5 - 6 uur wakker

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door PixieDust, 26 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. PixieDust

    PixieDust Bekend lid

    12 mrt 2019
    537
    493
    63
    Vrouw
    Hi mama's,

    Mijn zoontje van 15 bijna 16 maanden oud. Slaapt sinds een maand onrustig of slechter. Middag slaapje wilt hij ook moeilijk in slaap komen, hij ligt minimaal een halfuur heel druk te draaien. En sochtends is hij nu standaard tussen 5 en 6 uur wakker. Niet huilend gelukkig, maar toch vraag ik mij dan af waarom telkens zo vroeg. Hij eet en drinkt goed verder, is sinds een paar weken uit een sprong en er komt ook een kies aan. Normaal sliep bij van 19:00 - 07:30 en nu slaapt hij pas om 19:30 - 05:00 of 06:00. Of ik hem nou eerder op bed leg op niet, hij valt pas om 19:30 in slaap. Hij geeft vaak zat aan dat hij moe is, maar is zo eigenwijs. Herkennen meer mama's dit rond deze leeftijd? En wat deden jullie dan sochtends vroeg?
     
  2. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.910
    1.188
    113
    Nederland
    Hoe vaak slaapt hij nog overdag en hoelang?
     
  3. Fijnedag

    Fijnedag Bekend lid

    5 sep 2017
    743
    541
    93
    Vrouw
    Met 15 maanden is er volgens mij een slaapregressie. Dan slapen ze tijdelijk slechter. Dit kan 6 weken duren
     
    PixieDust vindt dit leuk.
  4. Milkyway7

    Milkyway7 Fanatiek lid

    28 apr 2020
    1.432
    935
    113
    Vrouw
    Noord-holland
    ‘Slaaptipsvoorbabys’ op Instagram geeft veel goeie tips en verkoopt ook boekjes die je eventueel kunnen helpen.
    Wat ik daar vandaan heb is dat vroeg wakker worden vaak komt door teveel slaap overdag en- of te laat naar bed gaan. Hoe lang duurt het middagslaapje? Na 15.00u slapen schijnt ook niet bevorderlijk te zijn.
    Zou toch proberen om 18.30 richting bed te gaan en het is een week aan te kijken of er verandering komt. Succes in ieder geval.
     
  5. Chechi

    Chechi Niet meer actief

    Vroeg wakker worden is bijna altijd het gevolg van te weinig slaap overdag. Veel dreumessen kunnen 1 slaapje per dag nog niet aan, en hebben dus eigenlijk behoefte aan twee slaapjes. Te vroeg naar 1 slaapje gaan is oorzaak nummer 1 voor slaapproblemen en te vroeg wakker worden bij dreumessen. Ik zou dus proberen om toch terug te gaan naar 2 slaapjes volgens het 3-3-4 ritme. De getallen staan voor wakkertijden volgens de Droomritme methode. Deze methode adviseert om pas vanaf 18 maanden naar 1 slaapje te gaan :).

    Ook die weerstand om te gaan slapen wijst hier op; oververmoeide dreumessen gaan namelijk moeilijker doen om een slaapje te pakken.

    Ps. Ik zeg niet dat alle dreumessen van 15 maanden 2 slaapjes moeten doen, veel kunnen het wel aan. Als het slapen rommelig verloopt dan is dit vaak een signaal dat ze er toch behoefte aan hebben.
     
    zonnetje2015 vindt dit leuk.
  6. Neskio

    Neskio Fanatiek lid

    5 mrt 2017
    2.990
    2.471
    113
    Vrouw
    NB
    Heeft hij het niet koud? Hier hielp het wel eens om hem wat warmer aan te kleden. Kan ook gewoon een fase zijn ... wat we dan deden opstaan en aan de dag beginnen met veel tegenzin :p
     
  7. PixieDust

    PixieDust Bekend lid

    12 mrt 2019
    537
    493
    63
    Vrouw
    Ik heb volgensmij dit onderwerp niet gevolgd, dus ik kreeg geen meldingen binnen. Maar het is nogsteeds een gedoe. Hij krijgt overdag 1 slaapje. Ik kijk wanneer hij moe is en dan slaapt hij gemiddeld 2,5 uur overdag. Tegenwoordig is het zo, heeft hij een middagdutje gedaan, dan slaapt hij snachts slecht. En als hij hem weigert dan slaapt hij tot ongeveer half 7 sochtends. Eerder op bed leggen hebben we ook geprobeerd, maar lukt echt niet als hij nog niet moe is. En wanneer hij een slaapje weigert leggen we hem sowieso eerder op bed.

    2 slaapjes bied ik ook aan, maar dat weigert hij echt al

    Schoonouders roepen dat (net als hun kinderen) mijn zoon geen behoefte meer heeft aan slaap overdag. Maar ik weet van hem, dat hij smiddags goed moe is.
    Laatst bij de osteopaat geweest hiervoor en die kon ook geen oorzaak vinden van het probleem. Alleen dat we op zijn signalen moeten letten, en dat doen we.

    Deze nacht ligt hij ook al vanaf 4 uur te draaien en wakker te zijn (wel rustig, maar uiteindelijk mopperen) hij wilt slapen, maar het lukt hem niet. Ik heb al kindival geprobeerd, en dit werkt niet. Ik hoop gewoon dat het een vervelende fase is, want het breekt mij momenteel op. Ook nu ik zwanger ben, ben ik extra moe
     
  8. Milkyway7

    Milkyway7 Fanatiek lid

    28 apr 2020
    1.432
    935
    113
    Vrouw
    Noord-holland
    Wat vervelend dat er nog geen verbetering in zit. Ik kan je echt slaaptipsvoorbabys.nl aanraden om daar een consult te boeken. Heb daar in mijn omgeving al zoveel goeie ervaringen over gehoord. Misschien dat dit gaat helpen en de cirkel doorbreekt zodat je ook wat meer rust krijgt. Kan me goed voorstellen dat het opbreekt.
     
    PixieDust vindt dit leuk.
  9. Ella1988

    Ella1988 Fanatiek lid

    7 jun 2018
    1.047
    674
    113
    Hier was het vaak honger. L. heeft tot zeker bijna twee jaar een fles gehad rond 5 uur. Spontaan over gegaan. Nu rond half 7/7 uur wakker (nu met de zomertijd weer even in het ritme komen haha).
    Hij slaapt onder de middag vaak twee uur.
    Hij heeft ook zeker een half uur tot een uur soms nodig om rustig genoeg te worden voordat hij gaat slapen. Hij is dan aan het spelen met zijn knuffels of een liedje aan het zingen xD.
    Slaapcoach inschakelen anders?
     
  10. PixieDust

    PixieDust Bekend lid

    12 mrt 2019
    537
    493
    63
    Vrouw
    Hier vanochtend ook een papfles geprobeerd, maar ook dat mocht niet baten. Ik neem jullie tips mee en ga proberen wat meer rust voor hem te creëren.
     
    Ella1988 vindt dit leuk.
  11. Gwenvd

    Gwenvd Bekend lid

    3 dec 2017
    703
    554
    93
    Vrouw
    Komen er geen tanden of kiezen door? Hier hadden we ook een paar weken dat hij tussen 05.00 en 06.00 wakker was. Kwamen 4 kiezen door. Nu slaapt hij in ieder geval weer tot 06.00 en soms half 7
     
  12. PixieDust

    PixieDust Bekend lid

    12 mrt 2019
    537
    493
    63
    Vrouw
    Inmiddels wel al 2 kiezen verder en je voelt nog meer verdikkingen in zijn mondje. Dus ik hoop dat dit een fase is idd. Hij duurt nu alleen wel al best wel lang:p
     
    Gwenvd vindt dit leuk.
  13. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.856
    7.804
    113
    Amsterdam
    Hier betekend vroeg wakker worden te lang slapen overdag. Dus zijn middag slaapje wordt nu beperkt tot Max 2 uur en dan worden we op normale tijden wakker. Gaat hier om 1930 slapen en wordt dan nu rond 645 sochtends wakker.
     
  14. Rabi

    Rabi Fanatiek lid

    9 mei 2019
    1.015
    893
    113
    Vrouw
    Omgeving Amsterdam
    En soms is vroeg wakker worden gewoon het ritme van het kind. Mijn oudste zoon van 12 is nog steeds een vroege vogel, om half 7 meestal wel wakker. Als dreumes werd hij ook tussen 5 en 6 uur 's ochtends wakker. Ook hij begon daar pas later mee overigens, ik weet alleen niet meer op welke leeftijd. Het is er nooit uit gegaan, hooguit wat verlaat dus met de jaren. Maar tot 2 jaar geleden was ie vaak nog rond 6 uur wakker, tot zijn grote frustratie wel. Inmiddels heeft ie zich er wel bij neergelegd.

    Toen hij oud genoeg was, volgens mij met 2 a 2,5 jaar oud, zijn we met een nachtlampje gaan werken op een timer, die dan om half 7 aan ging. Dan mocht hij ons roepen. Dat pakte hij snel op, maar hij is wel heel conscientious van aard.
     
  15. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.937
    8.755
    113
    Hier was het ook wanneer hij overdag veel sliep hij vroeger wakker was en/of midden in de nacht wakker lag.

    Ik maakte hem s middags eerder wakker. Hij ging slapen meteen na de boterham.

    De periode heel vroeg wakker zijn konden we 2 dingen kiezen, of wakker worden en als je met hem naar beneden ging en de dag begon was hij blij of terug blijven leggen en een heel verdrietig/boos kind.

    Wij zeiden altijd we hebben wat aan de dag:roflmao:
     
  16. Orangeapple

    Orangeapple Fanatiek lid

    29 aug 2016
    1.047
    379
    83
    Dit denk ik! Bij mijn oudste 3 jaar lang van alles geprobeerd, maar echt niks maakt verschil. Altijd rond 05.30 wakker. Het is gewoon zijn ritme (en dat heeft hij denk van mij :rolleyes:). Bovenstaande tips en die van slaapcoaches zijn wel de moeite waard om te proberen. Maar soms is het gewoon wat het is. Mijn jongste daarentegen is gelukkig een totaal andere slaper :cool:
     

Deel Deze Pagina