6 jaar leeftijdsverschil tussen kinderen

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Charlie0452, 20 mei 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Charlie0452

    Charlie0452 Nieuw lid

    20 mei 2021
    4
    2
    3
    Vrouw
    Hi! Mijn man en ik hebben een geweldige zoon van 5 jaar en sinds een aantal dagen weten we dat ik zwanger ben van de 2de. Hoewel ik dit al heel lang wilde (helaas niet eerder gelukt), ben ik ineens compleet in paniek. Het zullen vast de hormonen zijn, maar ik maak me overal druk om
    Ik twijfel ineens heel erg aan het leeftijdsverschil wat er zal zijn. Mijn zoontje is straks 6 als de baby geboren wordt, mocht alles goed gaat . Over de gebroken nachten of slaapjes maak ik me niet zo druk.. dat is tijdelijk en mijn zoon hebben we ook altijd overal mee naartoe genomen.
    Maar dat leeftijdsverschil.. ik lig er wakker van! Als ze straks zelf volwassen zijn, klinkt 6 jaar ineens weinig (mijn man en ik schelen ook 7 jaar ☺️). Maar meer voor de komende jaren.. gaat mijn zoontje wel genieten van zijn broertje of zusje. En hoe gaat dit op vakanties later.. speelt een kind van 8 wel met een kind van 14? Of gaan ze de komende jaren niks aan elkaar hebben? Iemand hier ervaring mee?
    ik weet dat het een luxe probleem is, want ik moet gewoon dankbaar zijn, maar ik zie alleen nog maar beren om de weg .
     
  2. joepy

    joepy Fanatiek lid

    12 okt 2017
    1.443
    952
    113
    Vrouw
    Gefeliciteerd! Wat ik zelf denk is dat het ook kwa karakter van je kinderen uitmaakt wat ze van elkaar vinden en dan kan er een jaar of 10 jaar tussen zitten.
     
    Zulema vindt dit leuk.
  3. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.497
    5.164
    113
    Vrouw
    Heel eerlijk; het is zoals het is, en het ligt volledig aan de karakters van je kinderen. Mijn oudste en jongste schelen 11 jaar. Ze spelen niet echt samen (de oudste speelt wel met de jongste, maar niet zoals 2 klasgenootjes met elkaar speen zeg maar) maar ze hebben wel zeker een band met elkaar. Het haalt een stukje zorgzaamheid naar boven in de oudste en de jongste kijkt naar hem op. Tussen de tweede en vierde zit 9 jaar en dat is hetzelfde eigenlijk.

    tussen mijn eerste en tweede zit 2,5 jaar. Zij hebben nooit samen gespeeld.
    Tussen de Tweede en derde zit 4 jaar. Zij spelen heel veel samen.
    Tussen de derde en vierde zit 5 jaar. En zij spelen ook niet samen.
     
    Gewooniemand en YaelStone vinden dit leuk.
  4. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.495
    24.370
    113
    Mijn jongste scheelt nog veel meer met mijn dochters en het eerste wat ik denk: jôh, maak je niet zo druk ;)

    Niemand kan voorspellen hoeveel ze aan elkaar hebben qua spelen. Ze hadden ook maar 2 jaar kunnen schelen en elkaar alsnog de hersens in kunnen slaan.
    Mijn dochters spelen soms best met mijn 4-jarige, maar dat is natuurlijk niet hetzelfde als hoe bv mijn twee oudsten met elkaar speelden toen ze nog kleiner waren.
    Dus mijn zoon zal meer zelf moeten spelen of met vriendjes uit de buurt en van school. Maar dat is in mijn ogen geen enkel probleem.
     
    femkes en Saartje33 vinden dit leuk.
  5. TotalBella

    TotalBella VIP lid

    11 apr 2019
    6.578
    6.272
    113
    Hier 6 jaar verschil, echte zussen die soms enorme ruzie hebben, en het andere moment ontzettend leuk samen bezig zijn. Maar dat heeft meer met karakter dan de leeftijd te maken.
    En op vakantie als ze 8 en 14 zijn? Dan maken ze vast eigen vrienden waarmee ze optrekken, maar dat is een zorg voor later.
     
  6. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.507
    8.358
    113
    Ws zal echt met elkaar spelen niet het geval zijn, maar dat lijkt me niet het einde van de wereld. Wat hierboven al staat, je kunt het niet voorspellen, als ze niet veel in leeftijd verschillen hoeven het ook geen beste vrienden te zijn.
     
  7. Lola1982

    Lola1982 VIP lid

    16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Ligt echt aan de karakters van je kinderen denk ik.

    Ik heb een dochter van 12 en 1 van 6. In het begin was dat echt genieten. Oudste hielp graag, was dol op haar zusje etc. Toen zij 7 1/2 was kreeg zij nog een zusje. Toen zij baby was deed zij daar weinig mee.

    Maar nu is mijn oudste vaak lief aan het spelen met mijn jongste. Mijn middelste daar kan zij dus echt niets mee. Is ook zo een ander kind als haar zelf en haar jongste zusje.

    Kortom, bij ons gaat het tussen de oudste en jongste veel gemoedelijker als met haar middelste zusje. Puur een karakter kwestie.

    Zelf scheel ik 5 jaar met mijn middelste broer en 10 jaar met mijn oudste broer.
    Nu is dat allemaal prima. Vroeger heb ik zeker wel wat aan mijn middelste broer gehad. Mijn oudste broer niet. Hij was ook met 18 al uit huis en toen wij elkaar opeens met festivals of feestjes tegen kwamen bleek dat wij wel een hele goede klik hadden, wij zijn vanaf dat moment pas echt met elkaar om gegaan.
     
  8. Lola1982

    Lola1982 VIP lid

    16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Ik heb btw nog een broertje van 18 jaar jonger. Tsja. Dat begint nu dus pas te komen. Maar dat is ook wel een heel extreem verschil!
     
  9. Magnolia29

    Magnolia29 VIP lid

    30 nov 2015
    11.394
    23.009
    113
    Vrouw
    Mijn zusje en ik schelen 5.5 jaar en zijn de beste vriendinnen! :thumup:
     
    Dubbelgeluk, Charlie0452 en Lola1982 vinden dit leuk.
  10. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.540
    7.043
    113
    Om je gerust te stellen: hier schelen ze 11, 8 en bijna 5 jaar met hun zusje, en de jongste wordt op handen gedragen. Vooral door mijn jongens. Dochter had en heeft er soms wel last van dat ze niet meer het enige meisje is. Maar de jongste kan echt alles maken en doen. Ze mag elk bouwwerk slopen en dan nog lachen de anderen lief en roepen ze: aaah, lief he!
    Echt, het verbaast me elke dag weer hoe makkelijk het gaat, hoe ontzettend gek ze op hun zusje zijn.
     
    hummeltje5 en Charlie0452 vinden dit leuk.
  11. Mammaaa

    Mammaaa Fanatiek lid

    5 mei 2015
    1.084
    694
    113
    Mijn dochter was in januari 5 geworden en in augustus is haar broertje geboren.

    Hij heeft letterlijk een 2e mama. Soms is natuurlijk je kleine broertje ook heel irritant en wil ze niks met hem te maken hebben, maar dat hoort erbij!

    De liefde en band tussen die 2 is echt fantastisch! :D
     
    Charlie0452 vindt dit leuk.
  12. Ienemine

    Ienemine Fanatiek lid

    20 feb 2018
    1.359
    775
    113
    Vrouw
    Mijn zusje en ik schelen 5 jaar en kunnen heel goed met elkaar overweg ;)

    Onze kinderen zijn 10, 6.5 en 1jaar en echt het is super leuk!
     
    Charlie0452 vindt dit leuk.
  13. prjbt

    prjbt Niet meer actief

    Mijn zus en ik schelen 5,5 jaar en dat was echt verschrikkelijk.

    Mijn oudste en jongste schelen 6,5 jaar maar daar zitten er nog 3 tussen ;)

    Dat gaat met alle vijf hartstikke goed. Elk kind kan prima met elk kind opschieten. Heel erg fijn:)
     
  14. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.343
    12.033
    113
    Vrouw
    Gefeliciteerd!!

    Laat het even rustig bezinken, je moet gewoon even aan het idee wennen.
    Komt helemaal goed.

    Wij hebben twee dochters die maar 15 maanden schelen. Zij zijn zo verschillend als maar kan. Ze hebben heel weinig samen gespeeld.
    Onze jongste twee zoons schelen 4 jaar en zij spelen weer wel veel samen.
    We hebben een heel rijtje kinderen en je merkt gewoon dat ze meer naar de een trekken dan naar de ander.

    Zoon van 18 is bijv regelmatig aan het sporten in de achtertuin. Lekker spieren kweken;) jongste zoon van 5 vind dat bere-interessant, dus die doet op zijn manier mee.:D
    Mooi om te zien hoe ze dan samen bezig zijn.

    Hoe het gaat als ze 8 en 14 zijn? Ach dat zien jullie dan wel weer.
     
    hummeltje5, NiekeKris en Saartje33 vinden dit leuk.
  15. sejh1988

    sejh1988 Bekend lid

    28 jun 2016
    763
    458
    63
    Taalvrijwilliger, activiteitenbegeleider (vrijwill
    Ik scheel 6 jaar met mijn zusje. Ik vond het zelf als kind fantastisch, maakte het zo bewust mee en vond het heerlijk om te moederen en tutten. In de basisschool leeftijd ging het wat moeizamer, we hebben heel verschillende karakters. In de puberjaren trokken we juist weer enorm naar elkaar toe en nu wel volwassen zijn hebben we een ontzettend fijne band!

    Zoals andere zeggen ligt het ook een beetje aan het karakter. Ik kan me voorstellen dat het nu het zover is even slikken is maar het komt helemaal goed. En uiteraard gefeliciteerd!!
     
    Charlie0452 vindt dit leuk.
  16. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.977
    8.778
    113
    Als eerste gefeliciteerd! Ik denk echt dat het meer licht aan het karakter. Tussen mijn zus en ik zit 11 maanden en speelde nooit samen.

    Ik zou het juist zo zien dat hij beter kan helpen en makkelijker is om even te wachten.

    Misschien blijft de oudste juist wat langer doorspelen omdat het dan kan:)
     
    Charlie0452 vindt dit leuk.
  17. Petra82

    Petra82 Fanatiek lid

    10 jul 2008
    1.603
    1.321
    113
    Westland
    Hier 9 jaar verschil tussen de meiden. Nooit zo gewild, maar ze zijn nou eenmaal niet in de winkel te koop he...
    Maar het gaat prima! De oudste al heerlijk zelfstandig. Heeft zelfs de jongste van het kdv gehaald omdat ik thuis aan t overwerken was.
    Wat al eerder genoemd is: leeftijdsverschil maakt niets uit, karakters wel.
     
    Charlie0452 vindt dit leuk.
  18. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.038
    3.121
    113
    Zoals iedereen al aangeeft; maak je niet druk! Je hebt het toch niet voor het kiezen. Hier schelen de oudste twee bijna 4jr, dikke vriendinnen! De oudste scheelt bijna 7jr met de jongste en ze is helemaal verliefd op dr broertje.

    Met uitjes zal het lastiger worden. Dagje indoorspeeltuin is straks voor je kindje van 4 helemaal prachtig terwijl je 10jarige dan misschien liever met vrienden hangt. Tsja..
    Als ouder is het wel makkelijk zo'n groot(/groter) leeftijdsverschil:|:thumup:
     
    Charlie0452 vindt dit leuk.
  19. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Bij mijn zus schelen ze 8 en 5 jaar met hun jongste zusje, en dat gaat juist ontzettend leuk samen. De oudsten spelen echt heel leuk met hun zusje, terwijl zij zelf onderling dus 3 jaar schelen en het vooral veel geruzie is.

    Mijn zus en ik schelen ruim 6 jaar (bijna 7) en we hadden wel eens gedoe toen zij bv echt een puber was (14-15, ik dus 8-9), maar verder altijd leuk samen dingen gedaan. Toen ik 4 was, leerde zij me lezen bijvoorbeeld, want dat wilde ik zo graag. En ik vond het cool een grote zus te hebben! En toen ik 15 was, woonde zij bv op kamers en ging ik daar logeren - echt super leuk.
     
    Charlie0452 vindt dit leuk.
  20. dreames

    dreames VIP lid

    9 dec 2007
    7.457
    3.708
    113
    Hier zijn ze 12, 8 en 1. De oudste vinden hun zusje geweldig.
     
    Charlie0452 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina