32 weken en lekken, goed teken?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Hoebie, 28 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hoebie

    Hoebie Actief lid

    19 dec 2018
    137
    140
    43
    Vrouw
    Hallo,

    Misschien een rare vraag...

    Ik ben bijna 33 weken zwanger en ik merk dat mijn borsten lekken. Overdag in mijn BH een klein beetje, maar vooral s'nachts. Als ik wakker wordt kom ik soms meerdere kleine vlekjes of iets grotere vlekken op het hoeslaken tegen (ligt eraan hoeveel ik gedraaid heb :p).

    Na de bevalling wil ik heel heel graag borstvoeding geven, is het een goed teken dat mijn borsten nu al lekken?
     
  2. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Het is noch goed, noch slecht. Lekken wordt gestuurd door hormonen. Je bv komt pas na de bevalling op gang onder invloed van de hormonen op dat moment.

    Ervaring leert dat of bv slaagt of niet, vooral afhangt van hoe goed geïnformeerd de mama is. Vrijwel elke moeder kan bv geven, maar of die goed op gang komt en blijft hangt vooral af van welk bvbeleid de moeder voert, en of ze zich kan weren tegen de soms compleet bvonvriendelijke adviezen van dokters, vroedvrouwen en kraamhulp. Jammer om het zo te moeten stellen, maar het is wel zo.'

    Dus @Hoebie : probeer je nu al goed te informeren. Zodat je, als het zover is, weet dat je in het begin minstens twaalf voedingen per dag moet geven. Dat je weet dus clusteren en regeldagen heel normaal zijn. Dat je weet dat hoe een baby aanhapt cruciaal is, en enkel beoordeeld kan worden door een lactatiekundige in geval van problemen. Dat is allemaal écht niet moeilijk, maar je moet je vooraf gewoon even inlezen. Succes!
     
    Littlegirl1989, SAARC, Stakato en 5 anderen vinden dit leuk.
  3. Hoebie

    Hoebie Actief lid

    19 dec 2018
    137
    140
    43
    Vrouw
    Daar schrik ik toch wel van. Ik heb al vrij veel gelezen m.b.t. borstvoeding maar er zijn veel adviezen die elkaar 'tegen spreken'. Zo heb ik gelezen dat de baby instinctief zelf kan aanhappen binnen het eerste uur. Maar tijdens de intake van de kraamzorg werd me meteen verteld dat ik vooral niet zelf moest gaan 'klungelen' maar me meteen moest laten helpen met het aanleggen van de baby omdat als het de allereerste keer fout gaat het altijd fout gaat.

    Ik ben zelf niet echt een type van 'hup, haal je tiet uit, kom hier ik pak hem wel'.. :$ Vandaar dat ik ook veel heb gelezen.

    Over 2 weken heb ik een bijeenkomst over borstvoeding, al heb ik het idee dat hetgeen ze gaan vertellen niet nieuw is met hetgeen ik al op de website heb gelezen :rolleyes:. Ik hou nu eenmaal van leesvoer :D

    Ik zal het maar een beetje op me af laten komen en vooral het advies door de lactatiekundige opvolgen.
     
  4. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Geen van beide is waar. Een baby zal normaliter inderdaad instinctief aanhappen na de geboorte. Maar dat betekent niet dat hij of en zij dat meteen juist doet. Bv is een leerproces, zowel voor mama als baby. Niet alle baby's happen goed aan. Sommigen moeten het gewoon wat aangeleerd krijgen, sommigen hebben een probleem met bv tongriem dat eerst verholpen moet worden.

    Wat de kraamzorg zegt is ook niet juist: als het van de eerste keer niet goed gaat, is alles zeker niet verloren. Wat een onzin. Wat wel klopt, is dat je best niet zelf aanmoddert tot je kloven krijgt.
     
    SAARC, Hoebie en Zwierezwaai vinden dit leuk.
  5. Kimmetjuh90

    Kimmetjuh90 VIP lid

    14 dec 2017
    16.976
    9.921
    113
    Vrouw
    Postbezorgster
    Ik heb bij mn 1e zelf aangelegt, en dit ging direct goed, ben nu weer van plan bv te geven (en jaja ook ik lek al vabaf 24 weken melk, word nunwel steeds meer).

    Het klopt idd niet dat als t aanleggen de 1e keer niet goed gaat, het nooit goed zal gaan, zoala eerder gezegt t is een leerproces voor mama en baby :)

    Ik heb me nu ook beter ingelezen dan bijnde 1e, dus ik hoop het nu langer te kunnen geven dan 3 weken :)
     
    Shakes en Hoebie vinden dit leuk.
  6. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Bij mijn tweede werd er geholpen met aanleggen de eerste keer, door baby in haar nekje te pakken en tegen de borst te duwen - het lukte niet binnen 2 minuten, verpleegkundige baande weg om allerlei hulpmiddelen te gaan halen;’Want zo komt het echt niet goed!’
    In de tijd dat zij weg was, lag dochter rustig naast me, ik legde haar op een mooie hoogte, zij hapte zelf aan (zonder duwen en knijpen in haar nek) en dronk voortreffelijk.

    Ik sluit me dus aan bij wat hierboven wordt gezegd; laat je goed informeren van te voren, laat je ook vooral niet opjutten door wie dan ook - mijn ervaring met allerhande ‘professionals’ is dat ze echt geen kennis hebben van borstvoeding. Verpleegkundigen op de kraamafdeling, neonatologen, gynaecologen, verloskundigen, kraamverzorgsters, huisartsen, jeugdartsen van het cb, verpleegkundigen van het cb ... ik kreeg van állemaal slechte adviezen.
    Het boek ‘Borstvoeding’ van Stefan Kleintjes vond ik érg goed! Die had ik als voorbereiding willen hebben!

    Ik heb trouwens nooit gelekt voor de bevalling, maar 2x 2 jaar borstvoeding gegeven :)
     
    Hoebie en Zwierezwaai vinden dit leuk.
  7. Hoebie

    Hoebie Actief lid

    19 dec 2018
    137
    140
    43
    Vrouw
    Bedankt voor de tip! Ik zal het boek eens gaan zoeken :)

    Ook bedankt voor de overige reacties. Ik wil gewoon graag dat het lukt en je bent snel geneigd om alle adviezen maar te volgen want 'door de ervaring zullen die mensen het wel beter weten' toch?

    Het is wel fijn om te weten dat als het de eerste keer niet lukt, het de tweede keer wel kan lukken. Volgens mij is rustig blijven en de rust ervoor zoeken een belangrijke factor.
     
  8. Kimmetjuh90

    Kimmetjuh90 VIP lid

    14 dec 2017
    16.976
    9.921
    113
    Vrouw
    Postbezorgster
    Dat klopt, succes!!
     
    Hoebie vindt dit leuk.
  9. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Als je op Facebook zit, kan je je al lid maken van La Leche League. Daar lees je tenminste goed advies van experts.
     
    Hoebie en Fristi2012 vinden dit leuk.
  10. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.908
    3.325
    113
    Deze idd. Ze hebben ook een website met veel informatie. En een telefoonlijst met opgeleide vrijwilligers voor als je vragen hebt. Die kun je ook eens van tevoren bellen, gewoon om eens te praten over borstvoeding.

    En borstvoedingsforum op Facebook.
    En moederforum voor niet voedingsgerelateerde vragen.

    Heb vooral vertrouwen in jezelf en je kindje als borstvoedingsteam.
    Borstvoeding is niet altijd makkelijk, zeker in het begin niet, maar over het algemeen goed te leren.
     
    Zoe123 en Hoebie vinden dit leuk.
  11. Hoebie

    Hoebie Actief lid

    19 dec 2018
    137
    140
    43
    Vrouw
    Ik heb geen facebook, maar ik zal de website zeker opzoeken!
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.
  12. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.858
    7.805
    113
    Amsterdam
    Even een late reactie zie ik alweer.
    Idd het is echt een leerproces voor zowel jou als je kindje en dat kan best even duren. Hier zon 8 weken maar toen het liep ging het als een trein.
    En idd je kan la leche even bekijken etc, maar die vind ik soms wel redelijk van de borstvoedingsmaffia. Zeg ik zelf die meer dan 14 maanden gevoed heeft.
    Idd de cursus volgen heeft al veel zin en als het net niet lekker loopt zo snel mogelijk een lactatiedeskundige inschakelen. Als je beetje verder verzekerd bent krijg je die vaak vergoed. Een lactatiedeskundige is namelijk beter dan een ervaringsdeskundige van la Leche. Vooral heel veel succes en hopelijk gaat het lukken!
     
  13. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    De leidsters van LLL zijn allemaal gecertificeerd lk.
     
  14. Blaadje

    Blaadje Fanatiek lid

    1 feb 2011
    1.727
    216
    63
    Ik heb nooit gelekt maar wel 2x 14 maanden gevoed en nu met nummer 3 ook alweer 8 maanden bezig.

    Aanleggen hebben ze hier alle 3 binnen een uur zelf gedaan zonder dat iemand er bij heeft geholpen.
    Mocht je onzeker zijn bel dan gewoon direct een lactatiekundige en vraag of ze zsm kan komen om te kijken of het aanleggen goed gaat.

    Mijn zus was ook erg onzeker na een mislukte borstvoeding bij haar eerste kind. Zij had op de tweede dag een lactatiekundige naast haar bed staan. Gaf haar zoveel rust dat de borstvoeding daarna als een trein liep.
     
    Hoebie vindt dit leuk.
  15. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.581
    1.203
    113
    randstad
    Nee toch. Allemaal ervaringsdeskundige maar geen lactatiekundige volgens mij. Overigens heb ik er veel aan gehad heel laagdrempelig
     
    Siepie85 vindt dit leuk.
  16. Hoebie

    Hoebie Actief lid

    19 dec 2018
    137
    140
    43
    Vrouw
    Dat is een goede tip, ik denk dat ik dat ook meteen de eerste dag ga vragen. Ons kraamzorgbureau heeft een (of twee) lactatiekundige(n) in dienst die kan komen en ik ben tot een bepaald bedrag aanvullend verzekerd.
     
  17. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Nee sorry, niet per se lk blijkbaar. Maar wel beter geïnformeerd dan simpelweg een ervaringsdeskundige.

    «LLL-medewerkers hebben hun kinderen zelf gevoed. Daarbovenop volgt elke LLL-medewerrker een intensieve en gedetailleerde opleiding, voordat LLL vertegenwoordigd mag worden. Die eigen ervaringen van de medewerker vormt de basis van de werking. Samen wordt er gezocht naar praktische oplossingen voor de meeste problemen bij borstvoeding.»
     
    elsie89 vindt dit leuk.
  18. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Ik zou je ook vooral laten kijken naar een lk in de buurt die je kan raadplegen. Wat mij betreft zou een consult van lk voor iedere moeder die bv geeft/wil geven net zo standaard mogen zijn als kraamzorg. En bij productie die slecht op gang komt nog een keertje extra.

    Ik heb 3 dagen in het zkh gelegen (had een ks), iedere vpk zei wat anders: wel laten slapen aan de borst, niet laten slapen, wakker maken, wel of niet kolven, wel of niet goed aangehapt, ik heb alles gehoord. En de dag dat ik met ontslag ging, bv nog steeds niet op gang, giga protocollen mee naar huis, zei ik tegen mijn man “ik kap er mee, hier wordt niemand beter van.”
    En gelukkig kwam toen mijn vk (ook ibclc)binnen lopen en heeft alles goed met me doorgesproken, is later nogmaals langs geweest om mee te kijken en met 2mnd heb ik nog een lk langs gehad met expertise op mondanatomie omdat ik twijfels had.
    Kan wel zeggen dat deze 2 dames mijn bv-avontuur hebben gered, meer dan alles wat ik gelezen had en alle voorlichting die ik gevolgd had. Theorie is 1, maar als de hormonen en adrenaline door je lijf gieren is het fijn dat er iemand naast staat die je goed op weg kan helpen.
     
    Hoebie en nizzie86 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina