40+ en zwanger

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door AmberB, 17 apr 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. AmberB

    AmberB Lid

    17 apr 2021
    27
    16
    3
    Vrouw
    Hoi, ik heb even gezocht of dit onderwerp al bestond, maar ik kon het zo snel niet vinden. Bij mijn eerste zwangerschap in 2011 was ik hier ook heel veel te vinden, in 2013 ietsje minder. Nooit gedacht dat ik in 2021 mezelf hier weer zou melden omdat ik zwanger ben van de 3e. En dat nog wel op deze leeftijd. ;)

    Ben wel benieuwd of er meer mensen hier zijn die 40+ zijn en zwanger en hoe het gaat bij jullie. Wij hebben het nog aan niemand verteld, vandaag pas 5 weken zwanger en we moeten zelf nog aan het idee wennen en eerst maar eens kijken of het komende weken goed blijft gaan, aangezien ik wel een behoorlijk miskraam-verleden heb.
    Wat ik super spannend vind, is de gezondheid van het kindje en het verhoogde risico daarop op mijn leeftijd. Op een aantal chromosoom-afwijkingen kun je laten testen, maar daarmee is niet gezegd dat als die er niet zijn, het kindje dus gezond is.

    30 april, met 6w6d heb ik mijn eerste echo. Puur even een snelle check gezien het verleden.
     
  2. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.448
    2.261
    113
    Ik ben 40 van oktobet en afgelopen maandag bevallen van mijn vierde. Ik heb me de hele zwangerschap heel fit gevoeld, denk ik wel beter dan bij de eerste:) (wel altijd misselijk blegh maar dat was bij alle vier)
    Ook ik was me erg bewust van de risico's want eerlijk is eerlijk die zijn veel hoger op onze leeftijd. Maar het meerendeel van de zwangerschappen gaat nog altijd goed.
    Hoop dat je een goede zwangerschap hebt, en gefeliciteerd!!
     
  3. Dubbeltje82

    Dubbeltje82 VIP lid

    7 jan 2011
    11.704
    3.815
    113
    Vrouw
    Ik ben nog net geen 40 (bouwjaar 82), maar heb de kinderen wel in dezelfde leeftijd als ts.

    Wij hebben ervoor gekozen om geen uitgebreide screenings te laten doen. Wel hebben we 2 GUO's gehad (13 en 20 weken) waarop alles er goed uitzag.

    Vanwege miskramen in de aanloop naar deze zwangerschap heb ik Utrogestan gekregen in het begin.

    Tot nu toe is dit de beste zwangerschap die ik ooit heb gehad. Veel meer rust, veel minder pijn.
     
  4. AmberB

    AmberB Lid

    17 apr 2021
    27
    16
    3
    Vrouw
    Ik ga wel een NIPT laten doen, aangezien het risico op trisomies een stuk groter is geworden dan 10 jaar geleden (mbt tot mijn leeftijd bedoel ik dan).

    @Dubbeltje82 Kreeg jij gewoon utrogestan van de HA? Ik heb bij de eerste zwangerschap ook Utrogestan gekregen, dat was een ICSI zwangerschap. Ik had nog utro over en heb dat toen zelf gebruikt bij de tweede zwangerschap, omdat ik al zoveel miskramen had gehad. Nu, 8 jaar later is dat natuurlijk over de datum en weggegooid, dus ik vind het wel spannend dit helemaal zonder medicatie te doen.

    Gefeliciteerd @julia80 !! Alles goed met de kleine spruit? En met jou?
    Ik ben nu sowieso een stuk fitter en gezonder dan 10 jaar geleden en met de meiden die al naar school gaan, verwacht ik dat dit ook een lekker ontspannen zwangerschap wordt, als alles goed mag gaan.
     
    julia80 vindt dit leuk.
  5. Dubbeltje82

    Dubbeltje82 VIP lid

    7 jan 2011
    11.704
    3.815
    113
    Vrouw
    @AmberB ja, ik kreeg Utro van de HA
     
  6. Marjam

    Marjam Lid

    30 dec 2020
    7
    1
    3
    Vrouw
    Hoi hoi, ook hier een mama die ouder is dan de gemiddelde.
    Ik ben 11w zwanger en dit ontdekte ik net voor me 39ste verjaardag. Dus ik beval op me 39ste en ik snap je zorgen die erbij komen kijken. Dit is ook mijn derde en wat voelt dit toch anders....veel bewuster, geniet er meer van en sta er meer bij stil.
    Ik heb gelukkig geen miskraam verleden en heb goede zwangerschappen en bevallingen gehad, dus probeer ik hierop te vertrouwen dat het dit keer ook goed zal verlopen. En na de termijnecho heb ik gezien hoe goed en mooi het kindje eruit ziet dus dat heeft me meer geruststelling opgeleverd.
    Probeer positieve gedachtes voor je te halen en zoals er al eerder hier is gezegd, de kans dat het goed gaat is veel groter,
    Geniet ervan!

    En o wat slaap ik kort en weinig terwijl ik zo moe ben
     
  7. Visje79

    Visje79 VIP lid

    9 jan 2019
    5.029
    5.934
    113
    Vrouw
    Eerste zwangerschap was ik net 38 en tweede zwangerschap was ik net 41 toen ik zwanger werd. Prima zwangerschappen gehad. Wat rugklachten, maar geen gekke dingen. Wel een miskraam tussendoor gehad en nogal lang (19 rondes daarna :( moeten wachten op onze dochter) Ik voelde me goed. Ik weet natuurlijk niet hoe het was geweest als ik jonger was geweest omdat met 38 m’n eerste zwangerschap was. Beide keren een nipt laten doen. Succes met je zwangerschap!
     
  8. AmberB

    AmberB Lid

    17 apr 2021
    27
    16
    3
    Vrouw
    Ik denk dat ik inderdaad een stuk geruster ben als we binnenkort een nipt laten doen en ik met 11-12 wkn een mooie echo heb gezien. Vanmiddag intake bij de verloskundige en als het goed is deze week dan ook bloedprikken voor de nipt.
    @Visje79 Hoe lang duurde het voor je daar de uitslag van had?

    Inderdaad @Marjam, ik voel me mentaal ook wel anders. Misschien toch die 10 jaar extra levenservaring. ;)
    Jij ook gefeliciteerd met je zwangerschap! Wordt de moeheid en het slechter slapen niet langzaam wat minder/beter? Je leest vaak dat aan het eind van het eerste trimester/begin tweede trimester dat minder zou moeten worden.

    Los van het feit dat ik me wel wat zorgen maak over risico's die verhoogd zijn als je ouder bent, ben ik denk ik wel wat relaxter.
    Ik heb me ook echt voorgenomen deze zwangerschap relaxter te blijven, meer van mijn verlof te gaan genieten tzt, en ook na de geboorte niet zo te gaan stressen van 'doe ik het wel allemaal goed?'. We hebben tenslotte twee meiden rondlopen waar het vooralsnog allemaal mee goedgekomen is. :)
     
    Dubbeltje82 en Visje79 vinden dit leuk.
  9. Visje79

    Visje79 VIP lid

    9 jan 2019
    5.029
    5.934
    113
    Vrouw
    Even terug zitten zoeken, 22 mei geprikt en 2 juni de uitslag, dus duurde best even, kan zijn dat Pinksteren oid er nog tussen zat misschien. En verhoogde kans, tja, in vergelijking met vrouwen van 25 idd een 20 x zo hoge kans, maar de kans van de vrouwen van 25 is echt extreem laag. Bij ons is het dan 2% ofzo. Dus van de 100 zwangeren van 40+ zijn er 98 zwanger van een kindje zonder downsyndroom. Dus de kans is het grootst dat het gewoon goed gaat! Ik ga voor je duimen!
     
    AmberB vindt dit leuk.
  10. Asjemenou

    Asjemenou Lid

    2 mei 2021
    47
    70
    18
    Vrouw
    De eerste kreeg ik toen ik 28 was. De tweede op mijn 30ste.

    en nu ben ik 39,5 jaar oud (tijd vliegt!!) en gisteren ontdekt dat wij een kleintje verwachten!!

    Het was zelfs in ronde 1 raak. Dat is wel apart want schreef samen in een NOD forum met meiden die begin twintig zijn en die laat ik nu achter me omdat ik wel zwanger ben.
    Geeft een apart gevoel.
    Want vrouwen van onze leeftijd raken moeilijk zwanger? Althans, dat lees je overal.

    Ondansk dat ik al twee kids heb die nu tieners zijn, vind ik het nu wel heel spannend!!! Alles opnieuw...
    Maar vooral: hoe zal alles gaan? De zwangerschap? De bevalling en daarna...?
    Zal het mee vallen of tegen vallen?

    wel leuk dit topic! Het is echt zoeken naar zwangere mama’s tegen of boven de 40.
     
  11. AmberB

    AmberB Lid

    17 apr 2021
    27
    16
    3
    Vrouw
    Hey, wat leuk, gefeliciteerd! Hoe voel je je?

    Ik vond het idee echt wennen, en nog steeds wel een beetje. Vooral ook omdat het van het 'normale' afwijkt. Maar ik ben inmiddels ruim 6 weken verder na de positieve test, langzaam vertellen we het om ons heen, al heel wat goede echo's gehad, dus het begint in te dalen. ;)

    Ik vind het gaaf dat ik alles nog een keer mag meemaken; het zwanger zijn, zwangerschapsverlof, straks borstvoeding geven, weer met een wandelwagen rondlopen. En ik wil het allemaal echt meer ontspannen meemaken. Bij de eerste vond ik het allemaal super spannend, "doe ik het wel goed?" enzo. Bij de tweede had ik een kindje van 2 rondlopen waardoor het allemaal net wat drukker was en ik bijvoorbeeld niet even kon gaan liggen als ik daar wel behoefte aan had. Ook heb ik in beide gevallen niet een super ontspannend verlof gehad, waarbij er toch veel vanuit mijn werk verwacht werd. Dat wil ik nu allemaal anders, en ik ga echt alleen aan mezelf en mijn gezin denken. Ook weet ik nu dat het goedgekomen is met de twee meiden die we al hebben rondlopen, dus dat het met de derde ook wel los zal lopen. En de derde heeft straks 3 mama's ipv 1. :D
     
  12. AmberB

    AmberB Lid

    17 apr 2021
    27
    16
    3
    Vrouw
    Volgende week donderdag trouwens de nekplooimeting en afgelopen dinsdag bloed laten prikken, dus als het goed is krijgen we donderdag ook meteen de uitslag van de combinatietest. Spannend!
     
  13. Curitiba

    Curitiba Fanatiek lid

    21 dec 2015
    1.447
    393
    83
    Ik was 40 bij mijn eerste en 42 bij mijn tweede. Makkelijk zwanger geworden, goede zwangerschappen, prima bevallingen (voor zover dat kan :).
    Wel veel stres voor de NIPT test moet ik zeggen, maar eind goed al goed en 2 gezonde kinderen!
     
  14. AmberB

    AmberB Lid

    17 apr 2021
    27
    16
    3
    Vrouw
    Dat is inderdaad waar ik me nu wel meer zorgen over maak, over chromosomale afwijkingen waarop het risico verhoogd is als je ouder wordt.
    En los van mijn leeftijd; we hebben twee gezonde meiden rondlopen, ergens gaat door mijn hoofd dat we ons geluk niet moeten oprekken (ik weet even niet hoe ik dat in het Nederlands moet zeggen, "don't push your luck"). Ik ben wel een beetje bang dat ons zorgeloze leven opgeschud wordt, gewoon omdat we tot nu toe zo veel geluk hebben gehad.
     
    Asjemenou vindt dit leuk.
  15. Asjemenou

    Asjemenou Lid

    2 mei 2021
    47
    70
    18
    Vrouw
    Ik merk dat ik me ineens onzeker voel.

    Vandaag heb ik nauwelijks meer vlagen van misselijkheid.
    Het werd juist elke dag wat erger in frequentie.

    Voorheen had ik me niet druk gemaakt, maar nu juist wel.
     
  16. Stokstaartje86

    Stokstaartje86 VIP lid

    4 jan 2013
    5.294
    1.767
    113
    Vrouw
    ik heb deze zwangerschap ervaren dat kwaaltjes per dag kunnen verschillen in intensiteit, maar snap ook super goed je onzekerheid erin
     
  17. AmberB

    AmberB Lid

    17 apr 2021
    27
    16
    3
    Vrouw
    Ja, dat had ik ook! Mijn borsten doen/deden best zeer, ik was veel moe en had last van mijn maag. Maar soms waren er dagen of momenten dat dat minder was. Ik dacht dan ook 'oke, dit was het dan...' maar 's avonds kwam alles dan toch in alle hevigheid terug.
    Nog zoiets stoms: ik heb normaal migrane tijdens mijn menstuatie. Drie weken geleden kreeg ik ineens weer migraine. Ik was ook helemaal in paniek dat dat dus betekende dat het fout zat. Maar vooralsnog is alles onder controle en hebben we alleen maar mooie echo's. Die hormonen zijn raar, schommelen blijkbaar toch wel, en daarmee dus ook wisselende symptomen.
     

Deel Deze Pagina