiabetes?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Nalani, 25 mei 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nalani

    Nalani Actief lid

    6 feb 2012
    255
    51
    28
    NULL
    NULL
    Hoi,
    Ik ben 30 weken en eigenlijk was de 20 weken echo de laatste die ik zou krijgen aangezien er geen aanleiding was voor een extra groeiecho. Vandaag deed de vk spontaan wel een echo en toen bleek dat het linde qua groei voorloopt.
    Hoofd was bij p98 en buik bij p95.
    Ze zei dat als de volgende keer de p95 een p97 wordt, is de kans groot op zwangerschapsdiabetes en wordt ik door gestuurd om dit te testen.
    Het kindje was vandaag 1800 gr en zou gemiddeld 1300 gr moeten zijn. Dus best zwaar al.
    Ik ben zelf maar 1,50m en ze zeiden al: we gaan geen kind van 9 pond uit jouw halen...
    dus wellicht eerder inleiden maar eerst wachten we uiteraard de volgende echo af.
    Maar wat zeggen die waardes precies? Hoe groot is de kans dat het de volgende keer wel hoger is?

    werden jullie ook ingeleid doordat jullie baby te groot was?
    Het is mijn 4e kindje maar bij de andere kids heb ik dit nooit gehad.
    Hoe zwaar waren jullie kindjes dan bij de bevalling?
     
  2. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Wanneer ga je voor de test? Ik denk dat dat alleen meer duidelijkheid kan bieden ;)

    Ik heb type 1 diabetes dus dat is anders dan bij jou.
    Mijn p99 kind was overigens 4050gr bij 37+1

    Mijn ervaring bij inleiding bij mijn tweede zijn positief! Vergelijkbaar met een niet ingeleide bevalling. Waarschijnlijk omdat mijn lijf al een keer een bevalling had doorgemaakt
     
    Nalani vindt dit leuk.
  3. Nalani

    Nalani Actief lid

    6 feb 2012
    255
    51
    28
    NULL
    NULL
    Ik krijg over drie weken een nieuwe echo en als de waardes boven p97 zijn dan gaan ze een afspraak plannen voor een test
    Heb wel besloten om alvast goed op de voeding te letten, wellicht dat een speciaal dieet nog een beetje invloed heeft en er straks niets meer dan de hand is
     
  4. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Als je je zorgen maakt zou ik geen 3 weken wachten, maar nu bij je vk om een ggt vragen. Dat moet kunnen toch? Ik bedoel, 1 groeiecho is idd een momentopname, maar ik neem aan dat ze goed gekeken heeft. (met 20weken zeker nog gemiddeld?). Ik snap dat als je er 1mm naast zit met meten dat dat al meteen een groot verschil in de uitslag oplevert. Maar ik ga er van uit dat ze goed gemeten hebben ;)

    Met 33 weken nog een groeiecho en dan evt een ggt, dat is te laat. Dan is de ggt en uitslag er met 34 weken, en vanaf 34-35 weken neemt de insulinebehoefte van de zwangere juist weer wat af. Te laat als in om alles dan nog op de rit te gaan zetten, en jij je vanaf nu zorgen maakt of je idd zwangerschapsdiabetes hebt. Je zorgen alleen al zou een reden zijn voor een ggt (of evt dagcurve).

    Let op met je dieet dat je niet "volledig keto" gaat, dus wel gewoon brood en fruit eten enzo. De meningen zijn verdeeld maar gynaecologen zeggen iig dat het niet goed is voor de baby.
    maar geen drank met suiker en niet teveel snoepen zetten al behoorlijke zoden aan de dijk in dat geval ;).

    Je Hebt geen "klachten " verder toch neem ik aan?

    Behalve het formaat van je baby in het vooruitzicht heb ik niet direct het idee(glazen bol) dat er iets fout kan gaan met afwachten, maar die zorgen of stress zijn ook erg.

    Overigens, 9 pond met 1,88m is ook niet oke ;)
     
  5. Beay

    Beay Bekend lid

    29 jul 2019
    757
    581
    93
    Vrouw
    Ja ik..
    Had een p22 baby, maar wel zwangerschapsdiabetes.. Het zegt dus allemaal net niets...
     
  6. MoesCH

    MoesCH Fanatiek lid

    23 jan 2009
    4.302
    1.389
    113
    Vrouw
    Hier zwangerschapsdiabetes gehad bij ons 3e kindje en ze woog 3 kilo bij geboorte.
    Ik zou iig wel nu al vragen om een gtt. Vind het raar dat ze het laten afhangen van de groei. Beter uit voorzorg testen lijkt mij.
     
  7. LLxx32

    LLxx32 Actief lid

    5 apr 2018
    427
    215
    43
    Vrouw
    Hier zwangerschapsdiabetes. Kindje was 3300 gr bij geboorte. Wel de hele zwangerschap op mijn voeding gelet. Want is geconstateerd bij 18 wk.

    Ik zou het niet af laten hangen van de groeiecho. Maar sowieso letten op eten en inname koolhydraten. Dat helpt echt al heel veel!

    Succes!
     
  8. Isabella2020

    Isabella2020 Fanatiek lid

    3 jul 2019
    2.889
    2.897
    113
    Tijdens de 3e zwangerschap heb ik 2x de suikertest moeten doen ivm de grootte van de baby (P99). Was het niet. Uiteindelijk ingeleid met 39+4, omdat ik niet overtijd wilde en de baby nóg groter zou worden. Hij is geboren met 4004 gram; mijn lichtste! :roflmao: Ik maak blijkbaar grote baby's.
     

Deel Deze Pagina