4 jarige kan woordjes lezen en pikt veel dingen op.

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Wolf1981, 19 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wolf1981

    Wolf1981 Lid

    28 apr 2017
    54
    24
    8
    Vrouw
    Wie heeft er hier ervaring mee ?

    Mijn dochter van 4 jaar kon voor ze naar school ging een aantal letters en haar naam schrijven. Heel eerlijk we doen er thuis weinig mee. Ze heeft het gewoon zelf geleerd..
    Ze zit nu sinds 4 weken op school. Ze kent 20 letters en de overige bijna. Daar maakt ze soms nog foutjes mee. Alles wat ze hoort op school kan ze thuis goed vertellen. Zo kan ze ineens foutloos terugtellen van 15 naar 0, ze kan een klein beetje rekenen (1+3, 2+1 etc)
    Met de letters die ze goed kent kan ze woordjes lezen zoals zon, tom, roos, vis, bot etc. Hakken en plakken is ze ineens mee bezig en doet ze aardig goed. Rijmen hebben ze op school gekregen en snapt ze ook gelijk. Ze gaat na de zomer vakantie in principe nog een keer groep 1 doen want ze is van februari. Mijn oudste dochter begon hier eind groep 2 mee, en komt nu gewoon goed mee in groep 3.

    Wat is jullie ervaring met een kind die zo snel dingen oppikt? Waar moeten we op letten? Heeft jullie kind versnelt de kleuters gedaan?

    Ik zit er aan te denken om aan de juf voor te stellen dat ze na de zomer naar groep 2 gaat (als de juf daar niet zelf mee komt) en daarna als het nodig is gewoon nogmaals groep 2 te doen. Groep 1 en 2 zitten samen..

    Ze doet nu ook squla groep 3. Sommige dingen die kinderen begin groep 3 krijgen doet ze gewoon heel goed. Haar concentratie is wel duidelijk van een 4 jarige hoor! We laten haar ook haar gang gaan en als zij iets wil weten of leren helpen we haar maar het moet wel uit haarzelf komen .
     
  2. Roanna

    Roanna Bekend lid

    24 aug 2015
    848
    365
    63
    Mijn zoontje las voordat hij naar school ging. Hij is in januari op school gestart en in overleg met school na de zomervakantie naar groep 2 gegaan.
    Nu kijken we opnieuw wat het beste is voor hem: nog een jaar groep 2 (tijd om te spelen, geniet hij nog heel erg van) of naar groep 3 (omdat dit cognitief beter past).

    Er zijn best veel kinderen die op de kleuterschool al kunnen lezen. Hier op school bieden ze bij de kleuters ook verrijking aan, maar dan op een kleutermanier. Zelf aarzel ik om mijn zoon te snel door te doen, want in het spelen leren kleuters het meest... en dat is minder zichtbaar dan lezen/rekenen, maar volgens mij minstens zo belangrijk.

    Ik zou gewoon eens aan de juf vragen hoe je dochter het doet en wat zij denken dat ze nodig heeft.
     
  3. Charmed72

    Charmed72 Fanatiek lid

    8 mrt 2009
    1.317
    227
    63
    Vrouw
    Wat leuk dat je kleuter al die dingen zo goed oppikt. Maar ze zit nog maar 4 weken op school, ik vind het dan best wel voorbarig om er nu al over te beginnen met de juf om haar na de zomer naar groep 2 te laten gaan.
    Het is veel belangrijker dat een kind sociaal-emotioneel eraan toe is dan naar de prestaties te kijken. Je zal denk ik de komende maanden een oudergesprek hebben op school? Dan hoor je vanzelf hoe ze het in de klas doet en hoe de juf haar ervaart. Vaak wordt er eerder voor gekozen om extra taken te geven dan een kind eerder over te laten gaan. Aangezien het een combiklas 1/2 is verwacht ik dat ze haar extra taken geven waar ze dat aankan.

    Onze oudste dochter had zichzelf alle letters van het alfabet aangeleerd voordat ze naar de kleuterklas ging en kon lezen toen ze net een maand 4 was. We hebben het gewoon bij 'haarzelf' gelaten, net zoals jullie deden we er verder thuis niks mee. Ik had er vertrouwen in dat de juf er goed op kon inspelen en dat deed ze ook, juist omdat het ook een combiklas was.
     
  4. IkbenTess

    IkbenTess Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    #4 IkbenTess, 19 mrt 2019
    Laatst bewerkt: 19 mrt 2019
    Ze zit pas vier (!) weken op school, rustig aan. Vraag gewoon eerstvolgende gesprek met de juf of zij het ook merkt en of extra aanbod of verdieping nodig is. Meer zou ik nog helemaal niet doen! Versnellen heeft vaak ook een hoop nadelen als kinderen ouder zijn, en bovendien is het helemaal niet gezegd dat je dochter deze lijn doorzet ;)

    Ter vergelijking: mijn oudste had ook een snelle klasgenote. Zij zou groep 2 overslaan maar ouders deden het toch maar niet. Nu in groep 6 is ze 'maar' gemiddeld. Mijn zoon kon nog helemaal niet veel meer in groep 1/2, dat kwam pas later in groep 3. Eind groep 4 werd hij doorgetoetst en zat op begin groep 7. Nu in groep 6 krijgt hij een heel eigen programma omdat alle basisschoolstof al klaar is, maar klas overslaan willen we proberen te voorkomen als het niet per se moet.

    Dus het zegt niet zoveel. En zeker niet nu al. Wacht rustig af en geniet ervan :thumup:
     
  5. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.534
    113
    Ik zou eens afwachten hoe het de rest van dit schooljaar gaat. Kleuter zijn omvat nl meer dan rekenen en lezen. Kinderen die cognitief hard gaan hebben vaak andere punten om aan te werken. Na 4 weken school zou ik zulke conclusies nog helemaal niet trekken.
     
  6. Wolf1981

    Wolf1981 Lid

    28 apr 2017
    54
    24
    8
    Vrouw
    Ik bedoelde ook niet om nu al dat gesprek met de juf aan te gaan maar pas aan het eind van het jaar en eerst luisteren wat de juf heeft te zeggen. Vandaag kwam ze thuis met een werkje van groep 2. Ze doen er blijkbaar op school al wat aan ;) Ik ga er helemaal niet vanuit om te versnellen maar je weet niet hoe het over 1,5 jaar is. Liever dat ze dan al een jaar groep 2 gedaan heeft mocht ze wel toe zijn aan groep 3. Maar nog een jaar groep 2 zou helemaal prima zijn. Nou moet ik er ook nog bij zeggen dat ze bij het kinderdagverblijf ook anders was dan andere kinderen. Het enige wat de leidster kon bedenken is dat ze misschien wel heel slim zou zijn. Dat vermoede hadden ze daar wel maar ze liet het niet echt zien. Het komt er nu wel uit. Ze had 0 aansluiting met andere kinderen. Nu op school is dat een stuk beter.
    Vooral met de groep 2 kinderen.
    Wat ik er ook niet bij heb gezet is dat haar oudere (half) broer (zoon van mijn man) ongeveer ook zo begon. Iets later, eind groep 1 begon hij met woordjes lezen. Hij is van november en heeft bijna 3 jaar gekleuterd. Achteraf is dat niet zo'n goede keus geweest, maar toen werd er alleen naar de 1 oktober grens gekeken. Dat gebeurt nu niet. Hij heeft elk jaar voorgelopen op zijn klasgenoten en kreeg extra werk. Inmiddels zit hij in de 2e van het gymnasium en is hij op zijn niveau gemiddeld.
    Ik vroeg gewoon informatie voor als we er wel wat mee moeten en of er mensen ervaring hebben. Al zou ze nog een jaar langer moeten kleuteren, maakt mij natuurlijk niks uit.
     
  7. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier pikt school dat ontzettend goed op en worden kinderen ondersteund waar nodig, in groep 1 aansluiten bij bv de groep 2 kring is geen probleem. Versnellen gebeurt hier alleen als het kind er op alle vlakken baat bij heeft. Mijn oudste zat bv officieel in groep 1 en deed met alles mee met groep 2, toen ze in groep 2 zat werd ze met plus-materiaal uitgedaagd. Nu in groep 3 sluit ze soms bij groep 4 aan. Sociaal emotioneel is ze echt op haar plek in groep 3.
     
  8. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.516
    4.578
    113
    Versnellen is niet altijd beter. Dan is een kind klaar met de stof van groep 3 maar qua ontwikkeling nog niet toe aan kinderen van groep 4 die wel 2 jaar of ouder kunnen zijn. Dat is veel op die leeftijd. Dan is het straks 2 jaar te vroeg klaar met de basisschool en dan?

    Tegenwoordig zijn er goede scholen die speciale plus/denk etc klasjes hebben voor kinderen die verder zijn. En ook echt speciaal beleid op dat gebied. Dat omvat zoveel meer dan een kind wat verrijkingsstof laten doen (beetje ouderwets). Kind kan indien mogelijk in de eigen klas blijven maar heeft daarnaast een klasje met kinderen die verder zijn (ook uit andere klassen of leerjaren) en samen krijgen ze speciale projecten, extra vakken (kunst, filosofie, techniek etc), nemen ze deel aan wedstrijden etc. En daarnaast aandacht voor sociale vaardigheden en zaken waar je als slim kind tegenaan kunt lopen. Ook mogen ze minder tijd aan de reguliere lesstof besteden (moeten dat zelf inplannen etc).
     
  9. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.799
    8.664
    113
    Waar je nu over denkt daar zitten we precies midden in. Onze zoon heeft voor de zomervakantie een paar maanden onderwijs gehad.
    Ze doen bij alle kinderen een test om te voorkomen dat ze een hb kind missen en die zich aanpassen. Bij die test viel hij op en toen juf met eind groep 1 een werkje aan het doen was (hakken en plakken. Dus juf zegt boom, kind zegt b-oo-m, en andersom , juf hakt en kind plakt) kon hij ook mee doen.

    Al snel hadden we een gesprek om hem in de gaten te houden. Hij zit nu in groep1 maar is eigenlijk al helemaal klaar met de lesstof. De lesstof van groep 2 weet ik niet hoe ver hij is, of hij nog wat miste of ook klaar mee was.
    We wachten op een verslag van de schoolcoach omdat de ib'er iemand graag mee wou laten kijken. Eventueel gaat hij nu nog naar groep 2 en na de zomervakantie naar groep 3.

    Zoals andere ook zeggen het is niet alleen wat ze kunnen ( zoon kan ook wat rekenen, korte zinnetjes lezen, schrijven) maar hoe liggen ze in de groep.
    Onze zoon speelt met andere maar heef4 geen echte aansluiting, ze begrijpen hem niet altijd (altijd een paar stappen verder) en hij zegt zelf ook ze zijn zo traag.
    In zijn hoofd gaat heel veel om, op dit moment is school minder leuk zegt hij, kan per dag verschillen. Maar voor iemand die liever ziek naar school gaat dan iets te missen is dat niet goed.

    Voor nu zou ik als ik jou was het laten zoals het is, mocht ze zo snel zijn is het na de zomer nog tijd genoeg om te schuiven naar groep 2. Wanneer je ziet dat ze boos is thuis, snel geërgerd, gefrustreerd , niet naar school wil zou ik in gesprek gaan met school.

    Verder lekker door laten gaan, wij stimuleren het niet maar geven wel de mogelijkheid om dingen te doen als hij er om vraagt. :)
     
  10. Gruffalo123

    Gruffalo123 Fanatiek lid

    26 jun 2017
    3.939
    4.461
    113
    Hier ook een kind wat al kon lezen voor hij naar groep 1 ging. Zit nu 3 maand in groep 1 en kan lezen, begint goed te schrijven, leert rekenen, hakken/plakken enzovoorts. Cognitief eind groep 2, al veel dingen cognitief halverwege groep 3, maar sociaal emotioneel nog een echte kleuter.
    Juf wist er al van voordat hij naar school ging en afspraak gemaakt dat voor hem groep 1 en 2 vooral van belang zijn voor de kleuter vaardigheden die nu echt belangrijker zijn dan cognitief. Waarschijnlijk na de zomer over naar groep 2, maar dat horen we eind mei. Cognitief krijgt hij als hij er zin in heeft groep 3 materiaal aangeboden, maar nu ligt de focus echt meer op spelen, sociale vaardigheden leren, knippen, kleuren, knutselen en met plezier naar school gaan. Leren kunnen ze immers hun hele leven nog ;).
     
  11. smax

    smax Fanatiek lid

    15 feb 2018
    1.939
    1.037
    113
    Vrouw
    Mijn oudste kon met vier jaar de boekjes van avi start lezen, rekenen tot en met tien en met de Cito haalde ze A+ op alle onderdelen.
    Maar wel 2,5 jaar bij de kleuters gezeten. Hoor zoveel verhalen van mensen die vlakbij ons staan waarvan kinderen versneld zijn en het niet goed uitgepakt is.
    Ik ben er dus niet zo’n voorstander van.

    Liever meer uitdaging bij de kleuters (wat ze hier bij haar ook doen) dan versnellen. Ze richten zich bij haar ook op het zekerder maken. Ze wil alles foutloos en perfect doen en dat gaat helaas niet altijd :)

    In jouw geval zou ik haar lekker nog een paar maanden naar school laten gaan. Na die paar weken js er nog vrij weinig over te zeggen.
     
  12. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.850
    15.170
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Niet met mijn eigen kinderen maar wel met de kinderen van een vriendin van mij. Die lazen al met 3,5 jaar ;) Hebben gewoon de hele kleuterperiode doorlopen op verzoek van de ouders, school wilde wel versnellen maar ouders zagen dit werkelijk niet zitten op sociaal gebied. Heeft enorm goed uitgepakt, ze lopen enorm voor maar school biedt veel extra aan in de vorm van plusklassen maar ook uitgebreid muziekonderwijs, kunst en cultuur, extra uitdaging maar dan op een ander gebied.
    De oudste zit inmiddels in 2 gymnasium en de jongste doet groep 7, zou met gemak gezien zijn kennis naar het VO kunnen maar het kind is nog geeneens 1.40 en het is en blijft gewoon een jongetje van 11 jaar met toevallig een goed stel hersens ;)
     
  13. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.448
    2.261
    113
    Ik zou zelf absoluut niet snel voor een klas overslaan kiezen. Mijn zoontje is van januari vier en kan veel van de dingen die je van je dochter noemt. Ook hij is een kind wat op dat vlak misschien wel meteen door naar groep twee zou kunnen (vraagt bij voorbeeld nu al aan de juf of hij het roep twee werk je mee mag doen). Toch is een kind dan soms op andere vlakken nog niet zover. Hij praat bijvoorbeeld niet zo duidelijk (ook al is de woordenschat goed en de zinsbouw goed). Maar vooral op het sociaal emotioneel vlak zou ik zelf nooit voor een klas overslaan kiezen, tenzij het echt noodzakelijk is.
    Er zijn zoveel andere manieren om je kind uit te dagen, zoals bijvoorbeeld door muzieklessen aanbieden, techniek lessen of een andere taal.
     
  14. zigzag

    zigzag Fanatiek lid

    21 okt 2015
    1.920
    661
    113
    Vrouw
    Ik ben het eens met wat anderen ook al aangeven: ze zit net op school dus ik zou het in de gaten houden en ter sprake brengen tijdens een eerstvolgend oudergesprek. Wellicht is de juf ook dingen opgevallen, dit hoor je dan snel genoeg (en als het echt dingen betreft die niet kunnen wachten spreken ze je heus wel voor die tijd aan).
    Overigens wil ik ook een tegengeluid geven aan alle anti-versnellen meningen. Het klopt, in veel gevallen kan het beter zijn/genoeg zijn om e.e.a. op te vangen door middel van extra uitdaging binnen de klas of in de vorm van naschoolse activiteiten als muziekles. Echter is dit in sommige gevallen gewoon niet voldoende en is versnellen juist wél de beste optie. Elk kind is anders. Het is vooral belangrijk te blijven kijken naar je kind en goed geïnformeerd een weg te kiezen waar jouw kind het meeste baat bij heeft. Ik heb een kindje dat wel versneld is en nu nog steeds op alle vlakken voorloopt waardoor (opnieuw) problemen ontstaan. Nog eens versnellen zie ik nu echt niet zitten omdat ik nog andere mogelijkheden zie die nog niet allemaal geprobeerd zijn. Maar wie weet is de situatie over een (paar) jaar anders.
     
  15. Wolf1981

    Wolf1981 Lid

    28 apr 2017
    54
    24
    8
    Vrouw
    Bedankt voor al jullie reacties. We gaan zien hoe het verloopt. Uiteraard is haar concentratie echt van een 4 jarige. Voor de rest sluit ze wel beter aan bij de kinderen van groep 2. Helaas gaan daar een aantal van naar groep 3 natuurlijk. Maar de zomervakantie is nog ver weg. Deze school is zich nu aan het verdiepen in kinderen die voor lopen. Ze zijn daar nog niet heel ver mee. Hebben bijvoorbeeld (nog) geen +klasjes enzo. Voor nu zou het voldoende zijn om gewoon werk van een hogere klas aan te bieden natuurlijk. (als ze dat wil) Een paar keer per week laat ze me weer versteld staan met dingen die ze weet. Zelf heb ik maar laag vmbo gedaan en kan ik ook niet meer. In mijn familie daarintegen komen wel erg intelligente mensen in voor (waaronder 1 van mijn broers) Ben zelfs blijven zitten in groep 5. Op de 1 of andere manier had ik niet verwacht dat 1 van mijn kinderen zo snel zou gaan
     

Deel Deze Pagina