Hoe het zal gaan met nummer 3 weet ik nog niet, kan alleen vertellen hoe ik kort op elkaar ervaar en de derde zwangerschap. De oudste is 5,5 jaar, jongste bijna 4. Er zit ruim 1,5 jaar tussen de oudste 2 dus. Kort op elkaar heeft voordelen en nadelen. Mijn man wou eerst geen derde, was hier heel duidelijk in. Ik had mij er al lang bij neergelegd, maar begin vorig jaar kriebelde het bij hem. En eind vorig jaar er voor gegaan. De zwangerschap zelf... Op zich niet mogen klagen. De laatste weken worden mij wel te zwaar, maar is dat niet bij iedere zwangere? Ik vraag mij af hoe het gaat met een derde. Weer even zoeken, zeker nu de oudste naar school gaat. Gelukkig zijn ze alle twee redelijk zelfstandig en kunnen lief spelen met elkaar. Aandacht moet ik met 2 kinderen ook al verdelen. Broer en zus kijken uit naar de komst van hun broertje. Broer leert hem voetballen en zus leert hem vechten (rouwdouwer)
Ik ben nu zwanger van de derde en bij ons zit er tussen 1 en 2 3 jaar verschil en tussen 2 en 3 zal er 2,5 jaar zitten. Wij hebben dit bewust gedaan omdat we geen te groot verschil willen. We komen beiden uit een gezin van 3 waarbij er een groot verschil was en dat was echt niet leuk. Ik ben 8 jaar ouder dan mijn broertje en heb nooit iets gehad aan hem, nu nog steeds niet. Mijn man is ruim 5 jaar ouder dan zijn ene zus en 6 jaar ouder dan z'n andere zus (zijn zussen hebben dus een heel klein leeftijdsverschil) en ook hier heeft hij nooit iets gehad aan z'n zussen. Zij speelden samen en hij alleen. Ik zie dit ook wel vaker in mijn omgeving dat het makkelijk is voor de ouders als er een groter verschil is, maar dat het voor de kinderen eigenlijk niet zo leuk is.
Bij ons zit er tussen nummer 1&2 16 maanden. Tussen nummer 2 & 3 zit er 19 maanden, en tussen 3 & 4 zal er zo'n 17 maanden zitten. Vrij dicht op elkaar dus. Ons bevalt dat super! het is uiteraard druk, maar ze vermaken elkaar ook ontzettend. Juist door het kleine leeftijdsverschil, gaat dat heel erg goed. Ik heb ook dezelfde ervaring als RAppel. Met mijn jongste zusjes scheel ik zo'n 8 jaar. Daar heb ik pas echt contact mee sinds zij het huis uit zijn. Daarvoor was het leeftijdsverschil gewoon te groot en hadden we te verschillende fases (pubertijd versus kleuters) om elkaar te kunnen begrijpen. Dat speelt denk ik ook wel mee bij ons....
Tussen de oudste en de jongste zit zo te zien precies evenveel verschil als tussen jouw kinderen (19 maanden) en wij hebben er voor gekozen om nu met de derde weer niet te lang te wachten, er zit straks 22 maanden tussen. Bewust gedaan, omdat we nu toch al middenin de 'kleine kinderen fase' zitten en dus al rekening moeten houden met middagslaapjes enz. De baby gaat straks gewoon in het ritme mee (hoop ik tenminste).
Wij willen in de toekomst ook graag een derde. Onze jongste is nu bijna 9 maanden. Als het aan mijn vriend ligt gaan we zo snel mogelijk voor een derde. Maar ik wil nog zeker 2 jaar wachten. Ik wil mijn lichaam even rust geven geven. Ik ben nog steeds niet helemaal opgeknapt van de bevalling (lichamelijk en psychisch). Plus ik geef borstvoeding wat ik in ieder geval 1 jaar wil blijven doen. Dus daarna nog een jaar of twee miin lichaam voor mijzelf voordat ik überhaupt aan een zwangerschap kan denken 😅
Onze leeftijden ; 10, 8, 4 en we wachten op nr 4. Het grotere leeftijdsverschil bevalt ons echt prima! Wat wil je Weten? Kom maar met de vragen..
ik heb vier kinderen, zij zijn 7 jaar 6 jaar bijna 3 jaar en bijna 1 jaar tussen 1 en 2 zit 1,5 jaar, tussen 2 en 3 zit 3 jaar en tussen 3 en 4 zit net geen 2 jaar. wij hebben zelf altijd weinig verschil er tussen willen hebben, qua kinderen vond ik het bij de eerste en tweede ideaal dat toen de tweede geboren werd ik ook nog weer even een uurtje terug naar bed kon, en ze trokken echt naar elkaar toe omdat de interesses aardig gelijk lagen en ik weet dat ook dat met het leeftijd te maken had. maar nu ze 6 en 7 zijn... is dat omgeslagen naar wedtrijdjes wie is waar beter in... beide hebben ze het alfa gedrag en beide willen ze bewijzen dat ze beter zijn of sneller zijn of eerder iets kunnen, gelukkig kunnen ze wel nog steeds goed met elkaar de tweede en derde die drie jaar schelen konden in het begin helemaal niet met elkaar... maar nu ze bijna 3 en 6 zijn krijgen ze dezelfde interesses, de derde ziet van haar grote zus nagellakjes, glittertjes staartjes vlechtjes jurkjes verkleedschoentjes en wil dat na doen, ze ziet haar grote zus springen en dansen en wil mee doen, die twee krijgen nu echt een band, de derde en vierde gaat net zoals bij de eerste twee... je merkt dat het leeftijd wat korter op elkaar ligt en dat op de 1 of andere manier toch trekt, beide dames van 3 en 6 zijn echte moedertjes voor hun broertje, zijn stapel gek op hem en mogen graag de baas spelen ( niet stiekem in de koelkast bijvoorbeeld... ze weten dondersgoed voor hem dat het niet mag.... maar zelf proberen ze het ook nog steeds ) de eerste en vierde schelen 6 jaar, beide jongentjes, maar ook die zijn echt stapelgek op elkaar, hij wil overal mee helpen, ze knuffelen vaak, en als we ergens heen gaan dan gaat hij gerust lekker baby achtig doen omdat zijn kleine broertje dat zo geweldig vind, en dat andere grote jongens dan naar hem kijken maakt hem niet uit, hij vraagt ze gewoon of ze mee willen doen om zijn broertje aan het lachen te maken en hij krijgt ze vaak zo gek ook nog hij gaat door de kamer kruipen om te laten zien hoe het moet, wil niet naar bed zonder zijn broertje even een knuffel te hebben gegeven ( geen van 3 trouwens ) en doordat de oudste twee 5 en 6 jaar schelen met de jongste en 3 en 4,5 jaar schelen met de derde is het ook weer zo dat ze goed kunnen helpen bij bijvoorbeeld speeltuinen of op de wip wap, mama hoeft niet altijd meer paraat te staan omdat ze graag samen spelen of juist hun zusje willen helpen, , ze maken hun eigen boterhammen en kleden zichzelf aan drogen zichzelf af.... dat is natuurlijk wel fijn. dus qua omgang tussen de kinderen is er echt geen peil op te trekken, ze mogen elkaar ondanks de kleine of grote leeftijdsverschillen allemaal erg graag en hebben zo hun momenten dat ze elkaar even niet moeten. ook qua dagjes weg e.d. maakt het bij ons dus echt niet uit, wij gaan gewoon naar een indoor speeltuin de groten kunnen in het grote gedeelte maar ze gaan ook rustig met de kleintjes in het kleine gedeelte spelen en zijn dan ook echt lief en rustig, met zwemmen idem, maar ook vaak zat dat hun gewoon in het grote bad gaan spelen als ze vriendjes gemaakt hebben. ook qua tijd verdelen e.d maakt het niet uit of je veel of weinig verschil er in hebt zitten. maar het maakt voor ons dus in principe weinig verschil, wij vinden zelf de drukte van de jonge kinderen heerlijk, maar als we er "uit"zijn willen we daar ook weer samen met de kinderen van genieten het is voor ons gebasseert op gevoel.... het voelt goed om ze dicht op elkaar te hebben hoewel het grote verschil tussen bij 1 en 4 ook zeker zijn voordelen heeft
Tussen kindje 1 en 2, 22 mnd ertussen, tussen kindje 2 en 3, 23 mnd ertussen. Was destijds flink aanpoten en nu nog wel, maar nu ze groter worden wordt het veel makkelijker en ze kunnen alle drie goed met mekaar. Ik vind het fijn dat er relatief weinig leeftijdsverschil tussen zit, ze hebben veel aan mekaar.
Hier bijna 2,5 jaar tussen de oudste 2. Daarna geroepen dat de jongste eerst maar naar school moet. Iets sneller zwanger dan verwacht en een tweeling op komst. Oudste is dan ruim 6,5 en de jongste ruim 4 jaar als ze geboren worden. Heel blij mee dat er niet minder tussen zit en benieuwd hoe t straks bevalt
Ik heb geen drie kinderen maar mijn oudste wordt 4 als de baby geboren wordt. Voor ons was qua relatie/huis etc. het geen optie om eerder voor een tweede te gaan. Ik heb ook nooit een probleem gehad met leeftijdsverschil. Mijn broer is 8 jaar ouder en wij kunnen ontzettend goed met elkaar opschieten, het ligt meer aan persoonlijkheid dan leeftijd, maar dat is mijn mening!
Hoi meiden, onze oudste is nu 19 maanden oud en de kleinste 5 maanden. Graag willen we nog een derde kindje. Beide meisjes doen het enorm goed, wat ons alleen maar sterkt in dit verlangen. Mijn man wilt graag nog een tijdje wachten maar bij mij begint het nu al terug te kriebelen... Ik zou graag binnen een aantal maanden terug de natuur zijn gang willen laten gaan. Voor we ons eerste kindje mochten verwachten, hebben we twee jaar geprobeerd met heel wat verdriet en verlies. Daarom zijn we vrij snel na de geboorte van ons eerste kindje terug beginnen proberen. Ons tweede kindje kwam er na één maand proberen. Dus dat was wel onverwacht qua termijn... Maar uiteraard heeeeeeel blij mee! Stom misschien, maar omdat het zo goed gaat met de meisjes zou ik er nu ook niet te lang willen tussen laten... Gewoon omdat ze nu dan allemaal nog samen in de luier-slaapjes fase zitten.
Wij hebben ook iets meer leeftijdsverschil bij de derde. Tussen de oudste twee zit 2 jaar. Tussen de 2e en 3e zit bijna 4 jaar. Ik vond het voor mezelf erg prettig zo. Toen hij net geboren was ging de middelste naar school, zodat ik onder schooltijden lekker tijd voor de jongste had. En nu heb ik nog steeds heerlijk een peuter thuis. Over een paar maanden gaat hij ook al naar school, dan zal het wel stil worden overdag. Voor de kinderen maakt het niet zoveel uit denk ik. Ze zijn hier allemaal dol op elkaar en de oudste twee spelen ook veel met de jongste, ook al is hij veel kleiner. Ik denk niet dat het veel uit had gemaakt als er minder tijd tussen had gezeten.
Tussen onze 2 meiden zit 16 maanden leeftijdsverschil. We hebben nu al gezegd dat we voor een 3e willen gaan als onze jongste 10 maanden is. Dus nog even 7 maanden geduld 😊
Ook 16 maanden verschil. Jongste is bijna 5 maanden. Van de week besefte ik mij dat ik mij behoorlijk hormonaal voelde de afgelopen weken. Misselijk, nachtmerries, geïrriteerd, nesteldrang, etc. Het verbaasde mij hoe rustig mijn vriend bleef. Ik kneep hem toch wel... Ik wil heel graag een 3e, hij wil dat ook. Maar ik zou liever een nakomertje hebben. Enige nadeel is dat tzt mijn vriend toch wel op leeftijd begint te raken. Dus hij wil het sneller... Goed om zo even mee te kunnen lezen.
Hier zit tussen de eerste twee 22 maanden en tussen de tweede en de derde ruim 4 jaar en dat bevalt eigenlijk heel goed. Oudste twee zijn al lekker zelfstandig en gaan naar school. Zo heb ik genoeg tijd voor de jongste. Ik was bang dat het leeftijdsverschil te groot zou worden; het duurde een jaar voordat ik zwanger was van de jongste, maar het bevalt juist heel goed zo.
Tussen de oudste 2 zit 17md. Toen mijn tweede 7md was had ik er echt geen derde bij kunnen hebben door de drukte. Nu zwanger van de derde als deze komt is de oudste net een maand of 3 4jaar geworden gaat naar school waardoor ik thuis weer wat meer ruimte heb en de tweede is dan 2 jaar en 9 maand een dus ook al wat zelfstandiger. Hoe het bevalt kan ik over 6 md zeggen 😀
Wel meiden... Manlief gaf net aan dat zodra ik wil hij ervoor wilt gaan. Wel geen druk van eisprong en vruchtbare periode berekenen mr gewoon het wat vaker veel gezellig maken samen 😉 . Een beetje verbaasd mr wel heel blij...
Ik zou er niet teveel tijd tussen laten zitten. Het is nu misschien wel even handig. Maar de kans bestaat dat het 3e kind veel minder raakvlakken en betrokkenheid heeft bij de oudste 2 kinderen. Zeker omdat die qua leeftijd zo dicht bij elkaar zitten. Ik zou bang zijn dat nr. 3 er een beetje bij komt te hangen (dan heb ik het over echt grote leeftijdsverschillen). Ook ben jij straks gewend aan zelfstandigheid en veel meer vrijheid. En misschien al 2 kinderen die naar school gaan. Dan komt er opeens een baby waar iedereen veel rekening mee moet houden (meenemen van alle spullen, slaaptijden, eten etc). En daarna moet de baby ook iedere keer mee naar zwemles, sportclubjes, speelafspraken etc. Dat is gewoon niet zo handig. Ook activiteiten vinden die voor iedereen leuk zijn is een stuk lastiger met grote leeftijdsverschillen.
Hier zit tussen nr 2 en 3 ruim 5 jaar. Ik vind het super en geniet heel erg. Lekker tutten met nr 3, maar ook tijd voor de oudste 2 tijdens slaapjes. Qua band kan ik er nog niet heel veel van zeggen, ik geloof ook best dat qua leeftijdsniveau ze niet veel aan elkaar hebben, maar ze zijn supergek op hun zusje, allebei. Terwijl ze niet zo dol zijn op elkaar, tot nu toe zitten de oudste 2 elkaar meer in de weg dan dat ze lol van elkaar hebben, dus in mijn ogen zegt leeftijdsverschil niets. Ook ikzelf heb meer met mijn zusje van bijna 5 jaar jonger dan met m'n broertje die een jaar jonger is dan ik. En sowieso vind ik dat je geen kinderen moet krijgen om een ander kind een broertje of zusje te geven, is in mijn ogen in ieder geval geen reden om nog een kind te krijgen. Ik heb ze omdat ik (wij) ze wil, even heel cru en egoïstisch gezegd.
Mijn twee kinderen waren ongepland en schelen 20 maanden. We willen een derde maar wachten bewust nog even tot de jongste 3 is met oefenen. Ik vind kinderen kort op elkaar niet zo goed voor de kinderen zelf. Dus wij wachten tot het leeftijdsverschil iets groter is en de oudsten naar school gaan en er volop aandacht is voor een baby.