5 weken zwanger en streptokokken B (blaasontsteking)

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Madhu88, 4 nov 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Madhu88

    Madhu88 Lid

    24 apr 2021
    43
    29
    18
    Vrouw
    Hoi dames,

    Sinds 30 oktober weet ik dat ik zwanger ben (eerste zwangerschap na lang traject met ovulatie inductie). Omdat ik best veel moest plassen toch mijn urine laten nakijken, op het oog schoon. Toch gevraagd deze op de kweek te zetten omdat ik wel vaker blaasontsteking heb gehad en dit pas uit de kweek naar voren kwam.

    Nu werd ik vanmiddag gebeld door de huisartsassistent met de mededeling dat ik dus toch een blaasontsteking heb met streptokokken B. Ik krijg een kuur voorgeschreven. Deze soort blaasontsteking heb ik nooit eerder gehad. Na het zoeken op internet lees ik alleen maar schrikverhalen( besmetting kind, overlijden enz) hierover en ben ik erg onzeker en bang.

    Wie heeft deze vorm van blaasontsteking ook gehad? Kon dit kwaad tijdens je zwangerschap? Kan je hierdoor een miskraam krijgen? Wat zijn jullie ervaringen?


    Alvast ontzettend bedankt!
     
  2. Patri1982

    Patri1982 Fanatiek lid

    5 feb 2011
    1.118
    266
    83
    Vrouw
    Werken en moeder zijn.
    Dit komt heel vaak voor. Ik heb het bij alle drie van mijn kids gehad. Ik moest een ab kuur krijgen voordat ik ging bevallen en we bleven een nachtje in het ziekenhuis om zeker van te zijn dat de baby's niet ziek waren geworden. Er zijn inderdaad enge verhalen, maar meestal gaat het prima. Bij mij is er niks gebeurd.
     
  3. Madhu88

    Madhu88 Lid

    24 apr 2021
    43
    29
    18
    Vrouw
    Dat geeft mij wat moed Patri, dankjewel!
    Fijn dat het bij jou allemaal goed is gegaan. De huisartsassistent gaf inderdaad aan dat ik de uitslag van de kweek moest doorgeven aan de verloskundige zodat ze me voor de bevalling nog een kuur kunnen geven. Voorderest geen info vandaar dat ik maar ben gaan googlen. Mijn kuur wordt zo thuisbezorgd.

    Heb je tijdens je zwangerschap ook steeds je urine op de kweek laten zetten ter controle?
     
  4. Dutchgirl1991

    Dutchgirl1991 Fanatiek lid

    4 jun 2021
    1.542
    1.488
    113
    Vrouw
    Ik bleek ook strep B in mijn urine te hebben toen ik begin van de zwangerschap mijn urine liet kweken vanwege een blaasontsteking. Nu ook weer laten doen omdat ik richting het eind van de zwangerschap ga, en nu is er niks aangetroffen :)

    Verdee tijdens de zwangerschap kweken was volgens mijn gynaecoloog niet nodig. Behalve nu dus aan het eind.
     
  5. Madhu88

    Madhu88 Lid

    24 apr 2021
    43
    29
    18
    Vrouw
    @Dutchgirl1991 als eerste gefeliciteerd met je zwangerschap, leuk een december kindje!

    Goed om te horen dat tijdens je zwangerschap de bacterie weg is gegaan, ik hoop dat dat bij mij ook het geval zal zijn. Nu enorme last van de amoxicilline clavulaanzuur, maagpijn en vaak naar de wc, vreselijk! Wel voor een goed doel.

    Door jullie reacties kan ik nu weer rustig ademhalen zonder me druk te maken, dankjewel!
     
  6. Dansprinsesje

    Dansprinsesje Fanatiek lid

    15 mrt 2014
    2.913
    3.417
    113
    Ik ben drager van de GBS bacterie
    Heb tijdens mijn vorige zwangerschap ook ontdekt door een blaasontsteking
    Mijn zoontje is gezond en wel ter wereld gekomen
    In België wordt je er standaard op getest een paar weken voor de bevalling
    Toen was het bij mij nog steeds aanwezig
    (Normaal gaan deze niet weg en ben je levenslang drager)
    Ik heb tijdens mijn bevalling baxters gekregen met antibiotica

    vroeger werd er geen onderzoek naar gedaan en stierven er soms kinderen na de geboorte aan de bacterie
    Zo ook de oudste broer van mijn man
    Maar dat is 38j geleden
     
  7. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.632
    10.534
    113
    Hier ook een bevalling met streptokokken B. Ook ik heb antibiotica gekregen voor de bevalling en het resultaat van 8 jaar geleden ligt heerlijk in bed te slapen. Sta erop dat ze tzt je testen voor de bevalling, zodat ze de juiste maatregelen treffen.
     
  8. Madhu88

    Madhu88 Lid

    24 apr 2021
    43
    29
    18
    Vrouw
    Wat fijn de lezen dat jou zoontje gezind en wel te wereld is gekomen. Hoe ben jij erachter gekomen dat je draagster bent van de gbs?

    Ik heb over een week een afspraak bij de huisarts staan en ga vragen of zij mij hierop wilt laten testen. In mijn dossier bij de verloskundige en bij de huisarts heb ik laten noteren dat ik bekend ben met de bacterie zodat ze mij blijven testen.
     
  9. Madhu88

    Madhu88 Lid

    24 apr 2021
    43
    29
    18
    Vrouw

    Mijn huisarts en verloskundige zijn op de hoogte. Er staat nu in mijn dossier dat ik bekend ben hiermee. Ze gaven zelf al aan dat uit voorzorg ik tzt aan de antibiotica wordt gezet.
     

Deel Deze Pagina