5e en 6e ziekte op kdv

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Vero0504, 13 jun 2017.

Tags:
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.805
    14.144
    113
    Op het KDV van mijn dochter is uitbraak van 5e en 6e ziekte, ik merk aan haar nog weinig qua koorts en vlekjes maar dat zegt nog niks wat besmettingsgevaar betreft. (volgens vriend google want tis onze eerste dus ook nieuw) Maar mijn collega zn vrouw staat op knappen van de eerste en ik heb morgen project met hem. Er van uitgaande (theoretisch) dat zij besmet raakt: Kan zij/kindje daar nog problemen van krijgen? Wil t m wel meedelen, we zijn allemaal van die risico calculatoren, en ik zou zelf ook graag de informatie willen hebben ookal was ik ruim voorbij de 20 weken.

    Al is de kans dat t van mn dochter naar mij, naar hem, naar zn vrouw slaat allicht erg klein maar dat is zijn afweging, en niet aan mij om te bepalen.
     
  2. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Hmm lijkt mij wel erg ver qua overdracht: eerst moet je kindje het hebben dan jij (die kans is al niet zo groot) en dan je collega en dan pas z'n vrouw..

    Hier heerst het op het kdv van mijn zoontje. Zoontje heeft het nog niet. Vijfde ziekte is voornamelijk tot 20 weken gevaarlijk maar de vraag is of je het wellicht al hebt gehad. Na 20 weken is het vrijwel niet meer schadelijk.

    Ik zou m'n collega niet inlichten omdat ik niet zo ver zou denken qua besmetting. Volgens rivm mag ik ook gewoon m'n zoontje halen en brengen etc..
     
  3. Lisa1987

    Lisa1987 Fanatiek lid

    11 sep 2013
    1.845
    183
    63
    Vrouw
    6de ziekte is sowieso niet gevaarlijk voor zwangere dames. 5de tot 20 weken, je hebt dan een verhoogde kans op een miskraam en het kind afwijkingen. Je krijgt het door nauw contact te hebben met degene met de 5de ziekte en voordat je de bultjes ziet ben je al 3 weken besmettelijk geweest. Werk je op een kdv dan moet je daar dus een aantal weken weg. Breng je alleen je kind dan kan dit gewoon.
    Op het kdv waar ik werkte is 2 x een uitbraak geweest voor ik 20 weken was... beide keren niet opgelopen, kans is dus zo enorm klein.

    Na 20 weken zou ik er dus geen heisa over gaan maken want dat zorgt alleen maar voor stress omdat enorm weinig mensen er iets over weten. Zelf werk ik op een kdv en ga nu gewoon werken ook al ben in niet immuum...
    Dat is ook zoiets. Het is alleen via bloed te zien of je dus wel of niet immuun bent en dat krijg je echt niet meer na de 20 weken want dan heeft het geen meerwaarde. Krijgt het vrouwtje alleen stress van voor niks.
     
  4. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.805
    14.144
    113
    Hebben t er wel over gehad, we zijn redelijk nuchter allemaal qua kans berekeningen (is ook een beetje inherent aan ons werk) maar willen altijd graag t hele plaatje weten. Mijn directe collega zn zoontje zit op een andere KDV en daar ook uitbraak dus we konden elkaar informeren vandaag. Collega met zijn kindje op komst keek gelijk ff mee hoe dat zat met die 5e en 6e kinderziektes onder t mom 'daar heb ik straks ook mee te maken'. Vindt t wel erg netjes dat er bij de deur van de KDV al een waarschuwing hangt voor de zwangeren, zal allicht protocol zijn maar erg netjes.
     
  5. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.805
    14.144
    113
    Dochter heeft in elk geval wat te pakken met 39.3 koorts afgelopen nacht. Gelukkig gelijktijdig met sprong kunnen we daarna weer vrolijk verder. Nu maar ff lekker rustig aan en mama slaapt op stretcher erbij in dr kamer (koortsstuip bij mij ging niet bepaald zoals t hoorde dus blijven we er maar bij en hopen dat ze dat dat setje genen van dr vader geerft heeft). Ze had vanmorgen pas door dat ik er lag, enthousiast luid kraaiend 'wakker gemaakt' worden heeft toch ook wel weer wat schattigs.
     

Deel Deze Pagina