33w zwanger, kan niet op rug en linkerzij slapen!!!

Discussie in 'Gezondheid' gestart door KimKing90, 24 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. KimKing90

    KimKing90 Actief lid

    6 mei 2017
    192
    198
    43
    Vrouw
    Hoi,

    Ik wordt echt naar, kortademig en heb een hoge hartslag als ik op mijn rug lig. Soms met zitten heb ik dit ook.

    Nu heb ik een lage bloeddruk tijdens mijn gehele zwangerschap. Ik had gelezen dan het vena cava syndroom een oorzaak zou kunnen zijn.
    Dit nare gevoel zou weg moeten trekken als je even rustig op je linkerzij gaat liggen.

    Helaas werkt dit bij mij niet en nemen de klachten niet af, maar blijven ze gelijk of worden soms nog erger.
    Als ik even op mijn rechterzij lig gaat het beter, maar zou niet het meest optimale zijn.
    Plus de hele nacht maar op een kant liggen vind ik ook niet fijn. Beetje afwisseling is prettig. Maar zodra ik weer even op mijn linkerzij lig komt snel dat nare gevoel, kortademigheid en snelle hartslag de hoek om kijken. Waardoor ik gedwongen wordt weer te draaien naar rechts.

    Iemand ideeen wat dit zou kunnen zijn en wat ik eraan zou kunnen doen?
    Morgen weer controle bij de verloskundige, dan ga ik het sowieso ook nog even navragen.
     
  2. 2de leg

    2de leg Fanatiek lid

    24 jan 2014
    3.053
    476
    83
    NOP (Flevoland)
    Ik kan ook niet op mijn rug liggen. Sinds een week lig ik dan echt naar adem te happen.
    Volgens de vk komt dat door de grootte van de kleine en dat deze drukt tegen mijn longen.

    Rechterkant is ook geen optie. Ik wordt dan beroerd en de kleine schoot me helemaal bont en blauw.

    Dus helaas lig ik ook enkel op de linkerkant. Gevolg hiervan is weer dat ik heel veel pijn in mijn heup heb.

    Ik slaap af en toe gewoon rechtop zittend.
    Misschien helpt jou dat ook?
     
  3. KimKing90

    KimKing90 Actief lid

    6 mei 2017
    192
    198
    43
    Vrouw
    Vervelend is dat!!! Zittend slapen is voor mij geen optie ivm rugproblemen.
    De kleine ligt redelijk verticaal en dus ook hoog. Zou best eens kunnen zijn dat mijn longen veel minder ruimte hebben.

    Nr 1 lag altijd wat breder, daar ook nooit last van deze klachten gehad ondanks lage bloeddruk.
     
  4. 2de leg

    2de leg Fanatiek lid

    24 jan 2014
    3.053
    476
    83
    NOP (Flevoland)
    Oké dat maakt het heel lastig (je rugklachten).

    Misschien toch even overleggen met een fysio Voor tips??
     
  5. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    En als je met n voedingskyssen slaapt? Dat je zeg maar tussen rug en zij inligt tegen dat ding aan?
     
  6. KimKing90

    KimKing90 Actief lid

    6 mei 2017
    192
    198
    43
    Vrouw
    @sarah28 dat is idd ook een goede tip.

    Vandaag bij de verloskundige geweest. Mijn grote slagader ligt meer naar rechts dan naar links. Ben een van de weinige waarbij dat dus afwijkt. Ook de ligging van de baby kan net uitmaken of het erger wordt of minder bij zijligging.

    Dus advies, op rechterzij slapen en liggen als ik het voel opkomen met slapen of op de bank zitten. Dan maar een dooie arm ipv helemaal naar voelen.
     
    sarah28 vindt dit leuk.
  7. Typicalme

    Typicalme Fanatiek lid

    11 dec 2014
    1.158
    442
    83
    Vrouw
    Ik werd ook bij beide zwangerschappen heel naar als ik op mijn rug lag. Bij beide zwangerschappen ontzettende maagzuur en oprispingen als ik op mijn li-zijde lag, dus bleef er maar 1 manier over :rolleyes: En als ik te lang op 1 kant lag begon die heup zeer te doen :confused:
    Maar goed, ik dacht dus ook dat het beter was om op de li-zijde te liggen, voor de baby, want dat lees je overal. Maar tijdens mijn bevalling bleef het hartje van de baby juist het meest stabiel als ik op mijn re-zijde ging liggen, ik heb dus de hele pers fase (en die was lang!) op mijn re zijde gedaan. Vond dat wel opvallend, alsof mijn lichaam tijdens de zwangerschap al aangaf dat de re-zijde het beste was.
    Ik heb niet echt tips, ja dat ik met een voedingskussen sliep, maar het bleef heel lastig en vervelend!
     
    KimKing90 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina