8 maanden en nog steeds slecht slapen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Gwenvd, 4 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gwenvd

    Gwenvd Bekend lid

    3 dec 2017
    703
    554
    93
    Vrouw
    Inmiddels is ons zoontje bijna 8 maanden en zijn de nachten nog steeds slecht.

    hij komt elke 3 tot 4 uur voor een fles. En vanaf 5 uur loopt hij steeds te piepen.

    overdag wilt hij niet meer zoveel drinken en het lijkt wel of hij dat nu in de nacht inhaalt. Leuk maar wij zijn wel een beetje op na 8 maanden gebroken nachten. Met als bonus dat als er een tandje aan komt of een sprongetje er is ze nog slechter zijn.

    wat kunnen we nou doen?

    schema is nu ongeveer:

    07.00 pap
    08.00 melk en naar bed (ik vul de pap nog aan, die maak ik met 120 melk en geef dan voor t slapen nog 90 of 120

    11.00 fruit ( half potje)
    13.00 cracotte
    13.30 melk en naar bed, hier drinkt hij soms 120 en soms 150
    16.00 potje groente, hij eet heel potje op.
    18.30 fles en naar bed. Drinkt 150 maar soms ook maar 100.

    En dan komt hij dus nog 3 keer voor een fles. We houden deze klein om t af te bouwen maar het helpt niks.

    het lijkt wel of hij alleen wil slapen Als hij wat gedronken heeft. Geven we niks dan wordt het een grote krijs partij

    Iemand nog tips?
     
  2. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.582
    1.203
    113
    randstad
    Ik zou overdag wat meer vullend eten geven. In de ochtend meer pap of een boterham erbij. En tussen de middag brood ipv fracties. Onze zoon kwam op die leeftijd ook voor 1 a 2 nachtvoedingen maar at overdag 2x fruit en in de ochtend en middag mees taal 1.5 boterham en toetje na t avondeten (paar hapjes kwark). Dus in mijn optiek eet je zoontje overdag wat weinig. Evt van de avondfles een papfles maken. En verder accepteren dat nachtvoedingen nog best normaal zijn met 8 maanden en de nachten verdelen zodat je af en toe een nacht door kan slapen.
     
    Gwenvd vindt dit leuk.
  3. Gwenvd

    Gwenvd Bekend lid

    3 dec 2017
    703
    554
    93
    Vrouw
    Ja? Ik ben eigenlijk vooral gefocuste op melk omdat ze dat nu toch nog wel nodig hebben? Hoeveel moeten ze drinken nog?

    Ik dacht eerst dat vast voedsel wel zou gaan helpen maar we merken echt geen verschil sinds hij eet.

    Brood lukt nog niet zo goed, moet wel leren doorzetten maar vind het zelf beetje spannend.
     
  4. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik vind ook dat hij weinig eet overdag. Maar misschien vergelijk ik slecht, ik had bodemloze vaten van kinderen op die leeftijd.

    Geef vers fruit ipv potjes. En meer dan de hoeveelheid van een potje, als hij dat wil? Indien niet, zou ik op het moment van die cracotte iets meer vullend geven. Lust hij geen boterham? Extra stukjes fruit, dan. En verse groenten vullen ook veel meer dan een potje, dus dat kan ook helpen.
     
  5. Gwenvd

    Gwenvd Bekend lid

    3 dec 2017
    703
    554
    93
    Vrouw
    Van vers fruit raakt hij verstopt en verse groenten geven kramp :(

    we zijn pas net een maand bezig met vast voedsel, ik was bang dat ik hem te vol zou proppen.

    mwar goed we kunnen in ieder geval meer fruit gaan geven. Meestal wil hij niet meer.

    ik kan wel een groter bord pap maken en dan geen flesje meer geven. Dan zit er wat ruimte tussen zijn ontbijt en fruit.

    met de lunch maar een broodje proberen. Kijken hoe t gaat.
     
  6. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.285
    3.527
    113
    Ik sluit me aan bij de rest, op de dag proberen meer te geven en zou ook zeker voor hij s avonds naar bed gaat meer geven. Hij krijgt nu om 16.00 al zn avondeten en dan verwacht je eigenlijk dat hij het daar tot de volgende ochtend op doet, want melk gaat nu steeds meer de functie van drinken innemen en niet zo zeer meer van voeding, in de zin dat hun buikje er echt vol van raakt. En verder denk ik dat hij om 5.00 gewoon wel eens uitgeslapen zou kunnen zijn omdat hij om 18.30 al in bed ligt. Ik weet niet precies hoeveel hij overdag slaapt, maar ik zou proberen hem s avonds wat later op bed te leggen en zien of dat wat uithaalt.
    Verder naast dit alles, mijn kinderen hadden op die leeftijd ook nog nachtvoedingen, meestal 1, soms 2 en die ging er pas ruim na hun 1e verjaardag vanaf. Jongste is nu 2,5 en komt nog steeds vrijwel elke nacht 1-2x. Niet leuk, maar het is niet anders en na al die jaren accepteer ik het maar.
    Succes, hopelijk komt er nog wat verbetering met de tips die je hebt gekregen!
     
  7. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Van álle fruit en groenten? Heb je geleidelijk opgebouwd om te kijken waar hij op reageert en wat goed gaat?

    Fruit kun je bijvoorbeeld stomen vooraf, dat helpt meestal wel. Stukjes appel in een klein beetje water in de magnetron, en klaar.
     
  8. Gwenvd

    Gwenvd Bekend lid

    3 dec 2017
    703
    554
    93
    Vrouw
    Ben blij met de reacties, ik was me er niet zo van bewust dat de melk meer als drinken functioneert ipv vulling. Vandaar dat het zo ook is ingericht. We gaven hem later zijn avond eten maar dan dronk hij heel weinig, daarom dus eerder zijn avond eten.

    Qua slapen overdag is er nu eindelijk beetje ritme maar het is nog niet mega veel. Hij slaapt in de ochtend 1,5 uur en in de middag ook als we geluk hebben. Maar meestal in de middag maar een uurtje.
    In de avond is hij zo moe dat we hem vroeg op bed doen.

    opzicj vind ik vroeg wakker ook helemaal niet erg hoor, het is alleen dat de rest van de nacht in combinatie met vroeg wakker niet zo’n feest is.

    maar goed ik ben blij met de tips en ga zeker zijn eet patroon overdag omgooien. Al zorgt het maar voor meer rust in de nacht, dan zijn die flesjes niet zo erg.

    hoeveel melk moeten ze nog ongeveer binnen krijgen?
    En rond 22.00 een papfles geven?

    En dan ook wat slokjes water bij zijn fruit of iets? En wanneer dan nog een fles? Man ik lijk wel een beginner maar heb er toch echt al een groot gekregen haha. Die was alleen zoooo anders.
     
  9. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Het is best moeilijk allemaal. Want melk blijft heel belangrijk tot een jaar, niet enkel als drankje. Daar ga ik niet helemaal akkoord met wat hierboven gezegd werd. Volgens Kind& Gezin (cb in Vlaanderen) moet een baby na zes maand nog minstens een halve liter per dag drinken.

    Maar als ik jouw schema vergelijk met mijn kinderen, dan vind ik het weinig. Op die leeftijd aten ze alles wat los of vast zat - en daarmee vergeleken zouden ze ook de nacht niet doorgekomen zijn qua voeding op jouw schema. Maar elke baby is anders, en als jouw zoontje niet graag eet, is dat misschien niet de oplossing... Het zal uitproberen zijn.

    Overigens kwámen mijn beide kinderen op die leeftijd de nacht ook niet door. Maar dat had niets te maken met honger, maar alles met karakter. Ze zijn pas beginnen doorslapen op 2,5 jaar en 1,5 jaar. En dan nog niet echt klokje rond...
     
    NdNk vindt dit leuk.
  10. Gwenvd

    Gwenvd Bekend lid

    3 dec 2017
    703
    554
    93
    Vrouw
    Mijn oudste heeft een tijdje doorgeslapen, toen kwamen er tandjes en begon het nachtbraken tot de laatste kies door was. Toen was het over. Bij hem heb ik nooit getwijfeld aan zijn voeding en wist ik dat het ergens anders aan lag. Ook omdat hij wel door kon slapen.

    deze jongen heeft het gewoon nooit gedaan. Al vanaf zijn geboorte rommelt hij vanaf 05.00. Het is even goed gegaan dat hij alleen kwam voor 1 fles rond 04.00. Maar vanaf 5 maanden was dit over.
    Ik dacht dat het aan voeding lag maar hij kon geen hap vast voedsel verdragen ivm kramp.

    het kan dus wel dat hij gewoon niet genoeg binnen krijgt om de nacht in ieder geval beter door te komen. Ik ga het ook zeker proberen maar wel in mijn achterhoofd dat het ook niet kan helpen.
    Maar gewoon uitzitten kan ik niet, zeker nu niet na weer echt slechte nachten.

    maar even van 500 ml melk uitgaande, dat moet ik wel redden. in de ochtend kom ik wel op 200 als je de pap meerekent. Dan kom ik de rest van de dag wel op 300 ml.

    Ik zal ook eens kwark halen, ik had wel een keer iets geprobeerd maar hij keek heel zuur en begon te kokhalzen.
     
    Olifantje1991 vindt dit leuk.
  11. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Vijf uur is ook het koudste moment van de dag. Misschien wordt hij wakker van de kou?

    Mijn kinderen zijn allebei rotslechte slapers. Maar ze hebben beiden triggers. Als mijn zoon weer een paar dagen na elkaar vroeg wakker is, is dat voor mij altijd het signaal dat ik hem warmer moet kleden voor de nacht. Dat helpt.
     
  12. Gwenvd

    Gwenvd Bekend lid

    3 dec 2017
    703
    554
    93
    Vrouw
    Heb niet t idee dat hij het koud heeft maar zal nog eens extra checken vannacht!
     
  13. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Mijn zoontje is net 8mnd en dit is nu n beetje zijn schema;

    8.00 200cc melk (laat tegenwoordig weleens wat staan)
    10.30 heel potje fruit
    13.00 1bh zonder korstjes met jam
    14.00 fles 165cc (laat weleens wat staan)
    17.00 heel potje groente met soms nog een toetje
    19.00 165cc

    Hij drinkt zn flessen dus tegenwoordig ook minder, zeker als hij last van tandjes heeft. Ik maak dus ook maar minder klaar en alles wat ie binnen heeft is dan mooi.

    Hij vraagt snachts nooit om voeding, dus daar kan ik je niet zo mee helpen.
     
  14. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.285
    3.527
    113
    Even inhakend op het eerste stukje. Ik bedoelde ook niet zo zeer dat melk niet meer belangrijk is, juist wel vanwege de voedingsstoffen. Probeerde meer aan te geven dat het de maag niet meer zo vult meestal. Met 3 of 4 maanden is met een fles van 150cc de hele maag gevuld. Ervaring met mijn eigen kids is dat er met 8 maanden nog makkelijk een boterham of wat fruit bij past. Dus je werkt naar complete maaltijden toe. Een fles melk + nog een boterham of pap is ook prima. Jongste vond brood niks en at in het begin s morgens en s middags een bordje pap omdat ze niet zo graag meer dronk. Bordje pap ging wel helemaal op terwijl ze van de fles nog geen 70cc dronk.
     
    Shakes vindt dit leuk.
  15. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.285
    3.527
    113
    Ja lastig is dat als je zo anders gewend bent van je eerste!
    Hier was de jongste het eerste jaar makkelijker dan de oudste, maar nu echt niet meer, als je het over slapen hebt, maar hoop dat t ooit goed komt, hier is het ook gewoon karakter en denk een stukje verwerking door ziekte. Het gaat vooruit, maar heel langzaam, soms 2 grote sprongen vooruit en dan opeens weer een flinke sprong terug.

    Wat toetje betreft. Kwark lusten ze hier ook niet, maar Griekse of volle yoghurt eten ze vanaf 6-7 maanden al graag, dus dat valt wellicht nog te proberen, evenals de papfles, zou het gewoon uitproberen, je weet maar nooit toch?!
     
  16. Pien86

    Pien86 Bekend lid

    3 sep 2018
    710
    686
    93
    Vrouw
    Hoi @Gwenvd! Mijn zoontje is ook 8 maanden oud en schema is vergelijkbaar met de kleine van @Mammielove :) ongeveer zo:

    8:30 fles 200 ml (soms om 5u als hij dan al komt, maar dan geven we m in het donker en slaapt hij daarna wel verder tot 8u en geven we de fruithap iets eerder)
    10:30 fruithap
    13:00 boterham met boter (soms wat pure pindakaas), korstjes in de melk laten liggen tot ze zacht zijn. Daarna nog een flesje van 90+3, dan heeft hij pas genoeg.
    15:00 wat slokjes water en een tussendoortje zoals maisknabbels (dat is omdat hij het anders niet redt tot aan avondeten, was leuke tip van ons CB).
    17:00 groente met aardappel/ pasta/ rijst en vlees/vis/ei 200 gram, daarna nog een flesje van 90+3 omdat het anders niet genoeg is.
    Hierna wil hij naar bed, vaak tussen 18 en 19uur, rekken lukt hier ook niet. Zijn de laatste fles nu aan het vervroegen, gaven altijd om middernacht 190+6, toen rond 22:00 en nu proberen we rond 20:00. Hij komt er zelf pas rond of ver na middernacht voor dus alles wat we eerder geven is half slapend.

    Hij wordt nu wel vaker wakker snachts, maar duidelijk niet meer voor eten (niet meer die alarmfase 1 krijs die jij hebt en wij eerst ook hadden). En al hij om 5u al honger heeft, dan slaat hij de fles van 8u over. Maar hij laat ons steeds langer doorslapen. Komt vast ook omdat hij overdag zoveel honger heeft. Als jouw kleintje die behoefte nog niet zo heeft, snap ik wel dat er snachts honger is. Ik zou ook maar gaan uitproberen met boterhammen tussen de middag (sop ze in een beetje melk bijv 60+2 als het nog niet gaat!) of desnoods weer een bord pap. Avondeten zo laat mogelijk voor t slapen en laatste fles ook zo laat mogelijk. Werkt dat niet, dan is hij er nog niet aan toe vrees ik en wordt het nog even afzien snachts! Thermosfles naast je bed en afwisselen in wie geeft en dan weer zo snel mogelijk verder slapen. Maar vermoeiend blijft het hè.. succes!
     
    Mammielove vindt dit leuk.
  17. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.582
    1.203
    113
    randstad
    Melk is ook nog wel belangrijk hoor maar vast voedsel bouw je nu ook wel op. Hier was het ritme met een maand of 8 ongeveer zo
    6.30 bv
    7.00 1.5 boterham
    10.00 bv
    10.30 fruit
    12.30 1 5 a 2 boterhammen
    15.00 bv
    15.30 fruit
    17.15 avondeten
    22.00 bv
    En dan s nachts nog een bv
     
  18. Mupje

    Mupje Actief lid

    20 mei 2019
    129
    6
    18
    Vrouw
    Ik vond 8 maanden ook heel lastig qua eten en drinken, begon ook flessen te weigeren en dat soort dingen. Raakte er best wel onzeker van!
    Nu dochter bijna 10 maanden is lijkt alles in 1 klap makkelijk en valt alles qua eten en drinken op z’n plek. Opeens is er een soort schema, eet ze meer van de warme maaltijd (want ze kan ook opeens langer wakker blijven, wij hadden idd ook het probleem met te moe om te eten) en jawel... ze slaapt sinds 2 weken door :o:

    Schema nu:
    Ontbijt: papfles 180/6 en broodkorsten (anders blijft ze niet aan tafel zitten :roflmao:)
    Tussendoor: fruit (soms potje soms vers)
    Lunch: boterham en fles 180/6 (drinkt meestal max. 100cc hiervan)
    Tussendoor: maissticks of Liga en fles 180/6 (drinkt ongeveer 100-150cc ervan)
    Avondeten: potje of vers, ongeveer 200 gram
    Bedtijd (19:30): papfles 180/6

    Tussendoor drinkt ze nog wat slokken water.

    Misschien heb je er wat aan :)
     
  19. Gwenvd

    Gwenvd Bekend lid

    3 dec 2017
    703
    554
    93
    Vrouw
    Heel erg bedankt voor alle reacties. Ik heb er zeker wat aan.

    Vandaag loopt weer anders want zijn slaapjes gaan raar maar goed vandaag gaat het tot nu toe zo:

    02.00 90cc
    05.00 90cc
    07.00 90cc met pap
    08.00 40cc
    08.15 - 09.00 slapen
    10.00 3/4 potje fruit met paar slokjes water
    Toen is hij om half 12 in slaap gevallen in de auto naar opa en oma (heb extra rondje gereden tot hij sliep, we gingen 11.00 al rijden.
    Hij werd half 2 pas wakker.
    Maar toen heb ik hem wat brood gegeven! En dat ging goed! toen heeft hij nog 60cc erbij gedronken.
    15.30 restant fruit met paar slokjes water.

    We gaan zo aan tafel en dan krijgt hij avond eten. En daarna toetje proberen.
    Dan slapen met beetje melk.

    ik wil de late avond fles dan een pap fles geven en dan kijken wat er vannacht gebeurd. Zou ik daarna grote of kleine fles geven vannacht?
     
    Shakes vindt dit leuk.
  20. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.582
    1.203
    113
    randstad
    Ligt eraan hoe blaat hij in de nacht komt. Als hij na 5 komt zou ik zeggen een kleine want bijna tijd voor ontbijt maar als hij vb rond 2.30 al komt zou ik een grote doen. In de hoop dat hij dat minimaal tot 6.30 slaapt
     
    Gwenvd vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina