niet willen praten

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door winnietje, 29 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. winnietje

winnietje Niet meer actief

Hallo,

Onze zoon word op 30 dec 2. Nu is het zo dat hij alleen maar mama, bah af en toe papa en die daar zegt. Ons kindje gaat niet naar de crech of kinderdagverblijf. Praten jullie kindjes zo weinig?
    hij red alles nog prima met aanwijzen en euh haha.

2. Moonfairy

Moonfairy VIP lid

12 okt 2007
    6.168
    1
    0
    on the moon
    Mijn dochter kletst me de oren van het hoofd!!(2,5 jaar)

Maar hij is bijna 2,en elk kind heeft zijn eigen tempo_Ook als hij straks naar de peuterspeelzaal gaat,gaat het ineens erg hard!

Ik zou me nog niet al te druk maken,en als je je er echt niet lekker bij voelt,zou je je zorgen ook bij de huisarts,consultatiebureau kunnen voorleggen!;)

En overigens,Meiden zijn altijd sneller als jongens(met praten dan)..;)

3. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.829
    19.166
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Op zich is het (nog) niet zorgwekkend. Er schieten me wel twee dingen te binnen:

* Weet je zeker dat het gehoor van je kindje goed genoeg is om klanken duidelijke te onderscheiden? Als hij niet goed genoeg hoort, kan het praten ook langzamer gaat. (Ik zeg niet dat dit het geval is, maar het kan de moeite waard zijn dit voor de zekerheid te laten controleren.)
    * Misschien kun je taal ook wat meer uitlokken. Je zegt dat hij het nog wel red met aanwijzen. Misschien iets vaker doen of je gek bent? Vraag maar eens aan hem: "Wat bedoel je?" of "Wat wil je hebben?" Dit kan ook stimuleren.

4. dewie

dewie Actief lid

29 jul 2006
    100
    0
    0
    Hier ook een langzame kletser! Mijn mannetje zei maar 5 woordjes toen hij 2 was. Hij kwam nog maar net door de keuring van het CB ;)
    Ook ik maakte me zorgen, maar nu (bijna 4) kan hij goed kletsen. Hij is nog steeds niet de snelste en maakt niet perfecte zinnen, maar heeft het goed ingehaald. Probeer je niet gek te laten maken door anderen. Makkelijker gezegd, want ook ik maakte me toen zo nu en dan echt wel zorgen. (ook omdat ik orthopedagoog ben, dus dan let je ook erg op de ontwikkeling)Toen hij naar de psz ging (ik liet hem vanaf 2 gaan), wilde ze hem al in de 'molen' zetten van de logopediste, maar ik vond dit echt te vroeg. Lekker in eigen tempo laten hoor. Hij doet het nu supergoed.
    Ik moet wel zeggen, de uitdaging om meer te gaan praten vond hij volgens mij wel op de psz. Thuis ging hij oefenen. Ondanks dat ik hem vaak uitdaagde zoals tupp hierboven benoemd.

5. MaryWoods

MaryWoods Fanatiek lid

2 mei 2007
    2.637
    2
    0
    hier ook laat met praten, maar wel het logopedie traject ingegaan. Mn de spraak is echt achter en afwijkend en omdat ik zelf ontwikkelingspsycholoog ben op het spraak-taal onderwijs (hoe verzin je het he? ;)) Grappig Dewi dat jij ook ik het vak zit ;)
    Met gecorrigeeerd 2 jaar ook echt nog maar een paar woordjes actief. Nu is bij bijna 3 (kalenderleeftijd) en hij spreekt in 3 a 4 woordzinnen (soms zelfs 5), heeft een behoorlijke woordenschat en snapt echt alles. 'Alleen' de spraak blijft dus een probleem wat de verstaanbaarheid en zijn contacten met leeftijdgenootjes bemoeilijkt. Echt minder dan de helft is verstaanbaar voor vreemden en dat is echt te weinig voor zijn leeftijd.
    Je kan hem ook laten screenen bij een logo met de vraag of zij een noodzaak voor logopedie ziet. Dan heb je later ook geen spijt dat je te lang hebt gewacht. Vindt de logo het niet nodig, dan hoor je het wel toch?

6. Lovelylonnes

Lovelylonnes Fanatiek lid

3 jul 2007
    2.208
    1
    0
    Nagelstyliste en incassomedewerker.
    Mijn zoontje is deze week 2,5.
    iid hij zei papa mama bumba en die.
    Verder wat voor omstanders onverstaandbaar gebrabbel. Bleek dat hij niet goed hoorde en buisjes nodig had. die zijn 2 maanden geleden geplaatst en hij praat als een bezetene!
    Dus misschien ff laten checken bij HA? heeft ie veel oorontsteking gehad? Ik zou even bij de HA langsgaan.

7. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

mijn zoontje word 8 feb 2,

hij zegt:
    papa
    mama
    opa
    oma
    tantie
    bowie(dehond)
    naam
    naam zusje
    naam nichtje
    2 x naam leidster
    koe
    varken
    auto
    copter (helecopter)
    tractor
    drinken
    ranja
    visje
    ja
    nee
    auw
    die
    dat
    daar
    af
    op
    klaar
    aan
    uit
    zitten
    poepen
    zusje
    kusje
    boven
    helpen
    blauw (kauw)
    groen(koen)
    worst (horst)
    nog keer ( noff keer )
    okee
    hoi
    hallo
    dag
    doei
    neuu (neus)
    teen
    ee (één)
    tee (twee)
    djie (drie)

hij gaat 3 dagen p.w.naar het kdv ze hebben nu een behandelplan opgesteld omdat hij dus volgens hun wel achter loopt ,

het komt vanzelf, hij kan zich in mijn ogen goed duidelijk maken,
    maar het nu is nu dus aan ons ...als we het behandelplan volgens tenminste:p
    dus niets meer geven als hij DIE DIE DIE zegt....maar zeggen wat wil je dan? bedoel je de appelmoes de lepel of de beker ?
    en hij moet dan iig een poging doen tot zeggen wat hij bedoelt,

en wij moeten alles benoemen wat we doen, en zeggen wat we pakken,

8. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Gaat hij straks wel naar een peuterspeelzaal?
    Ik merk echt verschil sinds Robyn op de peutergroep van het kinderdagverblijf zit. Ze heeft in 2 maanden echt ontzettend veel woorden/zinnen bijgeleerd.

Als hij wel begrijpt wat jij zegt/wilt (bijv de bal pakken ofzo) dan zou ik me nog geen zorgen maken. Begrijpt hij je niet, dan zou ik bij de huisarts misschien even zijn oren na laten kijken.

9. mamavanjill

mamavanjill Bekend lid

8 okt 2009
    641
    0
    0
    grappig Jill wordt de 29e dec 2 ;)
    maaruh, die heeft nu ineens weer een spurt gemaakt met praten. Heel lang ook niet veel en hetzelfde...
    nu ineens praat ze de oren van mijn hoofd zowat en ook met twee woorden.
    ik ken ook kindjes die met 2,5 nog minder praten dan Jill nu en ook kindjes die met nog geen 2 hele zinnen kunnen maken. het wisseld echt enorm hoor!! komt echt wel goed. straks moeten we nog oor dopjes kopen

10. Ischa31

Ischa31 VIP lid

5 sep 2007
    6.944
    83
    48
    thuis
    Hier ook een zoontje van 2 jaar en 2 maanden die alleen papa en mama zegt. Hij begrijpt wel alles wat je tegen hem zegt dus geloof niet dat zijn gehoor slecht is. Toevallig afgelopen vrijdag een verwijsbrief voor een logopedist gekregen via de huisarts.

Maar maak me dus ook best wel een beetje zorgen, probeer er zelf al zoveel aan te doen door hem te stimuleren en lees veel voor en liedjes zingen maar het wil niet echt lukken.

11. Sensea

Sensea Niet meer actief

mijn zoon van 19 maanden zegt nog helemaal niks. hij brabbeld hele verhalen aan elkaar, maar iets verstaanbaars zegt hij nog niet. ik maak me geen zorgen, wel vind ik het een beetje jammer dat het zolang op zich laat wachten.

het cb bleef aandringen op een aantal testen in het audiologisch centrum en ik heb hierin toegestemd onder het motto baadt het niet dan schaadt het ook niet. dan weten we tenminste zeker of alles in orde is of juist niet. ikzelf geloof niet dat hij slecht hoort trouwens. maar goed dan kunnen we dat na het bezoek dus volledig uitsluiten als oorzaak.

ik denk dat het uiteindelijk wel los zal lopen. je hoort vaker dat als kindjes wat later praten ze vaak sneller en beter praten dan de kindjes die wat vlotter waren. er is in mijn ogen een tijd voor alles. je kan nu eenmaal niet alles tegelijk. mijn zoon liep met 13 maanden al als een tierelier. die steekt zijn energie dus duidelijk in andere zaken denk ik dan maar.

12. Sensea

Sensea Niet meer actief

ow, mijn zoon gaat trouwens met 2 en half wel naar een creche met een speciaal taalstimuleringsproject 3 keer een ochtend per week.

13. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

9 nov 2009
    2.144
    0
    0
    NULL
    Mijn dochter wordt over een week 2 en kletst de oren van mijn hoofd. Maakt zinnen van 3 a 4 woorden en ik heb geen idee hoeveel woorden ze kent. Ze gaat 1,5 dag naar het kdv en als ze daar vandaan komt, kletst ze nog meer, dus ik denk dat dat zeker helpt.
    Maar elk kindje heeft zn eigen tempo, zo liep ze pas met 17 maanden. Komt vast wel goed.

14. winnietje

winnietje Niet meer actief

Hij gaat wel naar de peuterspeelzaal alleen is het hier vanaf 2,5. Dan zit hij midden in de zomervaakntie dus 1 aug starten. We zullen zien. Ik geloof niet dat hij slecht hoort. Eerder lui is. Ik zit zelf ook in de gehandicaptenzorg dus weet veel van ontwikkelingen af. Maar hij hoort en ziet wel alles. Als ik achter hem sta en fluister draait hij om. Roep ik zijn naam reageerd hij. Geduld hebben denk ik. Stimuleren doen we wel maar is wel moeilijk om vol te houden. haha

15. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.258
    4.489
    113
    Maak het vooral leuk om woorden te zeggen, bv met een microfoon.
    Kinley vonden wij ook laat met praten wat helemaal niet zo was maar het enige vergelijk materiaal dat we hebben was haar broer en tja die begon met 6 maanden al mama en papa te zeggen dus als je als zus zijnde "pas" met 9 maanden mama zegt ;)

Kylian had het wel erg moeilijk met de woorden die met sl e.d begonnen. op advies van de peuterspeelzaal zijn we er toen een spelletje van gaan maken.

Heel hard SPEK SPEK roepen terwijl we hem kietelden enz enz, het duurde even maar hij kreeg het wel onder de knie.

16. MaryWoods

MaryWoods Fanatiek lid

2 mei 2007
    2.637
    2
    0
    @ mejojo: als je kindje pas in feb 2 jaar wordt en al zo veel zegt, dan loopt hij echt niet achter hoor!!!! De range van wat een kind 'moet' kunnen op die leeftijd is heel breed; er zijn grote verschillen als ze nog zo jong zijn. Ik vind het iig al best veel!Laat je niet gek maken door die kdv dames!

17. bengeltje86

bengeltje86 VIP lid

6 jan 2007
    8.553
    0
    36
    renkum
    papa
    mama
    opa
    oma
    koe
    auto
    visje
    ja
    nee
    auw
    die
    daar
    op
    klaar
    aan
    uit
    help
    hallo
    aju
    ee (één)
    tee (twee)
    djie (drie)
    ohnee
    fiets
    toel=stoel
    ijsje
    appel

en nog wat woordjes

hij doet ook wat dieren na
    wafwaf =hond
    beh beh =schaap
    mauw =poes

hier kan hij alle lichaams delen ook aanwijzen
    dus voet oren
    ogen neus mond tong haren
    hand
    kont
    buik en al die dingen.
    hij agat anderhalve dag naar kvd mja hij praat ook niet veel hoor als andere erbij zijn niet echt.

tja hij heeft al buisjes sinds mei 2010 en neus amandelen eruit maar hij zit aan de ab hele winter dus ja we moeten afwachten volgende week word via de kno en kinderarts zijng ehoor getest al hoort die wel duidelijk hoor :D dus dan moet die naar de audiologische centrum

hij word overigens 17 dec 2 jaar

18. ToetieL8

ToetieL8 Niet meer actief

Hebben ze op het cb geen logo spreekuur? Ik ga daar in januari naar toe met mijn zoontje (27 mnd). Hij praat ook nog niet zoveel.

19. carretje25

carretje25 Actief lid

16 apr 2006
    161
    0
    0
    Winnietje...Wat herkenbaar allemaal. Ons zoontje word ook 30 december 2 jaar!! En wij hebben hetzelfde probleem. Hij kletst de oren van je kop alleen dan in zn eigen taaltje! Hij zegt; Die, Kikker, 1 keer, Ti (van zijn broer Tim) en soms horen we een papa of mama maar dat gebeurd niet vaak. Onze oudste kon al liedjes zingen met zijn 2e jaar, dus vind hem best wel laat. In januari moeten weer naar het consultatie bureau ben benieuwd wat ze dan zeggen. Hij kan alles wel duidelijk maken en als wij iets aan hem vragen reageerd hij daar wel op bv. pak je schoenen eens, dan komt hij met zn schoenen aanlopen. Ik lees even hier mee, ik ben benieuwd hoe dit met andere kindjes is gegaan.

20. Ischa31

Ischa31 VIP lid

5 sep 2007
    6.944
    83
    48
    thuis
    carretje hier gaat dat precies hetzelfde, alles begrijpt hij alleen kan hij niet praten.

Ik heb gisteren toch een afspraak gemaakt met een logopediste en 15 december is het kennismakingsgesprek. Ben benieuwd.

Deel Deze Pagina