Mijn dochtertje is nu ruim 8 maanden en we maken ons eigenlijk steeds meer zorgen om de hoeveelheid melk die ze drinkt. Vanaf haar geboorte is het al een zeer minimale drinker geweest. Maar de afgelopen weken wordt het alleen maar erger. We bieden haar nog steeds 4 keer per dag de fles aan. Enkele keren per week drinkt ze niet meer dan 380 per dag! Op de andere dagen van de week redt ze met veel moeite net de 500cc. We hebben voor ons gevoel al zoveel geprobeerd en niets lijkt te werken... Van het CB wordt ik ook niet wijzer. Het is zowel voor mij als mijn man en dochter op het moment zo frustrerend om haar de fles te geven, ze duwt hem vaak weg en gaan we dan toch door gaat ze huilen. We maken ons zoveel zorgen dat ze wel voldoende drinkt.. Want naast de melk drinkt ze maar 40cc water per dag, 1 stuk fruit en ongeveer 150 warm. Daarnaast 1 boterham. Wie herkent zich in bovenstaande of wie heeft er tips? Ze heeft geen last van tandjes, plast niet anders dan anders, is niet ziek...
Hoi, Heel erg herkenbaar. Mijn zoontje had precies hetzelfde maaarrrrrrrr het probleem lag niet bij hem.... ja in eerste instantie wel hij was verkouden geworden en dan drinken ze idd minder. Nadat zijn verkoudheid was overgegaan dronk hij nog niet lekker en begon ik het dus op te dringen met als gevolg een nog grotere weigering en huilen ( zeg maar schreeuwen) als hij de fles alleen al zag. Ik was dus flink gefrustreerd hierdoor en kon wel janken, wat ik ook geregeld deed. Ik kreeg toen de tip om het los te laten van iemand die dit tafereel gezien had. Dit heb ik gedaan ( met heel veel moeite) en jawel hoor hij begon steeds beter te drinken. We zijn nu zover dat hij echt alle flessen leeg drinkt en dagelijks ruim 600cc melk drink. Probeer je frustratie los te laten je kindje voelt dit ( die kleintjes voelen al je emoties ook boosheid en blijheid enz) daardoor gaat ze de fles koppelen aan jou frustratie. Ik weet hoe moeilijk het is maar vertrouw op je kindje. Nu ga ik er even vanuit dat jou situatie hetzelfde is al de mijne maar dat hoeft niet natuurlijk. Zoals ik jou verhaal lees is het echt alsof ik mijn verhaal lees van 2 maanden terug dus vandaar mijn bevindingen en advies. Hoop echt dat je er iets aan hebt. Heel veel suc6 en ik hoop dat ze snel weer lekker gaat drinken. Groetjes Kim
Hier ook heeeeel herkenbaar. Mijn oudste dronk bijna niks. Ik zat soms aan de 200cc per dag!!! Om een lang verhaal kort te maken hij kon niet lekker zn flesjes drinken en wilde alleen maar in de wipper of plat liggen en dan nog dronk hij. Hij had het zogenaamd KISS syndroom. Na wat behandelingen dronk hij 600-800cc per dag!
Bij 8 maanden kunnen de kindjes fles gaan weigeren, dat is een fase waar ze ontdekken dat er veel meer te proeven valt dan melk en is de melk niet interressant meer. Mijn dochtertje heeft hetzelfde, en enige wat je moet doen is niet aandringen. Ons CB is eigenlijk heel laconiek, als ze na 8 maanden geen 500cc melk wil, dan hoeft dat niet, je moet alleen vit D geven, Ik vind dat wel te ver gaan, bied nog 3x per dag een fles aan, en meestal komt ze aan die 500cc. Heb je geprobeerd om melk in een (tuit)beker aan te bieden? Misschien wil ze gewoon geen fles meer.. En krijgt ze geen groente dan trouwens?
Hier ook heel herkenbaar; zoonlief heeft ook een periode gehad dat hij heel slecht dronk. Ik heb me daar ook heel druk om gemaakt en bleef maar proberen, maar niets hielp. Hij wilde gewoon niet drinken. Hij dronk de flessen soms half leeg en soms nog minder. Om hem toch maar zoveel mogelijk vocht binnen te laten krijgen heb ik hem veel pap gegeven. Wat er overbleef na het drinken daar maakte ik pap van en voerde hem dat. Van water en thee moest hij ook niets hebben. Diksap ging dan nog het beste, maar ook minimaal. Het eten ging overigens wel heel goed. Door de groente hap deed ik vaak ook 60 tot 100 cc water. Of ik gaf yoghurt met een beetje diksap erdoor. De wijverpleegkundige zei laatst tegen me dat ik toch moest proberen om het los te laten . De ene persoon drinkt nu eenmaal meer als de andere en dat is ook zo natuurlijk. Zelf ben ik een ontzettende drinker, maar mijn man helemaal niet. Sinds de introductie van gewone melk drinkt zoonlief best goed, de ene dag meer als de andere, maar wel zo goed dat ik er veel minder mee bezig ben. Voor mezelf en voor zoonlief wel zo prettig, want, wat je zelf al aangeeft, "dwingen" om te drinken is heel frustrerend voor jullie allemaal, terwijl het toch een moment van rust moet zijn eigenlijk. Wat Adi aangeeft kan ook een reden zijn. Idd proberen om haar uit de tuitbeker te laten drinken of een gewone beker. Heel veel succes!
Bedankt voor de reactie. Het lijkt inderdaad op elkaar. Alleen mijn dochtertje drinkt ook op het KDV en bij mijn moeder niet goed. Ik denk dat ze mijn frustaratie wel voelt maar dan zou ze bij andere wel beter moeten drinken en dat doet ze niet.
Bedankt voor de reactie. In mijn openingspost staat dat ze warm eten krijgt (=groente, aardappel en een paar keer per week ook vlees). Het slechte drinken is niet iets wat bij 8 maanden is gekomen. Dit is al zo vanaf de geboorte en neemt alleen maar toe. OOk het wegduwen van de fles is al lang zo. Vanaf maanden drinkt ze water/thee uit een beker. Melk uit een beker wil ze ook niet. Als ze weigert wil ze soms wel een slokje water dus dorst heeft ze wel lijkt wel... Ik heb al alles geprobeerd: beker, tuitbeker, lepeltje, pap, papfles ze wil het gewoon niet. Ons CB vind wel dat ze te weinig drinkt maar kan mij geen oplossing geven. In 4 flessen 380 drinken is volgens hun echt te weinig...
Sa1980, ik lees nu inderdaad dat jullie 'probleem' al langer speelt. Ik weet niet of je het al geprobeerd hebt, maar wil ze wel een bordje pap opeten? Dat je het op die manier naar binnen probeert te krijgen. Dan heeft ze alweer 200cc melk extra binnen.
Oh, op mij komt nu over dat ze de melk niet lekker vind. Misschien een ander merk proberen? Maar dat heb je vast ook alwel gedaan. Mag je niet alvast proberen om gewone melk te geven, eventueel mengen met water?
Ik was even aan het googelen omdat ik onderhand dr ook een beetje onzeker van wordt, want onze dochter van nu 8,5 maand wil ook net (met mazzel) de helft van haar flessen leegdrinken. Ze heeft de 1e 6 maanden alleen borstvoeding gehad en ook als we dit meegaven in een flesje (ong 180 ml) dan dronk ze dit meestal goed op. Momenteel is het echt "drama" want ze drinkt nu soms de helft. Ik probeer haar maar wat extra tussendoor te geven, dus schema ziet er ongeveer zo uit... 7 uur fles opvolgmelk (200 ml, drinkt dan ong 120 ml op) half 9 naar bed half 11 fruithapje 12 uur een boterham en beetje drinken uit bekertje (oefenen) 30 ml of zo 13.00 uur fles opvolgmelk (drinkt dan ongeveer 100 ml) naar bed tot ongeveer 4 uur dan rijstewafel en wat yoghurt (100 ml, als ze wil) 6 uur warme hap (potje of zelf gemaakt) toetje erachteraan 8 uur fles opvolgmelk met 2 scheppen rijstebloem (drinkt dan ongeveer 120 ml) dan slapen tot smorgens 7 uur ongeveer wat denken jullie, krijgt ze genoeg vocht binnen zo? groetjes Marina
Graag gedaan hoor, ik vond het zo een bekend verhaal dus vandaar. Hier was het dus zo erg dat hij die frustratie met de fles ging koppelen dus maakte het niet uit wie de fles gaf, zodra hij hem zag was het brullen en wegslaan. Wat hier ook nog geholpen heeft is een andere fles. Ik had eerst wijde hals flessen en ben nu overgegaan op smalle en dit gaat perfect (gewoon de goedkoopste van het kruidvat). Ik was in die tijd ook aardig aan het proberen met andere merken voeding omdat ik eerst dacht dat hij de friso beu was, nu zit ik op de nutrilon en dit drinkt hij prima maar of dat is door de nutrilon of gewoon omdat ik het losgelaten heb weet ik niet. De tip van anders de fles geven vind ik ook erg goed. Remco drinkt zijn flessen nu in bed, dus als hij gaat slapen en smorgens als hij wakker word ook dit gaat super goed omdat hij nu niet afgeleid word door alles om hem heen. suc6 Groetjes Kim
Inmddels hebben we 3 verschillende soorten geprobeerd maar nee hoor ze blijft het niet te willen drinken. IK heb geen idee of ze al op gewone melk over mag, ik neem aan dat daar minder voedingsstoffen in zitten maar ik zal het eens overleggen met cb als ik daar weer kom.
Zal nogmaals eens proberen om een andere fles aan te bieden. Ben toendertijd op TommyTippee gegaan omdat dat de enige fles was waar ze goed uit dronk (borstvoeding) misschien gaat het nu beter...
Hoi Marina, Je schema lijkt wel een beetje op dat van mij. En ook jouw kindje krijgt dus teweinig opvolgmelk. Je geeft nu ongeveer 340 opvolgmelk.
Verhaal komt me heeeeel bekend voor! Dochterlief hier was precies zelfde verhaal. Ook enorm slecht drinker, ook altijd geweest.. Idd, dagen ertussen dat ze krap aan 300cc dronk.. (en daarbij had ze reflux, dus kwam soms de helft er ook nog weer uit...) T is zoooo moeilijk!! Ik heb het ook echt moeten leren los te laten. Heb onderhand wel geleerd dat ze het heeeel goed zelf kunnen regelen (meestal, tenzij er omstandigheden zijn)... En hoe meer ik het los liet, hoe beter zij iid ging drinken! Het zou nooit een grote eter / drinker worden en dat hoeft ook niet, als ze maar iig lekker groeit! Vind ik iig.. Nikki leerde op een gegeven moment wel goed uit een tuitbeker sap drinken (roosvicee, diksap etc. wil ze niet) en dat tankt ze nu soms echt weg! Echt ongekend voor haar! We weten onderhand dat ze pap alleen wil drinken en absoluut niet wil eten. We hebben dat t grootste gat van speen erop en de fles is binnen 5 klaar, maar het is en blijft binnen.. (ja, je moet wat he?!) En ontzettend afleiden.. Ze moet altijd wat te spelen in der handen hebben tijdens het drinken... T is en blijft puzzelen.... en tis en blijft moeilijk.... Succes!! ps. als je eens wilt spuien oid, pb gerust! Ik weet hoe moeilijk en frusterend het kan zijn.....
@ remmar, een beetje een late reactie. Maar alsnog bedankt voor je reactie. Ik heb er veel aangehad! ook mijn dochter had/heeft reflux. Loslaten is niet gemakkelijk maar het lijkt inderdaad wel te helpen. Sinds 1,5 week heeft ze besloten de schade in te halen en drinkt ze ineens wel bijna al haar flesjes leeg!
Hey dat is ff goed nieuws zeg. Tjsa loslaten is echt heeeeeel erg moeilijk. Ik zei altijd in gedachten `hij hoeft niet alles te drinken. ZIjn fles hoeft niet leeg`hihi en hoe stom het ook klinkt ik werd er zelf wel rustiger door en blijkbaar hij ook want hij dronk ze ineens leeg. Hij drinkt nu met gemak het maximale aantal cc´s weg op een dag en nog belangrijker hij vind het fijn om de fles te krijgen. Heel veel succes nog en ik hoop dat het alleen nog maar beter zal gaan. Groetjes Kim
hier ook een hummel die opeens niet meer wil drinken maar ook niet eten. Zondag was er nog niets aan de hand en sinds maandag wil ze niets meer. Flessen is hooguit 100cc, verder pap en fruithap ze eet de helft. Daarna word ze echt boos en gaan haar kaken op slot. Groente gaat iets beter maar ook niet van harte. Brood hoeft ze nu helemaal niet...... Ik probeer het los te laten, maar dat is zo moeilijk!
Ik heb op de dagen dat ze echt slecht eten gewoon nog een extra late fles gegeven (of een nachtfles), Dan weet ik dat ze voldoende voedingsstoffen binnen krijgen en hoef ik me overdag geen zorgen te maken. Meestal duurt dit een paar dagen en dan eten ze weer goed.