4 kindjes redelijk dicht op elkaar?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Simmy, 4 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Simmy

    Simmy Fanatiek lid

    2 mrt 2013
    1.067
    312
    83
    Zoals het er nu uit ziet krijgen we als verrassing een 4e kindje...
    Er zit dan steeds 2 jaar en een beetje tussen.
    Wie heeft ook 4 en hoe is dat?
     
    isk03 vindt dit leuk.
  2. 1991Mamavanvier

    1991Mamavanvier Fanatiek lid

    1 apr 2020
    1.689
    1.292
    113
    Vrouw
    Yes hier!
    Tussen 1 en 2 zit z'n 20 maand.... En tussen 2 en 3&4 zit net 2jr2mnd

    (6jr, 4jr, 2jr, 2jr)

    Tja, druk druk druk... Maar superleuk!
    De ritme zit er hier goed in, dus her loopt allemaal wel lekker moet ik zeggen.. Maar als ze allemaal niet zo'n goed humeur hebben is het al snel heel gezellig :p
     
    Simmy vindt dit leuk.
  3. roever

    roever Niet meer actief

    Hier zwanger vd vierde! :D
    Zit elke x ongeveer 1,5 jaar tussen.
    Hebben nu 3 jongens de oudste is 4,5 en t is werkelijk elke dag van smorgens vroeg tot savonds bedtijd echt gekkenhuis!!
    Als in; heul de dag stoeien en dino/monster gebrul en veeeel zorgen (hapjes/drankjes/luiers etc)
    Bewust voor vier en kleinere verschillen tussen elk. Laatst had ik wel ontzettende “spijt”, want idd, als ze allemaal een pesthumeur hebben, dan kun je me opvegen!!! Haha
    Anderzijds; we vinden t super leuk! En zeiden van de week nog, liever deze drukte even dan “maar” 2 kindjes ofzo haha
     
    Simmy en isk03 vinden dit leuk.
  4. wiedeltje

    wiedeltje Fanatiek lid

    2 apr 2012
    1.134
    1.466
    113
    Hier ook moeder van 4. (en zwanger van de 5e)
    De oudste was nog net geen 7 toen de 4e geboren werd. Best kort op elkaar dus.
    Ik vond de overgang naar 3 kinderen heftiger. Misschien ook omdat dat een huilbaby was.
    Naar 4 kinderen ging best soepel. Natuurlijk heb je altijd momenten waarin je wel 4 paar handen tegelijk nodig lijkt te hebben. Of een dag die niet lekker loopt. Maar dat kan ook met 2 kinderen zo zijn.

    Mij hielp het om niet meer te voeden op verzoek, maar om zoveel mogelijk op vaste tijden te voeden, zodat ik een ritme kon krijgen. Een fopspeen aanschaffen hielp ook.
    De oudste 2 zijn best zelfstandig en hielpen soms hun broertje. Dat scheelt alweer. Soms is het gewoon eventjes wachten op je beurt. Geeft niets en het gebeurd ook wel dat ze ineens zelf met een oplossing komen.
     
    Simmy en roever vinden dit leuk.
  5. Eikeboompje

    Eikeboompje Bekend lid

    7 sep 2017
    813
    489
    63
    Vrouw
    Mijn beste vriendin is in januari bevallen van haar 4e kindje en de oudste van haar is 4, wordt 5 in maart. Allemaal meiden!

    Ik heb er echt heel veel respect voor! Zij vindt het pittig en ook haar lichaam heeft het zwaar. Niet zo gek natuurlijk!
     
    Simmy vindt dit leuk.
  6. Maritiem

    Maritiem Fanatiek lid

    8 jul 2015
    1.394
    1.285
    113
    Ook hier mama van vier, de oudste is bijna 6 en de jongste bijna 1... beZig voor nr 5

    ik ervaar het zelf niet als zwaar eerlijk gezegd, krijg wel altijd veel “commentaar erop”. Iedereen; zo wat druk. Ik; zo wat gezellig. Dan zijn ze meestal wel stil... verder is het als je je ritme gevonden hebt goed te doen... mijn ervaring is wel dat de babys zich heel makkelijk aanpassen aan het schema van het gezin.

    en natuurlijk zijn er ook dagen dat ik me afvraag waarom 4 me een goed idee leek, maar volgens mij hebben moeders van 1 of 2 ook van die dagen
     
    Didi5, Simmy en roever vinden dit leuk.
  7. Stokstaartje86

    Stokstaartje86 VIP lid

    4 jan 2013
    5.294
    1.767
    113
    Vrouw
    hier sla je de spijker op zijn kop! Zelfs op een vreselijke rotdag met 1 kind vroeg ik me af waarom ik het zo graag wou. Maar ja het is niet voor niets een rotdag toch?
     
    Didi5, toch3, Lies1611 en 3 anderen vinden dit leuk.
  8. Gruffalo123

    Gruffalo123 Fanatiek lid

    26 jun 2017
    3.939
    4.461
    113
    Hier ook vier kort op elkaar. Tussen eerste en tweede zat 3 jaar, kindjes daarna allemaal 1 jaar ertussen. Oudste is net zes en jongste wordt in de zomer geboren.
    Ja het is druk, ja het is veel werk. Maar dat wordt ook ooit wel minder.
    Wat ik nu wel merk is dat deze zwangerschap fysiek een heel stuk zwaarder is dan de vorige keren. En helaas wel weer risico op een vroeggeboorte, dus ik moet het echt even rustig aan doen.

    Wat wel een nadeel is van alles kort op elkaar is dat je het idee hebt dat je al in geen zes jaar tijd een nacht hebt kunnen doorslapen :p. Ik heb geen goede slapers dus kan nog steeds minstens 2 en veel vaker 4 a 5 keer per nacht eruit voor een kind. Dat breekt wel op zo lang niet doorslapen. Maar ooit zijn ze allemaal de kleuterleeftijd voorbij en wordt het vast gemakkelijker :p
     
    roever vindt dit leuk.
  9. L0nneke

    L0nneke Fanatiek lid

    21 dec 2009
    4.971
    432
    83
    Nederland
    Hier ook 4 kindjes! Tussen de 1e 3 zit weinig leeftijdsverschil. (18 en 25 maanden) Tussen 3 en 4 zit 4 jaar en 10 maanden.
     
  10. Simmy

    Simmy Fanatiek lid

    2 mrt 2013
    1.067
    312
    83
    Bedankt voor jullie antwoorden. Er is zoveel onzekerheid nog of deze zwangerschap wel doorgaat/ kan gaan.
    Morgen echo, daarna weet ik meer. Maar nu weet ik wel zeker dat ik nog een 4e wil. 4 was altijd m'n favoriete aantal maar om mij heen lijkt niemand die mening te delen. Op 3 kreeg ik al commentaar. Als dit kindje echt komt zijn de anderen 6-4-2
    Heel mooi lijkt me
    En druk, ik vond steeds het eerste jaar een beetje aanpassen, daarna ging het soepel en wilde ik weer een baby. Haha
     
  11. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.439
    2.872
    113
    Hier ook 4 kindjes :)
    Hier zit twee keer 2jr 4mnd tussen en een keer 2jr 8mnd.
    Ik vind het echt goed te doen. Het zwaarste vond ik van een naar twee kinderen.

    Oh en gefeliciteerd natuurlijk!
     
  12. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.461
    3.448
    113
    Hier ook 4 kindjes kort op elkaar. Oudste was nog geen 5 toen de jongste geboren werd. Ze zijn nu 6, 4, 3 en 1,5.

    De overgang van 2 naar 3 vond ik heel zwaar. Maar nummer 4 rolde er zo in. Ja, het is soms chaos en mijn huis is dagelijks een vuilnisbelt. Maar ze ruimen met z'n drieën op en dan is het zo weer netjes.
    Het is ook reuze gezellig en ik zou het niet anders willen.
     
    Didi5 en Lies1611 vinden dit leuk.
  13. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.130
    15.199
    113
    Hier ook net geen 7 jaar tussen 1 en 4 (was op zijn verjaardag uitgerekend). Maar ik vond de 4e erbij het heftigste... dat was de huilbaby :D
    Inderdaad. Of "net zo druk als je het zelf maakt"
     
  14. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Hier zwanger van de 4e.
    Tussen 1 en 2 zit 1,5 jaar
    Tussen 2 en 3 zit 2,5 jaar
    En tussen 3 en 4 zal er 2 jaar tussen zitten.
    De oudste zal net 6 zijn als de jongste geboren wordt.

    Ja het zal af en toe druk zijn maar ik ben best wel nuchter op dat gebied.
    Kan me goed uitschakelen voor de drukte.
    Het enige waar ik momenteel veel moeite mee heb is de enorme herrie die ze soms maken.
    Kan ik slecht hebben, maar dat kan ook door de zwangerschap komen.
    Verder vind ik het nu wel wat zwaarder..
    Ben enorm misselijk en moe, mijn man is 5 dagen van huis dus moet alles zelf doen.
    Neem daarnaast dat ik niet tegen rommel kan en dus s avonds totaal afgepeigerd de boel nog moet opruimen anders ben ik de hele avond onrustig.
    Ben blij als ik door die eerste weken heen ben en hoop dan echt dat het wat beter word.
    Deze zwangerschap is qua eerste weken wel het zwaarste qua klachten.
     
  15. Isabella2020

    Isabella2020 Fanatiek lid

    3 jul 2019
    2.889
    2.897
    113
    Wij verwachten ook de 4e.

    Tussen nr. 1 en 2 zit 3,5 jaar.
    Tussen nr. 2 en 3 zit 2,5 jaar.
    Tussen nr. 3 en 4 zit 1,5 jaar.

    De oudste is 7 als de baby komt; en nr.2 mag dan al snel naar school. Dus ik heb altijd 'maar' twee kinderen tegelijk thuis (gehad). Dat scheelt echt wel!
     
  16. Edith1987

    Edith1987 Fanatiek lid

    22 jun 2013
    1.507
    202
    63
    Vrouw
    Zeeland
    Wij verwachten ook de vierde. De andere kinderen zijn bij de geboorte dan 7, 5 en 3 jaar.
    @Lotion: ik vond de eerste weken vd zwangerschap ook heel heftig, in het 2de trimester gaat het stukken beter.
     
  17. prjbt

    prjbt Niet meer actief

    Wij hebben 5 kids in 6,5 jaar tijd

    1 en 2 schelen exact 13 maanden
    2 en 3 15m2d
    3 en 4 3j2m
    4 en 5 14m1w

    Bij de eerste 3 vond ik het pittig. In die 3 jaar tussen 3 en 4 afgevallen en een betere conditie gekregen. Zwangerschap en bevalling van de laatste 2 gingen veel beter.

    De oudste is nu net 9 en de jongste 2,5. Het is nog alle dagen druk maar het is het ook zo ontzettend waard!!!
     
    Didi5 en Lies1611 vinden dit leuk.
  18. Didi5

    Didi5 Actief lid

    17 nov 2012
    295
    41
    28
    Rotterdam
    Wij hebben nu 4 kinderen(7,5,3,1)en in verwachting van de 5de.
    Er zit bijna 2 jaar tussen de kinderen. Als we de 5de mogen ontvangen zit er voor ons voor de eerste keer meer leeftijd tussen. Dan gaan we richting de 2,5 jaar. Ik heb altijd 2 kinderen thuis gehad en de rest op school. Hier na de zomer gaat de middelste naar school. En dan weer 2 thuis.

    Zoals sommige mama’s hier al schrijven. Ja het is druk chaos soms in huis. Minder me time. En soms kijk ik om me heen en denk oh jeetje wat een bende. Maar inderdaad eventjes iedereen mee laten helpen en alles is weer aan kant. Maar je hebt ook een hoop mooie gezellige dagen tussen en zitten ze heerlijk samen te spelen. Op dit moment vind ik het pittig met de jongste en deze zwangerschap. Hij is zoooo ondernemend en opzoek in huis naar alles wat niet mag. Of zijn broertje boven hem in de weg zitten tijdens zijn spel. Door hem te plagen en slaan. Dus tja dan ben je wel ff druk mee bezig. En vooral nu met deze zwangerschap ben ik zo misselijk en moe. Ook een man die hele dag van huis is door werk en alles op mij af komt. Dus hopelijk gauw uit deze trimester. Whaha
    Verder vond ik van 1 naar 2 het zwaarst. Omdat je dan een nieuwe ritme moet maken. Tussen middagslaapjes en peuterspeelzaal ophaal en breng moment. Maar toen de 3de werd geboren had ik een ritme en heb ik er voor gezorgd dat de baby ook op 19:00 op bed ging. Ookal moest ik tussendoor nog voeden hoor(voedde op verzoek) maar zo wist hij wel om 19;00 gaan we de nacht in. En zo heb ik het ook met de 4de gedaan. Voor mij werkte voeden op verzoek beter dan met een schema. En een ergonomische draagzak/doek.

    Hoe zwaar het soms kan zijn. Ik zal het voor geen goud willen missen/ruilen. Ik ben ontzettend dankbaar dat we gezegend mogen zijn met deze 4 wondertjes en straks de 5de ❤️
     
  19. Didi5

    Didi5 Actief lid

    17 nov 2012
    295
    41
    28
    Rotterdam
    oh spannend zeg!!Hoe is je echo gegaan? Is er nu meer duidelijkheid?
    Hier afgelopen maandag eerste intake en soort van echo gehad. Deze VK was niet goed in echo’s maken dus tja beetje onzeker weggegaan. Wel kon ze zien dat de kleine gup op de juiste plek zat. Maar toch ben blij dat ik maandag terug mag. En opnieuw een echo krijgt.
     
    Simmy vindt dit leuk.
  20. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Ik heb 4 kinderen in 3 jaar tijd gekregen. Dus 18 maand na bevalling 1 bevalling 2 en 17 maanden later bevalling 3. Ergens zat dus een tweeling tussen ;)
     
    Simmy vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina